Specialized of Canyon?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Hallo,

Ik vroeg me af wat de betere fiets is:
https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/2017/lux-cf-7-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Of
http://www.moniquesbikeshop.nl/m/aanbod ... E61B030FD0" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanks in advance..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En wij vragen ons af wat jij met beter bedoelt ;-)

Lichter? Duurdere afmontage? Stabieler? Wendbaarder? Duurzamer? Comfortabeler? etc.
Dus geef even aan wat jij belangrijk vindt in een mtb, dat denkt wat makkelijker mee.

En als ik even voor mezelf spreek, ik hou er niet zo van om zelf links door te moeten spitten. Als iemand om advies vraagt hoop ik eigenlijk dat die persoon het voorwerk een beetje doet...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Snap ik! Ik denk dat de Canyon beter is afgemonteerd, maar vroeg me af of dit ook zo is.. En hoe verhouden frames zich t.o.v. elkaar? Is de specialized beter of niet?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Heb je Kermits vragen wel echt gelezen? Want je geeft niet echt nieuwe informatie....
Wat zoek je? Om welke fietsen gaat het? Waar wil je er wat mee gaan rijden? Dat soort dingen eerst beantwoorden, dan een korte beschrijving van de 2 fietsen en dan krijgt men hier misschien zin om mee te denken. Maar als je me het zo vraagt: ik zou voor de Commencal gaan ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

De Canyon is misschien net iets beter afgemonteerd. De specialized heeft een brain, als je dat wilt is de specialized beter, maar dat is echt heel persoonlijk.
Beide fietsen zijn voor XC en Marathons echt prima en doen niet van elkaar onder.

Wil je de service van een lbs, dan de specialized. Maakt dat je niet uit, dan de fiets welke je mooier vind.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lux 2017, de 7,9, a 3500,-, Fox, XT-SLX, 2x11 (26-38/11-42), twinlock, 11,2kg
vs
Epic Carbon Comp 2016, Sram GX 1x11, brain, nieuw 3999,-, en nu voor???.

'Gloednieuw' is de Lux voor de prijs veel beter afgemonteerd dan een even dure Epic (dat verliest elk LBS merk van een Canyon). De vraag bij de prijsvergelijking is dus: wat kost die 2016 Epic nu?
Maar ook bij 500,- euro korting op de Epic, gelijke prijs, blijft de Lux wat beter en lichter afgemonteerd. De Lux is geheel van carbon, de Epic heeft een alu achterbrug, alleen de duurste modellen zijn helemaal van carbon. De Lux is voorbereid op een stealth dropperpost.

De vraag is ook, waar stel je verder prijs op?

De Epic heeft een Reba icm Brain, is altijd 'efficient', die veert als het nodig is, en dat werkt prima.
De Lux heeft 2x Fox, en een twinlock: met 1 druk op de knop op het stuur lock je voor en achter, stel je het platvorm in, ook heerlijk efficient, een kwestie van smaak.

Daarnaast heeft deze Epic Sram 1x11, en de Lux heeft Shimano 2x11, een breder bereik. Maar wat heb je nodig en waar ga je veel fietsen, hoe sterk zijn je benen? Nl, lange Alpenklimmen?

Ik rij de Lux, heb ook de Epic gereden (in 26" al en in 29"). Een fietsmaat met een Epic Comp rijdt nu ook op een Lux. Wij zijn erg tevreden, maar: we rijden wel wat duurdere RS-1 modellen, en juist die duurdere vergelijkbaar afgemonteerde Epics waren bij zomaar 20% duurder dan de Lux. Die daalt, vinden we allebei, wel harder en souvereiner dan een Epic. Behalve met geometrie heeft dat natuurlijk ook wel te maken met die RS-1, icm een Monarch achter.

Maar ik ben fan van beide fietsen. De fietsen hebben hetzelfde inzetbereik. XC-marathonracers. Met dropper zijn het ook hele fijne (efficiente) trailfietsen. 'Je kiest altijd goed'.
Grootste verschil zit 'm in de prijs-kwaliteit afmontage, wat kost de Epic nu?
Daarnaast zou ik het vooral laten afhangen van 'Brain vs Twinlock', en '1x11 of 2x11' schakelen? Wat past het beste bij jouw smaak?
Een Epic is makkelijker te proefrijden, Canyon staat bij sommige testevents, of je moet naar Koblenz, rondje parkeerterrein :winkie: . De service bij Canyon is overigens prima, naar mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 16 november 2016, 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord, de epic is €3299 nu (en kan misschien nog wel 100 af). Ik ben wat angstig voor 1x11 hoewel ik dat waarschijnlijk niet zou hoeven zijn aangezien ik alleen in NL fiets...(Ook de reden dat ik de 7.9 Race niet heb gepakt in het vergelijk..)
Mensen (niet hier) maken mij aan het twijfelen, zou zelf voor de Canyon gaan, maar wou graag horen wat nou beter is..
In mijn ogen is de Canyon namelijk beter afgemonteerd, maar goed ben nogal een leek...
Proefrijden is het beste, ik weet het, maar om nou naar Koblenz te gaan voor een rondje pp is me ook te gortig. Je mag toch een maand testen?
Ik kom bij deze fietsen uit ook omdat een specialized persoon zei dat je niet voor de "goedkope" fully moet gaan (bijvoorbeeld de Cube stereo 120/Canyon nerve 6.9 (de 7.9 is beter qua vork/achtervering/ heeft een dropper, maar heb ik dit wel nodig..) waar ik eerst naar zat te kijken.
Als het allemaal wat warrig overkomt, is dat omdat ik er niet zo veel verstand van heb..
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Canyon is en blijft inderdaad beter en iets lichter afgemonteerd: geheel van carbon, iets hoogwaardigere lichtere onderdelen. Qua functie zul je dat niet direct merken, nuance verschillen. Minder gewicht draagt bij aan een speelser en lichtvoetiger gevoel (de geometrie bij beiden zit helemaal snor), ik denk dat het verschil niet veel meer dan 5-6 ons zal zijn, de Lux 11,2kg, de Epic tegen de 12, rond de 11,8? Ook goed.

De 2016 Epic tegen deze gereduceerde prijs a 3300,- is zeker afgezet naar die prijs (bijna 20% korting, gewoon goed, voor een 1 jaar oude Specialized), ook prima en daarom erg interessant.
En de Canyon kun je binnen een maand inderdaad retourneren als die niet bevalt (of omruilen voor bv een Nerve, etc). Wat dat betreft loop geen risico's.

Je angst voor 1x11 snap ik wel. Stel, je gaat ooit richting de bergen, dan kun je natuurlijk altijd een kleiner voorblad monteren op de Epic. Kies je de 2x11 Lux, dan hoef je daar niet meer over na te denken. Behalve dat je moet beslissen wanneer je voor moet schakelen (maar dat gaat natuurlijk vanzelf, zonder nadenken, wordt een 2e natuur). 't Is maar wat je wil.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

De Canyon Lux is echt een aanrader! Zelf heb ik er al geruime tijd ervaring mee, klimt uitstekend altijd genoeg grip voor de meest steile varianten. Hard en technisch naar beneden gaat super ben zelf alleen nog de beperkende factor. Op het vlakke lijkt het alsof je over een biljartlaken rijdt, zeer comfortabel voor de lange ritten. Kortom veel waar voor je geld!

Wat betreft de Specialized, daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zowel de Canyon als de Specialized hebben nog een beetje de 'oude' geometrie: kortere bovenbuis en reach, steile balhoofdhoek. Er is inmiddels een hele generatie (2017) modellen geïntroduceerd die wat rijgedrag veel meer allround zijn.

Nu is er met deze 2 niet heel veel mis en zeker als je een ervaren biker bent en vooral over de standaard rondjes jaagt, dan ga je met allebei zeer blij zijn. Maar die nieuwere modellen geven wat meer controle, een tikje goedmoediger rijgedrag (en voor een technisch minder ervaren rijder waarschijnlijker sneller!!) en zeker in het buitenland een meer capabele fiets!

Denk dan aan bijvoorbeeld de Cannondale Scalpel, Kona HeiHei, Scott Spark, Focus O1E, Stevens Jura. Allemaal XC-wedstrijdgericht, maar dus beter geschikt voor het modernere, ruigere werk dat de XC-rijders tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. Maar zoals gezegd, blijf je in NL, dan zijn deze twee door jou genoemde bikes prima!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
erikleene
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 18 november 2016, 08:00
Mijn mountainbike: Specialized EPIC

Toch kan ook voorkeur voor een specifiek merk een rol spelen. Een dealer om de hoek, en/of ervaringen uit het verleden. Zelf rij ik al jaren een Specialized Epic en daarvoor HT stumpjumper. Super blij mee. Bij Specialized betaal je ook wat meer voor het merk zelf. Als het kan zou ik een testrondje maken op beiden
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

@ Jernij de Lux is in de aanbieding bij de black friday sale: https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... =mtb-bikes" onclick="window.open(this.href);return false;
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

crankstel schreef:@ Jernij de Lux is in de aanbieding bij de black friday sale: https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... =mtb-bikes" onclick="window.open(this.href);return false;
de outlet is in de aanbieding ;-)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Staat er iets voor je tussen?
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

crankstel schreef:Staat er iets voor je tussen?
Maat M is alleen strive en spectral
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie