Eerste MTB (Aluminium hardtail)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Brammel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 juni 2019, 10:59

Nadat ik een jaar of 6 geleden mijn eerste racefiets gekocht ben ik nu op zoek naar een MTB zodat ik samen met wat vrienden en op momenten dat het weer wat minder is toch lekker op de fiets kan stappen. Zal voornamelijk gaan om single tracks hier in de omgeving (Eindhoven).

Eisen:
- Hardtail: Een fully lijkt me niet nodig. Heb liever een goede hardttail dan een mindere fully.
- Aluminium: Carbon niet per de nodig, liever een goede aluminium MTB
- 29’’ wielen
- 1 x 12 speed (lijkt me handig)
- Budget: max 2000 euro

De volgende fietsen heb ik nu op het oog:
- Canyon Grand Canyon AL SL 9.0
https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... be=BU%2FBK

- Trek Procaliber 6
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... orCode=red

- Giant Fathom 29ER 2 LTD
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-2-ltd

Dit zijn natuurlijk een beetje de standaard merken. Heb ook zeker interesse in wat alternatieven. Collega wees me op de Santa Cruz chameleon, maar deze is wel wat buiten budget.

Op dit moment spreekt de Canyon me het meeste aan als je puur naar de specs kijkt. Ben ook erg tevreden met mijn Canyon race fiets (Endurce CF SLX). Ben zelf 190cm met een beenlengte van 91. Voor mijn racefiets bewust voor een endurance model gegaan aangezien ik last had van mijn onderuit bij een wat dipere zit.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brammel schreef: vr 21 juni 2019, 11:14 Op dit moment spreekt de Canyon me het meeste aan als je puur naar de specs kijkt. Ben ook erg tevreden met mijn Canyon race fiets (Endurce CF SLX). Ben zelf 190cm met een beenlengte van 91. Voor mijn racefiets bewust voor een endurance model gegaan aangezien ik last had van mijn onderuit bij een wat dipere zit.
In dat geval is de Canyon gewoon de juiste keuze.


Het verschil tussen de fietsen is klein, misschien een tikje mooiere onderdelen op de Canyon, maar dat verschil ga je in de praktijk niet merken. Dus dan hangt het meer af van welke jou persoonlijk het meest aanspreekt.

Alternatieven:
Kona: rijdt nog leuker op de slingerparcoursen in Brabant.
Orbea: ook goede prijs/kwaliteit verhouding
Rose: scherp geprijsd internetmerk, kunt wat meer met verschillende onderdelen spelen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Brammel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 juni 2019, 10:59

Over een kona honzo lees ik ook goede dingen. Wat is de reden dat deze nog leuker rijdt of de routes hier in de omgeving? Betere geometrie?

Nadeel is dat deze niet in 1x12 te verkrijgen in. Begrijp ook niet het enorme prijsverschil tussen de normale honzo en de DL. Zit hem dat enkel in de voorvork? Misschien een los frame kopen en zelf opbouwen...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Brammel schreef: vr 21 juni 2019, 11:14 Nadat ik een jaar of 6 geleden mijn eerste racefiets gekocht ben ik nu op zoek naar een MTB zodat ik samen met wat vrienden en op momenten dat het weer wat minder is toch lekker op de fiets kan stappen. Zal voornamelijk gaan om single tracks hier in de omgeving (Eindhoven).

Eisen:
- Hardtail: Een fully lijkt me niet nodig. Heb liever een goede hardttail dan een mindere fully.
- Aluminium: Carbon niet per de nodig, liever een goede aluminium MTB
- 29’’ wielen
- 1 x 12 speed (lijkt me handig)
- Budget: max 2000 euro

De volgende fietsen heb ik nu op het oog:
- Canyon Grand Canyon AL SL 9.0
https://www.canyon.com/nl-be/mountain-b ... be=BU%2FBK

- Trek Procaliber 6
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... orCode=red

- Giant Fathom 29ER 2 LTD
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-2-ltd

Dit zijn natuurlijk een beetje de standaard merken. Heb ook zeker interesse in wat alternatieven. Collega wees me op de Santa Cruz chameleon, maar deze is wel wat buiten budget.

Op dit moment spreekt de Canyon me het meeste aan als je puur naar de specs kijkt. Ben ook erg tevreden met mijn Canyon race fiets (Endurce CF SLX). Ben zelf 190cm met een beenlengte van 91. Voor mijn racefiets bewust voor een endurance model gegaan aangezien ik last had van mijn onderuit bij een wat dipere zit.
Als het slecht weer is kun je natuurlijk beter op de weg zitten dan in het bos!
Brammel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 juni 2019, 10:59

I_do schreef: za 22 juni 2019, 11:00 Als het slecht weer is kun je natuurlijk beter op de weg zitten dan in het bos!
Als het buiten nat is zit ik toch niet graag op mijn racefiets.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Brammel schreef: za 22 juni 2019, 11:24
I_do schreef: za 22 juni 2019, 11:00 Als het slecht weer is kun je natuurlijk beter op de weg zitten dan in het bos!
Als het buiten nat is zit ik toch niet graag op mijn racefiets.
Dan denk je dat je liever in de modder zit? Raar...
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

1x12 lijkt je handig?

Mij persoonlijk lijkt het, voor het inzetgebied, echt niet nodig en lijkt het mij handig voor je portemonnee dat je een fiets met 1x11 uitzoekt. Dat bespaart je wat knaken die je bijvoorbeeld in een upgrade kunt steken mocht er een onderdeel wat minder naar je smaak zijn.

Just my 2 cents.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Brammel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 juni 2019, 10:59

Wat is er raar om in de winter op de MTB te stappen? Als het buiten wat gladder is door regen of vorst zit ik simpelweg niet graag op een racefiets met hele dunne banden.

Wat betreft de 1x12: met mijn 93kilo ben ik niet de beste klimmer. Als ik mijn MTB een keer naar Limburg of de Ardennen mee neem wil ik wel graag boven komen. Vandaar dat een 1x12 me handig leek. Ik vraag me ook af of je echt wel zoveel bespaart met een 1x11.

Welke fiets stel je voor?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Persoonlijk zou ik dan, die enkele keer dat je wat ruiger gebied op zoekt, een kleiner blad voor monteren. Zodat je met de 1x11 ook boven komt.
De overige tijd fijn met de standaard drivetrain je lokale rondjes maken.

Ik stel eigenlijk nooit een fiets specifiek voor omdat het een erg persoonlijke keuze is. Afgaande op afmontage kies je misschien voor fiets a terwijl de looks van fiets c meer aanspreken.(in het algemeen gesproken, dus niet voor de fietsen die je hier voordraagt)

Indien mogelijk, ga proefrijden. Nu is dat voor een canyon lastiger maar wellicht is er in de buurt, of hier op het forum, iemand die je daarbij kan helpen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brammel schreef: za 22 juni 2019, 10:36 Over een kona honzo lees ik ook goede dingen. Wat is de reden dat deze nog leuker rijdt of de routes hier in de omgeving? Betere geometrie?

Nadeel is dat deze niet in 1x12 te verkrijgen in. Begrijp ook niet het enorme prijsverschil tussen de normale honzo en de DL. Zit hem dat enkel in de voorvork? Misschien een los frame kopen en zelf opbouwen...
Inderdaad, de geometrie is 'gemoedelijker', waardoor je meer controle over de fiets hebt.

Binnen 3-4 weken komen de 2020 modellen van Kona al beschikbaar, daar zit zeker 12 sp tussen.


Prijsverschil moet ik even induiken, maar vergelijk Kona niet met internetmerken wat prijs betreft.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Brammel schreef: za 22 juni 2019, 15:40 Wat is er raar om in de winter op de MTB te stappen? Als het buiten wat gladder is door regen of vorst zit ik simpelweg niet graag op een racefiets met hele dunne banden.

Wat betreft de 1x12: met mijn 93kilo ben ik niet de beste klimmer. Als ik mijn MTB een keer naar Limburg of de Ardennen mee neem wil ik wel graag boven komen. Vandaar dat een 1x12 me handig leek. Ik vraag me ook af of je echt wel zoveel bespaart met een 1x11.

Welke fiets stel je voor?
Ik rij met 1x11 en ben ook zon 93 kg. en 2 meter lang ;)

Met 34 tanden voor, en grootste blad achter met 42 tanden kom ik overal boven tot nu toe. (Limburg ook al gehad etc)
Ik fiets 2-3x per week (race of MTB)

Zoals anderen al zeggen: als je lokale rondjes er niet specifiek om vragen is denk ik 1x12 niet nodig. (kan natuurlijk wel)
En is het wisselen van een voorblad waarschijnlijk goedkoper en sneller over het algemeen.

Prijsverschillen in 1x12 cassettes tegen 1x11 cassettes (als je ze moet vervangen) is ook wel flink.

En nog een alternatief: (alhoewel gemonteerd met 1x12 voor 2019) https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 072-154335

Maarja, misschien beetje bevooroordeeld omdat ik er zelf mee fiets :)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Brammel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 juni 2019, 10:59

Bedankt, dat is inderdaad nog wel een goede optie!

Met het mooie weer van nu heb ik nog even geen haast. Ik wacht de TDF actie van Canyon af en ook de nieuwe kona honzo. Mogelijk doet dit ook nog wat met de prijs van de huidige honzo.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Brammel schreef: za 22 juni 2019, 15:40 Wat is er raar om in de winter op de MTB te stappen? Als het buiten wat gladder is door regen of vorst zit ik simpelweg niet graag op een racefiets met hele dunne banden.
Je zit op een forum met mtb-ers. Die onze sport beschouwen als een zomersport. Of 4 seizoenen, maar zeker niet als (winter)overbrugging van het wielerseizoen.
Want de bewijzen zijn er. Het stoempvolk komt in november overwinteren en in april keert de rust in de bossen weer terug. Overigens voor mij ook één van de redenen dat ik ‘s winters de bossen mijdt.
Brammel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 21 juni 2019, 10:59

Giant-E schreef: za 22 juni 2019, 20:16 Je zit op een forum met mtb-ers. Die onze sport beschouwen als een zomersport. Of 4 seizoenen, maar zeker niet als (winter)overbrugging van het wielerseizoen.
Want de bewijzen zijn er. Het stoempvolk komt in november overwinteren en in april keert de rust in de bossen weer terug. Overigens voor mij ook één van de redenen dat ik ‘s winters de bossen mijdt.
Hmm, zo te zien niet mijn beste start hier op het mountainbike forum. Gevoelige snaar geraakt?

Sluit niet uit dat indien ik eenmaal een MTB heb ik ook in de zomer er wel eens op stap of zo te kunnen afwisselen met de racefiets :-D
Laatst gewijzigd door Brammel op za 22 juni 2019, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Iedereen moet vooral z,n eigen ding doen. :-D
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie