XC racing op een Kona Honzo of Santa Cruz Chameleon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

mtfuji schreef: za 5 januari 2019, 13:04

Off-topic modus, dat is waar het in onze huidige social-media-maatschappij een beetje aan schort... : Suprised :
Er is nogal veel gebaseerd op: "volgens mij", "heb wel eens gelezen", "heb wel eens gehoord", "naar het schijnt" :D
Op zich alle begrip ervoor want men wil natuurlijk graag online meepraten.... :winkie:
Als we dan toch off topic gaan. Ik denk dat iedereen tegenwoordig over alles een mening heeft EN zijn mening ook belangrijk vindt EN deze ook makkelijk kan delen (interweb).

Ik probeer alleen een mening ergens over te hebben wat ik feitelijk of op basis van ervaringen kan onderbouwen.
Lukt natuurlijk niet altijd, maar doe iig mijn best.
Aanwezig zijn op een forum als dit helpt daar niet bij :-{
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

jupiler schreef: za 5 januari 2019, 13:45
Dit is niet helemaal waar (had ik namelijk ook bekeken), de carbonnen (CR) versie is 3cm korter en iets lager ivt de alu versie (DL) (als ik naar de XL uitvoering kijk)
Je hebt gelijk, in 2018 was er nog een carbonnen XC Honzo. De Honzo Carbo Race. Deze is er niet meer in 2019.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
ice246
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 21 juli 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon custom

Leuk om te lezen dit. Ik ben zelf namelijk van plan een Chameleon te gaan opbouwen voor met name gebruikt in NL. Ik ben er van overtuigd dat je met de juiste setup hier een prima xc fiets van kan maken. Het leuke is natuurlijk dat je gelijk een frame hebt dat met een extra 27.5+ wielset in een handomdraai om te toveren is tot een heel andere fiets. Proef fietsen in NL is alleen wel lastig. Er zijn maar weinig SC dealers die een Chameleon hebben staan voor een proefrondje.
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Ik heb zelf jaren lang wedstrijden gereden op een carbon race hardtail en nu ik daar mee gestopt ben en me meer op het technische werk richt heb ik deze ingeruild voor een kona honzo st. Deze fiets heb ik opgebouwd om vooral op de Nederlandse routes te rijden dus met een iets langere stuurpen en lichte wielen/banden (voor het echte werk heb ik de fully). De fiets voldoet prima om de Nederlandse routes te rijden ook met een behoorlijk tempo. Echter lever je ook met lichte wielen en banden altijd een beetje snelheid in vergeleken met de echte xc hardtails. Vooral tijdens versnellen en klimmen. Voor mijn gevoel komt dit vooral door het extra gewicht (het frame van de stalen honzo weegt zo'n 3 kg vergelijken met een carbon frame van zo'n 1,2 kg) en de zitpositie die veel rechter op is (ook met een 80mm stuurpen). Wat je ervoor terug krijgt is een fiets die veel minder nerveus is waardoor je met veel meer vertrouwen en dus ook harder de bochten doorgaat. Daarnaast kun je met een simpele wielwissel de fiets in 2 minuten veranderen in een fiets waarmee je ook heel leuk in de Ardennen kunt fietsen. Het is dus net wat je wilt, voor pure snelheid is de xc hardtail echt beter maar als je bereid bent om een beetje snelheid en levendigheid (nerveus sturen en hard versnellen) in te leveren dan is een trail hardtail ook in Nederland een optie die beter tot zijn recht komt in de afdalingen en snelle bochten.
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Het is persoonlijk.
Ik heb een Stanton Sherpa (Staal / 120mm), hiermee marathons gereden en genoeg mensen voorbij gefietst, maar ben ook genoeg ingehaald. Ik heb er ook street races mee gedaan. Daarbij geldt hetzelfde (inhalen en ingehaald worden). Bovenal is het voor mij gewoon meer plezier beleven op een LTHT. Als je harder wil, moet je harder fietsen dus meer fietsen en meer trainen.

