MTB met riemaandrijving

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

MonkeyRider schreef: do 4 april 2019, 09:41 Ik denk dat we wel onderscheid moeten maken tussen Rholoff en Gates belt drive. Rholoff kun je van alles van vinden, maar blijft vlgs mij wel heel (?) Beltdrives lijken toch echt minder betrouwbaar ( toevallig nu ook zelf kunnen constateren) en zeker niet repareerbaar onderweg. Vooral dat laatste lijkt mij een groot nadeel. Een ketting, schalmpje, pons, olie haal je overal wel vandaan, maar hoe veel riemen neem je mee onderweg??
Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik had verwacht dat je beschadigingen aan kon zien komen door af en toe de riem te inspecteren op kleine scheurtjes. Net zoals een V-riem bij een dynamo van een auto.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bettina schreef: do 4 april 2019, 18:26
MonkeyRider schreef: do 4 april 2019, 09:41 Ik denk dat we wel onderscheid moeten maken tussen Rholoff en Gates belt drive. Rholoff kun je van alles van vinden, maar blijft vlgs mij wel heel (?) Beltdrives lijken toch echt minder betrouwbaar ( toevallig nu ook zelf kunnen constateren) en zeker niet repareerbaar onderweg. Vooral dat laatste lijkt mij een groot nadeel. Een ketting, schalmpje, pons, olie haal je overal wel vandaan, maar hoe veel riemen neem je mee onderweg??
Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik had verwacht dat je beschadigingen aan kon zien komen door af en toe de riem te inspecteren op kleine scheurtjes. Net zoals een V-riem bij een dynamo van een auto.
Een goed afgestelde riem (recht uitgelijnd en op juiste spanning) breekt echt niet "zomaar" die dingen kunnen extreem veel kracht hebben, slijtage kun je zien en ik heb al jaren dezelfde reserve belt mee op buitenland tripjes. Het is gewoon dat als een belt ooit breekt iedereen gelijk staat te brullen van "zie je wel" en ondertussen vergeten dat ze zelf in de tussentijd hun ketting al meerdere keren gebroken/vervangen hebben.

Verder werden/worden er fietsen met riem uitgerust die veel te slap zijn gebouwd (vooral in Ti en staal), slecht zijn uitgelijnd waarna de belt vervolgens de schuld krijgt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die collega had een dealer geleverde en onderhouden Santos van 6mnd oud en was uiteraard niet blij, ik heb de belt nog van de straat geplukt en die was gewoon door. Het is natuurlijk maar een voorval...maar "nooit kapot" is natuurlijk onzin en natuurlijk wijst de fabrikant van de belt dan naar "afstelling" "montage" oid. Distributie riemen op auto's moeten trouwens regelmatig vervangen worden, distributie kettingen nooit...en zo kunnen we nog wel ff doordiscussieren :bier:
Alles kan dus kapot..en waarschijnlijk gaan fietskettingen vaker kapot ( heb ik zelf ook al 2x gehad)...maar daarvan beweert ook niemand dat dat niet kan !
Reserveriem mee is dus geen slecht plan, net als pons/schalmpje bij ketting aandrijving.
Overigens is dit voorval netjes door de dealer opgelost en collega rijdt weer rond
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: do 4 april 2019, 12:47 ... gewichtsverdelingsprobleem bij Rohloff. ...
Het enige gewichtsverdelingsprobleem op een fiets is de berijder.


Het gewicht zit op een andere plek. Als dat invloed zou hebben, dan zou ook iedere downhillfiets een probleem met de gewichtsverdeling moeten hebben.

