Hardtail gezocht voor Utrechtse Heuvelrug rond €1500-2500

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

ZIP schreef: wo 12 juni 2019, 21:58
aurelius schreef: di 11 juni 2019, 22:09 Budget is wel een ding....
Kies je voor een soortgelijke lichte fully, ipv hardtail, dan kom je uit bij een race-marathonfully.

Sub-12kg, 110mm Reba, SRAM 1x12, prima voor de UHR tot ver erbuiten, voor 2599,- kan het net, iets meer dan jouw 2500,-.
Canyon Lux, de fiets waar MvdP op rijdt. Maar dan 110mm ipv 100mm, en het iets minder lichte carbonframe.
Heb zelf ook een Lux, rijdt top op de UHR, maar net zo makkelijk op de Zuid Limburgse en Blg trails, die veel uitdagender/technischer zijn dan bv de UHR.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.
Dat lijkt me vooralsnog de enige serieuze optie qua fully binnen het budget! Jammer alleen dat deze fiets pas weer leverbaar is dit najaar (volgens de Canyon chat).
mtfuji schreef: di 11 juni 2019, 22:27 Misschien is dit wat leuks voor je? HT met 120mm veerweg wat luiere stuurhoek, geeft wat meer vertrouwen in afdalinkjes.

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod186795
Verrassend genoeg best een goede optie voor die prijs! Wel plusminus 13 kg, 1x11. Via mijn werkgever krijg ik alleen tot en met €1500 bruto-netto terug via het fietsenplan, de carbon Canyon Exceed lijkt me daarmee aantrekkelijker vanwege het carbon frame, gewicht van 10,7 kg en het iets nieuwere 1x12. De Canyon is alleen waarschijn een stukje minder comfortabel/stabiel qua geometrie.
Lars TB schreef: di 11 juni 2019, 22:53 Hier nog een leuke opmerking over een LTHT:


Uit dit topic: viewtopic.php?f=14&p=2401675#p2401675
Precies die remkuilen voelen als funest voor een hardtail, alle snelheid is er dan uit en die kombochten daarna lopen dan ook minder lekker.
Zelfs de remknippen hadden flow met mijn Lux :winkie: !
Niet alleen met mijn Lux hoor, elke fatsoenlijke fully poetst die remklippen wel weg. Ze zijn er wel, maar dat het nou hindert of afremt...
Een HT zal dat altijd minder goed kunnen.
Als je geduld hebt kan in je van harte aanraden op de bestelknop te drukken en nog even te wachten... als een sub 12kg fully voor ongeveer 2500,- je wens is. Ook niet al te duur en relatief licht: de soortgelijke fully's van Cube, LBS.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

aurelius schreef: do 13 juni 2019, 08:09 Zelfs de remknippen hadden flow met mijn Lux :winkie: !
Niet alleen met mijn Lux hoor, elke fatsoenlijke fully poetst die remklippen wel weg. Ze zijn er wel, maar dat het nou hindert of afremt...
Dan heb ik of geen fatsoenlijke fully of/en doe ik zelf iets helemaal verkeerd...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

kermit schreef: vr 14 juni 2019, 09:13
aurelius schreef: do 13 juni 2019, 08:09 Zelfs de remknippen hadden flow met mijn Lux :winkie: !
Niet alleen met mijn Lux hoor, elke fatsoenlijke fully poetst die remklippen wel weg. Ze zijn er wel, maar dat het nou hindert of afremt...
Dan heb ik of geen fatsoenlijke fully of/en doe ik zelf iets helemaal verkeerd...
Met mijn oude/vorige Lux had ik ook meer last van remknippen (ad achterkant) dan met de nieuwe, behalve afstelling speelt 'kinematiek' natuurlijk ook een rol. Die is op het nieuwe model fundamenteel anders (andere demperophanging, demper met groter volume).
Vlieg er nu gewoon overheen, de hobbels zijn er wel, maar snelheid en controle blijven prima.
En hoe hoger de snelheid is, hoe prettiger/comfortabeler het veert, heb ik gemerkt. 'Hoe lager de snelheid, hoe minder comfortabel, hoe merkbaarder een hobbel'. Zal op elke type fiets weer anders zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

En hoe hoger de snelheid is, hoe prettiger/comfortabeler het veert, heb ik gemerkt. 'Hoe lager de snelheid, hoe minder comfortabel, hoe merkbaarder een hobbel'. Zal op elke type fiets weer anders zijn.
Nee hoor, zo werkt het op een hardtail ook.

