Racefully: Canyon Lux VS Cube AMS 100

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: ma 30 maart 2020, 20:56 Daar was de algehele mening dat dat hele leasen niet zomaar een goed idee is.
Daarbij wil ik aan toevoegen dat met 195 cm een Cube AMS ook niet zo een heel goed idee is. Een Canyon Lux zou misschien nog net groot genoeg zijn.

Een Orbea Oiz begint in de buurt te komen van de juiste maat. En kijk ook even bij Mondraker (de Podium) voor een echt grote fiets.


Hoort bij jouw lengte ook een iets hoger gewicht, kijk dan nog even kritisch naar het inzetbereik. Een iets stevigere fiets zou dan misschien op zijn plaats zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Ok, dus met 2 meter is de cube sowieso te klein
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Met 2 meter is het des te slimmer om een aantal fietsen te gaan passen.
Ook met 2 meter kun je allerlei verschillende lichaamsverhoudingen hebben en wat de een goed aanvoelt is voor de ander niet prettig.

Er is overigens ook een 120mm Cube AMS die een iets breder inzetbereik heeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

veentje schreef: di 31 maart 2020, 10:52 Ok, dus met 2 meter is de cube sowieso te klein
Laat ik het zo zeggen: ik heb een xc-gerichte fiets op maat laten maken (https://projectxii.nl/nl/) en de maten van de 22" Cube komen aardig overeen met de door mij gekozen geometrie. En ik ben 180 cm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

hmm dus cube valt af
als je langer dan 1,95 en ongeveer 90kg weegt ?
geld dat ook voor deze CUBE STEREO 120 HPC TM 29
of zou je beter een Giant trance 29 of orbea ORBEA Oiz H20 29", black/graphite (2020)

ga het liefst voor een carbon fiets aangezien ik hem voor langere tijd wil gebruiken en niet voor paar jaar
en carbon kan je repareren en alu niet.


dat laeseplan klopt als je werkgever niet mee betaald zou het niet zoveel uitmaken
maar als hij dat wel doet kan het best wel wat centjes besparen.
en voordeel is je hebt voor 3 jaar onderhoud erbij zitten.
keuzes...
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

Hier precies dezelfde situatie: opzoek naar een carbon XC fully, met 197 als lengte en 79kg aan gewicht. De Cube AMS100 staat erg hoog op mijn lijstje, zeer net afgemonteerd, laag gewicht en 'race ready' (rij marathons). Maar twijfel wel een beetje over de maat, reach mag iets langer. Kom van een 2012 Giant XTC, dus daar heb je ook niet heel veel aan als referentie. Lux is idd. iets langer.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Twix schreef: wo 1 april 2020, 09:02 Hier precies dezelfde situatie: opzoek naar een carbon XC fully, met 197 als lengte en 79kg aan gewicht. De Cube AMS100 staat erg hoog op mijn lijstje, zeer net afgemonteerd, laag gewicht en 'race ready' (rij marathons). Maar twijfel wel een beetje over de maat, reach mag iets langer. Kom van een 2012 Giant XTC, dus daar heb je ook niet heel veel aan als referentie. Lux is idd. iets langer.
Het ligt natuurlijk aan je bouw. Maar voor een gemiddeld gebouwde biker van bijna 2 meter is de Cube is 50 mm te kort en de Lux 40 mm. Dat zijn enorme stappen, feitelijk gewoon 2 maten te klein. Niet aan beginnen dus!

Je eerste keuze zou bij Mondraker moeten liggen, die komt het dichtst bij de juiste maatvoering.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurms schreef: di 31 maart 2020, 13:00 hmm dus cube valt af
als je langer dan 1,95 en ongeveer 90kg weegt ?
geld dat ook voor deze CUBE STEREO 120 HPC TM 29
of zou je beter een Giant trance 29 of orbea ORBEA Oiz H20 29", black/graphite (2020)
Die Stereo is in ieder geval geschikter. Met jouw lengte zou je die 480 mm reach als minimum moeten nemen, gecombineerd met een pakweg 70-80 mm stuurpen kom je dan aan een sportieve zithouding. Voor een ruigere fiets mag de reach iets meer zijn.
Maar zoek daar dus een model op uit.

En met 90 kg speelt stijfheid zeker een rol. Het is voelbaar en bij lagere stijfheid moet je je snelheid eventueel wat aanpassen. Dan is ook iets als zo een Cube Stereo een betere keuze dan hardcore XC-spul.
hurms schreef: di 31 maart 2020, 13:00 ga het liefst voor een carbon fiets aangezien ik hem voor langere tijd wil gebruiken en niet voor paar jaar
en carbon kan je repareren en alu niet.
Je kunt je ook afvragen waarom er zoveel carbon gerepareerd moet worden... .

Scheuren bij alu zijn meestal garantie, beschadigingen komen erg weinig voor. Carbon is veel gevoeliger, want het grootste deel van wat gerepareerd moet worden is een gevolg van een beschadiging... .

Het goede nieuws is dat het in de praktijk bij beide niet heel vaak mis gaat. Ik zou je keuze wat materiaal betreft er dus niet vanaf laten hangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars, 180 met een bijna verglijkbare 22" cube?
Dat noemen we een hekwerk...…toch :-D

Ik heb met 185 altijd 20" cubes gehad, dat past prima voor xc inzetbereik. Ik heb wel redelijk lange benen bbl 91cm. Dus ik kan wel een iets korter frame hebben. Maar 195 voor een 22" is wel op het randje, ik zou inderdaad even goed langs een aantal merken gaan.
Maar bij bv een bbl van 94/95cm kan het prima, dat moet je wel weten om überhaupt advies te kunnen geven
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: wo 1 april 2020, 16:06 Lars, 180 met een bijna verglijkbare 22" cube?
Dat noemen we een hekwerk...…toch :-D
Ik heb de hoogte niet gekopieerd :winkie:

Maar wel de lengte. Cube bouwt relatief kort. En dus komt de 22" overeen met mijn reach voor mijn theoretisch 19" frame.
Cube-Elite schreef: wo 1 april 2020, 16:06 Ik heb met 185 altijd 20" cubes gehad, dat past prima voor xc inzetbereik. Ik heb wel redelijk lange benen bbl 91cm. Dus ik kan wel een iets korter frame hebben. Maar 195 voor een 22" is wel op het randje, ik zou inderdaad even goed langs een aantal merken gaan.
Maar bij bv een bbl van 94/95cm kan het prima, dat moet je wel weten om überhaupt advies te kunnen geven
Ik heb eerst een 18" Cube gehad, kon ik mee lezen en schrijven. Eigenlijk met spijt weg gedaan. Maar daarna meer op mijn 'long & slack' spul gaan rijden en dan voelt dat 'ouderwets' korte toch wel heel raar aan. Toch weer een Cube (Stereo 120) gekocht. Een 20". En omdat de zitbuis (inmiddels) een maat kleiner is bij Cube zou je 'm dus ook 18" kunnen noemen. Maar mijn maatframe daarna dus nog wat langer gemaakt: voortschrijdend inzicht in maatvoering, betere balans op de fiets. Mijn reach is dus 460 mm, dichter bij 22" dan bij 20". Moet ik dan wel aan toevoegen dat ik op pakweg 75 graden zit wat zitbuishoek betreft. Dat speelt ook een rol bij de reach.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hurms
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 11 maart 2020, 19:30

Lars TB schreef: wo 1 april 2020, 13:53
hurms schreef: di 31 maart 2020, 13:00 hmm dus cube valt af
als je langer dan 1,95 en ongeveer 90kg weegt ?
geld dat ook voor deze CUBE STEREO 120 HPC TM 29
of zou je beter een Giant trance 29 of orbea ORBEA Oiz H20 29", black/graphite (2020)
Die Stereo is in ieder geval geschikter. Met jouw lengte zou je die 480 mm reach als minimum moeten nemen, gecombineerd met een pakweg 70-80 mm stuurpen kom je dan aan een sportieve zithouding. Voor een ruigere fiets mag de reach iets meer zijn.
Maar zoek daar dus een model op uit.

En met 90 kg speelt stijfheid zeker een rol. Het is voelbaar en bij lagere stijfheid moet je je snelheid eventueel wat aanpassen. Dan is ook iets als zo een Cube Stereo een betere keuze dan hardcore XC-spul.
hurms schreef: di 31 maart 2020, 13:00 ga het liefst voor een carbon fiets aangezien ik hem voor langere tijd wil gebruiken en niet voor paar jaar
en carbon kan je repareren en alu niet.
Je kunt je ook afvragen waarom er zoveel carbon gerepareerd moet worden... .

Scheuren bij alu zijn meestal garantie, beschadigingen komen erg weinig voor. Carbon is veel gevoeliger, want het grootste deel van wat gerepareerd moet worden is een gevolg van een beschadiging... .

Het goede nieuws is dat het in de praktijk bij beide niet heel vaak mis gaat. Ik zou je keuze wat materiaal betreft er dus niet vanaf laten hangen.
blijft moeilijk keuzes maken.. ik heb ook langen stelten binnen been maat 93 cm
ga zelf toch alle bij wel ff testen :wink:
over carbon vs alu heeft naar mijn weten steeds meer met stijfheid van het frame te maken toch?
ga van weekend maar eens langs een paar zaken ook nog ff langs cannondale misschien is daar wel wat moois te vinden..

:-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hurms schreef: wo 1 april 2020, 19:31 over carbon vs alu heeft naar mijn weten steeds meer met stijfheid van het frame te maken toch?
Niet helemaal. Maar bij lichtgewicht aluminium komt inderdaad de stijfheid in het gedrang en daar kun je bij carbon wel stijfheid inbouwen bij een laag gewicht.

Sterkte en vormvrijheid zijn ook belangrijke argumenten.


Maar bij bijvoorbeeld carbon hardtails van pakweg 1.400 gram voor het frame is het enige argument 'carbon'. Zonder ook maar voordelen te bieden en wel met het nadeel 'hogere prijs'.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Lars TB schreef: wo 1 april 2020, 16:27
Cube-Elite schreef: wo 1 april 2020, 16:06 Lars, 180 met een bijna verglijkbare 22" cube?
Dat noemen we een hekwerk...…toch :-D
Ik heb de hoogte niet gekopieerd :winkie:

Maar wel de lengte. Cube bouwt relatief kort. En dus komt de 22" overeen met mijn reach voor mijn theoretisch 19" frame.
Dan snap ik hem. Ik vond daarom Cube altijd fijn lange benen en kort bovenlijf.
Ik heb heel lang op de eerste carbonnen cube elite gereden (je zou het niet zeggen :-D )

Dat was echt een hele gave fijne bike. Wel hard, maar ook zeer stijf en bomb proof.

Ik reed er toen ook al mijn weg kilometers mee, vijf jaar op gereden ruim 8K per jaar!
Toen liet de bracket huls los en dat had ik te laat door en sloopte meteen de achterbrug. Jammer, was een gaaf ding mooie kleurstelling.

Op die fiets heb ik in al die tijd geen kraakje gehoord, dat kan ik van de fietsen erna niet zeggen.
Twix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 28 juni 2017, 22:36

Lars TB schreef: wo 1 april 2020, 13:45
Twix schreef: wo 1 april 2020, 09:02 Hier precies dezelfde situatie: opzoek naar een carbon XC fully, met 197 als lengte en 79kg aan gewicht. De Cube AMS100 staat erg hoog op mijn lijstje, zeer net afgemonteerd, laag gewicht en 'race ready' (rij marathons). Maar twijfel wel een beetje over de maat, reach mag iets langer. Kom van een 2012 Giant XTC, dus daar heb je ook niet heel veel aan als referentie. Lux is idd. iets langer.
Het ligt natuurlijk aan je bouw. Maar voor een gemiddeld gebouwde biker van bijna 2 meter is de Cube is 50 mm te kort en de Lux 40 mm. Dat zijn enorme stappen, feitelijk gewoon 2 maten te klein. Niet aan beginnen dus!

Je eerste keuze zou bij Mondraker moeten liggen, die komt het dichtst bij de juiste maatvoering.
Interessant, dat zijn behoorlijke getallen die je noemt. Heb ze even vergelijken en lijkt ook enorm aan de seat tube angle te liggen van de Mondraker, waardoor die een veel langere reach heeft. Top tube is bv. niet enorm lang.

Ikzelf heb redelijk normale verhoudingen voor mijn lengte, weet niet mijn exacte binnenbeen lengte, maar is niet zo dat ik enorme stelten heb. Wegfiets reach is ong 61cm met 12cm stuurpen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Twix schreef: do 2 april 2020, 16:22
Lars TB schreef: wo 1 april 2020, 13:45

Het ligt natuurlijk aan je bouw. Maar voor een gemiddeld gebouwde biker van bijna 2 meter is de Cube is 50 mm te kort en de Lux 40 mm. Dat zijn enorme stappen, feitelijk gewoon 2 maten te klein. Niet aan beginnen dus!

Je eerste keuze zou bij Mondraker moeten liggen, die komt het dichtst bij de juiste maatvoering.
Interessant, dat zijn behoorlijke getallen die je noemt. Heb ze even vergelijken en lijkt ook enorm aan de seat tube angle te liggen van de Mondraker, waardoor die een veel langere reach heeft. Top tube is bv. niet enorm lang.
Klopt van die zitbuis, maar er speelt wel wat meer mee. Die 510 mm lengte van de zitbuis is ook wat kort voor iemand van bijna 2 meter. Verhoudingsgewijs zal de zitbuis er dus ver uitsteken en kom je door de iets schuiner geplaatste zitbuis dan de effectieve opgave toch wat verder naar achter te zitten. Probleem (slordig) is dat Canyon en Cube helemaal niet opgeven wat hun daadwerkelijke hoek is. Maar uiteindelijk ontlopen ze elkaar niet veel.
Omdat je wat verder naar achteren zit verleng je de fiets feitelijk ook iets en kun je de maten voor reach niet helemaal 1 op 1 doortrekken vanuit bijvoorbeeld een 18" voor een 180 mm rijder. Dat doe ik wel een beetje, dus daar kun je misschien toch nog 10-20 mm aftrekken van die waardes die ik noemde.
Maar dan kom je op het feit dat je toch te ver achterop zit en dat er dus geen fabrikanten zijn die dat goed compenseren. Maar dat staat los van hoe je op de fiets zit. Hooguit heeft het te maken dat er nog steeds geen goed in verhouding gebouwde fietsen zijn voor rijders boven de 195 cm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie