XC racing op een Kona Honzo of Santa Cruz Chameleon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

aurelius schreef: vr 4 januari 2019, 17:40 En het budget, en het gebied waar jullie veel rijden?
Met 92kg niet al te licht gaan qua materiaalbouw, want het moet ook voldoende stevig en stijf zijn (wielen met name, ook voorvork, frame zelf, remmen)
Daar ben ik me van bewust, het moet wel een degelijke fiets zijn die tegen een stootje kan. Het fietsgebied is heel nederland, maar ook wel uitstapjes richting het buitenland. Persoonlijk houd ik meer van de technische stukken ipv de vlakke stampstukken (we zijn immers geen wielrenners) streefbedrag ca 1500 / 2000max
Prulleman schreef: vr 4 januari 2019, 17:30 Misschien dat voor beginner een makkelijkere/gemoedelijkere fiets inderdaad verstandig is, maar voor veel bikers is een lekkere XC racebak gewoon een prima keuze, zeker als het doel is om hard te gaan.
Ik ben niet per se een beginner (mtb al 20 jaar, met enige tussenpozen) maar al 20 jaar op een 26 inch :D Die gaat makkelijk naar beneden en door de bocht, als ik het vergelijk met de rest van de groep die wel op 29ers rondrijdt. Misschien staar ik me blind op zo'n AM bike, ik denk dat het dan inderdaad toch eerder een XC racebak moet zijn met een dropper, want dat lijkt me wel heel erg prettig. Suggesties? Graag wel 1x11 of 1x12
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: vr 4 januari 2019, 17:30 Wat ik er van heb begrepen krijg je met de modernere slacke geo's geen wendbare fiets, maar juist 1 die makkelijker rechtdoor gaat (ook een eigenschap van 29", maar misschien is een 29 xc racer dan juist een goede combinatie).
'Wendbaarheid' wordt een beetje te veel overdreven. Met iedere fiets kom je de bocht wel om. Alleen vraagt de ene fiets iets meer lichaamsinzet dan de andere.



Maar op een enkele fiets na ontlopen hardtails elkaar nog niet extreem. En van een gemiddelde LTHT kun je prima een snelle xc-racer maken en van een xc-racer kun je ook prima een meer gemoedelijke fiets maken. Alleen kost dat geld als je zelf aan de slag gaat. Dus is het eenvoudiger en goedkoper de juiste fiets compleet te scoren.

Maar een LTHT met een set lichte wielen en een iets langere stuurpen (zeker voor iemand van 191 cm!)(meer reach bij een LTHT!) is al een behoorlijke stap in de goede richting.

Maar goed, of je nu nieuwe wielen koopt voor een LTHT of een andere vork voor een xc-racer, kost ongeveer evenveel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ken meerdere verstokte wielrenners die op een Chameleon mee jakkeren met hun groepje boswielrenners, schrijf hem dus niet te snel af. Zo extreem ruig is zijn geo ook weer niet, en met een paar snelle 29er banden eronder hou je iedereen prima bij. Ik zeg testrijden en voor jezelf bepalen!

Of wat prulleman dus zegt...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Budget-wise is, als je voor een race-HT gaat, deze Canyon Exceed 6.0 ProRace zeer interessant (de bike waarop M vd Poel zijn makkelijke wedstrijdparcoursen rijdt (de rest rijdt hij op een racefully, de Lux), de iets zwaardere carbonnen variant ervan (1100gr, M, iets meer carbon kan ook geen kwaad bij 90kg)): 1699,-.
Heb je nog ruimte voor een dropper, en evt. voor banden voor het stevigere werk... blijf je binnen de 2000,- .
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/20 ... -race.html.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Ik ben niet zo fan van Canyon helaas, al is het prijstechnisch erg interessant allemaal, ik ga er gewoon geen kopen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Duidelijk.
Alu Speci Chisel is ook interessant!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Met zo'n LTHT kan je gemakkelijk zo goed als net zo snel je xc rondjes rijden als met een xc bike.
Je moet alleen zorgen, zoals Lars al aangeeft, dat je een wat langere en ook wat diepere zit hebt, en je moet wat meer met je lichaam werken, oftewel wat meer uit het zadel.
Zelf ben ik 4 jaar geleden van xc fietsjes naar een LTHT overgestapt (Mondraker Vantage 140mm veerweg) en geen seconde spijt van gehad. Fiets geeft veel meer vertrouwen, wat ook weer een positief effect heeft op je snelheid omdat je meer durft.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bovenstaande is mijn ervaring ook. Sterker nog, ik ben er qua gemiddelde snelheid zo'n 2 km op vooruit gegaan met mijn LTHT.
En ik heb inderdaad een iets langere stuurpen (1cm) genomen en het stuur iets lager (1.5cm) gezet.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

mtfuji schreef: vr 4 januari 2019, 21:22 Met zo'n LTHT kan je gemakkelijk zo goed als net zo snel je xc rondjes rijden als met een xc bike.
Je moet alleen zorgen, zoals Lars al aangeeft, dat je een wat langere en ook wat diepere zit hebt, en je moet wat meer met je lichaam werken, oftewel wat meer uit het zadel.
Zelf ben ik 4 jaar geleden van xc fietsjes naar een LTHT overgestapt (Mondraker Vantage 140mm veerweg) en geen seconde spijt van gehad. Fiets geeft veel meer vertrouwen, wat ook weer een positief effect heeft op je snelheid omdat je meer durft.

:o
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Vertel....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kijk naar de huidige XC wereldbekerparcoursen, naar gewone nationale XC wedstrijden, en zie welke HT’s daar rondrijden.
Dat is de category ‘racy’, dat is wat de TS en zijn makkers met name ook rijden.
Je gaat op die parcoursen zeker geen 140mm LTHT’s aantreffen, om een reden...

Evt een dropper op je racy HT, en hij is meteen trailwaardiger, potenter, mocht dat ook nog gewenst zijn.

Je kunt een racy HT dus trailwaardiger tunen, het karakter blijft racy...
Omgekeerd kun je een trail-LTHT racy tunen, het karakter blijft...

Alles kan, wat past het best bij de smaak/je rijstijl (of die van de -snelle- groep ‘die je -in dit geval- bij moet zien te houden’)?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zowel de Honzo als de Chameleon zijn beiden 120mm in 29....
Maar heb je wel eens een van beiden gereden Aurelius? Dan zal je hebben gemerkt dat het niet zo zwart/wit (of trail/xc) is als je nu schetst. In mijn ogen verlies je nauwelijks snelheid op de boswielrenstukken met een iets relaxtere geo maar win je erorm veel op de leuke technische stukken.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Ik heb geen ervaring met de Chamelon, maar wel met de Honzo.

Met een Honzo kun je prima met xc clubjes mee rijden. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen conditie, maar aangaande de fiets kan het prima.

Het mooie van een Honzo is dat het een heel veelzijdige fiets is. Prima af te bouwen als enduro HT (LTHT), maar ook zeker als xc bak.
Mijn Honzo is op het moment als LTHT afgemonteerd, maar ga ik nu ombouwen naar xc bak.

Aantal zaken zijn belangrijk;
Zoals een aantal al aangaven, zorg ervoor dat je zitpositie iets meer racy is.
Zorg ervoor dat de massa roterend gewicht laag is. Honzo,s hebben affabriek zware wielen en zwaar rubber erop zitten. Als je met een xc clubje meerijdt dan moet je bij iedere tempoversnelling dit gewicht aanslingeren en dat kost heel veel kracht, daarnaast is de rolweerstand van het standaard rubber ook niet bevoordelijk voor je snelheid rechtdoor.

Aangaande het vergelijk met fietsen waar wedstrijdrijders xc wedstrijden op rijden lijkt me niet een heel goed vergelijk. Wedstrijdrijders zijn bovengemiddelde gebruikers. Ik weet zeker dat MvP op de brabanste wal sneller op een cyclo is dan op een mtb. Ik ben daarentegen veel langzamer op een cyclo dan op een mtb. Dit omdat ik een gewone stervling ben die lekker rondcrossed door het bos en MvP een getalenteerde wedstrijdrijder.
Ik denk dat 90% van de normale fietsers beter uit is met een Honzo achtige fiets dan met een racy xc fiets.
Geeft veel meer vertrouwen en als je hem een beetje aanpas net zo snel.

Overigens wordt de Honzo CR ook als xc fiets neergezet. En die wint ook xc races. Zelfde geo als een alu Honzo alleen alles een stuk lichter.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Maar heb je wel eens een van beiden gereden Aurelius? Dan zal je hebben gemerkt dat het niet zo zwart/wit (of trail/xc) is als je nu schetst. In mijn ogen verlies je nauwelijks snelheid op de boswielrenstukken met een iets relaxtere geo maar win je erorm veel op de leuke technische stukken.
Dat is natuurlijk het hele eieren eten, je kan pas een mening geven als je dingen zelf uitgeprobeerd hebt... :bier:

Off-topic modus, dat is waar het in onze huidige social-media-maatschappij een beetje aan schort... : Suprised :
Er is nogal veel gebaseerd op: "volgens mij", "heb wel eens gelezen", "heb wel eens gehoord", "naar het schijnt" :D
Op zich alle begrip ervoor want men wil natuurlijk graag online meepraten.... :winkie:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

dorretje schreef: za 5 januari 2019, 12:34 Overigens wordt de Honzo CR ook als xc fiets neergezet. En die wint ook xc races. Zelfde geo als een alu Honzo alleen alles een stuk lichter.
Dit is niet helemaal waar (had ik namelijk ook bekeken), de carbonnen (CR) versie is 3cm korter en iets lager ivt de alu versie (DL) (als ik naar de XL uitvoering kijk)
Plaats reactie