Kona Honzo, Nukeproof Scout of toch wat anders.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

Hallo,

Ik weet dat er genoeg advies-topics zijn, maar ik blijf toch nog met wat twijfel zitten.

Ik had mijn zinnen gezet op de Nukeproof Scout 290, de 2019 versie. Maar ik ben erg geschrokken van de prijzen voor 2019, dit was namelijk wel wat mij over de streep had getrokken om voor de Nukeproof te gaan kiezen. €1550 ten opzichte van €1199 van de 2018 versie. Wellicht dat hij nu beter afgemonteerd is, maar ook het frame is duurder geworden terwijl deze exact hetzelfde is als die van vorig jaar. Ik vind dit jammer van Nukeproof.

Daarom ben ik weer flink aan het orienteren geslagen en is mijn oog wederom gevallen op de Kona Honzo. Op papier denk ik dat deze fiets nog beter bij mij past, en aangezien er nu een aantal in de sale zijn past de prijs ook beter bij mij. Ik sta op het punt om de Kona Honzo 2018 AL-DR te bestellen: https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod175064

Wat denken jullie? Mijn route is best wel XC gericht, maar zoals al eerder aangegeven mis ik de speelsheid met mijn huidige fiets wanneer de route toch speelser wordt. En welke maat zal ik bestellen? Volgens de chart van Kona val ik in Medium met mijn 1,78. Of toch een L? Ik heb geen mogelijkheid om er 1 te proberen dus hoe zit dat met de Kona rijders hier?

Eigenlijk ben ik er ook wel uit. Het belangrijkste is dat ik de juiste maat ga bestellen. Andere suggesties zijn altijd welkom.

Alvast bedankt.

Greets Tonny
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Honzo is altijd goed. Met jouw maat zeker een M nemen. Heb ik ook en ik ben van dezelfde lengte.

Ik rij met mijn honzo alles, van xc tot bikepark tot pumptrack en dat lukt allemaal. Welliswaar met de beperkingen van zijn baasje.
Ik wissel wel banden naar omstandigheid, want xc-en met dh rubber gaat niet lekker.

Mijn honzo is snel genoeg om met de snelle mannen van de club mee te rijden, maar is echt lekker speels. Als het iets langzamer gaat dan ben ik(en mijn maatje op zijn honzo) vnl aan het wheelien, bunny hoppen en stoppies aan het maken. Ieder worteltje kun je lekker springen.
Een honzo nodigt echt uit tot spielerei.

Ga je geen spijt van krijgen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Niek123
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: do 24 augustus 2017, 22:21
Mijn mountainbike: Nukeproof Scout, Giant Reign

Ik heb ook getwijfeld tussen deze twee maar heb toch voor de nukeproof scout 275 gekozen vanwege de extra veerweg. De Kona Honzo lijkt me ook een top bike en hij ziet er ook nog eens dik uit! Kijk even bij Funride in Steenbergen. Volgens mij hadden hun nog 2018 modellen staan die niet al te duur weg mochten.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wel apart, want de Scout 290 COMP is juist helemaal niet zoveel duurder dan die van vorig jaar - of die van 2017. Dat het frame duurder is, klopt.

Ondanks dat ik nu wel wat vraagtekens zet bij de afhandeling van een garantiegeval aan de kant van NP (en niet de dealer, mind you) durf ik 'm nog steeds aan te bevelen. Je moet 'm alleen niet stuk maken :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Leuke categorie om in te shoppen!
Ik zou persoonlijk een iets betere vork willen hebben dan die in de Honzo zit. Dat is achteraf best een prijzig onderdeel om te upgraden.
Ook vind ik iets dikkere banden op een hardtail wel prettig, maar ook dat is persoonlijk natuurlijk. Ze geven net iets meer comfort, maar zijn ook ietsje zwaarder. Of gaat je voorkeur uit naar 29''?

Heb je de volgende modellen ook al bekeken?

https://www.bird.bike/zero-am-boost-2018/

https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... Revelation

https://www.commencal-store.com/meta-ht ... 2x26295110
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuke fiets, die Honzo.
Als je hem besteld, vraag even na hoe de remmen gemonteerd zijn. Bij GB fietsen zit de voorrem rechts, soms biedt de shop aan dat op de EU manier om te zetten. Ik had die keus iig destijds toen ik een fiets bij Wiggle bestelde.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Alpkit doet dat voor zijn continental clients ook standaard.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

dorretje schreef: wo 24 oktober 2018, 00:13 Honzo is altijd goed. Met jouw maat zeker een M nemen. Heb ik ook en ik ben van dezelfde lengte.

Ik rij met mijn honzo alles, van xc tot bikepark tot pumptrack en dat lukt allemaal. Welliswaar met de beperkingen van zijn baasje.
Ik wissel wel banden naar omstandigheid, want xc-en met dh rubber gaat niet lekker.

Mijn honzo is snel genoeg om met de snelle mannen van de club mee te rijden, maar is echt lekker speels. Als het iets langzamer gaat dan ben ik(en mijn maatje op zijn honzo) vnl aan het wheelien, bunny hoppen en stoppies aan het maken. Ieder worteltje kun je lekker springen.
Een honzo nodigt echt uit tot spielerei.

Ga je geen spijt van krijgen.
Ok top, maat M it will be.

Leuk verhaaltje. Dat is wel een beetje wat ik zoek. Honzo klinkt wel heel aantrekkelijk icm de kortingen.
Niek123 schreef: wo 24 oktober 2018, 07:04 Ik heb ook getwijfeld tussen deze twee maar heb toch voor de nukeproof scout 275 gekozen vanwege de extra veerweg. De Kona Honzo lijkt me ook een top bike en hij ziet er ook nog eens dik uit! Kijk even bij Funride in Steenbergen. Volgens mij hadden hun nog 2018 modellen staan die niet al te duur weg mochten.
Ja ik ben nog steeds wel gecharmeerd van de Nukeproof Scout. Echter vind ik de prijs er niet meer bij passen. Honzo vind ik eigenlijk ook te duur maar met die kortingen zijn ze wel aantrekkelijk. Ik wil sowieso wel de 290 versie. Ik zou ook nog net zo goed weten waar ik die extra veerweg voor nodig heb. Kom nu al vanaf 100mm. Ik heb funride even een mailtje gedaan.
Kapitein Iglo schreef: wo 24 oktober 2018, 07:30 Wel apart, want de Scout 290 COMP is juist helemaal niet zoveel duurder dan die van vorig jaar - of die van 2017. Dat het frame duurder is, klopt.

Ondanks dat ik nu wel wat vraagtekens zet bij de afhandeling van een garantiegeval aan de kant van NP (en niet de dealer, mind you) durf ik 'm nog steeds aan te bevelen. Je moet 'm alleen niet stuk maken :lol:
Ja klopt, de Race heeft dan nu wel een dropper post.. Maar geen Sram NX meer, wat ook mijn voorkeur heeft. En ze hebben niet een nieuw frame moeten ontwerpen.. dus waarom die zoveel duurder is geworden...
Kabookie schreef: wo 24 oktober 2018, 08:22 Leuke categorie om in te shoppen!
Ik zou persoonlijk een iets betere vork willen hebben dan die in de Honzo zit. Dat is achteraf best een prijzig onderdeel om te upgraden.
Ook vind ik iets dikkere banden op een hardtail wel prettig, maar ook dat is persoonlijk natuurlijk. Ze geven net iets meer comfort, maar zijn ook ietsje zwaarder. Of gaat je voorkeur uit naar 29''?

Heb je de volgende modellen ook al bekeken?

https://www.bird.bike/zero-am-boost-2018/

https://www.alpkit.com/sonder/bikes/son ... Revelation

https://www.commencal-store.com/meta-ht ... 2x26295110
Ja zeker een leuke categorie. Ja ik wil het liefst ook een dikkere vork, maar het budget stopt ergens. Eigenlijk was mijn budget +- €1200 dus die €1450 voor een Honzo is al een beetje de max. Ik ga van een 100mm ''coil'' voorvork naar een luchtvork, dat zal al een hele vooruitgang zijn.

Zijn inderdaad leuke modellen waarvan ik Bird en Commencal al was tegen gekomen. Alleen denk ik veel te veel veerweg voor mij. Maar ik wil inderdaad 29''. Niet dat ik ervaring heb met 27,5+ maar mijn gevoel zegt 29''. Ook omdat ik heel veel vlakke stukken XC in mijn thuisroute heb, mag het wel een beetje doorrollen. Daarbij kom ik nu van 2.1'' banden dus win al iets aan comfort.
kermit schreef: wo 24 oktober 2018, 11:02 Leuke fiets, die Honzo.
Als je hem besteld, vraag even na hoe de remmen gemonteerd zijn. Bij GB fietsen zit de voorrem rechts, soms biedt de shop aan dat op de EU manier om te zetten. Ik had die keus iig destijds toen ik een fiets bij Wiggle bestelde.
Goede tip, gelijk even achter aan gegaan. Ik ben hem ook bij Wiggle tegen gekomen, echter is hij daar in M alleen nog in het Goud. Wel €100 goedkoper dan Chainreaction. Kan echter geen voorbeelden vinden van de goude variant. De ander is Matt Metallic Sand, zoals hij ook op de Kona site staat.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Je zegt het inderdaad zelf al: Honzo maat M! Maatje van me heeft een maat L waar ik (1.77) wel eens op heb proberen te rijden, maar vind 'm echt veel te groot!
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

maaf2 schreef: wo 24 oktober 2018, 21:28 Je zegt het inderdaad zelf al: Honzo maat M! Maatje van me heeft een maat L waar ik (1.77) wel eens op heb proberen te rijden, maar vind 'm echt veel te groot!
Wanneer je toch bij een LBS langs gaat zou ik toch ook even op een L gaan zitten. Ik ken mensen die tegenwoordig bij een vergelijkbare lengte heel blij zijn met een reach van rond de 475mm. De website van Kona geeft bij je lengte ook M en L als mogelijkheden aan.

Het klinkt extreem lang, maar je zou het zo maar heel fijn kunnen vinden :) Er zijn helaas heel veel mensen die van XC fietsen afkomen en daardoor hun eertse trailfiets aan de korte kant kiezen en er achteraf spijt van krijgen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tuurlijk kun je altijd even een L passen, kwaad kan het niet. Maar gezien onderstaande opmerking uit de openingspost denk ik dat erg lang toch niet de voorkeur geniet. Een lange fiets kan fijn zijn als de snelheden flink oplopen en/of als het supersteil naar beneden gaat, maar je moet ook oppassen niet tè lang te gaan. Daar wordt een fiets niet speelser van.
Tonner schreef:Mijn route is best wel XC gericht, maar zoals al eerder aangegeven mis ik de speelsheid met mijn huidige fiets wanneer de route toch speelser wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

kermit schreef: do 25 oktober 2018, 10:07 Tuurlijk kun je altijd even een L passen, kwaad kan het niet. Maar gezien onderstaande opmerking uit de openingspost denk ik dat erg lang toch niet de voorkeur geniet. Een lange fiets kan fijn zijn als de snelheden flink oplopen en/of als het supersteil naar beneden gaat, maar je moet ook oppassen niet tè lang te gaan. Daar wordt een fiets niet speelser van.
Tonner schreef:Mijn route is best wel XC gericht, maar zoals al eerder aangegeven mis ik de speelsheid met mijn huidige fiets wanneer de route toch speelser wordt.
Je hebt helemaal gelijk, grote kans dat TS gewoon op een M uitkomt, maar als je toch naar een LBS gaat kan het absoluut geen kwaad even te testen.

Tegenover zijn XC bike zal iedere Honzo vele malen speelser zijn :lol:
Tonner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: za 20 augustus 2016, 19:25
Mijn mountainbike: Lemmer, Fryslân

maaf2 schreef: wo 24 oktober 2018, 21:28 Je zegt het inderdaad zelf al: Honzo maat M! Maatje van me heeft een maat L waar ik (1.77) wel eens op heb proberen te rijden, maar vind 'm echt veel te groot!
Thanks voor de tip!
odp schreef: do 25 oktober 2018, 09:55 [quote=maaf2 post_id=2353016 time=<a href="tel:1540409300">1540409300</a> user_id=41038]
Je zegt het inderdaad zelf al: Honzo maat M! Maatje van me heeft een maat L waar ik (1.77) wel eens op heb proberen te rijden, maar vind 'm echt veel te groot!
Wanneer je toch bij een LBS langs gaat zou ik toch ook even op een L gaan zitten. Ik ken mensen die tegenwoordig bij een vergelijkbare lengte heel blij zijn met een reach van rond de 475mm. De website van Kona geeft bij je lengte ook M en L als mogelijkheden aan.

Het klinkt extreem lang, maar je zou het zo maar heel fijn kunnen vinden :) Er zijn helaas heel veel mensen die van XC fietsen afkomen en daardoor hun eertse trailfiets aan de korte kant kiezen en er achteraf spijt van krijgen.
[/quote]

Ik snap je verhaal. Uiteindelijk blijft het ook persoonlijke voorkeur en is passen altijd het beste. Ik heb geprobeerd om de Geo van mijn huidige Merida te achterhalen. Reach is 430 bij19 inch en bij de M van Honzo al 450mm. Daarbij heb ik nu ook een riser stem i.p.v. standaard. Dus denk zelfs dat ik in de basis wat een langere reach heb. Passen is helaas lastig.

Maar los van dit, ik heb de fiets zo juist besteld; Kona Honzo AL-DR Matt Metallic Sand in maat M. Kan niet wachten! Verwachtte levertijd is eind volgende week.
kermit schreef: do 25 oktober 2018, 10:07 Tuurlijk kun je altijd even een L passen, kwaad kan het niet. Maar gezien onderstaande opmerking uit de openingspost denk ik dat erg lang toch niet de voorkeur geniet. Een lange fiets kan fijn zijn als de snelheden flink oplopen en/of als het supersteil naar beneden gaat, maar je moet ook oppassen niet tè lang te gaan. Daar wordt een fiets niet speelser van.
Tonner schreef:Mijn route is best wel XC gericht, maar zoals al eerder aangegeven mis ik de speelsheid met mijn huidige fiets wanneer de route toch speelser wordt.
Duidelijk verhaal. Inderdaad vergeleken met mijn huidige Merida in maat 19” zal de M Honzo ook al een langere wielbasis hebben en zoals gezegd wss ook een langere reach standaard.

We zien wel hoe die gaat zitten! Ik heb wel een goed gevoel bij maat M zo op papier!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuke fiets hoor, ga je vast veel plezier van hebben :-q

Maar even over reach, dat zegt "niks" over hoe lang je zit hè. De reach is een vaste waarde in de geometrie van een frame en wordt niet beïnvloed door wat voor stuurpen of stuur je monteert. Het is de horizontale afstand tussen hart bracketpot en hart bovenkant balhoofdbuis.

Je zou -enigzins versimpeld- kunnen zeggen dat de horizontale bovenbuislengte bepaalt hoe lang een fiets voelt als je zit, en de reach bepaalt hoe lang een fiets voelt als je op de pedalen staat (en natuurlijk heeft stuurpenlengte daar uiteindelijk ook invloed op, maar de reachwaarde wordt er niet anders door).

Afbeelding

Wat dus wel je reach kan veranderen is een langere of kortere vork ;-)
En zie bijvoorbeeld ook dat als de zithoek in deze tekening steiler zou worden je wel een kortere bovenbuislengte krijgt, maar geen kortere reach. Zittend verandert de houding dus wel, maar zodra je gaat staan maakt die steilere zithoek niks meer uit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik snap alle goed bedoelde adviezen, maar een Honzo is niet een fiets die je een maatje groter neemt omdat hij dan beter zit. 1,78 is spot-on een M. Waar je bij andere fietsen nog kunt spelen met de lengte van je stem is dat bij een Honzo niet echt mogelijk gezien de geometrie en stem lengte.

Succes met de keuze en veel plezier met je aankoop.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Plaats reactie