MacReal schreef:Zoals zo vaak, draait het bij hobby veelal om beleving. Een XC bike zal sneller aanvoelen, juist door die zithouding en geometrie.
Ik ben het dan ook niet helemaal met je eens dat de grote massa het beste een trailbike (130/140mm) kan/moet kopen.
Want die beleving is waar mensen naar opzoek zijn.
Ik vind ook dat je niet lukraak een veerweg aan een type fiets kunt hangen tegenwoordig.
Er zijn bikes met 140mm die meer XC zijn dan bikes met 120mm.
Ik ben ook niet van mening dat iedereen een AM moet kopen, maar de default-setting zou een trailbike moeten zijn. En daarna pas kijken of de persoon in kwestie afwijkt van de grote massa. En dan eventueel op maximale xc-snelheid of maximale beleving in het buitenland aanpassen.
En inderdaad, als je op veerweg selecteert dan zitten binnen de categorieën nog verschillen. Dus liever heb ik het over xc, trail en AM.
MacReal schreef:Wat je wel kunt doen, is een fiets kiezen die past bij je rijstijl. Het mooie is dat dit voor iedereen anders is!
Waar ik overigens wel (bijna) van overtuigd ben, is dat 80% van de bikers in Nederland beter af zou zijn met iets anders dan een 100mm XC hardtail.
Om dat bevestigd te hebben, hoef je alleen maar een ochtend bij een druk parcours op een bochtige/steile/technische afdaling te gaan staan.
Vooral dat laatste is mijn drijfveer, maar hoe vaak ik dat ook herhaal, sommigen kijken alleen vanuit hun eigen beleving.
En als iemand dan over de trails in Frankrijk begint, waarom zou je daarop niet maximaliseren? Of je in NL nu een hardtail van €600,- rijdt of een xc-wedstrijdfiets van €6.000,- of een dikke enduro met 180 mm veerweg, hier gaat het toch nooit spannend worden. Kies dan de fiets waar je op die wel spannende plekken het meest aan hebt.
(maar goed, dat laatste is een mening, DAAR zou je over kunnen strijden)