All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

kijk ander eens bij YT, goeie bikes met mooie afmontage/prijs verhouding.
https://www.yt-industries.com//" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

funride schreef:kijk ander eens bij YT, goeie bikes met mooie afmontage/prijs verhouding.
https://www.yt-industries.com//" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb ik reeds gedaan hehe, volgens hun klantendienst kom ik niet in aanmerking voor een Jeffsy wegens dat tikkeltje groter dan gewenst is om een goede zitpositie te vinden. Hebben ze zelf gezegd... Maw het kan wel maar ze adviseren het toch niet. Eerlijk..
Gerrie Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 739
Lid geworden op: do 13 augustus 2009, 13:37
Mijn mountainbike: handgemaakt

Ik heb dezelfde insteek qua fietsen, je rijdt voor je plezier en niet voor de snelste tijd. Daar past een meer fun-georiënteerde (laten we afstappen van het woord trail of enduro te gebruiken) fiets veel beter dan een race-georiënteerde fiets.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een singlespeed fun-fiets laten bouwen, grofweg gebaseerd op de honzo maar dan 29+, lang en slack en een korte achterkant. Sindsdien mijn xc-fully in nederland nauwelijks meer gebruikt. Die singlespeed, ondanks 0mm vering, was veel leuker speelgoed hier in limburg. Veerweg is niet bepalend voor de fun, een speels aanvoelende fiets wel!
Dit jaar de xc-fully omgeruild voor een 140mm fun-fully, heb sinds 2004 een fully en altijd een xc-fully gehad. Maar met de fun-fully valt alleen maar meer lol te beleven. Vooral in het buitenland, rij nu afdalingen waar ik eerder nooit aan dacht, en omhoog gaat hij ook zonder problemen.

Even los van de aanschaf, een fully is inderdaad duurder, maar het onderhoud valt best mee. Een lagerset voor mijn fiets kost 55€, de service-beurt voor de demper kost zo´n 150€. Als je zelf wat sleutelt is dat best te overzien.

Maar belangrijk is dat je een fiets vindt die past. Dus meet je huidige fiets eens op en kijk hoe dit zich vergelijkt met de genoemde kandidaten. Wellicht krijg je dan al een gevoel welke geometrie jou gaat passen en probeer eens op die fietsen rijden.
Paulvw
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 14:32

Ik ben 201cm en rij op een Honzo AL Xl uit 2016 met een reach van 485.

Als ik een nieuwe HT mocht kiezen zou ik voor het stalen frame gaan en dan lekker zelf opbouwen.

Zelf ben ik naar een fully aan het kijken. Nukeproof Mega 290 met een reach van 515.
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Check even de sites van Bird bikes. Die hebben ltht in de zeep trail en zeep An. Zeker ook in jouw maar als ze op voorraad zijn en je kan de fiets zelf samenstellen en daarmee je budget in de gaten houden.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Gerrie Visser schreef:Ik heb dezelfde insteek qua fietsen, je rijdt voor je plezier en niet voor de snelste tijd. Daar past een meer fun-georiënteerde (laten we afstappen van het woord trail of enduro te gebruiken) fiets veel beter dan een race-georiënteerde fiets.

Ik heb zelf 2 jaar geleden een singlespeed fun-fiets laten bouwen, grofweg gebaseerd op de honzo maar dan 29+, lang en slack en een korte achterkant. Sindsdien mijn xc-fully in nederland nauwelijks meer gebruikt. Die singlespeed, ondanks 0mm vering, was veel leuker speelgoed hier in limburg. Veerweg is niet bepalend voor de fun, een speels aanvoelende fiets wel!
Dit jaar de xc-fully omgeruild voor een 140mm fun-fully, heb sinds 2004 een fully en altijd een xc-fully gehad. Maar met de fun-fully valt alleen maar meer lol te beleven. Vooral in het buitenland, rij nu afdalingen waar ik eerder nooit aan dacht, en omhoog gaat hij ook zonder problemen.

Even los van de aanschaf, een fully is inderdaad duurder, maar het onderhoud valt best mee. Een lagerset voor mijn fiets kost 55€, de service-beurt voor de demper kost zo´n 150€. Als je zelf wat sleutelt is dat best te overzien.

Maar belangrijk is dat je een fiets vindt die past. Dus meet je huidige fiets eens op en kijk hoe dit zich vergelijkt met de genoemde kandidaten. Wellicht krijg je dan al een gevoel welke geometrie jou gaat passen en probeer eens op die fietsen rijden.
Bedankt voor je reactie, waardevolle toevoeging en stof om over na te denken.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Paulvw schreef:Ik ben 201cm en rij op een Honzo AL Xl uit 2016 met een reach van 485.

Als ik een nieuwe HT mocht kiezen zou ik voor het stalen frame gaan en dan lekker zelf opbouwen.

Zelf ben ik naar een fully aan het kijken. Nukeproof Mega 290 met een reach van 515.
Kona Honzo is toegevoegd aan de shortlist, maar zal dan wel in magere uitrusting zijn. Nukeproof Mega ziet er heel leuk uit, maar ruwweg 1000 euro boven budget.. Maar wel Mega groot wat ik kan gebruiken...
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

MTBRemco schreef:Check even de sites van Bird bikes. Die hebben ltht in de zeep trail en zeep An. Zeker ook in jouw maar als ze op voorraad zijn en je kan de fiets zelf samenstellen en daarmee je budget in de gaten houden.
Mooie bikes, custom mogelijkheden en spec list keuzemogelijkheid, maar misschien net iets te klein voor me qua reach? Ik weet het niet?

Huidige shortlist:
Hardtails;
Mondraker Vantage R
Kona Honzo AL (wel magere spec list voor budget)
dirty sanches
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: za 27 december 2008, 21:54

budget is een dingetje!
maar kijk eens naar de liteville H3
daar kan 27,5 27,5+ en 29er in. ik rijd er dagelijks woon werk mee (60km) maar ook in België en alpen kom ik niks te kort! gaat binnenkort voor de 2de x mee op wintersport. monteer dan wel 3.25 banden. en heb er gewoon een 170mm fox 36 float in zitten. en een reverb. met deze fiets kun je echt alles. en stevig zat. en mocht je hem toch stuk krijgen! 10 jaar garantie. en niet voor de eerste eigenaar, maar op het frame. dus geen gedoe bij eventuele 2de hands koop.
enige probleem. 800€ nieuw
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik denk dat je een getalletje bent vergeten.

Kom, iemand met een budget van 1500,- moet je niet richting een Liteville gaan praten.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
dirty sanches
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: za 27 december 2008, 21:54

Daarom schreef ik ook dat budget een dingetje is!
Maar gebruikt heb je ze voor 600€.
Xt m8000 groep heb je voor rond de 250€. Achterwiel( evo6) ook 250€. Dan scoor je voor 300 een pike!
Heb je nog 100€ voor banden en voorwiel. Dat word krap idd. Maar of ietsjes langer sparen! Of net iets meer uitgeven. De rest van de onderdelen Kun je gewoon overzetten. En later upgraden als budget het toe laat.
Maar waarom genoegen nemen met een net niet fiets! Als je met een beetje meer moeite en tijd een echt goede fiets kan aanschaffen.
Weet niet of het op lange termijn slim is om de keus van de fiets af te laten hangen van het budget.
Met wat meer tijd en geduld Kun je op een prachtige fiets rijden waar je jaren plezier hebt!
Tegenover nu meteen iets kopen wat je eigenlijk niet zoekt of wilt. En dat puur omdat je nu max .... te besteden hebt.
En de bedragen zijn haalbaar! Want zo heb ik die van mij ook opgebouwd! Alleen later upgrades gedaan.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kijk vooral eerst even naar de reach van de H3.....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Transition Vanquish XL?
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

suravida schreef:Kijk vooral eerst even naar de reach van de H3.....
Ja... En de prijs :o
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

TenZNL schreef:Transition Vanquish XL?
Prachtig, zou een kanshebber geweest kunnen zijn maar de prijs :o
Plaats reactie