XC 29'er of Plus sized fun?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor zal het meestal wel kunnen, een vork waar 27,5+ in past kan (bijna?) altijd ook 29" aan. Ik heb een Lyrik 29" boost en een Fox 34 boost en die kunnen beiden makkelijk een 2.6 band in 29" en een 2.8 band in 27,5" aan.
Achter zal het van het frame afhangen, sommige frames zijn echt ontworpen op beide opties waar andere frames niet eens een 29" wiel met smalle band aan kunnen.

Wat je langzaamaan steeds meer ziet komen is de "mixed wheelsize", met een 29er voorkant en 27,5" + achterkant. Vooral bij e-mtb's zie je dat erg veel dit seizoen, het idee is iets lichter sturen en beter over obstakels rollen aan de voorkant combineren met de megagrip van een plus-sized achterband. Ook kunnen ze zo iets kortere achtervorken gebruiken, wat bij een e-mtb soms toch al een uitdaging is (want de motor neemt ook ruimte in rond de trapas).

Maar ik heb nog niet geprobeerd hoe m'n Merida met 29" voorop rijdt. De 27,5 plus voorkant bevalt namelijk me prima :)
(al zou ik een non-e-bike met serieuze 2.8 banden wel vrij heftig vinden denk ik, je gaat dan toch al heel snel naar een kilo per band).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

kermit schreef: do 8 augustus 2019, 13:38 Voor zal het meestal wel kunnen, een vork waar 27,5+ in past kan (bijna?) altijd ook 29" aan. Ik heb een Lyrik 29" boost en een Fox 34 boost en die kunnen beiden makkelijk een 2.6 band in 29" en een 2.8 band in 27,5" aan.
Achter zal het van het frame afhangen, sommige frames zijn echt ontworpen op beide opties waar andere frames niet eens een 29" wiel met smalle band aan kunnen.

Wat je langzaamaan steeds meer ziet komen is de "mixed wheelsize", met een 29er voorkant en 27,5" + achterkant. Vooral bij e-mtb's zie je dat erg veel dit seizoen, het idee is iets lichter sturen en beter over obstakels rollen aan de voorkant combineren met de megagrip van een plus-sized achterband. Ook kunnen ze zo iets kortere achtervorken gebruiken, wat bij een e-mtb soms toch al een uitdaging is (want de motor neemt ook ruimte in rond de trapas).

Maar ik heb nog niet geprobeerd hoe m'n Merida met 29" voorop rijdt. De 27,5 plus voorkant bevalt namelijk me prima :)
(al zou ik een non-e-bike met serieuze 2.8 banden wel vrij heftig vinden denk ik, je gaat dan toch al heel snel naar een kilo per band).
Thnx voor je antwoord!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: do 8 augustus 2019, 13:38 Voor zal het meestal wel kunnen, een vork waar 27,5+ in past kan (bijna?) altijd ook 29" aan. Ik heb een Lyrik 29" boost en een Fox 34 boost en die kunnen beiden makkelijk een 2.6 band in 29" en een 2.8 band in 27,5" aan.
Achter zal het van het frame afhangen, sommige frames zijn echt ontworpen op beide opties waar andere frames niet eens een 29" wiel met smalle band aan kunnen.

Wat je langzaamaan steeds meer ziet komen is de "mixed wheelsize", met een 29er voorkant en 27,5" + achterkant. Vooral bij e-mtb's zie je dat erg veel dit seizoen, het idee is iets lichter sturen en beter over obstakels rollen aan de voorkant combineren met de megagrip van een plus-sized achterband. Ook kunnen ze zo iets kortere achtervorken gebruiken, wat bij een e-mtb soms toch al een uitdaging is (want de motor neemt ook ruimte in rond de trapas).

Maar ik heb nog niet geprobeerd hoe m'n Merida met 29" voorop rijdt. De 27,5 plus voorkant bevalt namelijk me prima :)
(al zou ik een non-e-bike met serieuze 2.8 banden wel vrij heftig vinden denk ik, je gaat dan toch al heel snel naar een kilo per band).
Dit stukje fascineert me al enige tijd. Zou het niet zo zijn dat een 2,8 nobby speedgrip achter meer grip bied dan een hans dampf 2.35 soft voorkant? of moet je dan gelijk naar een 29er x 2,6 band toe? Dan is het nut van een 29er wiel wel weg en kun je beter 2,8 blijven rijden. Gekeken naar de rolweerstand en gewicht van de band. Het lijkt mij dat je voor juist de meeste grip wilt hebben, of geldt dat puur voor bochtengrip? Want in dat geval heeft het voorwiel dat dan. Ongeacht de breedte. Voor de geometrie zou het ook wel voordelig zijn. De 27,5+ banden hebben bij mij 28,2 inch omtrek. De voorkant zou dan iets omhoog komen.

Een band van 1 kilogram is pas bereikt bij een Hans Dampf of DHR ( 1040 gram ). Je hebt ook veel XC banden van 700-800 gram. Bijvoorbeeld de ikon+ of XR2 2,8. De nobby nic 2,8 weegt 940 gram.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: do 8 augustus 2019, 16:28 Dit stukje fascineert me al enige tijd. Zou het niet zo zijn dat een 2,8 nobby speedgrip achter meer grip bied dan een hans dampf 2.35 soft voorkant? of moet je dan gelijk naar een 29er x 2,6 band toe? Dan is het nut van een 29er wiel wel weg en kun je beter 2,8 blijven rijden. Gekeken naar de rolweerstand en gewicht van de band. Het lijkt mij dat je voor juist de meeste grip wilt hebben, of geldt dat puur voor bochtengrip? Want in dat geval heeft het voorwiel dat dan. Ongeacht de breedte. Voor de geometrie zou het ook wel voordelig zijn. De 27,5+ banden hebben bij mij 28,2 inch omtrek. De voorkant zou dan iets omhoog komen.
Voor en achter hebben inderdaad een dusdanig andere functie dat je de grip niet kunt vergelijken met elkaar. Zijdelingse grip is achter eigenlijk geen issue, dus daar zoek je eventueel alleen grip voor het klimmen of om te remmen. En dat is in Nederland overigens ook geen issue... .

Dan is het enige argument inderdaad wat Kermit aan haalt: lengte van de achtervork.

Dat een e-MTB ene dikkere band gebruikt heeft inderdaad met grip te maken en vooral in combinatie met al die non-fietsers die op een mountainbike met ondersteuning springen en hopen dat alles vanzelf gaat. Inderdaad gaat het stukken meer vanzelf als je een lekker dikke band monteert. En een 29x2.8 neemt dan weer teveel ruimte in beslag.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: do 8 augustus 2019, 17:32
JMA1992 schreef: do 8 augustus 2019, 16:28 Dit stukje fascineert me al enige tijd. Zou het niet zo zijn dat een 2,8 nobby speedgrip achter meer grip bied dan een hans dampf 2.35 soft voorkant? of moet je dan gelijk naar een 29er x 2,6 band toe? Dan is het nut van een 29er wiel wel weg en kun je beter 2,8 blijven rijden. Gekeken naar de rolweerstand en gewicht van de band. Het lijkt mij dat je voor juist de meeste grip wilt hebben, of geldt dat puur voor bochtengrip? Want in dat geval heeft het voorwiel dat dan. Ongeacht de breedte. Voor de geometrie zou het ook wel voordelig zijn. De 27,5+ banden hebben bij mij 28,2 inch omtrek. De voorkant zou dan iets omhoog komen.
Voor en achter hebben inderdaad een dusdanig andere functie dat je de grip niet kunt vergelijken met elkaar. Zijdelingse grip is achter eigenlijk geen issue, dus daar zoek je eventueel alleen grip voor het klimmen of om te remmen. En dat is in Nederland overigens ook geen issue... .

Dan is het enige argument inderdaad wat Kermit aan haalt: lengte van de achtervork.

Dat een e-MTB ene dikkere band gebruikt heeft inderdaad met grip te maken en vooral in combinatie met al die non-fietsers die op een mountainbike met ondersteuning springen en hopen dat alles vanzelf gaat. Inderdaad gaat het stukken meer vanzelf als je een lekker dikke band monteert. En een 29x2.8 neemt dan weer teveel ruimte in beslag.
Hmm ja precies. Ik snap ook wel dat die e-mtbs op plus banden staan. Ik geloof dat een hardtail al meer dan 20 kg aantikt. Ondanks dat een 29er band dat ook prima moet kunnen hebben is een wat bredere band wel prettig. Omtrek maakt dan niet zo veel uit. Ik ga experimenteren met noppen knippen ( projectje van september ) om een ideale plus achterband te krijgen. Ik heb een rocket ron om te oefenen ( vind ik toch een kut band ) en ik wil het loopvlak van de nobby nic gaan knippen tot nophoogte van een Rara of een Ikon. in elk geval die klasse. Zo heb ik toch het sterke karkass, goede schoudernoppen en een snel loopvlak.

Overigens ; het kan aan mijn techniek liggen.. Maar ik rijd momenteel veel op Zoetermeer en ben mijn techniek op grind, snelle afdalingen en bochten aan het trainen. Steeds harder en sneller.. Ik merk dat ik het fijn vind dat ie achter iets meer 'hapt' dan ie nu doet met mijn Ikon. Vandaar het knipproject met de Noni. Ik kan geen andere geschikte band vinden. Voor komt een Hans Dampf speedgrip. Ik heb wel eens vernomen dat die op de rechte stukken nog ietsjes sneller kan zijn dan de Nobby Nic.. Helemaal onderaan de streep interesseert me dat niet zo ( ik geef niet zo veel om lange rechte stukken ), maar het is wel leuk om verschil te kunnen maken met banden. Dan is het wel leuk om te zien dat je strava tijd verbeterd op de segmenten. Rondetijden interesseren mij ook niet zo. Is overigens de enige reden dat ik strava heb. Hoef niet beter te worden dan een ander, alleen beter dan hoe ik vorige week was :D
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: do 8 augustus 2019, 17:54 Ik ga experimenteren met noppen knippen ( projectje van september ) om een ideale plus achterband te krijgen. Ik heb een rocket ron om te oefenen ( vind ik toch een kut band ) en ik wil het loopvlak van de nobby nic gaan knippen tot nophoogte van een Rara of een Ikon. in elk geval die klasse. Zo heb ik toch het sterke karkass, goede schoudernoppen en een snel loopvlak.
Interessant :-q Houd ons op de hoogte!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: do 8 augustus 2019, 18:24
JMA1992 schreef: do 8 augustus 2019, 17:54 Ik ga experimenteren met noppen knippen ( projectje van september ) om een ideale plus achterband te krijgen. Ik heb een rocket ron om te oefenen ( vind ik toch een kut band ) en ik wil het loopvlak van de nobby nic gaan knippen tot nophoogte van een Rara of een Ikon. in elk geval die klasse. Zo heb ik toch het sterke karkass, goede schoudernoppen en een snel loopvlak.
Interessant :-q Houd ons op de hoogte!
Zal ik zeker doen. Ik zal hier over een topic starten met foto's en per keer mijn bevindingen updaten 😃
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Cheeta heeft al eens iets geknipt aan een NoNi om een gladder loopvlak te krijgen, maar de zij noppen te behouden.
Is vast nog wel ergens te vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Magic Mary naar Magic Mary SS.

Eigenlijk zelfde als Sam Hill had, die toen met Schwalbe reed.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ThaSingleTrackMastah schreef: do 8 augustus 2019, 20:26 Cheeta heeft al eens iets geknipt aan een NoNi om een gladder loopvlak te krijgen, maar de zij noppen te behouden.
Is vast nog wel ergens te vinden.
Ik zal eens gaan zoeken 😀😀
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: do 8 augustus 2019, 20:55 Magic Mary naar Magic Mary SS.

Eigenlijk zelfde als Sam Hill had, die toen met Schwalbe reed.
Bedoel je dat je een MM geknipt hebt?
Hoe bevalt die?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

haha grappig om te zien, van een vraag over plus-size waar 29 in past tot aan de noppen van bandjes :-q .
als ik mn roscoe 7 2020 in huis heb zal ik jullie updaten of mijn 29ers met nobby nic erin passen :tong
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

bk1985 schreef: vr 9 augustus 2019, 08:55 haha grappig om te zien, van een vraag over plus-size waar 29 in past tot aan de noppen van bandjes :-q .
als ik mn roscoe 7 2020 in huis heb zal ik jullie updaten of mijn 29ers met nobby nic erin passen :tong

Leuk is dat he. Ik heb dat met meer dingen. Zoek je een derailleur, kom je met een stuurpen thuis.

Ik ben benieuwd! Sowieso een gave bike! Ben ook benieuwd naar de SX groep
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 augustus 2019, 08:44Bedoel je dat je een MM geknipt hebt?
Hoe bevalt die?
Ik had een Magic Mary (MM) omgebouwd tot semi-slick door alle midden-noppen drastisch in te korten, waarmee je een variant op de RockRazor (RoRa) krijgt, edoch:
1) de vele kleine middenblokjes van de RoRa bieden meer grip (rechte lijn) maar zijn minder slijtvast dan groter oppervlak ingekorte noppen van de MM, voor remmen vertrouwde ik alleen toch op een MM in UltraSoft voorop.
2) bredere keus qua karkas (NoNi valt bij mij niet onder stevig karkas) en compounds..

Ik vond het qua rollen e.d. erg vergelijkbaar met de RockRazor (SuperGravity) die ik ervoor had. Die was alleen dermate belabberd qua slijtage dat het aantrekkelijker was te experimenteren omdat ik toch een partij Magic Mary had liggen dan een nieuwe bestellen. Dit was eigenlijk de succesvolste experiment.

Ik heb meer banden geprobeerd, met wisselend succes. Doorgaans omdat er nog banden rondslingerden die zich ervoor leenden...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

cheeta schreef: vr 9 augustus 2019, 10:36
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 9 augustus 2019, 08:44Bedoel je dat je een MM geknipt hebt?
Hoe bevalt die?
Ik had een Magic Mary (MM) omgebouwd tot semi-slick door alle midden-noppen drastisch in te korten, waarmee je een variant op de RockRazor (RoRa) krijgt, edoch:
1) de vele kleine middenblokjes van de RoRa bieden meer grip (rechte lijn) maar zijn minder slijtvast dan groter oppervlak ingekorte noppen van de MM, voor remmen vertrouwde ik alleen toch op een MM in UltraSoft voorop.
2) bredere keus qua karkas (NoNi valt bij mij niet onder stevig karkas) en compounds..

Ik vond het qua rollen e.d. erg vergelijkbaar met de RockRazor (SuperGravity) die ik ervoor had. Die was alleen dermate belabberd qua slijtage dat het aantrekkelijker was te experimenteren omdat ik toch een partij Magic Mary had liggen dan een nieuwe bestellen. Dit was eigenlijk de succesvolste experiment.

Ik heb meer banden geprobeerd, met wisselend succes. Doorgaans omdat er nog banden rondslingerden die zich ervoor leenden...
Interessant. Voor mij is een Nobby nic achter voldoende. Omdat ik 40 mm velgen heb kan ik er geen 2,6 om leggen dus vandaar dat ik niet kan gaan voor een rock razor. Ik heb het plan om alle noppen, behalve de twee rijen schoudernoppen ik te korten tot 2 mm. Ze zijn nu 4 mm, waarschijnlijk is een noni nieuw 5 mm ofzo. Dan heb ik een sprong van 2 mm noppen naar 4,5 ( dat is wat er van de schoudernoppen over is ). Ik hoop dat ie dan goed hapt. Mocht ie dan te veel aan/uit geven op grip dan heb ik als plan B om de schoudernoppen ook iets in te korten, maar dan met stapjes van 1 mm.

Aan de voorzijde komt zogezegd een Hans damp die intact blijft. Misschien wel met een 200 mm remschijf om wat meer remkracht te krijgen, maar dat staat even los van het knippen.

Ik weet niet over welke bandenmaat je het persoonlijk hebt, maar de 2,8 versies hebben apex als toevoeging. Deze banden zijn goed stijf voor zover ik vergelijking materiaal heb. Nog nooit steviger dan een Nobby vast gehad.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie