De afgelopen 12 jaar heb ik rond gereden op een 26" Rock Machine, de laatste 5 jaar erg weinig gefietst (paar keer per jaar).
Sinds dit voorjaar ben ik weer wat meer in het bos te vinden en daarmee sta ik nu op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen!
Wonend in Veenendaal vlakbij de route van Rhenen is dit een ideale uitvalsbasis voor de voor Nederlandse begrippen wat technischer paden. Tijdens het fietsen de afgelopen maanden schiet ik vooral tekort in de afdelingen en bochten. In een nieuwe fiets zoek ik dus vooral meer vertrouwen in de afdelingen en bochtige parcoursen. Daarnaast zoek ik ook comfort, snelheid is ook belangrijk maar ik fiets geen wedstrijden en een enkele keer een marathon (houd niet zo van al die drukte).
Ik ben 1.87 meter lang en 70 kg zwaar.
Wensen:
Hardtail carbon frame voor de stijfheid i.c.m. het comfort
Fox/Rock Shox vork met minimaal 100 mm, ter ondersteuning op de routes van tegenwoordig met alle hobbels, bochten, sprongetjes
SRAM 1*12 groep met in ieder geval GX achterderailleur (hoorde dat de NX achterderailleur relatief snelle afname van veerspanning kent)
Geen gekke kleuren zoals mos- of lichtgroen, kanariegeel of roze
Overjarig model mag
Prijsklasse €1500-2500
Op basis van deze wensen heb ik vooralsnog een volgende eerste selectie gemaakt:
Exceed CF SL 6.0 Pro Race
Exceed CF SL 7.0 Pro Race
Trek Procaliber 9.7
Cube Reaction C:62 Pro 2019
Giant XTC Advanced 29er 1 (eigenlijk wat te duur)
Scott Scale 930
Scott Scale 920
Giant XTC Advanced +1 2019 lijkt me wel een speelse en aanpasbare fiets
Zoals jullie zien best een gevarieerde selectie aan fietsen, vandaar ook deze post, hebben jullie tips of adviezen? Op het forum al het e.e.a. gelezen en zo op deze selectie uit gekomen.
En ik heb al een rondje Amerongen gereden op de Scott scale 920, dat is wel even wennen/aanpassen, wat een verademing qua houding t.o.v. de 26"

De ene LBS verkoopt Merida, de ander Idworx/Bulls, voor het overzicht over verschillende grotere merken en de wat lagere prijs ga ik liever naar een grotere winkel zoals Mantel of 12gobiking.