info over fully gezocht

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Afbeelding
:-q

Maar een FS heeft langere chainstays dan een HT, daarmee ook een iets langere wielbasis en een iets andere gewichtsverdeling.
Het stukje extra wendbaarheid dat je van een kleinere wielmaat verwacht, wordt hierdoor geheel of gedeeltelijk weer teniet gedaan.
Zo'n fiets met wat meer veerweg is ook wat relaxter qua geometrie.
Alles bij elkaar denk ik dat je niet al je wensen kunt vervullen met 1 van deze 2 bikes.
(of welke andere bike dan ook)
Daarom het advies om 2 verschillende fietsen naast elkaar te hebben.
Je snapt dat concept, want je hebt nu ook een mtb en een racefiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

lol ;-)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vervang 1 foto door Bruce Lee of Kim Yung Oek of Kwee La Pies, en de vergelijking gaat iets meer op, Dice :lol: :-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

O ja, ik was nog vergeten te zeggen dat, mocht het 2 mtb's plan niet doorgaan,
dat dan het compromis van Aurelius me het beste lijkt. Dus een XC FS.
En evt een ruige fiets huren in het buitenland. Voor die paar honderd euro die dat kost kan je er zelf geen extra fiets op na houden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik begrijp het argument voor een XC FS nog steeds niet, zeker niet als TS over een 130-140 mm fiets begint...?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ben eind vorig jaar ook overgestapt van een HT naar een fully eigenlijk voor de zelfde redenen als saab: iets uitdagender trails willen rijden in het buitenland, goed mee kunnen klimmen (vind enduro tochtje leuker dan bikepark) en ook in NL er goed mee uit de voeten (!?!) kunnen. Uiteindelijk gegaan voor een fiets met 120mm veerweg voor en achter ( Scott Spark 730). Geen pure XC racer maar ook geen pure trail bike. En met 27.5" wielen (want had een 27.5 en dat beviel prima). Tot nu toe rijd ik vrij probleemloos S2/S3 trails in het buitenland (reed ik met mijn HT niet) en heb geen enkel moment het idee dat ik vering te kort kom. Wel rijd ik met banden van 2.6" voor en 2.5" achter voor wat extra demping en neem ik niet heel veel risico op dergelijke trails (ben 54 en wil wel heel blijven :D ) en jumps en grote drop-offs doe ik ook (nog?) niet. Klimmen gaat heerlijk maar dat kan ook aan de conditie liggen :D Kortom ben zeer tevreden met mij allround fietsje. En de HT is verkocht dus maar 1 fiets in de schuur (naast m'n racefiets dan)
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

oke nice
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Burco haalt (terecht) al de "short travel trailbike" aan. Die zal het meeste geschikt zijn.
Ik lees namelijk niet dat je bikeparken of enduro stages wilt gaan rijden, dus dan is hij voor jouw gebruik prima.

De cube en canyon die je aanhaalt zitten al best wel tegen het "enduro" aan. Dat geeft ontzettend veel vertrouwen in de afdalingen, maar door de zithouding klimt het net wat minder.

Een neuron of stereo 120 van dezelfde prijsklasse kun je prima mee uit de weg :bier:

Zelf zou ik overigens ook een kona satori overwegen. Aluminium, 140mm voor, 29" wielen, maar ook een steile zitbuis. Dat laatste helpt enorm bij het klimmen :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Er worden vragen beantwoord die niet gesteld worden... .

Maken we er even auto's van: TS meldt dat hij een Toyota Land Cruiser op het oog heeft omdat hij in de vakanties wel eens wat van het asfalt af wil en wie weet zelfs echt offroad wil gaan rijden. En vraagt hoe zo een auto hier in NL rijdt? Meteen wordt geroepen dat hij een verlaagde Golf GTI moet kopen en in de vakantie dan maar iets moet huren.

Het juiste antwoord is dan toch dat je rekening moet houden met een iets hoger brandstofgebruik en dat je klaverbladbochten niet meer met 100 km/u kunt nemen, maar dat het voor de rest gewoon prima gaat.

Waarom zou je hier een verlaagde Golf GTI moeten hebben? Omdat we zulk strak asfalt hebben?

Het ligt toch precies andersom en dat punt missen wat mensen: ja, omdat we strak asfalt hebben kun je ook met een verlaagde Golf GTI prima uit de voeten en op klaverbladbochten ben je inderdaad de koning! Goed, bij drempels moet je iets rustiger aan doen en als je last van je rug hebt dan kom je wat moeilijker in en uit de auto. En ja, om nu een Land Cruiser te kopen voor die drempels gaat ook wat ver. Maar je weet zeker dat je er verder geen last van hebt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zoals ik zijn startpost lees, zoekt hij een bike die in Nederland nog prima mee kan komen, maar ook in het buitenland op wat ruigere paden goed tot zijn recht komt.
Zelf neigt hij naar een 130/140mm geveerde bike (om met 140/150mm geveerde voorbeelden te komen), maar dat is voor een gebruik van 90% in NL misschien wat overkill. Zeker met zijn beoogde gebruik zoals omschreven in de startpost. Dat daar wat vraagtekens bij komen is prima natuurlijk.

Nu is hetzelfde soort fiets, maar dan met achtervering, waarschijnlijk niet de juiste keus voor TS. Zeker omdat hij wat ruigere paden "beter" af wil kunnen rijden.
Maar er zit nog genoeg tussen een landcruiser en een golf gti :roll:
Waarmee je nog wel met (bijna) 100km/u over een klaverblad kunt en toch wat minder last hebt van die drempels.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef:Maar er zit nog genoeg tussen een landcruiser en een golf gti :roll:
Waarmee je nog wel met (bijna) 100km/u over een klaverblad kunt en toch wat minder last hebt van die drempels.
Zo een Subaru Forester STI van een paar generaties terug! Equivalent aan de allmountain klasse, dus 130-140 mm veerweg.


Mijn grootste probleem blijft dat er enkele mensen doen alsof die categorie fietsen in NL niet vooruit te branden is. Het zijn gewone mountainbikes, nauwelijks zwaarder dan bijvoorbeeld de trailbike klasse of eenvoudige wedstrijdgerichte bikes. Alleen meer veerweg, die als die al energie kost, verwaarloosbaar extra energie kost. Dan zit je hooguit dat die fietsen minder gunstig zitten om mee te knallen, maar wel om meer controle te hebben en comfortabeler te zitten. En je moet iets meer moeite doen om een AM-bike flitsend de bocht om te krijgen, maar het is nu niet dat je daarvoor een cursus moet volgen of dat de gemiddelde mountainbiker dat zelfs ook maar gaat merken.

Het enige argument tegen is dus dat je het niet nodig hebt. Dat is een dom argument.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zoals zo vaak, draait het bij hobby veelal om beleving. Een XC bike zal sneller aanvoelen, juist door die zithouding en geometrie.
Ik ben het dan ook niet helemaal met je eens dat de grote massa het beste een trailbike (130/140mm) kan/moet kopen.
Want die beleving is waar mensen naar opzoek zijn.

Ik vind ook dat je niet lukraak een veerweg aan een type fiets kunt hangen tegenwoordig.
Er zijn bikes met 140mm die meer XC zijn dan bikes met 120mm.

Wat je wel kunt doen, is een fiets kiezen die past bij je rijstijl. Het mooie is dat dit voor iedereen anders is! :bier:

Waar ik overigens wel (bijna) van overtuigd ben, is dat 80% van de bikers in Nederland beter af zou zijn met iets anders dan een 100mm XC hardtail.
Om dat bevestigd te hebben, hoef je alleen maar een ochtend bij een druk parcours op een bochtige/steile/technische afdaling te gaan staan.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MacReal schreef:Zoals zo vaak, draait het bij hobby veelal om beleving. Een XC bike zal sneller aanvoelen, juist door die zithouding en geometrie.
Ik ben het dan ook niet helemaal met je eens dat de grote massa het beste een trailbike (130/140mm) kan/moet kopen.
Want die beleving is waar mensen naar opzoek zijn.

Ik vind ook dat je niet lukraak een veerweg aan een type fiets kunt hangen tegenwoordig.
Er zijn bikes met 140mm die meer XC zijn dan bikes met 120mm.
Ik ben ook niet van mening dat iedereen een AM moet kopen, maar de default-setting zou een trailbike moeten zijn. En daarna pas kijken of de persoon in kwestie afwijkt van de grote massa. En dan eventueel op maximale xc-snelheid of maximale beleving in het buitenland aanpassen.

En inderdaad, als je op veerweg selecteert dan zitten binnen de categorieën nog verschillen. Dus liever heb ik het over xc, trail en AM.
MacReal schreef:Wat je wel kunt doen, is een fiets kiezen die past bij je rijstijl. Het mooie is dat dit voor iedereen anders is! :bier:

Waar ik overigens wel (bijna) van overtuigd ben, is dat 80% van de bikers in Nederland beter af zou zijn met iets anders dan een 100mm XC hardtail.
Om dat bevestigd te hebben, hoef je alleen maar een ochtend bij een druk parcours op een bochtige/steile/technische afdaling te gaan staan.


Vooral dat laatste is mijn drijfveer, maar hoe vaak ik dat ook herhaal, sommigen kijken alleen vanuit hun eigen beleving.

En als iemand dan over de trails in Frankrijk begint, waarom zou je daarop niet maximaliseren? Of je in NL nu een hardtail van €600,- rijdt of een xc-wedstrijdfiets van €6.000,- of een dikke enduro met 180 mm veerweg, hier gaat het toch nooit spannend worden. Kies dan de fiets waar je op die wel spannende plekken het meest aan hebt.

(maar goed, dat laatste is een mening, DAAR zou je over kunnen strijden)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
saab
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 15:17
Mijn mountainbike: cube reaction hpa 2017

na wikken en wegen kreeg ik een aanbod voor een Cube stereo 140 hpc TM ...en deze net aangeschaft ..... tijd zal leren of het de juiste keuze is /was ;-) .....bedankt voor de input allen
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zag hem langskomen op FB, mooie keus :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie