XC 29'er of Plus sized fun?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zithouding heeft hier allemaal ook nog best wat invloed op.

Of je nu lang laag en smal zit, of kort hoog en breed, scheelt nogal in speelsheid.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
watchgoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 14:44

Dan zit ik met een Procaliber die een reach heeft van 412 en een stack 595 voor een maat 17,5 inch toch een mooi compromis?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

watchgoose schreef: di 1 januari 2019, 22:47 Dan zit ik met een Procaliber die een reach heeft van 412 en een stack 595 voor een maat 17,5 inch toch een mooi compromis?
Er speelt een stuk meer dan dat. Die maten is hooguit een indicatie. En zonder je lichaamslengte weten we nog niets!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
watchgoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 14:44

Dat is 173 cm!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, dan is de maatvoering op papier in ieder geval goed.

Maar dan spelen de hoeken van de fiets nog, stuurpenlengte, breedte van het stuur, eventueel zelfs zadelpositie.


Maar bedoel je dat je toch maar even door rijdt op je huidige fiets?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
watchgoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 14:44

Ik heb op dit moment enkel een koersfiets.
Maar zie meer en meer interesse in een Canyon Neuron.
Voor 2019 is er een nieuw frame met ook een andere geometrie.

Voor de 2017 versie die ik op het oog heb, zie ik een vrij lage stack in tegenstelling dat die van nu, in maat medium een stack van 569 (de Procaliber 17,5 heeft een stack van 595), de reach is 400 voor de Canyon en 412 voor de Trek.

Ik vind dit heel moeilijk om te gaan interpreteren.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

watchgoose schreef: vr 4 januari 2019, 21:24 Voor de 2017 versie die ik op het oog heb, zie ik een vrij lage stack in tegenstelling dat die van nu, in maat medium een stack van 569 (de Procaliber 17,5 heeft een stack van 595), de reach is 400 voor de Canyon en 412 voor de Trek.

Ik vind dit heel moeilijk om te gaan interpreteren.
Stack vind ik niet het allerbelangrijkst. Zelfs in 17" zijn veel fietsen vrij laag gebouwd en corrigeer je meestal de hoogte aan de voorkant wel met stuur en stuurpen.

Reach is wel waar het om draait als je met een beetje normale zitbuishoeken aan komt zetten. Dat is dan ook een beetje een kwestie van ervaring en weten wat je zoekt. Dus daarmee ben je niet echt geholpen... .
Belangrijkste is nog steeds de afstand van je zadel tot je stuur. En dan eigenlijk ook nog de zadelpositie ten opzichte van de trapas. Ik ga voor mezelf uit van een vaste positie van mijn zadel en ga dan met de rest aan de slag. En dan ligt het dus aan het inzetbereik van de fiets. Voor meer downhillgerichte inzet wil je een kortere zit en kortere stuurpen, maar wel een langere bovenbuis/reach om het voorwiel verder naar voren te krijgen. En voor het vlakke wil je eigenlijk een langere zit en stuurpen en de bovenbuis hoeft niet zo lang te zijn.
Hoe en waar je dan gaat uitkomen moet je eigenlijk dus bepalen ten opzichte van een mountainbike waar je goed op zit... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dit snap ik niet? Je lijf heeft toch niet door of je reach van je frame lang is en de stuurpen kort, of andersom?
Daar het voor het stuurgedrag uitmaakt begrijp ik.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Reigner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 2 januari 2019, 20:39
Mijn mountainbike: Deventer

U heeft een PB
Giant reign 2018
Nsbikes eccentric
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

38x10 schreef: vr 4 januari 2019, 22:09 Dit snap ik niet? Je lijf heeft toch niet door of je reach van je frame lang is en de stuurpen kort, of andersom?
Daar het voor het stuurgedrag uitmaakt begrijp ik.
Uiteindelijk voor de zitpositie maakt dat inderdaad weinig uit, maar heb ik het daar dan over?

Het gaat inderdaad om het stuurgedrag van de fiets. Je zou nog wel kunnen zeggen dat bij een bepaald stuurgedrag/rijgedrag een bepaalde houding het beste past.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
watchgoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 14:44

Ik heb mijn fiets eindelijk gekocht.
Het is een Trek Fuel EX 8 uit 2016, met de reeds "moderne" geometrie + Boost spacing.

Goed onderhouden met een onderhoud aan beide vorken 1,5 jaar geleden.
Sram XX1 met Hope remmen.
Hope Tech XC wielen 29 inch, Rode hub
Ikon banden reeds tubeless

Dit lijkt mij een ideaal pakket om terug vol te kiezen voor MTB
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik zat net het draadje door te lezen en dacht... die roscoe is de fiets die je moet doen maar zag in het laatste berichtje dat je al een keuze hebt gemaakt.

Zo te lezen ook zeker geen slechte keuze en ik denk dat je er een hoop plezier van gaat hebben. De feiten die Heckler aandraagt kan je inderdaad niet omheen en ik ben zelf een groot voorstander van de plusbanden maar voor veel mensen voelt het zwaarder en slomer aan....

Hoe snel je uiteindelijk fiets heeft vooral te maken met hoe sterk je zelf bent en met wie je jezelf wilt meten. Zelfs als je jezelf tegen over jezelf meet op strava zijn de omstandigheden niet altijd hetzelfde en moet je uiteindelijk gewoon dichtbij je gevoel blijven. Worden je tijden langzamer maar je lach groter dan is het volgens mij een geslaagde fiets :D
Just do Ti, or did i die?
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Deze eens doorgelezen inclusief de test van bikeradar.
lees ik nou goed dat 27.5+ (roscoe bijvoorbeeld) ook 29inch wielen kan hebben? best of both worlds dus eigenlijk?

wil dit graag weten in verband met mogelijke aankoop roscoe 7 2020.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

uhm, ik rijd + banden. Achter ikon+ en voor nobby nic. Nobby nic van voor gaat naar achteren en daarvan ga ik de noppen knippen tot formaatje rocket ron, alleen dan met de stevigere zijnoppen en het betere karkas. Voor komt een Hans Dampf. Op asfalt en lange rechte bospaden trapt de boel idd wat zwaarder. Heuvelop bij technische klimmen klim je de meeste 29ers er uit. Hoe ruiger het terrein, hoe meer los grind, hoe beter je boven komt. En dat al met de ikon+.. niets geen doorslippend achterwiel, lekker lage bandenspanning en je klimt zo naar boven. Je moet wat harder trappen maar je blijft wel rollen ( tip ; koop een ovaaltje, niet te groot ). Naar beneden kan/durf je al snel veel harder omdat je veel meer band onder je fiets hebt. Zeker als dit ook nog een fully is.

Ik heb veel meer plezier met mijn fiets dan ik ooit had kunnen hebben. Ik ben op bepaalde segmenten zeker sneller dan anderen ( wat ik leuk vind ) maar over het algemeen zijn 29ers gewoon sneller. Ik denk ook dat mijn volgende dan een 29er wordt aangezien 29er wielen niet goed passen in mijn huidige frame. Met name achter. Wel met banden als Hans Dampf. Een goede band geeft je ook vertrouwen. Daarop aanvullend zou ik mijn + wielset niet kwijt willen want in limburg zijn ze echt hartstikke leuk
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

bk1985 schreef: do 8 augustus 2019, 09:21 Deze eens doorgelezen inclusief de test van bikeradar.
lees ik nou goed dat 27.5+ (roscoe bijvoorbeeld) ook 29inch wielen kan hebben? best of both worlds dus eigenlijk?

wil dit graag weten in verband met mogelijke aankoop roscoe 7 2020.
Op mijn Cube Stereo kan ik ongeveer tot 2,25 kwijt. En dan ook een racing Ralph. 2,35 nobby nic kon al niet ronddraaien..
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie