All Mountain Hardtails: Het grote AM Topic

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Na aanschaf moest eerst maar eens bewezen worden dat de On One Scandal All Mountain waardig is. Das gisteren gebeurd, z'n bestuurder moest behoorlijk wennen na 3 jaar 170/160mm Giant Reign nu ineens een 120mm HT...

Het blijft eigenlijk behelpen maar juist dat maakt de AM achtige trails leuker dan op de reign, daarop zou er weinig uitdaging zijn. De definitieve banden moeten nog gekozen, vooralsnog een Assegai Exo+ voorop en das toooo much, een Vittoria Aggaro 2,35" op 2 bar achterop. Daar moet iets dikkers met een insert komen, want ik wil m'n rijstijl wel aanpassen maar leer dat liever niet met lekke banden :D

Verder een leuk ding, 120mm is wel weinig op wat meer AM (trail, downcountry plus, enduro light etc.. :D) trails, vraagt echt actief rijden..

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Scandal en de Big Dog zijn bedoeld voor 130mm.
Ik heb de Big Dog voorzien van 140mm en heb weinig tot niets te klagen.
Ik denk dat jouw Scandal er flink op vooruit gaat als je er een 130 of 140mm vork in zet
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie Scandal en gebruikt als bedoeld :-q

+1 voor een 140mm vork

Scandal is voor 130mm gemaakt en een LTHT over-fork je per definitie toch? Met wat extra sag, komt het karakter van de Bike goed tot zijn recht zonder dat het veel effect op de stuurhoek heeft.

Kwestie van een andere airshaft, of is het ingewikkelder?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

En staat dat zadel wel goed? :o
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Die 140mm komt er wel, ik heb zo’n suntour Aion bij RCZ besteld en die is heel eenvoudig om te bouwen schijnt, dus lekker proberen.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet de bedoeling om in het vaarwater van de reign te gaan zitten door em overdreven capabel te maken. Die 120mm zorgde er ook juist voor dat er genoeg uitdaging in de trails zat, m’n reign strijkt dit allemaal glad. :-) Daarnaast is de fiets wel mooi in balans met de 120mm, mooi druk op t voorwiel op vlakke bochten en heel intuïtief de juiste houding op de fiets als het wat steiler is.

Kortom RCZ moet ff opschieten dan weten we meer! (In de pike kan een airshaft maar das gelijk weer 40,- :-))
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik vind de Scandal sowieso erg gaaf! :bier: :kiss:
Omdraaien kan altijd nog!
Tjoentje
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: za 18 november 2017, 19:57

Victor1977 schreef: do 21 mei 2020, 20:18 Om dit topic met leuke plaatjes gaande te houden:

Afbeelding
Donders wat een apparaat! :o
Is dat “chroomlook” of geborsteld?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad58 schreef: zo 24 mei 2020, 20:15 En staat dat zadel wel goed? :o
Ik hou er ook wel van als de punt vh zadel wat naar beneden wijst, maar dit is op het oog nog wel wat meer dan ik gewend ben.
Ik denk dat hij grote ballen heeft :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 25 mei 2020, 12:35
Ad58 schreef: zo 24 mei 2020, 20:15 En staat dat zadel wel goed? :o
Ik hou er ook wel van als de punt vh zadel wat naar beneden wijst, maar dit is op het oog nog wel wat meer dan ik gewend ben.
Ik denk dat hij grote ballen heeft :wink:
Daarom is een hardtail zo leuk. Bij elke rots en steen krijgt je klokkenspel een heerlijke behandeling.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Tjoentje schreef: ma 25 mei 2020, 11:30
Victor1977 schreef: do 21 mei 2020, 20:18 Om dit topic met leuke plaatjes gaande te houden:

Afbeelding
Donders wat een apparaat! :o
Is dat “chroomlook” of geborsteld?
titanium geborsteld of hoe dat inderdaad ook heet :D
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

JMA1992 schreef: ma 25 mei 2020, 12:39
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 25 mei 2020, 12:35
Ik hou er ook wel van als de punt vh zadel wat naar beneden wijst, maar dit is op het oog nog wel wat meer dan ik gewend ben.
Ik denk dat hij grote ballen heeft :wink:
Daarom is een hardtail zo leuk. Bij elke rots en steen krijgt je klokkenspel een heerlijke behandeling.
Bij de hardtail heb ik hem vlak, bij de fully staat hij een tikkie omlaag, in sag is dat ongeveer gelijk en het zit zodoende met klimmen allemaal niet teveel in de weg.. maar ieder zijn eigen voorkeur heh:)
'BUILT not Bought '
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mijn huidige LTHT's:

Kona Honzo CR met 130mm (120mm was de bedoeling maar dit fietst ook heerlijk en een beetje extra reserve).

Afbeelding

En de On One met 140mm, en geschikt voor 27,5+ banden.

In 29 setup:
Afbeelding

Afbeelding

In 27,5+ setup:
Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

paulus1981 schreef: zo 24 mei 2020, 10:00 Na aanschaf moest eerst maar eens bewezen worden dat de On One Scandal All Mountain waardig is. Das gisteren gebeurd, z'n bestuurder moest behoorlijk wennen na 3 jaar 170/160mm Giant Reign nu ineens een 120mm HT...

Het blijft eigenlijk behelpen maar juist dat maakt de AM achtige trails leuker dan op de reign, daarop zou er weinig uitdaging zijn. De definitieve banden moeten nog gekozen, vooralsnog een Assegai Exo+ voorop en das toooo much, een Vittoria Aggaro 2,35" op 2 bar achterop. Daar moet iets dikkers met een insert komen, want ik wil m'n rijstijl wel aanpassen maar leer dat liever niet met lekke banden :D

Verder een leuk ding, 120mm is wel weinig op wat meer AM (trail, downcountry plus, enduro light etc.. :D) trails, vraagt echt actief rijden..

Afbeelding
weet iemand wellicht wat de max grootte is van de schijf die je achter kunt plaatsen?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Jan the Man schreef: ma 25 mei 2020, 14:05 Mijn huidige LTHT's:

Kona Honzo CR met 130mm (120mm was de bedoeling maar dit fietst ook heerlijk en een beetje extra reserve).

Afbeelding

En de On One met 140mm, en geschikt voor 27,5+ banden.

In 29 setup:
Afbeelding

Afbeelding

In 27,5+ setup:
Afbeelding

Ciao,
Jan
Super dik!
Welke crank zit er op de Scandal?
Omdraaien kan altijd nog!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

EThirteen crankje zo te zien! Die Honzo is prachtig!
Als we in de foto modus zitten... mijn nieuwe beestje in z'n natuurlijke habitat:

Afbeelding

Afbeelding

Hij rijdt zo fantastisch :-q
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie