Giant Fathom 29 1 LTD of Merida Big Nine 600

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Keuzes keuzes, ik kom er even niet uit dus héééélp.

Na een tijdje MTB-loos door het leven te zijn gegaan gaat het nu toch weer kriebelen.
Ik woon in Zeeland. Mooie provincie maar helaas is het minimaal 40km rijden naar de route van Burgh Haamstede of de Brabantse Wal om leuk te kunnen biken. De racert zal mede hierdoor het meest gebruikt blijven worden dus het budget voor een MTB is minder dan het geweest is. Is dit een straf?? Ach, met de bikes hieronder is prima te leven lijkt me.

https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29-1-ltd" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -7417.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Grootste punt van twijfel: financiën. De Merida is 175 euro goedkoper (na prijsonderhandeling).
Vinden jullie de Giant 175 meerwaarde hebben?
Ik heb op allebei de bikes gezeten en gevoelsmatig ga ik aan beiden kunnen wennen. De Giant is de sportiefste van de 2 maar op de Merida ga ik ook niet in slaap vallen.
Eigenlijk wil ik wel eens 1x11 gaan proberen maar 2x11 is me altijd goed bevallen. Dit is me om het even dus.

Waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken is het verschil tussen beide wielsets en beide vorken.
De Suntour op/in de Giant heeft een lock-hendeltje op het stuur wat ik op zich al een + vind. Maar spreekt de Suntour ook soepeler aan dan de Manitou of zit daar verder weinig verschil tussen?
Ander punt is natuurlijk het wielsetje wat in de bikes zit. Ik weeg 90 kilo dus ben niet (vind ik zelf dan :tong .) top zwaar. (Ben 1,87.)
Is er iemand van hier toevallig op de hoogte van het gewicht en de betrouwbaarheid van deze wielsets?

Verder speelt de restwaarde natuurlijk ook een beetje mee. Gok ik goed als die van de Giant wat hoger zal zijn??

Thanxs voor de feedback alvast :-q.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik heb de Giant Fathom 1 LTD gekozen. Kan nog niets zeggen over de werking van de voorvork, simpelweg omdat ik hem in elkaar gezet heb en nog niet gereden (heb m pas 2 weken, rij op andere fietsen)
Zelf niet gedacht om een Merida aan te schaffen/vergelijken, omdat ik een hele mooie korting kreeg op de Giant.

Als ik naar de afmontage kijk, dan zou ik daar ook de voorkeur aan geven.
Shimano SLX is volgens mij beter dan SRAM NX
En Tektro remmen geeft mij de kriebels, zie dan liever Shimano spul
De wielen van Giant zijn over het algemeen goed. Niet licht, daar kan je altijd wat winnen. Maar sterk genoeg voor enige mishandeling.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Ik heb naar je geluisterd Scottie, het is de Giant geworden. Woensdag kan ik hem ophalen :bier:.

Het totaalplaatje zit bij de Giant net effe wat beter in elkaar. Ik had waarschijnlijk ook weinig te klagen gehad met de Merida (hooguit de remmen misschien) maar de Giant geeft me net dat beetje meer 'hier-is-goed-over-nagedacht' gevoel.

Is het al woensdag is het al woensdag is het al woensdag?? :tong

Ander vraagje wat ik nog wel heb: Volgens de verkoper is er voor de SLX-shifter en de Deore-rem geen matchmaker :-?. De reden hiervoor is dat de versnellingsindicator er niet af zou kunnen.
Iemand een idee of dat ook echt zo is? (Lijkt me sterk eigenlijk.)
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Verstandige keuze.
Ga je veel plezier aan hebben..
Ik zie m dagelijks hangen in de garage :)
(Hij blijft zo wel nieuw)
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

Bij mij komt ie ook de garage niet uit hoor. Scheelt een berg banden, tandwielen en kettingen vernieuwen :lol:.

Over banden gesproken; volgens de speclist zouden er Maxxis Crossmark's onder moeten liggen. Bij mij zitten er Maxxis Ikon's op zag ik. Qua profiel én qua gewicht ben ik hier niet rouwig om.
Welke banden zitten er bij jou op?
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Onder mijn Fathom 0 liggen ook Ikons ipv Crossmarks. Ook in tegenstelling tot de speclist. Rollen lekker. Wel uitkijken als het modderig wordt merkte ik. Behoorlijk minder grip dan de NoNi-RaRa combi.
Plaats reactie