Nu ben ik overgestapt op een Chameleon, deze vind ik prettiger fietsen. Dit komt door meer reach, lager gewicht en minder flex en 415mm chainstay momenteel.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Thunder Bart schreef: wo 9 januari 2019, 13:00 Ik heb zelf jaren lang wedstrijden gereden op een carbon race hardtail en nu ik daar mee gestopt ben en me meer op het technische werk richt heb ik deze ingeruild voor een kona honzo st. Deze fiets heb ik opgebouwd om vooral op de Nederlandse routes te rijden dus met een iets langere stuurpen en lichte wielen/banden (voor het echte werk heb ik de fully). De fiets voldoet prima om de Nederlandse routes te rijden ook met een behoorlijk tempo. Echter lever je ook met lichte wielen en banden altijd een beetje snelheid in vergeleken met de echte xc hardtails. Vooral tijdens versnellen en klimmen. Voor mijn gevoel komt dit vooral door het extra gewicht (het frame van de stalen honzo weegt zo'n 3 kg vergelijken met een carbon frame van zo'n 1,2 kg) en de zitpositie die veel rechter op is (ook met een 80mm stuurpen). Wat je ervoor terug krijgt is een fiets die veel minder nerveus is waardoor je met veel meer vertrouwen en dus ook harder de bochten doorgaat. Daarnaast kun je met een simpele wielwissel de fiets in 2 minuten veranderen in een fiets waarmee je ook heel leuk in de Ardennen kunt fietsen. Het is dus net wat je wilt, voor pure snelheid is de xc hardtail echt beter maar als je bereid bent om een beetje snelheid en levendigheid (nerveus sturen en hard versnellen) in te leveren dan is een trail hardtail ook in Nederland een optie die beter tot zijn recht komt in de afdalingen en snelle bochten.
Het 'bekende verhaal' , maar blij dat iemand het nu ook opschrijft die beide fietsen rijdt/reed. Dan is het nog meer waar :winkie: .
En als je evt een dropper op de race-HT zet dan gaat 'ie ook harder de bocht door en met meer vertouwen naar beneden, door de verlaging van het zwaartepunt, doordat je je lichaamsgewicht beter/makkelijker kunt plaatsen. Maakt ook de race-HT 'speelser, trailwaardiger', indien gewenst.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

Een dropper is altijd een goede upgrade, ook voor een xc fiets. Eerder ook altijd met een vaste zadelpen gereden en nooit echt de dropper gemist. Maar na 2 jaar met een dropper merk je pas hoe beperkend een vaste pen is tijdens mountainbiken.
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 9 januari 2019, 18:02 En als je evt een dropper op de race-HT zet dan gaat 'ie ook harder de bocht door en met meer vertouwen naar beneden, door de verlaging van het zwaartepunt, doordat je je lichaamsgewicht beter/makkelijker kunt plaatsen. Maakt ook de race-HT 'speelser, trailwaardiger', indien gewenst.
Alleen in Limburg dan.

Het helpt niet heel veel bij de wendbaarheid op een slingerparcours. Dan heb je echt een trailwaardigere fiets nodig.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Thunder Bart schreef: wo 9 januari 2019, 13:00 Ik heb zelf jaren lang wedstrijden gereden op een carbon race hardtail en nu ik daar mee gestopt ben en me meer op het technische werk richt heb ik deze ingeruild voor een kona honzo st. Deze fiets heb ik opgebouwd om vooral op de Nederlandse routes te rijden dus met een iets langere stuurpen en lichte wielen/banden (voor het echte werk heb ik de fully). De fiets voldoet prima om de Nederlandse routes te rijden ook met een behoorlijk tempo. Echter lever je ook met lichte wielen en banden altijd een beetje snelheid in vergeleken met de echte xc hardtails. Vooral tijdens versnellen en klimmen. Voor mijn gevoel komt dit vooral door het extra gewicht (het frame van de stalen honzo weegt zo'n 3 kg vergelijken met een carbon frame van zo'n 1,2 kg) en de zitpositie die veel rechter op is (ook met een 80mm stuurpen). Wat je ervoor terug krijgt is een fiets die veel minder nerveus is waardoor je met veel meer vertrouwen en dus ook harder de bochten doorgaat. Daarnaast kun je met een simpele wielwissel de fiets in 2 minuten veranderen in een fiets waarmee je ook heel leuk in de Ardennen kunt fietsen. Het is dus net wat je wilt, voor pure snelheid is de xc hardtail echt beter maar als je bereid bent om een beetje snelheid en levendigheid (nerveus sturen en hard versnellen) in te leveren dan is een trail hardtail ook in Nederland een optie die beter tot zijn recht komt in de afdalingen en snelle bochten.
En als je nu een trailbike van 1,6 kg hebt? Inderdaad is 1,8 kg meteen wel een hele stap.

En als je inderdaad hardcore wedstrijdrijder was met extreem diepe zit, dan merk je dat je gemoedelijk zit op een Honzo. Maar de meeste wannabees, zelfs de fanatiekere, zitten meestal niet zo laag en is het verschil met een sportieve zit op een Honzo maar erg beperkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik vraag me af of trail gerichte fietsen wendbaarder zijn dan XC fietsen.
Ze zijn veelal langer en hebben een luiere balhoofdhoek.
Zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kortere stuurpen, dus uiteindelijk minder (constante) druk op het voorwiel en een centralere positie op de fiets waardoor je dus meer bewegingsvrijheid krijgt. Je stuurt dan ook meer met je lichaam dan met het stuur. Even wennen, maar uiteindelijk gok ik dat je daar sneller mee gaat op mtb waardige parcoursen. (en voor al die lange rechte bospaden kan je sowieso toch al beter een CXer of gravelbike pakken)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

downhilldirtbike schreef: wo 9 januari 2019, 21:48 Ik vraag me af of trail gerichte fietsen wendbaarder zijn dan XC fietsen.
Ze zijn veelal langer en hebben een luiere balhoofdhoek.
Zie ik iets over het hoofd?
Ze zijn ook niet wendbaarder, ze zijn stabieler en XC fietsen zijn nerveuzer. Stabieler is prettiger bij afdalen, nerveus is prettig bij hard rijden op niet technisch terrein. Wat ze wel doen is de achterbrug zo kort mogelijk maken, dit maakt een fiets weer wendbaarder.
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Leuke vraag, leuk topic.

Ik heb jarenlang een trail frame misbruikt om marathon wedstrijden mee te fietsen, een engelse LTHT, een Cotic Solaris. Op een gegeven moment woog hij 10 kilo, lichte wielen, tune spul, 100 mm Reba vork, carbon stuur etc. Ging prima, nadeel was wel dat stijl klimmen gewoon niet lekker ging, voorwiel wilde continu de lucht in. Ook met de juiste fiets techniek wel weer op te lossen maar toch.

Nu heb ik hem omgebouwd naar hoe hij bedoeld is, Pike erin, dikke (zware) wielen, dikke noppen. Hier kan je dus echt niet a la XC style mee fietsen, echt niet. Neem alleen de vork al, echt een super vork, maar staand accelereren is echt niet efficient te noemen. Een Honzo is niet voor XC bedoeld. Tuurlijk kan het, ik zou beginnen met lichte XC banden, dan kom je een eind. wellicht een remote op de vork om hem straffer te maken. Maar ja zon trail bike is gemaakt om de afdalinkjes in NL echt mega hard af te knallen, en om te jumpen etc, het kan allemaal toch niet kaduuk. De mijne weegt zo 2,5 kilo meer dan mijn XC fiets

Voor XC werk is voor Nederland een echte XC fiets veel prettiger, tenzij je sowieso veel harder gaat dan je vrienden, dan zou je plan wellicht werken :D :D Dan kan je nu mooi hetzelfde tempo fietsen. Ik pak dan 10x liever mijn Specialized Epic, een ras echt XC race kanon XL, het verschil is gigantisch. Maak een proefrit en je kan het zelf ondervinden
MTBArnhem
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: wo 9 januari 2019, 21:22
aurelius schreef: wo 9 januari 2019, 18:02 En als je evt een dropper op de race-HT zet dan gaat 'ie ook harder de bocht door en met meer vertouwen naar beneden, door de verlaging van het zwaartepunt, doordat je je lichaamsgewicht beter/makkelijker kunt plaatsen. Maakt ook de race-HT 'speelser, trailwaardiger', indien gewenst.
Alleen in Limburg dan.

Het helpt niet heel veel bij de wendbaarheid op een slingerparcours. Dan heb je echt een trailwaardigere fiets nodig.
Op een Hollands slingerparcours kun je ook met een eenwieler rijden, enige eis is dat daar natuurlijk wel een dropper op zit :winkie: .
Op een Hollands slingerparcours moet je gewoon sturen, bochtjes rijden, en dat gaat prima met elke MTB. Zelfs met een trailbike :-q .
De meeste Hollandse aangelegde slingerparcoursen hebben ideaal gesoigneerde ondergronden zonder noemenswaardige obstakels, hebben een ideale bochtenflow, zijn perfect gedraineerd, hebben een oplopend buitenbochtje waardoor je er onmogelijk uit kunt vliegen...
De veerweg van een trailbike komt pas tot zijn recht naast het gesoigneerde Hollandse slingerparcours, waar soms wel wat te veren valt.
De flauwe stuurhoek komt pas echt tot op zijn recht als je echt eens een lange en steile (lange en steile) afdaling tegen zou komen.
Het overgewicht van een trailbike zit altijd onnodig in de weg... of misschien merk je er ook wel niet zoveel van, veel te klimmen valt er immers ook niet in Nl, maar... je koopt er ook niks voor...
Het is wel handig als het zorgt voor wat extra stevigheid en stijfheid in het terrein naast de Hollandse gesoigneerde slingerparcoursen, dat daar soms wel om vraagt. Of als je een zwaargewicht bent, op een anders niet zo stijve fiets.
Ben zelf erg van de trailbikes, maar dan idealiter wel op trails die erom vragen. Jammer genoeg hebben we die in Nl nog niet zoveel, echte uitdagende aangelegde trails, met tricky ondergrond, schansjes, echte drops, tenminste een ietsiepietsie airtime, echte afdalingen, pokke-ondergrond etc. Het wordt tijd voor 'rode en zwarte routes'!
Wat we nu wel hebben is flow, volop flow, waar ik zeeeer van genieten kan (want... dat hebben we 'hier' in Zuid Limburg maar weinig)!! Maar waarom je daar (slingerende flowparcoursen) nou speciaal een trailbike voor nodig hebt??
'Nodig' heb je die vooral als je eens van die slingerparcoursjes af komt, en daar rijdt 'waar het terrein eens lekker tegen zit' :bier: .
Ik ben voor meer trailbikes, op dikkere trails, in Nl, kortom :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 9 januari 2019, 22:44 De veerweg van een trailbike komt pas tot zijn recht naast het gesoigneerde Hollandse slingerparcours, waar soms wel wat te veren valt.
De flauwe stuurhoek komt pas echt tot op zijn recht als je echt eens een lange en steile (lange en steile) afdaling tegen zou komen.
Het overgewicht van een trailbike zit altijd onnodig in de weg... of misschien merk je er ook wel niet zoveel van, veel te klimmen valt er immers ook niet in Nl, maar... je koopt er ook niks voor...
Het is wel handig als het zorgt voor wat extra stevigheid en stijfheid in het terrein naast de Hollandse gesoigneerde slingerparcoursen, dat daar soms wel om vraagt. Of als je een zwaargewicht bent, op een anders niet zo stijve fiets.
Ho!

Nu ga je toch weer de fout in.

Het gaat mij ten eerste niet om de veerweg van trailbikes. Nooit. Los van het feit dat veerweg niet het verschil in snelheid maakt.

Het gaat om de geometrie. En die is stukken bruikbaarder dan je doet voorkomen. Ook hier is het verschil niet extreem, maar wel voldoende om de trailbike-geometrie in het overgrote deel van de gevallen de betere geometrie te maken voor het overgrote deel van de rijders. Ook in Nederland. Door de iets grotere toegankelijkheid van de geometrie van de trailbike zal de gemiddelde mountainbiker er beter mee sturen.

Daarbij hebben de huidige xc-bikes de geometrie van een trailbike van 5 jaar terug, dus zo slecht kan een trailbike niet zijn toch?


Als je het over gewicht hebt, dan stel ik nogmaals de vraag: wat is sneller: een 11 kg trailbike of een 12 kg xc-bike?


En trailbikes hebben niet per definitie overgewicht, dat is zwaar overtrokken zoals je het stelt. In de regel is die paar honderd gram extra juist in het voordeel omdat het zinnig gewicht is: betere vering, meer stijfheid en zo nog wat puntjes. Precies zoals je dat in bovenstaande laatste zin aangeeft.
En houd er dan rekening mee dat de gemiddelde mountainbiker toch wel overgewicht heeft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie