Welwillende beginner zoekt advies en hulp

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Hellmond
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 april 2017, 13:49

Beste behulpzame forumleden,

Zo als het onderwerp al doet vermoeden zoek ik wat advies en hulp. Ik zal hieronder trachten zo goed en duidelijk mogelijk te onderbouwen waar ik tegenaan loop en waar ik graag wat advies bij zou willen.

Zo als hierboven aangegeven ben ik een beginner, zelfs een absolute beginner. Maar wel een beginner die absoluut zeker weet dat hij snel wil gaan beginnen met fietsen, en op dit moment heel gemotiveerd is. (en wil blijven)

Nu speurde ik al enkele dagen over het forum voor ik dit topic aan heb gemaakt, en ik heb een enorme bron van informatie ontdekt, alleen is het stiekem nog best overweldigend.

Over mezelf:

Ik ben op dit moment te zwaar, veel te zwaar zelf. Laatste jaren niet meer gesport en gestopt met roken, maar wel nog steeds gestopt met roken gelukkig, dus de vele extra kilo's zijn op dat vlak nog enigszins ergens goed voor geweest. Voorheen sportte ik bijna dagelijks, 3 x per week voetbal en 3 x per week op de hometrainer. Hierdoor ben ik toen van 140+ kilo gezakt naar <110 kilo. Het stoppen met roken, en 2 knie operaties en gebrek aan inzet hebben dit helaas teniet gedaan.

Nu jaren verder, ben ik helaas weer op mijn oude gewicht, en door blessures ben ik dus gestopt met voetballen. Ik heb voor mezelf besloten dat het nu genoeg is geweest, en wil wederom gaan sporten en meer bewegen. Zo als aangegeven is het voetballen geen optie meer. En om dagelijks thuis op de hometrainer te kruipen lijkt me ook niet meer leuk, en ik denk dat ik het leuk ga vinden om in de buitenlucht actief te zijn.

Vandaar dat ik ervoor heb gekozen om te gaan beginnen met mountainbiken, voor mij dus een nieuwe wereld. Maar wel een weloverwogen keuze, en een keuze waar ik vol voor wil gaan.

Zoals eerder aangegeven, heb ik geprobeerd om mezelf zo goed mogelijk te informeren, maar desondanks is het alsnog een overschot aan informatie, waardoor ik moeite heb om door de bomen het bos te zien.

P.s. voor de maatvoering / duurzaamheid / kwaliteit materiaal:

Lengte: 195 cm
Gewicht: 140 k.g.

Ik heb het "Bikeadvies voor beginners (FAQ's)" topic doorgenomen http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... =3&t=29213" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeer veel nuttige informatie, maar het filteren naar betrekking tot mezelf vind ik lastig.

Hieronder de antwoorden op enkele vragen die ik kan vinden, welke kunnen helpen met een keuze maken.

1) Bepaal je budget

A: 500-700, mocht het me bevallen dan sluit ik niet uit dat ik meer geld uit ga geven, maar voor een absolute beginner is dit wat ik mezelf kan permitteren, de eerste maanden/jaar ?.

2) Wat wil je er mee gaan doen ? (bepaal in welke categorie / discipline je valt)

A: Van beide opties hieronder een beetje, planning is om 2 x per week recreatief wat (in het begin korte) tochtjes te maken en langzaam op te bouwen. Het doel is wel om qua cardio en conditie wat stappen te zetten, zonder er teveel schema's of dergelijke aan te hangen, en dit te combineren met een licht dieet. Puur ter ontspanning en als uitlaatklep voor mezelf, en hopelijk ook wat kilo's te verliezen dus.

*; Sporadische rijders.
Personen die slechts af en toe er op uit willen trekken met hun fiets en geen bijzondere eisen aan hun materiaal stellen. Omdat de componenten weinig gebruikt zullen worden speelt de duurzaamheid een rol van ondergeschikt belang.

** ; Recreatieve rijders.
Personen die op regelmatige basis er met hun fiets op uit trekken en een redelijk goede werking van hun spullen eisen.

3) Wil je een fiets met alleen voorvering (hardtail) of een volledig geveerde (full suspension / fully) ?

A: Qua budget denk ik dat ik bij hardtail uitkom, verder heb ik ook geen vergelijking en dus ook geen voorkeur.

4) Nieuwe of 2e hands ?

A: Geen voorkeur, alleen bij 2e hands aankoop heb ik geen idee hoe ik de staat van de fiets moet beoordelen. Ik ben praktisch ingericht, dus bij de juiste prijs/kwaliteit verhouding heb ik geen voorkeur.

5) Bike discipline

Ik heb ter oriëntatie de app "MTBroutes" in gebruik, in een straal van ongeveer 10 tot 15 k.m. (helmond zuid-oost brabant) kom ik 10 routes tegen, variërend in lengte en moeilijkheidgraad. Zo als aangegeven wil ik deze puur recreatief gaan rijden, en is snelheid voor mij geen punt. Wat voor discipline dit is kan ik moeilijk terugvinden. De dichtstbijzijnde route wordt omschreven als "technisch met veel korte klimmetjes" en bevind zich in een bos met veel stuifzand.

6) Maatvoering

A: 1m95 , 140 kilo

Op bovenstaande vragen heb ik dus zelf antwoord kunnen vinden, verder sta ik overal voor open en heb ik geen voorkeuren, of geen idee wat er bedoeld wordt :-).

Ik surf ook al dagen rond op verkoopsites zoals marktplaats, maar vaak is daar vanuit de verkopende partij weinig informatie, of zelfs niks meer dan "in goede staat". Hier ben ik dus huiverig voor omdat ik er ook weinig kaas van heb gegeten, en dus niet kan onderscheiden wat voor mij wel en niet geschikt is, en wat voor mij wel of niet een spreekwoordelijke kat in de zak aankoop kan zijn.

Hopelijk kan iemand me hier verder mee helpen, qua advies/tips of dat ik met iemand kan communiceren wat betreft er te koop is, en dat deze dan mee kan beslissen of dat dat geschikt is voor mijn wensen.

Mochten er nog vragen/onduidelijkheden zijn vermeld ze, en ik zal z.s.m. proberen te antwoorden.

Alvast bedankt voor de moeite en het doorspitten van mijn verhaal.
JanJanssen98765
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 18 april 2016, 15:39

Je moet er in ieder geval op letten dat de velgen geschikt zijn voor jouw gewicht.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De maatvoering en de stevigheid zijn vooral van belang, de rest is eerder bijzaak.

Laat ik het laatste eerst toelichten: je bent beginner, de limiet ben je voor het grootste deel zelf. Die ultrakrachtige rem die ultralicht bedient ga je toch niet maximaal benutten. Net als het enorme bereik van de versnellingen. Noch ga je harder fietsen met lichtgewicht spul. Dus dat het allemaal iets minder werkt maakt nu niet heel veel uit, dat het wat zwaarder is ook niet. (Ja, stiekem ben ik van mening dat je als beginner juist een fiets van € 8.000,- moet kopen, want dan ligt het niet aan de fiets als iets niet lukt. Maar dat budget heeft vrijwel geen enkele beginner...).

Maar met jouw lengte is het wel van belang dat je goed zit. Gezien je bouw kun je ook niet heel erg sportief voorover zitten (voor zover je dat als beginner al wilt). En kom je dus uit bij de grootste maten die verkrijgbaar zijn: pakweg 23" of 58 cm. Kleiner zou ik niet doen. Die spoeling is wat dun, dus lang zoeken!

Dam moet de boel ook nog stevig zijn. Het voordeel van goedkope fietsen is dat goedkoop materiaal vaak iets 'overbuild' is en dus bijna automatisch sterker (tenzij je te goedkoop gaat, dan is de materiaalkwaliteit zo slecht dat het bij stevig gebruik gewoon verbuigt). Alleen zitten er wel wat zwakke punten in goedkope fietsen. En dat zijn met name de wielen. Met jouw gewicht is dat ook met dure, goede wielen al kritisch. Behalve meer geld uitgeven (aan sterkere wielen) is er weinig advies dat ik verder kan geven. Maar dit komt bovenop een aanschafprijs van de fiets, tenzij je die overneemt van iemand die al geïnvesteerd heeft om die persoon bijvoorbeeld ook al zwaar was. Kleinere wielen (26", 27,5") zijn meestal al sterker.
Aan de andere kant ga je als zware rijder en als beginner ook je schakelmateriaal zwaar belasten. Het is dus belangrijk dat dit op orde is. Goedkoop is niet het grootste probleem. Gedeeltelijk versleten wel. Ook een nieuwe, goedkopere onderdelengroep schakelt soepel. Let hier dus bij de aankoop goed op of laat dit direct vervangen als je eenmaal een fiets hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn broer zat een paar maanden geleden naar een mtb te kijken, hij is ook ongeveer jouw gewicht. Ik heb toen een beetje meegedacht en rondgekeken en uiteindelijk is hij op een Charge Cooker 3 uitgekomen. Het model met starre voorvork was toen in de aanbieding bij Wiggle.

Gedachten achter de keuze voor deze fiets:
- een fiets in de instapklasse heeft geen hoogwaardige voorvork. De goedkoopste fietsen hebben zelfs vaak een vork met staalveer (coil), die ook nog eens te slap zal zijn voor iemand van 140kg. Bij een luchtvork zit je misschien al op de maximaal toegestane druk.
- omdat de wielen een kritisch punt zijn bij zware rijders leek een "plus-bike", dus met bredere banden dan normaal, me een aardig idee. De brede rubbers met relatief lage druk zorgen toch voor enige vering en ontlasten daarmee ook het materiaal een beetje.
- de eerste tijd zul je geen zware intensieve mtb-tochten doen, maar vooral weg en eenvoudige paden rijden. Daarvoor is ook geen vering nodig. Bevalt het fietsen op termijn echt goed en ben je het nodige gewicht kwijt kun je in een later stadium nog upgraden met een verende vork (als je die behoefte voelt) of een andere fiets kopen.

Maar die plusbikes zijn niet in grote hoeveelheden te vinden, en wellicht ook niet binnen jouw budget en/of in jouw maat.
Wat je ook koopt, let in elk geval op de wielen, dat is echt een kritisch punt bij zware rijders. Dus geen fancy wielen met minder dan 32 spaken, 36 spaken zou nog beter zijn maar dat is minder gangbaar als 32. Brede banden vangen ook weer wat op, kan nooit kwaad.

En vooral, hou er plezier in. Als je ergens lol in hebt blijf je het doen, zo niet wordt het een "moeten" en dat hou je niet vol op lange termijn. Bouw het relaxed op, beter wat frequenter fietsen dan intensiever. Dat komt in een later stadium wel.
Succes met je zoektocht!

Charge Cooker 3 (plaatje van internet), om een idee te krijgen:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat is een hele goeie!!

En sowieso nog eens een gaaf fietsje :-q

(maar wel wat duurder...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Net een warme deken, dat mtbforum.
Niks aan toe te voegen, star en plus zou ook mijn keuze zijn.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Hellmond
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 10 april 2017, 13:49

Iedereen die tot zover gereageerd heeft, super bedankt. Met deze informatie kan ik vooruit, de zoektocht zal niet makkelijk worden volgens mij. Maar ik weet nu in ieder geval wat voor mij de meest kritische punten zijn, in mijn zoektocht.

Ook bedankt voor het concreet aandragen van een bepaald model. Komende nacht ga ik op het werk hier wat zoekwerk insteken en mezelf verder erin verdiepen.

Mocht ik iets tegenkomen of vragen hebben zal ik me weer melden voor tips/advies.

Nogmaals bedankt tot zover.

P.s excuus voor typo's en opmaak, reageer vanaf mobiel.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

tiewrap schreef:Net een warme deken, dat mtbforum.
Lukt lang niet op alle fora maar hier houden we het goed "op de rit" :-q

Heeft er iemand trouwens een lijstje / linkje met 27,5+ en 29+ mtb's die nu leverbaar zijn?
Er staan genoeg bomen en bossen op het www maar een concrete lijst kan ik niet vinden.
(Misschien ook handig voor de TS.)
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

ben een stuk fietsen schreef:Heeft er iemand trouwens een lijstje / linkje met 27,5+ en 29+ mtb's die nu leverbaar zijn?
Er staan genoeg bomen en bossen op het www maar een concrete lijst kan ik niet vinden.
(Misschien ook handig voor de TS.)
Een volledige (en actuele) lijst voor 27,5+ zal denk ik lastig worden, aangezien het aantal aanbieders behoorlijk groot is volgens mij. 29+ is wat dat betreft misschien nog wel te doen. Ik kan daarvan in ieder geval alleen de Trek Stache en Salsa Woodsmoke zo uit m'n blote hoofd noemen.

Misschien is dit topic van een tijdje geleden een uitgangspunt. Was naar aanleiding van mijn eigen zoektocht en worden ook heel wat 27,5+ bikes in genoemd. (de meeste dan overigens wel mét voorvering, al zijn er ook een aantal star te krijgen)
Plaats reactie