Heb je geen gewijzigde demperophanging voor nodig :-q
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Qprs schreef: vr 14 juni 2019, 09:39
En hoe hoger de snelheid is, hoe prettiger/comfortabeler het veert, heb ik gemerkt. 'Hoe lager de snelheid, hoe minder comfortabel, hoe merkbaarder een hobbel'. Zal op elke type fiets weer anders zijn.
Nee hoor, zo werkt het op een hardtail ook.

Heb je geen gewijzigde demperophanging voor nodig :-q
Dat weet ik, dat het op elke fiets zo werkt, het algemene positieve effect van snelheid.
Maar je merkt dat de vering bij deze fiets zo getuned/gekozen is dat 'ie het meest/beter tot zijn recht komt 'op snelheid'. Wat ook weer niet zo vreemd is, want daar was 'ie ook voor bedoeld... Hij fietst daarmee echt ook 'anders' dan het oude model.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: vr 14 juni 2019, 09:31 Met mijn oude/vorige Lux had ik ook meer last van remknippen (ad achterkant) dan met de nieuwe, behalve afstelling speelt 'kinematiek' natuurlijk ook een rol. Die is op het nieuwe model fundamenteel anders (andere demperophanging, demper met groter volume).
Vlieg er nu gewoon overheen, de hobbels zijn er wel, maar snelheid en controle blijven prima.
Je meent het echt serieus hè? Dit is niet om reacties uit te lokken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Nee, serieus @Lars, proefondervindelijke constatering. Maar: we kunnen er gerust over ophouden, anders wordt het topicvervuiling. Back on topic maar weer).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees in de topictitel:
Hardtail gezocht voor Utrechtse Heuvelrug rond €1500-2500
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

ZIP schreef: wo 12 juni 2019, 21:58
aurelius schreef: di 11 juni 2019, 22:09 Budget is wel een ding....
Kies je voor een soortgelijke lichte fully, ipv hardtail, dan kom je uit bij een race-marathonfully.

Sub-12kg, 110mm Reba, SRAM 1x12, prima voor de UHR tot ver erbuiten, voor 2599,- kan het net, iets meer dan jouw 2500,-.
Canyon Lux, de fiets waar MvdP op rijdt. Maar dan 110mm ipv 100mm, en het iets minder lichte carbonframe.
Heb zelf ook een Lux, rijdt top op de UHR, maar net zo makkelijk op de Zuid Limburgse en Blg trails, die veel uitdagender/technischer zijn dan bv de UHR.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab.
Dat lijkt me vooralsnog de enige serieuze optie qua fully binnen het budget! Jammer alleen dat deze fiets pas weer leverbaar is dit najaar (volgens de Canyon chat).
mtfuji schreef: di 11 juni 2019, 22:27 Misschien is dit wat leuks voor je? HT met 120mm veerweg wat luiere stuurhoek, geeft wat meer vertrouwen in afdalinkjes.

https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod186795
Verrassend genoeg best een goede optie voor die prijs! Wel plusminus 13 kg, 1x11. Via mijn werkgever krijg ik alleen tot en met €1500 bruto-netto terug via het fietsenplan, de carbon Canyon Exceed lijkt me daarmee aantrekkelijker vanwege het carbon frame, gewicht van 10,7 kg en het iets nieuwere 1x12. De Canyon is alleen waarschijn een stukje minder comfortabel/stabiel qua geometrie.
Lars TB schreef: di 11 juni 2019, 22:53 Hier nog een leuke opmerking over een LTHT:


Uit dit topic: viewtopic.php?f=14&p=2401675#p2401675
Precies die remkuilen voelen als funest voor een hardtail, alle snelheid is er dan uit en die kombochten daarna lopen dan ook minder lekker.
Maar dat van die remknippen kun je toch gewoon bij het onderhoudsteam van de heuvelrug neer leggen? Is gewoon recht te trekken, kun je gewoon een hardtail koppen. :winkie:
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Gezien de prijs-kwaliteit van de Canyon fietsen ga ik voor een Canyon Exceed of Canyon Lux. En aangezien de Lux sowieso niet meer te bestllen is wacht ik de nieuwe modellen even af.

De topic titel klopt dus niet meer, jullie adviezen hebben me teruggeworpen op de keus tussen een fully en een hardtail, dat had ik niet verwacht.

Vooralsnog dus lekker met m'n rammelbak over de remkuilen :-q
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2x een hele mooie fiets. Volgend jaar zal er wel meer Shimano 1x12 - Fox tussen zitten. Tip: meteen bestellen zodra ze online komen, anders wordt het soms lang wachten :wink: ! Ze vliegen als warme broodjes over de toonbank en levertijden kunnen dan ineens snel oplopen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ZIP schreef: za 15 juni 2019, 12:05 Gezien de prijs-kwaliteit van de Canyon fietsen ga ik voor een Canyon Exceed of Canyon Lux. En aangezien de Lux sowieso niet meer te bestllen is wacht ik de nieuwe modellen even af.

De topic titel klopt dus niet meer, jullie adviezen hebben me teruggeworpen op de keus tussen een fully en een hardtail, dat had ik niet verwacht.

Vooralsnog dus lekker met m'n rammelbak over de remkuilen :-q
Je zou bijvoorbeeld langs een Cube dealer kunnen gaan. Met wat korting die ze regelmatig geven komt de prijs vaak scherper uit dan van een Canyon!

En sowieso gooien veel merken op het moment hun 2019 modellen al in de aanbieding, dus even informeren bij een dealer kan zeer interessant zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: vr 14 juni 2019, 16:30 (Nee, serieus @Lars, proefondervindelijke constatering. Maar: we kunnen er gerust over ophouden, anders wordt het topicvervuiling. Back on topic maar weer).
Het probleem is dat je een vergelijking doet binnen twee modellen, van 1 type fiets. Nu lijkt die nieuwe Lux een wondermodel... . Je zou toch eens wat meer spul moeten proberen!

Nu is die vork aan de voorkant al een wereld van verschil. Niet vanwege die ene centimeter, maar gewoon vanwege de andere afstelling. Kun je voorstellen wat een nog hoogwaardigere vork kan doen, zeker als die nog wat meer veerweg... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ZIP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: do 4 maart 2004, 17:50
Mijn mountainbike: Canyon Exceed

Lars TB schreef: za 15 juni 2019, 18:09
aurelius schreef: vr 14 juni 2019, 16:30 (Nee, serieus @Lars, proefondervindelijke constatering. Maar: we kunnen er gerust over ophouden, anders wordt het topicvervuiling. Back on topic maar weer).
Het probleem is dat je een vergelijking doet binnen twee modellen, van 1 type fiets. Nu lijkt die nieuwe Lux een wondermodel... . Je zou toch eens wat meer spul moeten proberen!

Nu is die vork aan de voorkant al een wereld van verschil. Niet vanwege die ene centimeter, maar gewoon vanwege de andere afstelling. Kun je voorstellen wat een nog hoogwaardigere vork kan doen, zeker als die nog wat meer veerweg... .
Check, ik heb de tijd dus ga ik proberen om de komende maanden op verschillende fietsen te mtb'en!
"If you will it, Dude, it is no dream." Leb. 7:19
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Simpel! Gewicht is bij een HT belangrijk en daarmee kom je ook op welke fiets heeft de beste onderdelen. Ik zou gaan voor lichtste fiets met de beste onderdelen. Zeker voorvork is een belangrijk onderdeel, gevolgd door lichte BREDE!!! wielen.
Plaats reactie