Daarbij draait een fiets om het achterwiel als je stuurt en zit de Rohloff naaf dus op de juiste plek en juist de Pinion niet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En nog maar een keer voor de TS: let even op de geometrie van de fiets. Die Santos wijkt extreem af van wat als mountainbike geometrie gezien wordt. Het ligt er dus aan hoe je wilt gaan mountainbiken of dat frame de juiste keuze is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Bettina
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: za 6 juni 2015, 05:54

Lars TB schreef: do 4 april 2019, 22:59 En nog maar een keer voor de TS: let even op de geometrie van de fiets. Die Santos wijkt extreem af van wat als mountainbike geometrie gezien wordt. Het ligt er dus aan hoe je wilt gaan mountainbiken of dat frame de juiste keuze is!
Uitgegaan van een Santos 4.29 vind ik, vanaf foto's op het internet te oordelen, de geometrie toch wel die van een mountainbike.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: do 4 april 2019, 22:57 Het gewicht zit op een andere plek. Als dat invloed zou hebben, dan zou ook iedere downhillfiets een probleem met de gewichtsverdeling moeten hebben.

Daarbij draait een fiets om het achterwiel als je stuurt en zit de Rohloff naaf dus op de juiste plek en juist de Pinion niet!
Nu heb je wel een hele afwijkende mening. Je ontkent het hele punt van Pinion? En volgens mij draait een fiets niet om het achterwiel maar komt de meeste stuurbeweging van het hellen van de fiets. Ik denk dat we beiden niet alle physics hier kennen. Hoe is dit trouwens gerelateerd aan een downhiller?

Voor mij is duidelijk dat een zwaar Rohloff achterwiel een fiets een stukje minder levendig laat voelen, maar dat is een kwestie van hoe het voelt als ik er zelf op zit. Pinion heb ik nooit gevoeld dus ik kan daar weinig meer over zeggen dat het me gevoelsmatig een beter idee lijkt.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Pinion en Rohloff is exact even snel is mijn beleving, heb beide systemen en wissel regelmatig, mijn rondjes Schoorl gaan echt niet sneller of langzamer (qua rondetijd) als ik van fiets wissel.
Verder zie ik regelmnatig mensen rijden met 1,5kg bidons op hun fiets en daar wordt je fiets ook niet echt slechter handelbaar door.
Het is vooral anders dan wat mensen kennen en dat maakt het spannend, terwijl het juist helemaal niet spannend is. Eigenlijk is een Rohloff of Pinion oersaai. Doet wat 't moet doen en blijft dat nog bizar lang doen ook :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

En zo'n "zware" Rohloff krijg je nog prima de lucht in hoor ;)

Afbeelding

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het begint een beetje een hijack te worden, maar welk systeem heeft jouw voorkeur? Of voel je echt geen verschil in de praktijk.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: vr 5 april 2019, 09:26 Het begint een beetje een hijack te worden, maar welk systeem heeft jouw voorkeur? Of voel je echt geen verschil in de praktijk.
Qua snelheid/weerstand maakt het mij niets uit.
Neig zelf naar Pinion omdat deze door zijn hele bereik stiller is dan Rohloff en omdat je wat makkelijker (lees minder prijzig) een wielset kan wisselen (29er en 650B+ in mijn geval). Enige nadeel zijn de opmerkingen als je jezelf uit de naad rijdt bergop en iemand roept .. "met zo'n motortje kan ik het ook" :-{ :lol:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bettina schreef: vr 5 april 2019, 05:35
Lars TB schreef: do 4 april 2019, 22:59 En nog maar een keer voor de TS: let even op de geometrie van de fiets. Die Santos wijkt extreem af van wat als mountainbike geometrie gezien wordt. Het ligt er dus aan hoe je wilt gaan mountainbiken of dat frame de juiste keuze is!
Uitgegaan van een Santos 4.29 vind ik, vanaf foto's op het internet te oordelen, de geometrie toch wel die van een mountainbike.
Prima, je mag het voor jezelf recht praten. Maar een centimeterje meer of minder hier en daar ga je niet zien, wel voelen. En als jij op de bredere paden blijft, je wielen aan de grond houdt, dan is het een prima mountainbike. En ook bij de grootste maat zijn de verhouding minder slecht dan bij de kleinere.

Je vraagt het hier op een mountainbike forum, dus ik geef als mountainbiker advies. En ik heb enige ervaring. Ook met de 4.29. En ook met de idworx.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Makkelijk schreef: vr 5 april 2019, 06:37
Lars TB schreef: do 4 april 2019, 22:57 Het gewicht zit op een andere plek. Als dat invloed zou hebben, dan zou ook iedere downhillfiets een probleem met de gewichtsverdeling moeten hebben.

Daarbij draait een fiets om het achterwiel als je stuurt en zit de Rohloff naaf dus op de juiste plek en juist de Pinion niet!
Nu heb je wel een hele afwijkende mening. Je ontkent het hele punt van Pinion? En volgens mij draait een fiets niet om het achterwiel maar komt de meeste stuurbeweging van het hellen van de fiets. Ik denk dat we beiden niet alle physics hier kennen. Hoe is dit trouwens gerelateerd aan een downhiller?

Voor mij is duidelijk dat een zwaar Rohloff achterwiel een fiets een stukje minder levendig laat voelen, maar dat is een kwestie van hoe het voelt als ik er zelf op zit. Pinion heb ik nooit gevoeld dus ik kan daar weinig meer over zeggen dat het me gevoelsmatig een beter idee lijkt.
Ja, ik ontken het hele punt van Pinion dat het een centraal zwaartepunt heeft. Omdat het een totaal onzinnig argument is.

Als jij stuurt met je stuur, dan roteert de fiets om het achterwiel. Het klopt dat een groot deel van het sturen door overhellen gebeurt, maar dan zit alles in lijn en maakt de positie van het gewicht nog niet uit.

Wat het te maken heeft met een DH-bike? Daar hangt aan de voorkant een vork die een kilo zwaarder is de gemiddelde vork. Dan zou het argument voor een kilo meer aan de voorkant even hard opgaan als een kilo meer aan de achterkant. En dan zou voor Pinion zelfs op moeten gaan dat de achterkant een ruime halve kilogram lichter is en om die reden de gewichtsverdeling ook niet meer klopt ten opzichte van een derailleurfiets!

Dus het enige wat je kunt zeggen is dat het zwaartepunt bij een fiets met een Rohloffnaaf op een andere plek ligt dan bij een gelijke fiets met een derailleur. Als je dat niet binnen 3 bunnyhops niet gecorrigeerd hebt, dan wordt het tijd een andere hobby te zoeken... .


Tja, en hoe het aanvoelt, dat is inderdaad persoonlijk. En daar wil ik een heel stuk met je mee gaan met hoe jij het ervaart.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Overigens merk ik op de weg wel degelijk een verschil tussen Rohloff en Pinion, maar dit is minimaal. In het terrein is de extra weerstand van de Pinion me nooit opgevallen.

Enige grote verschil vind ik dat je zelfs als ervaren rijder zeer regelmatig blijft hangen tussen versnellingen bij Pinion. Bij Rohloff is dat tussen 7 en 8. En dat overkomt me 1x per 2 mountainbike ritten. Bij Pinion is dat iedere 3 versnellingen. En overkomt me het 3x per rit. Je moet jezelf echt aanleren bij iedere versnellingswissel bij een Pinion even echt kracht terug te nemen. Dat sluipt er wel langzaam in, maar als je alle systemen door elkaar blijft rijden, dan lukt het niet om dit helemaal juist te krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Maar als we het dan hebben over downhill... het lagere ongeveerde gewicht van pinion heeft volgens veel mensen in de praktijk juist ontzettend veel effect op hoe de achtervering werkt. Dit (http://pinkbike.com/news/nicolai-shooto ... r-vs-gearb…) is maar een van de vele verhalen hierover. Voor het segment aggressive trail -> enduro zou ik zeker graag Pinion proberen. Mijn dream-bike is dan ook wel een beetje eerdergenoemde Nicolai. :D Maar eigenlijk zou ik dat geld nooit uitgeven zonder een Rohloff, Pinion en derailleur op 1 plek te testen.

Overigens heb ik ook nooit veel problemen met derailleurfietsen gehad, behalve een paar gebroken kettingen. Afgelopen zaterdag echter heeft een heel klein opstuiterend takje m'n GX Eagle derailleur om zeep geholpen. Les Hautes-Rivières met een niet goed werkende derailleur is ook niet alles... :lol:
Laatst gewijzigd door Makkelijk op vr 5 april 2019, 12:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie