Biketrial / trailfiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Rush met zn slappe achterkant is nou niet echt trail of trial.
Wat bedoel je met slap? In vergelijking tot wat?


Hier wat meer specificaties:

Frame: Carbon
Vering voor: Fox F-32
Vering achter: Fox Float RP2
Remmen: Magura Hydraulisch
Shifter: SRAM X-7
Derailleur Achter: SRAM X-9
Naaf: Shimano FH-M525
Velg: Mavic XM317 Disc 26"
Banden: Schwalbe Rocket Ron

Prijs: 500 euro


Omdat ik hier voor een laag bedrag toch best leuke specs heb, was deze keuze simpel. De fiets is echt in goede staat, en ik verwacht absoluut niet dat dit dรฉ oplossing zal zijn voor mij.
Maar ik ga geen 2000-2500 euro aan een fiets uitgeven om wรฉรฉr tot de ontdekking te komen dat het niet helemaal goed is voor mij.
Beetje zonde...
Dus toen ik deze fiets tegenkwam heb ik besloten hem te kopen, er van te leren, en dadelijk een betere (duurdere) fiets te kunnen kopen. In ieder geval een die beter bij mijn specifieke wensen en eisen past.

Ik heb in de tussentijd ongeveer 1,5-2 uur per dag op mijn trialbike doorgebracht, en weet inmiddels weer wat beter wat ik prettig vind.
Sowieso voelt het beter om met deze fiets te rijden (meer controle) dan met de Merida, en dat is tenslotte toch waar mijn vergelijking ligt.
Wel erger ik me aan het achterderailleur. De ketting rammelt nogal als je hops oid doet.
Veel meer dan de Merida, maar waarschijnlijk kan ik dat met een veertje of anders ander deraillieur wel oplossen toch? De Merida heeft dit veel minder namelijk :)

Al met al voor mij geen verkeerde aankoop voor nu. En ondertussen leer en kijk ik gewoon verder en neem ik alle adviezen wel degelijk mee... :)
Maar zeg nou zelf, met 500 euro kan er weinig fout gaan toch? Desnoods verkoop ik hem weer als het nodig is ;)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Voor dat geld is het een net fietsje!


De derailleur die er nu op zit heeft waarschijnlijk niet zo een modern opspan systeem dat de ketting strakker houdt. Maar door de constructie van het frame zal de ketting altijd iets blijven klapperen, ook dus als je zo een moderne derailleur gemonteerd hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor dat geld is het idd een nette fiets.
Maar het is heel ver verwijderd van wat je in het begin aangaf.
Dit is een xc fiets en de achterbrug flexte nogal. Het is het lichte broertje vd Prophet.
Die had veel beter aangesloten bij je wens van een treelbike.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ok, die ken ik verder niet, maar ik zal me s inlezen :)

XC = Cross Country toch? Dus meestal hardtail met 100mm veerweg, of mis ik dat verschil?

Dit is trouwens het specifieke modelnummer:

https://www.thebikelist.co.uk/cannondal ... mod-2-2010" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar hij heeft dus een veerweg van 120mm. Nou ben ik daar serieus echt helemaal nieuw in, maar in dit filmpje zeggen ze dat het dan een All mountain is ipv een XC:

https://www.fietsenwinkel.nl/mountainbike-keuzehulp#2" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet dat de benaming mij iets uit maakt, maar is een All mountain of Enduro niet precies wat ik nodig (denk te) heb(ben)?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark-V schreef:Ok, die ken ik verder niet, maar ik zal me s inlezen :)

XC = Cross Country toch? Dus meestal hardtail met 100mm veerweg, of mis ik dat verschil?

Dit is trouwens het specifieke modelnummer:

https://www.thebikelist.co.uk/cannondal ... mod-2-2010" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar hij heeft dus een veerweg van 120mm. Nou ben ik daar serieus echt helemaal nieuw in, maar in dit filmpje zeggen ze dat het dan een All mountain is ipv een XC:

https://www.fietsenwinkel.nl/mountainbike-keuzehulp#2" onclick="window.open(this.href);return false;

Niet dat de benaming mij iets uit maakt, maar is een All mountain of Enduro niet precies wat ik nodig (denk te) heb(ben)?
Vroeger was 120 mm al behoorlijk ruig. Inmiddels is het standaard. Net zo iets als een Ferrari uit de jaren '80. Tegenwoordig heeft de gemiddelde 'hot-hatch' meer vermogen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Haha, ok dus het filmpje is gewoon oud bij fietsenwinkel.nl? :P
Goed om te weten ;)
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Doe in ieder geval beetje voorzichtig met sprongen enzo :)
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

En weer een update inmiddels :P

Merida is verkocht, ook de Cannondale is verkocht, en inmiddels heb ik een Banshee Rune met DVO Diamond voorvork van Lars TB overgenomen.

Nu ik alle 3 de fietsen zo kort op elkaar heb gehad, kan ik een redelijke vergelijking maken:

Merida: Rijdt echt wel lekker en snel op rechte stukken en lichte hobbeltjes, maar bij kleinere drops e.d. is ie toch al meer nerveus.

Cannondale: Dit is echt al een stuk beter bij die drops. Langere stukken rijdt iets minder lekker, maar behoorlijk wendbaar.

Banshee: Dit is even wennen. Totaal andere geometrie, en daardoor ook de positie op de fiets.
Maar net Dorst gedaan, en ondanks dat ik nog moest wennen aan de fiets en dus 2x af moest stappen (grond was ook een stuk droger en muller dan 2 weken geleden), was ik toch dik 30 seconden sneller dan met de Cannondale.
Dit zit hem vooral in het feit dat deze gewoon echt solide voelt bij sprongetjes en drops. Die laatste drop in Dorst ben ik met de Cannondale 2x vanaf geweest. de eerste keer echt heel voorzichtig, en de 2x keer toch iets sneller, maar nog steeds heel voorzichtig.
Met deze ging ik er bijna op volle snelheid vanaf.

Ik zou het vergelijken met een motor en een scootertje. Dit ligt veel zekerder en stabieler op de weg.

Leuk spul dus, en zeker zin om nu eens wat leuke bikeparks op te gaan zoeken om mijn kennis en ervaring wat meer uit te breiden.

Inmiddels ben ik er ook achter welke MTB Danny M. gebruikte in Wee Day Out, namelijk:

https://www.hibike.nl/santa-cruz-5010-2 ... m_12977040" onclick="window.open(this.href);return false;

Altijd leuk om te weten ;)

Nu nog een goede bashring of bashguard op mijn Rune en ik kan ook lekker de speeltuintjes in :P
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik denk dat je met de Rune veel meer in de buurt komt van wat je bedoelde.
En deze blijft (veel langer) heel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Net dit topic weer eens doorgelezen. Bijna een jaar verder en heel veel geleerd.
Inmiddels is na de Rune mijn bikepark (afgeleid van wagenpark) toch een beetje gestabiliseerd, en heb ik een 26" Dirtjumper (100mm hardtail), een 24" Trials bike en een 26" (kan ook met 27,5") Freeride / Downhill / Enduro bike (180mm/160mm Fully).
Uiteindelijk toch bij 26" gebleven omdat daar bepaalde banden voor beschikbaar zijn, die in 27,5" en hoger niet beschikbaar zijn (zoals de Schwalbe Crazy Bob).
Verder nog steeds volop aan het experimenteren en de "standaarden" aan het doorbreken / uitdagen door wisselde bike-configuratie en gebruik.
Zo heb ik o.a.:
- Mijn eerste Mini-DH wedstrijd gedaan (Wijchen)
- Dezelfde Mini-DH lijn ook op de Dirtjumper gereden (met 1 rem en schwalbe table tops)
- De Freeride / DH bike inmiddels voorzien van een 32-11 cassette, een "normale" crankstel en een dropper om er ook in het platte nederland nog mee vooruit te kunnen.
- Afwisselend BMX-banden, DH-banden en allerlei andere banden op mijn Freeride-bike en op de Dirtjumper
- Dirtjumper is inmiddels voorzien van DH-remmen (Shimano Zee) en af en toe ook DH-banden (Conti Der Kaiser met Conti Der Baron)

Ik heb nog steeds het meeste interesse in het freeriden, waarbij trials wel wat minder op de voorgrond ligt momenteel.
Er zijn enkele zaken waar ik de motivatie nog niet echt voor gehad heb om die te leren (rear-wheel hops, manual / wheelie) maar andere zaken die ik juist wel wilde leren (drops op snelheid naar flat, balans, pivot, 180 op een quarter / half pipe, bunny hops, etc).
En nog een hele hoop wat ik de komende tijd nog (wil) ga(an) leren :-q

Sowieso blijf ik een voorkeur houden voor drops naar flat ipv naar een downslope helling, en een beetje techniek en een stevige fiets is daarbij toch wel handig. Gelukkig nog geen enkele fiets gesloopt, geen crashes gehad en stap ik nog steeds dagelijks met veel plezier op de fiets!

Al met al heel veel geleerd ook van de mensen van dit forum, en daarvoor bedankt! :-q

Achteraf kan ik zeggen dat ik mijn budget heb aangepast aan de kosten :winkie: :winkie:
Plaats reactie