vervanging voor 2015 Nerve... 2017 Lux of Neuron

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Mijn huidige Nerve AL 9.9 is aan vervanging toe.
Met het beschikbare budget (en de tevredenheid met Canyon), weer aan het rondkijken aldaar.
Dan kom je uit op de Neuron AL 9.9 of de Lux CF 6.9.

Heb destijds voor de Nerve gekozen vanwege de gedachten gang dat mijn gewicht en lompheid beter op een alu-bike verteerd worden dan op een carbon.
Een keuze die destijds door meerdere mensen werd gedeeld alszijnde Nerve is wat meer fun, Lux wat meer race georiënteerd.

Gezien ik voornamelijk de Brabantse MTB routes rijd, is mijn keuze voor fully alleen gemaakt vanwege comfort.
Mijn Nerve is ook hierop aangepast door de Reverb te verwijderen en te kiezen voor een 1 x 10 aandrijving.
Geen extreme beklimmingen, drops of jumps... dus weg met die spullen.

Voor 2017 dus opnieuw een keuze tussen Lux en Neuron.
De Neuron (met Reverb en 2 x 11) en alu frame, of de Lux (vaste pen, 1 x 11) en carbon.
Is het (instap) model van de Lux nou écht een kneiterharde XC race-bak, of is hier ook comfortabel mee door Brabant te cruisen ?
Is de Neuron voor 2017 met een grotere veerweg en Fox34 ipv Fox32 vork juist iets meer richting het ruigere werk doorgeslagen ?
1.86 mtr lang, 95 kg schoon aan de haak.
Ongeacht de keuze voor Lux of Neuron zal de fiets een andere handgespaakte wielset krijgen, dus de standaard wielset is geen beslissende factor voor me mocht de XM1501 Spline One (Neuron) echt heel veel anders zijn dan de X1700 Spline 2 (Lux)
Bram_kd
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 17 juli 2016, 16:28
Mijn mountainbike: Scott spark 930

Als je toch de wielen gaat vervangen en geen dropper wil zou ik deze nemen: https://www.canyon.com/en-nl/mtb/neuron ... l-6-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De rest kan dan lanzaam geupgrade worden. Bv. een carbon stuur of eagle (zeg maar wat)
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

De Neuron is vooral All-mountain gericht, naar mijn mening zou het voor in NL overkill zijn. Met de LUX kan je prima uit de voeten hier deze is XC/Marathon georiënteerd. Zelf heb ik al geruime tijd veel plezier van mijn LUX, na lange rit kan je gewoon nog fris afstappen dus qua comfort zit het wel goed.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat vond je fijn aan de Nerve, wat miste je eventueel?

Ik denk dat de Lux je op het lijf geschreven is, als ik zo lees hoe/waar je rijdt, hoe je je huidige Nerve hebt aangepast aan je smaak. Zelfs de standaard wielset met jouw 95 kg zou al prima voldoen, naar wat voor een handgespaakte set zat je zelf te kijken? Enige upgrade waar ik in jouw geval nog aan denk: evt een 180mm remschijf ook achter? En banden naar smaak eventueel en tubeless.

De Lux is snel, efficient, en comfortabel. Met 1 druk op de knop zet je voor- en achtervering open, of dicht. Waarbij dicht betekent: platform. Dus wat (instelbare) restdemping/vering en blow out, ipv een knalharde oncomfortabele lock.

De Neuron is inderdaad nog potenter geworden, wat zwaarder, heeft niet die lockfunctie, die is nog meer trailgeorienteerd geworden. Terwijl de Lux al potent zat is, zeker in Brabant.

Ik rij de Lux zelf ook in Zuid-L/Voerstreek/Alpen, XC, en ik heb 'm juist wel met een dropper uitgerust, omdat hard dalen en technisch rijden zo leuk is. Dat gaat overigens met iedere fiets die met dropper wordt uitgerust beter, of dat nu een Neuron of Lux of wat anders is. Het frame van de Lux is voorbereid op een stealth dropper.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Die Neuron 6.9 is me toch wat te 'licht' uitgevoerd (SLX afmontage- Reba vork).
Maak dik 8000 km op jaarbasis en stel hoge eisen aan het materiaal.

Ben eigenlijk erg benieuwd als er mensen zijn die van Nerve (of vergelijkbaar) zijn overgestapt naar de Lux en hun ervaringen.
Lever je echt zoveel in aan comfort, of valt het reuze mee - en kan je met een Lux ook lekker de fun-tracks rijden met veel bochten en draaien, of wil dat ding alleen maar keihard rechtdoor terwijl je met je kin op het stuur hangt ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hij wil hard... en rechtdoor en door de bocht :-q . En dat doet 'ie comfortabel en efficient.
Horst en Heuvelrug, om maar wat parcoursen met bochtjes te noemen, doet 'ie vol gas met 2 vingers in de neus. En bergaf in Zuid L idem... Juist op downhills in Limburg/Voerstreek en op listige trails met stenen en wortels en tussen boompjes door is 'ie ook erg snel (juist daar heb ik er menig KOM-metje mee gereden, ipv bij het eenvoudige rechttoe rechtaan werk omhoog danwel omlaag).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

Ik heb test gereden op een nerve en rij inmiddels een jaar op een Lux. De Lux is wel een marathon fiets pur sang. Voor een fully niet heel comfortabel, maar wel erg efficiënt daardoor. Bij technische afdalingen vind ik hem wat nerveus, de nerve is daar veel beter in.
Wil je vooral hard en snel, dan de lux. Wil je spelen en af en toe echte afdalingen nemen dan de nerve.
Afgelopen jaar de lux mee gehad naar de vogezen. De fiets klimt super, dalen gaat prima als het maar rechtdoor is, haarspeldbochten e.d. kosten wel wat moeite vind ik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat ik dan een intrigerende opmerking vind waar anderen blijkbaar overheen lezen: "mijn huidige Nerve 9.9 is aan vervanging toe".

Waarom? Op uitgekeken of is er een technische reden voor?
Just curious... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

t-8one schreef:Ik heb test gereden op een nerve en rij inmiddels een jaar op een Lux. De Lux is wel een marathon fiets pur sang. Voor een fully niet heel comfortabel, maar wel erg efficiënt daardoor. Bij technische afdalingen vind ik hem wat nerveus, de nerve is daar veel beter in.
Wil je vooral hard en snel, dan de lux. Wil je spelen en af en toe echte afdalingen nemen dan de nerve.
Afgelopen jaar de lux mee gehad naar de vogezen. De fiets klimt super, dalen gaat prima als het maar rechtdoor is, haarspeldbochten e.d. kosten wel wat moeite vind ik.
Dropper erop, et voilà...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Knoop doorgehakt, en de Lux CF 6.9 besteld.
X1700 wielset wordt in ieder geval vervangen voor mijn Flow-Ex handgespaakte set.
Verder nog wat bedenkingen bij de standaard SRAM PC 1110 ketting en de Level-T remmen.
Erg benieuwd naar ervaringen met de gripshift.
Lang leve de updates / upgrades zullen we maar zeggen (wanneer het budget weer is aangevuld)
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Van die keuze ga je zeker geen spijt krijgen.

Een wiel upgrade is een van de beste dingen die je kan doen, mijn set moet er binnenkort ook aan geloven. Over die remmen zou ik ook twijfelen gezien de ervaringen uit het verleden, maar ze hebben wel een compleet nieuw design dus zou ze een kans geven.

Veel plezier met je aankoop!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooie keus!
De Level T remmen zijn niet de allerkrachtijsten, maar voor vlak Nl...
Stel, je zou het krachtiger willen, met nog betere modulatie: dan zou je kunnen gaan voor 2 180mm schijven, of je zou meteen kunnen upgraden naar SRAM Guide SR (of SRC).
Gripshift is super, schakelt razendsnel.
Wanneer wordt 'ie geleverd?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
nixpix01
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 augustus 2013, 04:28

Inmiddels 3 dagen (en evenzoveel ritten) met de Lux erop zitten.
Lux is een absolute top-fiets, maar niet voor mij persoonlijk.
Waarom het niet klikte tussen mij de Lux is te vinden in een aantal kleinigheden...
Gripshift blijkt niet mijn ding te zijn... (mede omdat ik echt veel waarde hecht aan mijn esi chunky's).
Mijn handgespaakte wielset kan ik niet overzetten, vanwege de 15x110 naaf SID vork met maxle as.
Volgens de bike-fitting moest ik een L hebben (terwijl met Nerve XL is), en dit bleek toch te krap.
Die level-T remmen zijn matig (en oerlelijk)...
Om de fiets dus naar mijn smaak te maken, zou er een trigger shifter - nieuwe vooras - en andere remmen op moeten (en een maatje XL frame) en dan zit ik ver over budget.

Het is dus vooral persoonlijk waarom het niet klikte. Niks ten nadele van de fiets zelf.
Toch maar eens kijken naar de Neuron of mijn huidige Nerve upgraden naar 11 speed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef:Wat ik dan een intrigerende opmerking vind waar anderen blijkbaar overheen lezen: "mijn huidige Nerve 9.9 is aan vervanging toe".

Waarom? Op uitgekeken of is er een technische reden voor?
Just curious... ;-)
Leuk hoor, geld verbranden, maar heb je deze vraag voor jezelf (en voor ons) al beantwoord ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je kunt de fiets gewoon retourneren of omruilen. Maand gratis op zicht, zeg maar. Prima geregeld.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie