Nukeproof Scout vs. XC Hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Bartje11
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 22:05

Hallo,

Sinds de afgelopen kerstvakantie ben ik begonnen met MTB'en in de omgeving Exloo en Gieten op de hier nabij gelegen routes.
Zoals velen van jullie waarschijnlijk zullen begrijpen is het ontzettend mooi werk om te doen, waardoor ik nu 2 à 3 keer per week de fiets pak om de bossen te gaan verkennen.
De fiets in kwestie is een Scott Tampico Pro Spec uit 2004. Het is een leuke fiets om mee te beginnen, echter zie ik wel een groot verschil met de fietsen van tegenwoordig.
Aangezien ik van plan ben deze hobby nog een lange tijd door te zetten, wil ik aan het eind van het jaar een nieuwe fiets aanschaffen. Op het internet ben ik wat rond gaan zoeken en na een paar dagen zag ik door de bomen het bos al niet meer, er is zo veel keus! Toen ik echter de Nukeproof Scout tegenkwam, was ik meteen verkocht; met die fiets zou ik nou wel eens een beschuitje willen eten :o Nadat ik de onderdelen van de Scout had bekeken en had vergeleken met een Cube LTD van vergelijkbare waarde, begon ik toch te twijfelen. Je krijgt op zo'n Cube toch wel wat meer voor je centen wat voorvork en groepset betreft (budget: 1500,-):

Nukeproof Scout Race:

- Voorvork: Manitou Minute Comp.
- Groepset: SRAM NX 1x11

http://nukeproof.com/products/scout-290-race-2017/" onclick="window.open(this.href);return false;

Cube Race One:

- Voorvork: Fox Float 32 Performance
- Groepset: Shimano SLX/XT 2X11

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-race-one-27-5-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Cube LTD Race:

- Voorvork: Rockshox Recon Silver
- Groepset: Vrijwel alles Shimano XT 2x11

https://www.fietsenwinkel.nl/cube-ltd-race-29-2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Zelf heb ik geen ervaring met de hierboven genoemde componenten. Wat ik wel weet is dat ik weinig problemen ervaar met mijn huidige groepset (Shimano Deore), dus een dure groepset is niet per sé een vereiste. Een goede voorvork daarentegen wel. Over de huidige RST CAPA TL in mijn Scott ben ik niet echt te spreken, dat moet beter kunnen.
Verder vind ik dat mijn huidige fiets een erg nerveus karakter heeft. Dit zorgt voor minder vertrouwen en dat fietst niet altijd even ontspannen. Ik heb een 2.35 Hans Dampf band om het voorwiel gelegd om dit karakter iets rustiger te maken.
Vanwege de ervaringen met mijn Scott betwijfel ik of een XC fiets wel een verstandige keus is en of de Nukeproof met zijn langere wielbasis niet een betere optie is. De verschillende wielmaten zijn mij ook bekend, ik heb ooit eens een Scott Scale 29er geprobeerd. Dit fietste al een stuk beter. Ik vraag me alleen af hoeveel invloed de minder steile balhoofdhoek van de Scout heeft t.o.v. een XC fiets. Zijn er mensen die met beide fietsen ervaring hebben en een fiets kunnen adviseren?

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de Nukeproof Scout, puur omdat het uiterlijk een van mijn belangrijkste eisen is. Ik hoop dat jullie me iets kunnen vertellen over deze fiets en in welke mate het verstandig is om deze te gaan gebruiken voor XC routes.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat wil je ermee doen?
De Scout is nl een heel ander type fiets (do-it-all trailbike) dan beide Cubes (XC/race), breed inzetbaar van XC tot AM. Op pure snelheid zal hij daardoor inleveren, anderzijds zal de fiets speelser worden en meer vertrouwen geven in afdalingen en technische stukken. De langere wielbasis van de Scout betekent meer stabiliteit in de afdaling, ook de zit zal iets rechterop wezen. Wat ik wel mis op de Scout is een dropper, imho een must voor een fiets als dit.

Als het om snelheid gaat ben je met de Cubes wss beter af, wil je (lomp) spelen en afdalen dan is de Scout de betere optie (op de website zie ik nl ook een 170mm crank?).

Verder ga je sowieso bij alle fietsen veel verschil merken tov je huidige bike, de ontwikkelingen hebben in die jaren niet stil gestaan. Denk aan kortere stuurpennen icm bredere sturen, gewijzigde geometrie, etc. Al die veranderingen geven een bak meer vertrouwen dan de 100mmplusstuurpennenmet56cmstuurtjeoldskool XCfietsen van weleer. Een vlakkere balhoofdshoek stuurt wat gemoedelijker maar dat vraagt om een aanpassing in je rijstijl waarbij je meer met je lichaam moet werken.

Maar een 2.35 Hans Dampf op het voorwiel om wat relaxter te sturen begrijp ik niet zo goed? Waarom niet gewoon een breder stuur?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Feitelijk wat TenZNL hierboven al zegt.

Wil ik alleen aan toevoegen dat een geometrie als de Scout je veel meer helpt als het terrein iets ruiger wordt, de fiets je dus een betere rijder maakt. Zelfs op de moderne Nederlandse parcoursen is dat al te voelen, maar vooral nuttig als je eens naar wat moeilijker terrein in het buitenland gaat.

Natuurlijk kom je met een XC geometrie een heel eind, maar daar moet je een geoefende en ervaren rijder voor zijn om hetzelfde mee te kunnen als op een meer AM gerichte geometrie.

(Maar inderdaad ga je er ook met de Cube er zo veel op vooruit dat het biken al een aangenamere ervaring wordt, dus de Cube is geen slechte keuze. Alleen maakt de Nukeproof bijna nog eens zo een stap!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Rockshox Recon Silver zou ik wel ver vandaan blijven als ik jou was, schrap die laatste Cube maar :)
Fox 32 performance is een prima vork. Manitou geen idee :lol:
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Tsja, wat zal ik zeggen? Check de linkjes onder mijn post en lees het verschil;).

Het is precies zoals hierboven wordt gezegd, met als aanvulling dat die Scout toch wel heel erg veel fun is. Als je slechts een bike mocht hebben (puur theoretisch) dan neig ik naar de Scout. Meer reserve als het erop aan komt, dan lever ik graag wat snelheid in.

Edit: Mn onderschrift lijkt het niet te doen...? Moet ik ff checken.. :~
Laatst gewijzigd door Kapitein Iglo op ma 28 augustus 2017, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Staar je niet blind op specs. Daarom is Cube zo populair. Maar de basis moet goed zijn. Dat is het frame en de geometrie daarvan.
En kijk naar het inzet gebied wat jij met een fiets wilt gaan doen.

De Nukeproof kan dan dus gewoon de logische keus zijn.
Bartje11
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 22:05

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil de fiets voornamelijk gaan gebruiken voor de XC routes hier in de buurt. Of er echt all mountain / trail werk in zit betwijfel ik, hooguit een paar (pittige) klimmetjes met bijbehorende afdalingen. Verder ben ik geen rijder die lange afstanden af wil leggen op een optimaal duurtempo. Ik vind het persoonlijk veel mooier om zo hard mogelijk over de singletracks te knallen en daarbij zo veel mogelijk lol te hebben. Ik vraag me daarom af of de Nukeproof Scout hier de juiste fiets voor is, of dat hij toch enigszins te lomp is voor dit soort werk.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als ik het eerste deel lees van jouw post hierboven denk ik die Cube is prima, als ik het tweede deel lees denk ik Nukeproof.
Bij jouw in de buurt is alles redelijk vlak, maar heb je het idee dat je meer routes in NL wilt gaan rijden of naar het buitenland gaat, dan is de Nukeproof een goeie keus.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bartje11 schreef:Ik wil de fiets voornamelijk gaan gebruiken voor de XC routes hier in de buurt. Of er echt all mountain / trail werk in zit betwijfel ik, hooguit een paar (pittige) klimmetjes met bijbehorende afdalingen. Verder ben ik geen rijder die lange afstanden af wil leggen op een optimaal duurtempo. Ik vind het persoonlijk veel mooier om zo hard mogelijk over de singletracks te knallen en daarbij zo veel mogelijk lol te hebben. Ik vraag me daarom af of de Nukeproof Scout hier de juiste fiets voor is, of dat hij toch enigszins te lomp is voor dit soort werk.
Bekijk het iets anders. De Cube is een soort circuit raceauto. Razendsnel op een circuit en ook razendsnel op de snelweg en provinciale wegen. Totdat de ondergrond wat minder wordt, en dat is vaak het geval bij slingerweggetjes waar het net leuk begint te worden om lekker te sturen. De circuit raceauto is vooral leuk als het heeeeel hard gaat. De Scout is meer een rally auto. Die is best snel op een circuit en gaat ook prima op de snelweg. Maar leuk begint het pas te worden bij de op- en afritten en nog leuker op slingerende dijkjes.
Het is niet zo dat de Nukeproof een soort monstertruck is, waar de lol pas begint als er 20 auto's voor je voor het stoplicht staan en jij toch vooraan wilt staan.

