Advies aanschaf 29" hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Kan mij erg vinden in het bericht van de TS.

Zelf ook 5-6 jaar op een 26 inch hardtail gereden (Bulls King Boa Disc) en eind 2017 de knoop doorgehakt dat ik over wou naar 29 inch.

Mijn budget was ietwat lager en ik kwam na meerdere fietsen testen (cannondale / trek / specialized / cube en merida) toch uit op de Specialized Chisel.

Wel met de 1x11 Sram GX afmontage, echter is de fiets ook aan te schaffen met 2x11 XT / SLX / Deore mix.

Ik vind het na +- 1000 km sinds aflevering in Januari een hele fijne fiets.
Ik rij voornamelijk in Drenthe, met uitstapjes richting Hellendoorn / Nijmegen eens in de zoveel week.

Fiets is mooi afgewerkt, rijdt erg fijn en geeft veel vertrouwen.
Wielen zijn okay, en een goed setje wielen (handgespaakt) zou de fiets zeker niet misstaan.

Dus je begrijpt waar ik heen wil:)
Ik zou een Specialized Chisel aanraden.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Annanraen schreef:
Lars TB schreef:

Die dropper levert geen controle. Dat doet iets anders:

Een dropper biedt controle als het zeer steil naar beneden gaat, waar in bochten het zadel in de weg zit. Maar het ding zorgt niet voor een beter stuurgedrag.
:~
Tikje begrijpend lezen... Maar goed, is niet geheel duidelijk uitgelegd.

Een dropper levert geen controle op in die zin dat die het stuurgedrag niet beïnvloed. Het is niet dat je fiets beter gaat sturen als je met 40 k/u naar beneden gaat en je zadel staat laag. Je staat dan op je fiets en in de regel hang je dan niet boven je achterwiel. Het zadel zit niet in de weg en heeft dus geen invloed op het geheel. Die extra controle wat sturen betreft op dat moment van afdalen moet je dus zoeken in de geometrie, een iets vlakkere balhoofdhoek, een langere achtervork, een vork met minder vorksprong.

De momenten waarop een dropper wel de extra controle biedt is als je naar achteren wilt hangen of de fiets flink in een bocht wilt drukken. Dan zit je zadel in de weg en is het makkelijk als je deze kunt laten zakken. Deze verbetering merk je dan wel weer op iedere fiets, XC, trail of enduro.

En ja, als je wat ruiger rijdt, zoals Aurelius, dan kun je zelfs in NL een dropper prima gebruiken om de grenzen iets te verleggen.


Maar waar mij het om gaat is dat de juiste functie vermeld wordt. Ik zie op de UHR te regelmatig rijders op een wedstrijdgerichte fiets heen en weer slingeren, bochtjes missen, hobbels meepakken. Omdat ze op een fiets rijden die om ervaring, een vaste hand en oefening vraagt. Je zou na 1 van de eerdere post kunnen gaan denken dat je een dropper nodig hebt, maar die gaat ze niet helpen in hun geval.

De juiste oplossing is:
Annanraen schreef:Ik zou volgende keer wel wsl een iets meer trail-gerichte fiets kopen, gewoon omdat die wat breder inzetbaar is.
Ik zou minder schrik hebben van de alpen en/of bikeparks. Nu houdt iets me tegen om die te gaan opzoeken.
Aurelius geeft prima advies, maar alleen vanuit zijn ervaring en oogpunt, vanuit wat prima werkt voor hem. Dat er mensen zijn die dit bovenstaande ervaren gaat er blijkbaar niet helemaal in bij hem. Die correctie probeer ik keer op keer aan te brengen door uit te leggen wat de verschillen zijn, waar je welke functie moet zoeken en dat die verschillen voor veel gebruikers realistisch zijn. Ik kan niet vanaf mijn computer inschatten hoe ervaren iemand is, wat voor een rijder is, dus ik kan alleen aangeven waar welke functionaliteit zit, zodat een TS zelf een beslissing kan nemen. Aurelius blijft echter van alles door elkaar halen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:Steil bergaf minder snel over de kop slaan gevoel, doordat je je zwaartepunt verlaagt als je je dropper laag hebt staan, omdat je lijf dus ook omlaag kan. Dus je gaat met meer controle makkelijker en sneller naar beneden op een steil stuk. En al helemaal als het technisch steil stuk is en je je fiets makkelijker beneden je wil/moet kunnen laten bewegen.

Verweer je
Misschien jezelf niet tegenspreken:
aurelius schreef:... ook prima voor de parcoursen en simpele trails in NL.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ach @Lars. Begrijpend lezen valt niet mee, juist quoten ook niet.
Je kunt wel goed knippen en plakken en zaken uit hun verband rukken, of zaken bij elkaar zetten die niets met elkaar te maken, en dan beweren dat ik me tegenspreek.
Dat behoeft correctie:

'Steil bergaf, steil stuk, technisch steil stuk': sloeg op de dropper die meer controle geeft.
'Ook prima voor de parcoursen en simpele trails in Nl': sloeg op de genoemde fietsen, de FSI, Scale en Exceed.

Nergens spreek ik me tegen. Nu haal jij eea wat door elkaar. Is niet erg, kan de beste overkomen :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
michel_cooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Scott Scale 920

Ik ben nu eigenlijk nog niet veel wijzer.

Conclusie is:
Kiezen voor een relatief duur carbon frame waar je weinig rijplezier mee wint tov Alu frame? Die knaken kan je beter uitgeven aan upgrade van een fiets met Alu frame?

Of is er toch echt wel een verbetering van rijcomfort van "goedkoop" carbon frame vs Alu?

Voor wat betreft Canyon. Ik vind het niet heel fijn om een aankoop als deze online te doen. Ik wil graag terug naar een dealer kunnen met een fiets. Vind persoonlijk contact met een fietsenmaker wel fijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk dat je je niet te zeer hoeft te laten leiden door 'goedkoop carbon' vs 'alu'. Het is meer dat je je 2500,- maar 1x kan uitgeven. Zeker als je toch het liefst koopt bij een LBS, waar je sowieso iets minder afmontage zult krijgen voor je geld, daarentegen wel meer service.

Voor 2500,-, bij een LBS, wordt de keuze dan:
1. Ga ik voor een mooie alu hardtail, die top/zeer goed (functie en gewicht) is afgemonteerd, in 1x klaar, of geld zat over voor een evt upgrade?
2. Of voor een mooie 'goedkopere carbon frame' hardtail, waar je meer betaalt voor het onderdeel frame, omdat het carbon is, en neem ik de iets mindere afmontage (functie valt nog wel mee, zwaarder gewicht vaak ook) voor lief? En spaar ik evt door voor een evt upgrade later? Bij deze optie kun je slijt-onderdelen altijd nog upgraden als het tzt versleten is, is ook niet zo duur. Lichtere wielset moet je rekenen met ongeveer 'vanaf 400,- a 500,-' (afhankelijk van of je er een bestelt via een webshop, of er een met de hand laat maken). Duurste upgrade is eventueel de voorvork: die zou ik dus wel meteen 'goed' kiezen, omdat het anders al met al wel heel veel upgrades worden die samen duur uitpakken (dan zou doorsparen voor zo'n 'duur carbon frame' variant ook al aantrekkelijker worden, als je de tijd daarvoor wil nemen).
(Pm, een dropper kost evt 250,- a 450,-, gewicht 500-600gr oha).

Van jouw keuzes spreekt de Scale 920 me het meest aan, in een eerdere test las ik dat de Scale tov de goedkopere FSI's er qua gewicht wat beter uitkomt.
En een Fox Rhytm versus Reba? 2x goed genoeg, dus beide fietsen kun je prima gebruiken als basis om tzt nog mee te upgraden.
Nog een vraag, misschien wel de belangrijkste: kun je een testrit maken, wat vind je het fijnste rijden? Dat is de meerwaarde van een LBS oa.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

michel_cooper schreef:Of is er toch echt wel een verbetering van rijcomfort van "goedkoop" carbon frame vs Alu?
Ik heb een aantal alu frames gereden die levendiger aanvoelden dan veel van de eenvoudigere carbon frames, maar het aanbod van hoogwaardig alu is beperkt.

Mijn ervaring met een aantal goedkopere carbon frames (van topmerken tot en met internetaanbieders) is dat ze vrijwel allemaal 'hard' aanvoelen. Maar niet harder dan de gemiddelde alu frames.


Nogmaals, er is niets mis met die goedkopere carbon frames, het zijn bijna zonder uitzondering goede fietsen en je kunt er jaren plezier aan hebben. Maar de geclaimde supereigenschappen van carbon zijn niet zo duidelijk aanwezig en daarom vind ik het puur kijkend naar de functie zonde van het geld.


(Aan de andere kant zijn het allemaal hardtails en het is niet zo dat zelfs het allerduurste carbon frame nu comfortabel te noemen is. In dat opzicht helpen inderdaad banden stukken meer dan de verschillen tussen frames.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

de door mtb1988 hierboven aanbevolen Specialized Chisel heeft een zeer hoogwaardig alu frame. Kan je bij een lbs kopen. Bovendien is de service en garantieafhandeling van Specialized supergoed.

Alternatief is eventueel een Kona Honzo. Hebben ze in zowel alu als carbon. Worden overigens ook race uitvoeringen van aangeboden. Hebben 1 soort carbon. ook bij lbs te koop.

Voordeel van via een lbs kopen is, zoals Lars ook al aangaf, dat je kan proefrijden.

Succes met je overwegingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb op een ander forum Specialized Chisel's langs zien komen van onder de 9kg, niet gek voor een alu frame.
michel_cooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Scott Scale 920

Bedankt allen, ik ga wat proefritjes maken op Scott Scale 920 en op Specialized Chisel. Ben benieuwd!
michel_cooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Scott Scale 920

Na wat proefritten te hebben gemaakt is het de Scott Scale 920 geworden.
Merkte wel een noemenswaardig verschil in rijcomfort tussen de fietsen met alu frame en carbon frame die ik heb geprobeerd.
Kan nu weer even voort. Wellicht kan ik over een poosje de fiets upgraden met een dropper en/of betere velgen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooie keus :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Gefeliciteerd! Binnenkort een SYSje??
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
michel_cooper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 mei 2018, 08:27
Mijn mountainbike: Scott Scale 920

Mtb1988 schreef:Gefeliciteerd! Binnenkort een SYSje??
Wat is een SYSje?
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

SYS = Show Your Stuff:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=14" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie