Opzoek naar een andere fully mtb kwam ik een Carbon versie tegen.
Mijn vraag is wat de voor en tegen punten zijn van een aluminium en carbon.
Waar en hoe te letten op die punten bij een 2e hands fiets.
Als er merk verschillen zijn hoor ik het ook graag.
Aluminium vs Carbon
- gomez
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: vr 6 november 2015, 22:14
- Mijn mountainbike: Pilot Custom LTHT
Zie dit topic over jou vraag
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=77631
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een fully frame om een fiets erbij op te bouwen
Buiten de materiaal keuze ben ik ook in tweestrijd of ik een nieuw alu frame koop in verband met garantie of neem ik de gok met een jong gebruikt carbon frame.
Tussen garantie en coulance buiten garantie zit bij diverse merken ook wel verschil in.
En let ook op of je naar een full carbon frame zoekt of een met een aluminium achterdriehoek.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=77631
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een fully frame om een fiets erbij op te bouwen
Buiten de materiaal keuze ben ik ook in tweestrijd of ik een nieuw alu frame koop in verband met garantie of neem ik de gok met een jong gebruikt carbon frame.
Tussen garantie en coulance buiten garantie zit bij diverse merken ook wel verschil in.
En let ook op of je naar een full carbon frame zoekt of een met een aluminium achterdriehoek.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2031
- Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
- Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20
De zoekfunctie is je vriend, hier is al veel over geschreven.
Nadeel van gebruikt carbon is dat je niet weet of het onderhuids nog heel is. Een deuk laat het niet na, maar ondertussen kunnen de carbonlagen onderhuids hun stevigheidsstructuur verloren hebben, waar je niets van hoeft te zien aan de buitenkant. Alleen een duur (rontgen?) onderzoek biedt uitsluitsel.
Hiermee heb ik gelijk het nadeel van nieuw carbon te pakken, want als ik carbon verkoop kan ik een koper niet garanderen dat ik er geen schade mee heb gemaakt.
Voor mij dus nooit (meer) carbon.
Nadeel van gebruikt carbon is dat je niet weet of het onderhuids nog heel is. Een deuk laat het niet na, maar ondertussen kunnen de carbonlagen onderhuids hun stevigheidsstructuur verloren hebben, waar je niets van hoeft te zien aan de buitenkant. Alleen een duur (rontgen?) onderzoek biedt uitsluitsel.
Hiermee heb ik gelijk het nadeel van nieuw carbon te pakken, want als ik carbon verkoop kan ik een koper niet garanderen dat ik er geen schade mee heb gemaakt.
Voor mij dus nooit (meer) carbon.
En wat is hier het praktisch nut van?
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Aluminium kan ook last krijgen van metaalmoeheid en sommige fabrikanten gebruiken erg dunne wanddiktes om hun frames maar zo licht mogelijk te maken. Ik heb zelf meer vertrouwen in carbon, maar dat is dus voor iedereen persoonlijk.Paul Rush schreef: Nadeel van gebruikt carbon is dat je niet weet of het onderhuids nog heel is. Een deuk laat het niet na, maar ondertussen kunnen de carbonlagen onderhuids hun stevigheidsstructuur verloren hebben, waar je niets van hoeft te zien aan de buitenkant. Alleen een duur (rontgen?) onderzoek biedt uitsluitsel.
Hiermee heb ik gelijk het nadeel van nieuw carbon te pakken, want als ik carbon verkoop kan ik een koper niet garanderen dat ik er geen schade mee heb gemaakt.
Voor mij dus nooit (meer) carbon.
"Race what you can replace" vind ik een prima uitgangspunt om te bepalen wat je moet kiezen
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2031
- Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
- Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20
Daar heb je een punt, vandaar voor mij alleen nog staal. Ook daar zitten nadelen aan, maar die zijn voor mij van ondergeschikt belang.
En wat is hier het praktisch nut van?
- MisterG300
- All rounder
- Berichten: 104
- Lid geworden op: vr 8 april 2016, 10:44
Carbon is echt prachtig, maar heeft ook het nadeel dat het soms wat lastig is om een (onderhuids) probleem te constateren. Aluminium kan ook voor problemen geven dus het is wat mij betreft om het even. Ik heb een nieuwe Ibis gekocht en als ik zie hoe mooi carbon als fully zijn werk doet ! Ook hebben bepaalde merken prima crash replacement programma's wat een eventuele schade weer tegen een redelijke prijs kan vervangen.
Mijn tip in deze is zeker goed kijken naar een frame op schades, maar net zo belangrijk is de algemene staat van de fiets. Tandwielen, ketting, schakelmechanismes etc.. vaak geeft dit een indruk over hoe er met de fiets is omgegaan.
Mijn tip in deze is zeker goed kijken naar een frame op schades, maar net zo belangrijk is de algemene staat van de fiets. Tandwielen, ketting, schakelmechanismes etc.. vaak geeft dit een indruk over hoe er met de fiets is omgegaan.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Carbon is makkelijker/goedkoper/beter te repareren dan alu, mocht er iets kapot gaan dat niet (meer) door de garantie wordt gedekt.
En garantie biedt natuurlijk geen garantie dat het heel blijft, alu of carbon.
En garantie biedt natuurlijk geen garantie dat het heel blijft, alu of carbon.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Dat verhaal over schade onder het carbon is ook een soort broodje aap verhaal. Als carbon beschadigd is zie je dat ook gewoon. En mocht een carbon frame scheuren is het voor 150 euro gerepareerd. Zelfs een totaal doormidden gebroken frame kan nog gerepareerd worden.
Ik heb zelf een keer een stalen frame laten maken, en die brak ik dwars doormidden. En ik heb heel wat carbon framew gehad die nog wel heel zijn. staal staat bij mij dus 1-0 achter
Ik heb zelf een keer een stalen frame laten maken, en die brak ik dwars doormidden. En ik heb heel wat carbon framew gehad die nog wel heel zijn. staal staat bij mij dus 1-0 achter
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 246
- Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
- Mijn mountainbike: Giant Anthem
Mijn Merida Big Nine 3000d gaat nu 4,5 jaar mee en ik spaar hem niet. Carbon frame is nog helemaal strak. Aanvaringen met stenen in afdalingen worden gewoon overleefd en met vallen is er ook geen schade ontstaan (in tegenstelling tot mijn eigen lijf). Goede carbon frames zijn gewoon goede en duurzame keuzes.
It never gets easier, you just go faster.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29963
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Mee eens.
Ik was ook huiverig, maar na ruim 4 jaar maak ik me "nergens" meer druk om, gaan met die carbon banaan!
Ik was ook huiverig, maar na ruim 4 jaar maak ik me "nergens" meer druk om, gaan met die carbon banaan!
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Of iets heel blijft is ook afhankelijk van het gebruik van de fiets vs. waarvoor hij gemaakt is. Als ik met een carbonnen XC racer frame van 800 gram een roadgap neem in een downhill, is de kans groot dat dit niet heel blijft. 't is maar net wat je er mee doet.japie carbon schreef:Ik heb zelf een keer een stalen frame laten maken, en die brak ik dwars doormidden. En ik heb heel wat carbon framew gehad die nog wel heel zijn. staal staat bij mij dus 1-0 achter
Persoonlijk heb ik ook alleen maar goede ervaringen met carbon en zou er ook niet bang voor zijn als je hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Met carbon kun je meer vormen maken en kun je een frame stijf maken waar je dit wilt, en juist flexy waar dit wenselijk is.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- Bowiex
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3681
- Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
- Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
- Contacteer:
Ik zou een pluizig doekje en zaklampje meenemen als je de fiets gaat bekijken. Daarmee zou je een beschadiging of scheur gemakkelijker opmerken.
Zeker nu de dagen zo kort zijn merk je iets al snel wat lastiger op.
Zeker nu de dagen zo kort zijn merk je iets al snel wat lastiger op.