Het is eigenlijk zo dat de XC wedstrijdfiets een min of meer achterhaald concept is, tenzij de lol is je longen er uit te trappen. De Scout is gewoon meer allround. Je kunt er best hard mee op saaie rondjes. De zitpositie kun je best sportief afstellen. En een setje lichte semislicks maakt ook van de Scout een behoorlijk snelle fiets. Het verschil maak je als je niet meer hoeft te trappen. In die bochten en op die afdalingen maakt de Scout je een betere rijder. De balans is beter bij springen, je kunt wat makkelijker met je gewicht spelen in bochten.

En ja, een ervaren, goed getrainde rijder zal je er in NL op ieder parcours uit rijden. Maar dat doet 'ie ook als jij op de Cube zou zitten. Dus vergeet dat racen gewoon. De Scout is jouw fiets!

(kunnen we nog een stap verder gaan: een dubbel geveerde trailbike is nog leuker :winkie: :kiss: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Amen, +1 voor de Scout :bier:
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

+1 voor Lars z'n betoog! En m'n Scout natuurlijk :bier:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mee eens want: ook op een Scout kun je "zo hard mogelijk" :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik zeg ook Scout! 100%
Goeie uitleg van Lars, helpt altijd zo'n vergelijking.
De scout zal overigens niet alleen bergaf speelser aanvoelen, dat begint al op de parkeerplaats, of waar je ook opstapt.
Daarnaast is de Scout gewoon een veel mooiere bike om te zien.

Ik doe ook even een poging met een vergelijking:

De XC hardtail is die competitieve fietsmaat die alleen maar wil bewijzen dat hij sneller is dan jij.
Je spreekt met hem af bij het parcours en vanaf het moment dat jullie het parcours op gaan is het strijd.
Je trap de longen uit je lijf, maar elke keer als je denkt dat het niet harder kan, rijd die gast weer bij je weg.
Even rustig aan doen is er niet bij want dat is oncomfortabel en

De Scout zal meer die vriend zijn die vraagt of je buiten komt spelen.
Als een zorgeloos stel kinderen gaan jullie op pad, jullie ontdekken nieuwe paadjes, halen kattenkwaad uit en vergeten de tijd..
Het maakt hem niet uit wat jullie doen, hij vind alles een goed idee en hij maakt overal een spelletje van.
Maar als je zijn spelletjes zat bent en je zet je serieuze gezicht op, dan weet hij ook wat je bedoelt, gang is alles! Maar wel een big smile :winkie:
Bartje11
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 25 augustus 2017, 22:05

Bedankt voor de reacties! Met de vergelijkingen van Flow&Co en Lars TB wordt een hoop duidelijker.
Ik ben er haast zeker van dat het de Scout wordt, al begon ik toch nog even te twijfelen toen een vriend mij zijn splinternieuwe Cube LTD liet zien die er in het echt ook zeker niet slecht uit ziet.

Ik ben van plan de Scout 290 Race aan te schaffen, aangezien het duurste model boven mijn budget uit komt. Hoe presteert de Manitou Minute vork in vergelijking tot bijvoorbeeld een RockShox Recon die je in veel andere fietsen van deze prijsklasse ziet? En heeft iemand een idee wanneer de 2018 modellen van de Scout uit zullen komen?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Neem even contact op met NextBikeParts.
Hij is dealer voor Nederland en kan jou dat ongetwijfeld vertellen. Volgens mij heeft hij ook nog een Scout in de aanbieding staan....
Plaats reactie