Fully keuzen Jeffsy, Fuel, Spectral

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Ik zit zelf al een tijdje naar een nieuwe fiets te kijken.
rijd nu ruim 2 jaar rond op een cube nutrail race fatbike.
Zeer tevreden over. (deze blijf ook)
Het is wat harder werken maar maar de extra grip geeft veel plezier en vertrouwen.
Vooral op ruig terrein bergaf geeft het veel stabiliteit en zekerheid.
Maakt niet uit hoe je gaat, links en rechts grip.

Laatste tijd steeds meer aan het spelen op tafel sprongen, dropoffs en meer van dat soort dingen.
niet het idee dat ik tegen de grenzen van de fatbike aan loop. maar gevoelsmatig zou ik daar met een fully beter af zijn.
Nu ben ik niet opzoek naar dikke DH bak, ik wil er ook nog gewoon de standaard rondjes op rijden (rijssen/hellendoorn/wierden/zand&veen/UHR)
Fiets gaat ook mee op vakantie, ardenne.
En dit jaar voor het eerst weekje winterberg, trails en bikepark.

Nu verschillende fietsen bekeken.
de volgende fietsen blijven bij mij hangen.

jeffsy 27.5 alu
alleen op inet gezien.
Afbeelding

Trek Fuel EX 8 29 EAG
op gereden en beviel goed, geen spring of technisch werk mee kunnen doen.
Afbeelding

SPECTRAL AL 6.0
alleen op internet gezien.
Afbeelding

Als ik naar de wielmaat kijk lijken me de Jeffsy en de spectral beter voor het speelse werk.

Met de Trek stukje rockgarden gedaan en daar viel met op de ik tot 2 keer toe met het voorste blad rots raakt.
Nu had ik al verhalen gelezen over laag BottomBracket bij de Trek top fuel. Misschien dat het vooral in mijn hoofd zat en er extra op lette.

Nou ben ik de bottom bracket hoogte van mij fat bike eens ga na meten en die komt op 31 cm. (center bb tot grond)
als ik op de site van Trek kijk heeft de top fuel een hoogte van 34.4
ruim 3 cm hoger dus, zou dus met mijn fatbike veel meer last moeten hebben van het lage BB.
( dat heb ik dus niet, behalve in de bochten. Maar dat wijdt ik aan flatpedals en breeder BB, dus wanneer plat in de bocht, eerder bij de grond.)
heeft dit te maken met het verschil tussen fully en hardtail?
of meet ik mij eigen bb hoogte verkeerd?


Ik zit dus beetje te twijfelen tussen deze 3 fietsen.
qua prijs komen ze redelijk dicht bij elkaar in de buurt ( voor de trek heb ik 15% korting)

Jeffsy
+ donders mooie fiets om te zien
+ mechanisch dropper
+ e13 cassette met groot bereik
+ guide remmen
+ race face crank (heb ik nu ook dus makkelijk mijn absolute black oval bladen uitwisselen)
+ hoogste BangForBucks
- internet fiets, lastig terug sturen.
- weinig tot geen ruimte voor biddon ( YT verkoopt well een aangepast biddon voor 50euro, maar deze is slecht 0.5L)

trek fuel
+ als ik het goed begrijp kan ik hier ook 27.5+ wielset in plaatsen
+ (geloof) mechanische dropper
+ guide remmen
+ eagle cassette met groot bereik
+- 29er
+- veel eigen merk afmontage (weet niet wat de kwaliteit hiervan is)
- geen raceface crack dus geen bladen uitwisselen met fiets die ik nu heb.
- geen idee wat kwaliteit de wielset is.


spectral
+ mechanisch dropper
+ makkelijk retourbeleid
+ eagle cassette met groot bereik
- geen raceface crack dus geen bladen uitwisselen met fiets die ik nu heb.

Wie kan mijn keuze wat makkelijker maken (of moeilijker :tong )
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Het verschil in BB-hoogte zit hem in het feit dat een HT minder BB-drop heeft bij het inveren dan een volgeveerde fiets.

Allemaal mooie keuzes!
Kijk ook eens bij Bird, voor de Aeris 120.
Of bijvoorbeeld bij Cotic, daar is de Flare nu in de sale omdat er een nieuw model uitkomt.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Moeilijker

Afbeelding
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu valt de Trek eigenlijk in een andere categorie, maar de vering van de Fuel EX is wel zeer capabel. Maar een Remedy zou eerder het vergelijk zijn met de andere 2.

Verder is 29" niet per definitie minder speels. Het ligt zeker ook een beetje aan je lengte (en daarmee of de fiets een beetje in verhouding is), maar bij veel 29ers van de laatste generatie heb ik nauwelijks meer door dat ik op grote wielen rijd. De Boost standaard voor stijvere wielen is daar zeker een belangrijke factor.

De nieuwe Spectral ken ik niet, de Jeffsy maar beperkt. Maar de eerste zal prima in orde zijn en die YT is ook al super. Maar ik zet de vering van de Fuel EX nog net een maatje hoger in de allround bruikbaarheid (tov de YT).

De YT stuur je overigens even eenvoudig terug als de Canyon. Dat is gewoon een wettelijke regeling.

Ik zou je smaak de doorslag laten geven, je doet in geen geval een miskoop.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Lars TB schreef:Nu valt de Trek eigenlijk in een andere categorie, maar de vering van de Fuel EX is wel zeer capabel. Maar een Remedy zou eerder het vergelijk zijn met de andere 2.

Verder is 29" niet per definitie minder speels. Het ligt zeker ook een beetje aan je lengte (en daarmee of de fiets een beetje in verhouding is), maar bij veel 29ers van de laatste generatie heb ik nauwelijks meer door dat ik op grote wielen rijd. De Boost standaard voor stijvere wielen is daar zeker een belangrijke factor.

De nieuwe Spectral ken ik niet, de Jeffsy maar beperkt. Maar de eerste zal prima in orde zijn en die YT is ook al super. Maar ik zet de vering van de Fuel EX nog net een maatje hoger in de allround bruikbaarheid (tov de YT).

De YT stuur je overigens even eenvoudig terug als de Canyon. Dat is gewoon een wettelijke regeling.

Ik zou je smaak de doorslag laten geven, je doet in geen geval een miskoop.

Ah lichaamslengte,
ik ben 188cm binnenbeenlengte ca 93cm
de Trek heb ik op maat 21.5 inch gefietst.

uiteraard zal het mogelijk zijn om de Jeffsy terug te sturen.
maar ook na 30 dagen proberen en dan nog kosteloos weer terug sturen zoals canyon, dat doet YT geloof ik niet.

Waarom ligt de Trek in een andere categorie?
andere geo?
als ik de verkooppraat bij mantel lees is hij zeer breed inzetbaar. (misschien te breed )
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

vedet schreef:Moeilijker

Afbeelding
For Sale ? :tong
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Kabookie schreef:Het verschil in BB-hoogte zit hem in het feit dat een HT minder BB-drop heeft bij het inveren dan een volgeveerde fiets.

Allemaal mooie keuzes!
Kijk ook eens bij Bird, voor de Aeris 120.
Of bijvoorbeeld bij Cotic, daar is de Flare nu in de sale omdat er een nieuw model uitkomt.
Oke thanks duidelijkheid over bb hoogte, HT en fully niet te vergelijken dus.
en weer een paar opties er bij :-D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16809
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Uitwisselbaarheid van kettingbladen met je andere fiets zou ik niet mee laten wegen. Dan zou je eigenlijk ook de ketting (en daarmee cassette) moeten gaan meewisselen want dat spul loopt op elkaar in. In de praktijk denk ik dat je dat dus nooit gaat doen.

Hoe meer veerweg, hoe meer het bb bij de grond gaat komen bij inveren. Aangezien bij een hardtail de achterkant op gelijke hoogte blijft is dat effect daar veel kleiner als bij een fully. Met 29er of 27.5 heeft het niks te maken, of een bracket hoog of laag zit is een keuze van de ontwerper geweest. Beide keuzes hebben voor- en nadelen (kort door de bocht: een hoog bracket biedt meer bodemvrijheid, een laag bracket geeft een laag zwaartepunt wat voor bochtenwerk fijn is. Zolang je niet teveel doortrapt in de bocht tenminste... ;-)).

Ik zou de geometrietabellen eens vergelijken op grote verschillen (als er die tenminste zijn) en kijken wat die voor jou betekenen. Zijn de verschillen beperkt zou ik wat Lars al zegt op je smaak afgaan. Het zijn allemaal goede bikes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De kenners boven mij hebben hun zegje al gedaan en daaruit blijkt dat het vooral een smaakkwestie zal worden. Performance wise weinig grote verschillen. Misschien dat de €€€ die ervoor betaald moet worden nog een factor kan gaan spelen?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

3x goed, maar ik neig naar de 27,5" Jeffsy of Spectral.
De eerste heeft een 34mm Float Rhythm, de tweede een Pike, dus tsja, zeg het maar. Verder ook gelijkwaardige afmontages. Spectral maar een beetje lichter. De Jeffsy ietsie pietsie meer bereik bij 1x11 trappen, maar wel met een groter stapje/sprongetje groter dan bij de 1x12 Spectral.
De Spectral kan evt binnen een maand retour bij twijfel. De Jeffsy nog wat goedkoper...
Luxeprobleem?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

borre mtb schreef:
vedet schreef:Moeilijker

Afbeelding
For Sale ? :tong

Nope....Mine hahaha
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

borre mtb schreef:Waarom ligt de Trek in een andere categorie?
andere geo?
als ik de verkooppraat bij mantel lees is hij zeer breed inzetbaar. (misschien te breed )
Op papier gooit Trek de Fuel EX nog in de trail categorie en de andere twee vallen eerder in het all mountain segment. Dat heeft met veerweg, geometrie en zithouding te maken. Maar binnen het het trail segment neigt deze Trek wel heel sterk naar die all mountain fietsen. En de Trek is dan ook inderdaad zeer breed inzetbaar. Hij zal van de 3 het efficiëntst omhoog peddelen (zithouding en afstelling van de vering) en in NL het scherpst sturen. Maar als het echt ruig wordt net even de mindere zijn. Maar in beide gevallen zijn die verschillen gering.

Met 188 cm is een 29er prima in verhouding en zal die fiets even speels zijn als een 27,5" voor iemand die een goede 10 cm kleiner is!!


Puntje misschien om mee te nemen: ik heb slechte ervaring met de FOX Rhythm voorvorken, is het basic dempingsysteem van FOX. Maar voor 2018 is het niet helemaal duidelijk of er nu verschillen tussen de versies zitten. In dat opzicht is de Pike een 'veiligere' keuze, zit net wat meer reserve in.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

borre mtb schreef:..., ik wil er ook nog gewoon de standaard rondjes op rijden (rijssen/hellendoorn/wierden/zand&veen/UHR)
Fiets gaat ook mee op vakantie, ardenne.
En dit jaar voor het eerst weekje winterberg, trails en bikepark.
Tenzij je de nadruk op die keer Winterberg wilt leggen, is de Fuel EX de meest logische keuze. En behalve de DH-lijn kom je met de Fuel EX prima alle lijnen in Winterberg naar beneden. Maar die DH-lijn is ook op de andere 2 erg spannend!


Aan de andere kant, ik rijd voornamelijk nog op mijn all mountain (140/160 mm veerweg achter/voor) in de rondte, ook op de UHR en zo. Gaat uitstekend. En je hebt dan de extra marge om de boel nog eens extra te laten lopen als het terrein ruig wordt (of als je in Winterberg bent).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Bidonhouder van de Jeffsy is van carbon en je krijgt er voor de 50 Euro 2 flesjes van 0.5 bij.
Ik gebruik ze niet zo vaak. Alleen voor sportdrank. Draag een rugzak met protectie en daar past ook een flinke sloot water in.

De klachten dat de flesjes uit de houder vielen is volgens mij alleen bij de eerste serie geweest.
Tenminste, ik heb ze vanaf 2016 en nog niets verloren.

Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Voorwat het waard is: Mijn vriendin is geen held op de fiets, maar had een Fuel van 4 jar oud en reed daar lekker mee in NL en wat bikeparks.
Ze heeft nu de nieuwe Spectral en hoewel hij nog niet op vakantie is geweest gaat ze op de Heuvelrug er veel sneller mee en dat dr Spectral veel meer vertrouwen geeft.

Zelf heb ik een Nerve29er en omdat ik in het buiteland meer wilde daarnaast nu een Remedy met het idee 1 fiets meer voor de tour rondjes en 1 om mee te beesten.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie