XC racing op een Kona Honzo of Santa Cruz Chameleon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

t-8one schreef: wo 9 januari 2019, 22:10
downhilldirtbike schreef: wo 9 januari 2019, 21:48 Ik vraag me af of trail gerichte fietsen wendbaarder zijn dan XC fietsen.
Ze zijn veelal langer en hebben een luiere balhoofdhoek.
Zie ik iets over het hoofd?
Ze zijn ook niet wendbaarder, ze zijn stabieler en XC fietsen zijn nerveuzer. Stabieler is prettiger bij afdalen, nerveus is prettig bij hard rijden op niet technisch terrein. Wat ze wel doen is de achterbrug zo kort mogelijk maken, dit maakt een fiets weer wendbaarder.
Nee, ze geven meer vertrouwen en daardoor durft de gemiddelde rijder er harder mee door de bocht!

Nerveus is nooit prettig. Daarom krijgen zelfs xc-bikes dus een meer richting trail gerichte geometrie!

En nu is het echt niet zo dat een langere fiets of vlakkere fiets niet meer de bocht om komt. Je moet er in sommige gevallen iets meer moeite voor doen, dat is alles, maar je kunt dezelfde bocht nemen.


Achterkanten zouden in verhouding gebouwd moeten worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Lars TB schreef: wo 9 januari 2019, 23:36 Nee, ze geven meer vertrouwen en daardoor durft de gemiddelde rijder er harder mee door de bocht!
Dit kan ik zeker beamen! Ik fiets nu zelf op een 27.5 bulls waar ik wat meer rechtop zit. Op rechte stukken en op een wat langere klim kan ik anderen altijd minder bijhouden dan op de draai en keer stukken. Ik ben heel benieuwd wat mijn tijden gaan doen als de Chameleon klaar is.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Een lange en slacke bulls?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Bulls heeft een 'gewone conservatieve' geometrie inderdaad. Niks lang en slack.
27,5" wieltjes... dat maakt hem vooral extra speels/wendbaar. En misschien het feit dat je er rechter op zit (stuur wat hoger, meer rise)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

aurelius schreef: vr 11 januari 2019, 18:06 Die Bulls heeft een 'gewone conservatieve' geometrie inderdaad. Niks lang en slack.
27,5" wieltjes... dat maakt hem vooral extra speels/wendbaar. En misschien het feit dat je er rechter op zit (stuur wat hoger, meer rise)?
Dat klopt idd, je zit vooral rechtop door de rise van de stuurpen/stuur.
roger77
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 22:22
Mijn mountainbike: kona hei hei deluxe 29r Giant Fathom 29er 1 2019

Ik heb op zowel ervaring met de Honzo en de Chameleon. Ik vind beide erg prettig rijden en prima mee kunnen. Ook in de XC rondjes. Voor mijn gevoel rijden ze comfortabel en had ik ook het gevoel dat mijn lichaam meer 'rust' kreeg. Daarbij kon ik langer op een vast tempo doorrijden. En ook meer comfort in de technische afdalingen en met minder spanning op de fiets. Dat resulteert weer in minder vermoeidheid. In mijn ogen win je de 'gewichts penalty' terug door minder vermoeid zijn. Zo is er ook eens een test gedaan tussen diverse xc fietsen door een prof rijder. In die test zat ook een kona kahuna. De rijder voelde weinig voor de kona en had het idee dat deze het langzaamste was. De cijfers wezen uit dat deze echter het snelste was. Die kona was niet het lichtste. Zo zie je maar dat er meer is dan gewicht alleen.
Recent heb ik in Houffalize nog test kunnen rijden op de honzo cr. Gewoon een heerlijke fiets en absoluut snel. De goedkopere modellen zullen zeker meer gewicht mee brengen maar de geometrie is natuurlijk gelijk. De chameleon vind ik erg vergelijkbaar. Ook zo een fiets waar je op stapt en meteen mee weg rijdt. Beide vind ik zelfs uitnodigen tot gas geven.
Reden waarom ik niet gekozen heb voor één van deze twee zijn budgettaire redenen.
Goede vervanger vond ik de Giant Fathom 29er 1 2019. daar ben ik zeker tevreden over al merk ik ook dat het wat betreft geometrie net niet een honzo of chameleon is. Ik heb een paar ritten nodig gehad om mijn 'zit' te vinden. Wel ben ik zeer te spreken over de suntour axon. Deze vind ik beter dan mijn vorige reba en zeker beter dan een recon.
HAPPY TRAILS!
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

De knoop doorgehakt, het is deze prachtfiets geworden! Een Kona Honzo CR Trail 2018 maat XL:

Afbeelding

De eerste rondjes voelen erg goed...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die verdient meer foto`s en een eigen topic :-q
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Wat een vet ding :-q veel plezier ermee, moet lukken :D
Plaats reactie