Biketrial / trailfiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Eerst zeg je dat je zelf ook denkt aan een LTHT om vervolgens alleen maar Canyons te linken :~
Maar goed, TS lijkt inderdaad het meest gebaat bij een 650b LTHT. Normaliter vind ik 29er wielen beter passen bij een HT die serieuze trails afmoet, maar als je er ook een beetje ala McAskill mee wilt spelen zijn die kleinere wielen wel fijner.
Commencal heeft mooi spul dat aardig betaalbaar is, maar hier op forum zijn ook nog wel andere 650b LTHTers te vinden volgens mij.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef:Eerst zeg je dat je zelf ook denkt aan een LTHT om vervolgens alleen maar Canyons te linken :~
Maar goed, TS lijkt inderdaad het meest gebaat bij een 650b LTHT. Normaliter vind ik 29er wielen beter passen bij een HT die serieuze trails afmoet, maar als je er ook een beetje ala McAskill mee wilt spelen zijn die kleinere wielen wel fijner.
Commencal heeft mooi spul dat aardig betaalbaar is, maar hier op forum zijn ook nog wel andere 650b LTHTers te vinden volgens mij.
... en YT Jeffsy. Goede tips/links, toch? Voor fully alternatieven? Denk nog steeds dat LTHT een prima hardtail alternatief is. ‘Maar daar zit ik niet zo goed in’ om meteen een tip met linkje te kunnen geven. Wacht met smart op jouw linkje, @Suravida, laat maar komen :wink: :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Als je McAskil dingen wil doen dan heb je daar gewoon een andere fiets voor nodig dan dat je een beetje trails wil rijden. Dat hij het op iedere fiets kan wil niet zeggen dat gewone stervelingen zoals wij dat kunnen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

https://www.commencal-store.co.uk/Mobil ... 02x3044342" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Overigens zou een GT Zaskar uit de jaren '90 de perfecte fiets zijn, Hans Rey reed daar DH, trials en XC op. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ja, ik heb ook een filmpje gezien van iemand die vergelijkbare dingen op een racefiets doet... Die logica snap ik.
Maar Ik kan er nog steeds niet over uit dat ik voor een 2500 euro b.v. de top versie van Specialized P.Slope kan kopen, maar dat zodra ik er een casette en en derrailleur op wil hebben om er ook redelijk snelheid mee te kunnen maken, ik dan gelijk zoveel meer betaal.

Ik hoef niet gelijk de beste fiets te hebben, maar ik heb b.v. op Marktplaats een dirtbike gekocht voor 250 euro, die prima voldoet aan wat ik wil, maar alleen de vertanding een probleem is.
Dat ding kost zo'n 1000 euro nieuw, dan moet ik toch ook wel een dirtbike kunnen vinden die versnellingen heeft?

Want waarom zou ik anders een echte trailbike willen hebben? Ik hoef niet als snelste over het parkour heen, als ik maar gewoon tussentijds even kan spelen op de boomstammen e.d. die ik onderweg tegen kom ;)

Dorst, ja, als je de normale route pakt (al is ie nu met dat mulle zand wel pittig op sommige stukken) dan is ie prima te doen met de Big Nine 500...
Al is dat sprongetje nog een beetje een twijfel als ik die een X-aantal keer achter elkaar neem :)
En op de drunense duinen liggen grotere sprongen te wachten.. die wil ik ook meenemen ....

En dus mijn budget:
Het interesseert me niet zoveel hoeveel ik uitgeef, mits het maar zo min mogelijk is.
- M.a.w., ik vind het zonde om een fiets van 6k te kopen, als daar (voor mijn doel) een hoop overkill op zit.
- Ik vind het zonde om model 2018/2019 te kopen, als ik voor 30% minder model 2017 of zelfs 2016 kan kopen.
- Gewicht vind ik ook niet zo relevant. Veel belangrijker is betrouwbaarheid...

Maar het voelt dus niet goed om een MTB te kopen waarvan ik weet dat ik een groot deel van de fiets niet optimaal zal gebruiken, waardoor het zonde is van het geld. Dan geef ik dat geld liever aan andere dingen uit. :)

Ze gooien je dood met allerlei verschillende modellen. Neem nou b.v. een merk als specialized. Die heeft al een hele zooi verschillende trailbikes... Zou het verschil tussen 2k en 10k voor mij echt zoveel verschil uitmaken? Misschien over 5 jaar, maar nu denk ik nog niet......

@Suravida, bedankt voor de link, zijn fatsoenlijke prijzen ook :)

Stel dat ik idd zoiets als deze zou kiezen:

https://www.commencal-store.co.uk/Mobil ... 2x19265785" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou dat voldoen aan wat ik wil? En zo ja waarom, en zo nee, waarom niet? (Ik wil er ook van leren natuurljk :P )
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Kijk dan gelijk hier en ze hebben veel, ook losse frame's voor weggeef prijzen :-D :-q
https://www.commencal-store.com/2017-2018-c102x2352757
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Mark-V schreef: En op de drunense duinen liggen grotere sprongen te wachten.. die wil ik ook meenemen ....
Ik verwar jouw opmerking over trails met iets anders denk ik. Dorst en LDD noemen wij wel een trail en als je het letterlijk gaat nemen is het ook een pad/trail. Maar daar heb je echt geen trail-bike voor nodig. Dat kan makkelijk met elke willekeurige hardtail. Inclusief de 'grotere' sprongen in de LDD. Ter info, de enige leuke drop in de LDD is platgewalst ;)

En die drop was niet eens hoog maar de landing was soms nogal spannend als het wat muller was :)

Als het je alleen om Dorst en LDD te doen is en wat spelen op urban obstacles dan is een XC-hardtail echt voldoende. Dan heb je nergens een fully voor nodig. Je schrijft eerder je frame af doordat je van een obstakel afdondert waarbij je frame een deuk oploopt dan dat je ook maar iets kapot rijdt op Dorst of de LDD.

En ja, dat kan ook prima met je Merida. En gaat er toch iets stuk wat blijkbaar niet opgewassen is tegen de boscross-rondjes? Dan vervang je dat voor iets nieuws. Dan ben je zo min mogelijk geld aan het uitgeven. Maar dat is geen optie lees ik.

Maar goed, om een fiets te noemen:

Koop een LTHT:
- met Fox34 of Pike-vork (of iets nog beters), het gaat me om de stijfheid door de 34/35mm poten 140mm veerweg; (600 euro)
- SRAM GX Eagle met een 36 voorblad (36/10) moet voldoende snelheid opleveren en toch voldoende bereik om die 4m stijging per keer in de LDD omhoog te stoempen; (300 euro)
- Dropperpost met zoveel mogelijk drop, verplicht als je leuk wilt spelen; (300 euro)
- Stevig, bombproof setje wielen laten spaken maar zeker als je urban bezig wilt zijn moet je geen nadeel van gewicht ondervinden dus licht en stevig dus duur; (800 euro)
- Magura MT7's als remmen want we willen Danny McAskill imiteren. ;) (400 euro)

Kosten: 3000 euro met een zo goedkoop mogelijk frame. Stelposten hierboven zijn niet meer dan stelposten. Kan best zijn dat ik ergens 100 euro naast zit en dat je met aanbiedingen op 2500 euro uitkomt of dat het juist 3500 gaat kosten. Maar het budget maakt niet uit ;)

Volledig overkill voor Dorst en de LDD. Maar kan wel de marteling van stadse objecten aan zonder perfect techniek.

Om op je laatste optie terug te komen:
Stel dat ik idd zoiets als deze zou kiezen:

https://www.commencal-store.co.uk/Mobil ... 2x19265785" onclick="window.open(this.href);return false;

Zou dat voldoen aan wat ik wil? En zo ja waarom, en zo nee, waarom niet? (Ik wil er ook van leren natuurljk :P )
Prima optie wel wat veel veerweg als je het mij vraagt, maar die kun je eenvoudig verlagen. De wielen kun je meteen weggeven en vervangen door een setje goede wielen. Daarnaast wil ik mijn ergste vijand nog geen Avid-remmen aandoen dus die mogen er ook af en mag er een dropper op.

Reken er dus een euro of 1500 bij en je hebt een fiets zoals ik hierboven beschreven heb ;)
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef:Ik ben 182
xRemcox schreef:Frame is geschikt voor personen vanaf 1.88
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

LTHT? Aleen winkelwagentjes en bouwketen ontberen nog vering als het gaat over transportmiddelen met wielen. En dan willen jullie iemand zonder achtervering het terrein in sturen?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef:Maar ik kan b.v. op Marktplaats Stumpjumpers vinden voor zo'n 400 euro. Zijn die dan echt bruikbaar?

Net zo bruikbaar als die fiets die je eerder op Marktplaats gekocht hebt... . Waarschijnlijk valt die snel uit elkaar. Stevig doorrijden is de laatste jaren flink veranderd en de fietsen zijn mee gegroeid. Een oudere Stumpjumper valt nu een beetje in de xc/trail categorie. Het kan, maar je bent snel aan iets nieuws toe waarschijnlijk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die Commencal voldoet niet, want alleen nog in S leverbaar ;-) Maar 160mm is wel veel veerweg voor eem HT, jij zou met 120 of 140 en een moderne geometrie ook al enorm kunnen knallen. Overigens heb je voor Dorst helemaal niet zo dikke fiets nodig, ik heb er jaren alle dropjes en sprongetjes genomen op mijn starre singlespeed ;-)
Een fully is al helemaal overbodig... :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Ik zou een (2e) hands LTHT kopen met 27.5" wielen en een fatsoenlijke dropper kopen indien dat er niet op zit. Het liefst met een 34/35mm vork, maar die upgrade kan ook later nog.

De rest pas vervangen/upgraden wanneer het kapot gaat of wanneer op een andere manier blijkt dat het niet toereikend is. Blind geld stuk slaan wanneer je niet precies weet wat je wilt lijkt me zonde en met lomp gedrag kan alles kapot.

En om Suravida aan te vullen, zelfs ik met mijn beperkte techniek overleef de drops bij Dorst op een starre mtb (toevallig met het frame wat hij gebouwd heeft :)). Dus wat heb je echt nodig?
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Als je echt regelmatig urban trials wilt rijden met je fiets, en moves zoals die van Danny Mac ambieert of in ieder geval probeert, dan moet je op zijn minst iets hebben om je kettingblad te beschermen. Ofwel een bash op je crank, maar bij de direct mount cranks van tegenwoordig gaat dat niet meer, of iets op ISGC mounts, die dan wel op het frame moeten zitten. Verder zijn extra gussets rond het balhoofd geen overbodige luxe, en wil je een stevige vork (eigenlijk zonder vering, maakt het stuntleven makkelijker, en dat is ook prima te doen op de Nederlandse rondjes). Wielen liefst niet te groot (dus 27,5" in dit geval beter dan 29"), want bij draaimoves krijgen die het zwaar te verduren.

Ik heb zelf een 24" streettrials fiets, en toen ik daar nog veel op oefende, had het materiaal echt enorm te lijden. Pedalen, cranks, en bashguard raken snel flink afgeragd, en ook de onderbuis van je frame krijgt af en toe goede klappen als je een sprong een muur op bijvoorbeeld mistimed. Als je verder veel trials moves op je achterwiel wilt doen, is het fijn als je frame rond de schijfremmount ook extra verstevigd is. Zorg ook dat je de remschijfboutjes en de klauw van de rem met rode locktite vastzet, want dat gaat geheid los, en als je dat niet op tijd merkt is de boel (naaf en frame) gauw gesloopt.
Plaats reactie