Cube Reaction mountainbike 26"???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mager
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:11

Hoi,

Ik ben een beginnend mountainbiker en ik verwacht het merendeel of asfalt af te leggen en af en toe het bos in.
Ik overweeg de volgende mountainbike aan te schaffen:

Cube Reaction mountainbike 26"
De fiets is geheel shimano afgemonteerd:
Cassette: Shimano
Shifters: Shimano LX
Remmen: Shimano
Voorderailleur: Shimano deore XT
Achterderailleur: Shimano deore XT
Ketting: Shimano (afgelopen seizoen vervangen)
Banden: Schwalbe (afgelopen seizoen vervangen)
Achtertandwielen: Shimano (afgelopen seizoen vervangen)
Voorvork met locker

De fiets is van ca. 2012 en is volgens advertentie zo goed als nieuw. Kan iemand mij op de volgende punten adviseren:
- is dit een mooie fiets om mee te beginnen?
- wat is een reeel bedrag voor een dergelijke fiets?
- waarop moet ik letten bij een eventuele aankoop?

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Gerard
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Vast een prima fiets om op te beginnen, maar er ontbreekt nog wat info:
-foto's!
-welke voorvork
-welke wielen/naven?
-welke shifters?
-welke crank&bladen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In principe is het een prima fiets om nog een poos plezier mee te hebben!

Prijs is lastiger. Als alles in goede staat is, dan is € 500,- een nette prijs. Maar zelfs iets duurder is niet overbetaald. Aan de andere kant komen dit soort fietsen ook wel voor € 350,- voorbij.

Tja, waar moet je op letten. De voorvork moet krasvrij zijn op de binnenpoten en verder soepel veren. Geen speling op de wielen (zijdelings). Tandwielen moeten er daadwerkelijk goed uit zien (vorig jaar zegt niets als hij er een hele winter mee is door gereden). En zorg dat de maat ongeveer goed is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mager
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:11

Bedankt voor jullie antwoorden.

Hieronder een link met wat foto's.

https://www.myalbum.com/album/cDapybDAVadz

Groet,
Gerard
joske77
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: zo 2 augustus 2009, 11:57
Mijn mountainbike: Nicolai Argon RoCC '11

ik heb er zo een gehad, met de formula RX remmen, en een extra wielset verkocht voor 500€ (nu net 2jaar geleden)

fiets beviel me super goed, gewoon veel fiets voor je geld...

wel even kijken naar de staat van tandwielen, lagers, spaakspanning,... om onvoorziene kosten te voorkomen...
buddo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 20:33
Mijn mountainbike: is rood!

Lars TB schreef: Prijs is lastiger. Als alles in goede staat is, dan is € 500,- een nette prijs. Maar zelfs iets duurder is niet overbetaald. Aan de andere kant komen dit soort fietsen ook wel voor € 350,- voorbij.
Het zal aan mij liggen... maar 500 euro voor een oude 26inch MTB vind ik echt veel te veel geld. Zeker gezien het feit dat veel (of zelfs de meeste) kilometers over asfalt zullen gaan (zie openingspost), dan denk ik dat de TS meer plezier zal hebben van een 29-er. En die moet voor dat geld ook wel te vinden zijn.

Ter indicatie, ik verkocht 2 jaar geleden mijn 26inch fiets met goede (luchtgeveerde) manitou vork en LX groep (wel wat slijtage op ketting en cassette) voor 200 euro en was daar erg tevreden mee.
Mager
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 23 mei 2017, 21:11

Bedankt voor jullie input!

Ik kan de fiets op de foto's met bovengenoemde specificaties voor 400 Euro ophalen. Begrijp ik goed dat dat te veel is en ik wellicht beter uit kan kijken naar een 29"?

Grt.Gerard
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mager schreef:Bedankt voor jullie input!

Ik kan de fiets op de foto's met bovengenoemde specificaties voor 400 Euro ophalen. Begrijp ik goed dat dat te veel is en ik wellicht beter uit kan kijken naar een 29"?

Grt.Gerard
Nee, dat is zeker niet te veel geld.

Ergens denken mensen dat 26" inmiddels historie is en dat er niet mee te fietsen valt. Dat is natuurlijk complete onzin. Je kunt prima de grootste lol hebben op een 26" fiets en alle nodige technieken leren. De modernere grote wielen bieden wel wat voordeeltjes (waarvan de meesten niet eens in de wielen zitten!), maar als je daar het budget niet voor hebt hoef je er ook niet aan te beginnen.

Voor dat geld koop je waarschijnlijk geen vergelijkbare 29". Dan ben je dus beter uit met deze Cube. En als deze Cube verder in goede staat is (wat zo lijkt te zijn), dan is € 400,- in mijn ogen een prima prijs. (zowel voor jou als voor de verkoper!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
buddo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 20:33
Mijn mountainbike: is rood!

Lars TB schreef: Ergens denken mensen dat 26" inmiddels historie is en dat er niet mee te fietsen valt. Dat is natuurlijk complete onzin. Je kunt prima de grootste lol hebben op een 26" fiets en alle nodige technieken leren.
Dat is uiteraard helemaal waar, op een 26" kun je enorm veel lol hebben en heel veel leren. Echter geeft de TS in de openingspost aan...
Mager schreef:...ik verwacht het merendeel of asfalt af te leggen en af en toe het bos in.
En voor iemand die veel op de weg rijdt en maar incidenteel in het bos, zijn de grotere wielen van een 29" echt in het voordeel.

Los daarvan vind ik 400 of 500 euro voor een 26" gewoon best veel als je weet dat de tweedehands markt voor 27,5" en 29" ondertussen flink op gang komt. Ik ken 2 voorbeelden in mijn omgeving van mensen die voor datzelfde budget een leuke/goede 29-er hebben gevonden zonder echt in te leveren op de afmontage.
Plaats reactie