Aluminium vs Carbon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Erik...
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 30 november 2013, 12:37

Opzoek naar een andere fully mtb kwam ik een Carbon versie tegen.

Mijn vraag is wat de voor en tegen punten zijn van een aluminium en carbon.
Waar en hoe te letten op die punten bij een 2e hands fiets.

Als er merk verschillen zijn hoor ik het ook graag.
Gebruikersavatar
gomez
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT

Zie dit topic over jou vraag
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=77631

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een fully frame om een fiets erbij op te bouwen
Buiten de materiaal keuze ben ik ook in tweestrijd of ik een nieuw alu frame koop in verband met garantie of neem ik de gok met een jong gebruikt carbon frame.
Tussen garantie en coulance buiten garantie zit bij diverse merken ook wel verschil in.
En let ook op of je naar een full carbon frame zoekt of een met een aluminium achterdriehoek.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

De zoekfunctie is je vriend, hier is al veel over geschreven.

Nadeel van gebruikt carbon is dat je niet weet of het onderhuids nog heel is. Een deuk laat het niet na, maar ondertussen kunnen de carbonlagen onderhuids hun stevigheidsstructuur verloren hebben, waar je niets van hoeft te zien aan de buitenkant. Alleen een duur (rontgen?) onderzoek biedt uitsluitsel.
Hiermee heb ik gelijk het nadeel van nieuw carbon te pakken, want als ik carbon verkoop kan ik een koper niet garanderen dat ik er geen schade mee heb gemaakt.
Voor mij dus nooit (meer) carbon.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Paul Rush schreef: Nadeel van gebruikt carbon is dat je niet weet of het onderhuids nog heel is. Een deuk laat het niet na, maar ondertussen kunnen de carbonlagen onderhuids hun stevigheidsstructuur verloren hebben, waar je niets van hoeft te zien aan de buitenkant. Alleen een duur (rontgen?) onderzoek biedt uitsluitsel.
Hiermee heb ik gelijk het nadeel van nieuw carbon te pakken, want als ik carbon verkoop kan ik een koper niet garanderen dat ik er geen schade mee heb gemaakt.
Voor mij dus nooit (meer) carbon.
Aluminium kan ook last krijgen van metaalmoeheid en sommige fabrikanten gebruiken erg dunne wanddiktes om hun frames maar zo licht mogelijk te maken. Ik heb zelf meer vertrouwen in carbon, maar dat is dus voor iedereen persoonlijk.
"Race what you can replace" vind ik een prima uitgangspunt om te bepalen wat je moet kiezen :wink:
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Daar heb je een punt, vandaar voor mij alleen nog staal. Ook daar zitten nadelen aan, maar die zijn voor mij van ondergeschikt belang.
En wat is hier het praktisch nut van?
Gebruikersavatar
MisterG300
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44

Carbon is echt prachtig, maar heeft ook het nadeel dat het soms wat lastig is om een (onderhuids) probleem te constateren. Aluminium kan ook voor problemen geven dus het is wat mij betreft om het even. Ik heb een nieuwe Ibis gekocht en als ik zie hoe mooi carbon als fully zijn werk doet :)! Ook hebben bepaalde merken prima crash replacement programma's wat een eventuele schade weer tegen een redelijke prijs kan vervangen.

Mijn tip in deze is zeker goed kijken naar een frame op schades, maar net zo belangrijk is de algemene staat van de fiets. Tandwielen, ketting, schakelmechanismes etc.. vaak geeft dit een indruk over hoe er met de fiets is omgegaan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Carbon is makkelijker/goedkoper/beter te repareren dan alu, mocht er iets kapot gaan dat niet (meer) door de garantie wordt gedekt.

En garantie biedt natuurlijk geen garantie dat het heel blijft, alu of carbon.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Erik...
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 30 november 2013, 12:37

Bedankt voor alle tips en de de beantwoording van mijn vraag.
Ben weer wat wijzer geworden.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat verhaal over schade onder het carbon is ook een soort broodje aap verhaal. Als carbon beschadigd is zie je dat ook gewoon. En mocht een carbon frame scheuren is het voor 150 euro gerepareerd. Zelfs een totaal doormidden gebroken frame kan nog gerepareerd worden.

Ik heb zelf een keer een stalen frame laten maken, en die brak ik dwars doormidden. En ik heb heel wat carbon framew gehad die nog wel heel zijn. staal staat bij mij dus 1-0 achter
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

Mijn Merida Big Nine 3000d gaat nu 4,5 jaar mee en ik spaar hem niet. Carbon frame is nog helemaal strak. Aanvaringen met stenen in afdalingen worden gewoon overleefd en met vallen is er ook geen schade ontstaan (in tegenstelling tot mijn eigen lijf). Goede carbon frames zijn gewoon goede en duurzame keuzes.
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mee eens.
Ik was ook huiverig, maar na ruim 4 jaar maak ik me "nergens" meer druk om, gaan met die carbon banaan!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

japie carbon schreef:Ik heb zelf een keer een stalen frame laten maken, en die brak ik dwars doormidden. En ik heb heel wat carbon framew gehad die nog wel heel zijn. staal staat bij mij dus 1-0 achter
Of iets heel blijft is ook afhankelijk van het gebruik van de fiets vs. waarvoor hij gemaakt is. Als ik met een carbonnen XC racer frame van 800 gram een roadgap neem in een downhill, is de kans groot dat dit niet heel blijft. 't is maar net wat je er mee doet.

Persoonlijk heb ik ook alleen maar goede ervaringen met carbon en zou er ook niet bang voor zijn als je hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Met carbon kun je meer vormen maken en kun je een frame stijf maken waar je dit wilt, en juist flexy waar dit wenselijk is.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Erik...
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 30 november 2013, 12:37

Zijn er kenmerken aan slijtage of dreigende scheurplekken?
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zou een pluizig doekje en zaklampje meenemen als je de fiets gaat bekijken. Daarmee zou je een beschadiging of scheur gemakkelijker opmerken.

Zeker nu de dagen zo kort zijn merk je iets al snel wat lastiger op.
Plaats reactie