Opzoek naar de juiste fully (max 2300€)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aanvulling: zitbuishoek is soms een lastig te meten iets, namelijk als de werkelijke hoek waaronder de zadelpen staat afwijkt van de virtuele zitbuishoek (bij frames met een knik in de zitbuis meestal het geval).

Stel je hebt zo'n frame met een knik en de zadelpen staat erg schuin achterover. Dan verandert de virtuele hoek met de hoogte van je zadel, heb je hele lange benen krijg je een flauwere zithoek op hetzelfde frame als iemand met kortere benen...
Je komt dan dus ook verder naar achteren te zitten, terwijl je bovenlichaam juist korter is dan dat van iemand van dezelfde lengte maar met kortere benen. Zo'n frame kan dus prima bij persoon A passen, terwijl persoon B die even lang is er maar niet echt het goede gevoel bij kan krijgen.

Jaja, het is wat met die geometrietabellen... ;-)

Maar wat Aurelius zegt klopt wel, alle moderne fietsen zullen kortere achtervorken hebben (>500mm is echt extreem lang), meer reach, flauwere balhoofdhoeken en waarschijnlijk een steilere zithoek. Ik zou dan ook kijken naar hoe een fabrikant zijn fiets positioneert, als een xc-bike? XC-plus? Trial? Dat hoeft geen keiharde heilige grens te zijn maar geeft je wel een indicatie van hoe de fiets in kwestie bedoeld is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Ik heb het topic doorgelezen, post niet vaak hier, maar kan je misschien de gouden tip geven.

Paar jaar geleden zat ik met dezelfde vraag, alleen stapte ik over van een superstrakke maar zenuwachtige carbon cube ams 100 26" marathonfully op een iets chillere 29" aluminium fully.

Allereerst, ik ben niet fan van de fietsen van Decathlon (Rockrider). Hoe leuk ze het ook brengen, het blijft de onderkant van de markt. En voor de vakantiefietser is het prima, maar voor het serieuzere trainingswerk laat ik het merk links liggen. Excuus, decathlon... :roll:

De opties voor mij waren de Cube Stereo 120 race (wat nu de TM zou kunnen zijn), de Canyon Nerve AL 8.9 (wat nu de Neuron cf 8.0 zou kunnen zijn, hoewel die nu in carbon is) en de Radon Skeen 9.0
Het is toen de Canyon Nerve 8.9 geworden, om de volgende reden wat meteen ook mijn tip is:
In juli, vanaf de start van de tour de france zo'n beetje, begint Canyon te stunten met prijzen. Alle 2019 fietsen moeten eruit omdat de 2020 collectie er weer in moet.
Dit geeft echt serieuze kortingen, ik had de Nerve bijvoorbeeld van 2499 voor 1999.
Mijn verwachting is, gezien voorgaande jaren, dat je de Neuron CF 8.0 voor 2199 of 2299 kan 'scoren'.
Het is zo rond het budget, en je hebt dan gelijk een serieuzere fiets..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook nog met de betrekking tot de geometrie: het is niet zo dat de bovenbuis of reach meteen iets zegt over de zithouding. Aurelius geeft al aan dat je met andere sturen en stuurpennen de zithouding kan aanpassen. Maar je moet dus de al die maten bij elkaar optellen.

Met een lange bovenbuis en een korte stuurpen zit je precies even lang als met een korte bovenbuis en een lange stuurpen. xc-bikes zijn vaak ietsje korter gebouwd en hebben standaard een langere stuurpen. En andersom zijn enduro's juist lang met een heel korte stuurpen. Die stuurpenlengte hangt dan tegenwoordig wel weer samen met de balhoofdhoek en daarmee de stuureigenschappen. Je kunt dus niet helemaal meer een heel korte stuurpen op een xc-bike zetten zonder de stuureigenschappen te veranderen en andersom (grappig, dit werd juist vroeger wel gezegd, maar ging toen veel minder op dan nu!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Hotdog, bedankt voor de nuttige tip! Op dat soort acties zit ik inderdaad te wachten. Vandaar dat ik vorige week dit topic had opgestart... even rustig afwachten dus...
Afbeelding
@kermit, Lars, Aurelius, de lengte center headtube - center zadelbuis horizontaal gemeten is ongeveer 625mm en een stuurpen van 110mm
Sensa: top tube length 625mm vs Reach 426mm stuurpen 110mm
Radon: top tube length 616mm vs Reach 454mm stuurpen 60mm
Canyon: top tube length 623mm vs Reach 455mm stuurpen onbekend maar kort

Wat kan ik hier nu uit concluderen? Dat de top tubes ongeveer gelijk zijn maar de reach van de sensa korter betekend dit nu dat ik mijn trapas relatief ver voor mijn zadel heb zitten en ik dus meer gestrekt zit zo ik ervaar?
Maar, de lengte ansicht is voor allen gelijk, ik kom alleen meer boven mijn trapas te zitten. Wat kan ik uit bovenstaande getallen concluderen qua houding etc?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik bedoel het niet vervelend, maar je moet ook nog rekening houden met stuurbreedte.
XC stuur zal 68cm (relatief ouderwets smal nog) - 72cm zijn op een race/marathonfully. Vaak icm relatief langere, maar nog steeds kortere dan paar jaar geleden, stuurpen. Zelfs een racy fiets zit tegenwoordig relatief comfortabel/minder diep/minder gestrekt, fabriek af.
Hoe meer trail-AM georienteerd de fiets gepositioneerd wordt door de fabrikant, hoe breder het stuur wordt, hoe korter de stuurpen, hoe meer de rise. En hoe rechter op de zit, nog comfortabeler, nog relaxter.
Maar racy laat zich comfortabeler tunen en omgekeerd AM racier... stuurpen omdraaien, maatje korter of langere pen, stuur met meer/minder rise, smaller of breder...
Kijk naar in welke categorie de fabrikant de fiets gepositioneerd heeft en je kunt de zit, het karakter wel voorspellen.
Ervaren rijders kunnen wel vertalen naar hoe iets zal aanvoelen, maar als je geen referentie hebt is dat lastiger. Ga op een race/marathonfully en een trailbike van een bepaald merk, en je weet het, dat kun je grofweg dan ook vertalen naar andere merken.
Ook een niet onbelangrijk aspect: als je klein bent zal je op een race/marathonfully nog steeds relatief rechtop zitten, een geschikte houding op trails en bergaf hebben (en kom je met lichtgewicht ook prima uit met wat minder veerweg en lichtere afmontage). Meet je echter 2m, dan wordt zo’n fiets ineens een stuk dieper aan de voorkant, dan wordt het op trails en bergaf al een stuk uitdagender. Ook weer wat op gevonden... dropperpost... En wat meer spek op de ribben, stevigere afmontage, wat meer veerweg, is dan ook wel welkom.
Lastig, he :winkie: ?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

rinke schreef: ma 24 juni 2019, 22:36 Sensa: top tube length 625mm vs Reach 426mm stuurpen 110mm
Radon: top tube length 616mm vs Reach 454mm stuurpen 60mm
Canyon: top tube length 623mm vs Reach 455mm stuurpen onbekend maar kort

Wat kan ik hier nu uit concluderen? Dat de top tubes ongeveer gelijk zijn maar de reach van de sensa korter betekend dit nu dat ik mijn trapas relatief ver voor mijn zadel heb zitten en ik dus meer gestrekt zit zo ik ervaar?
Maar, de lengte ansicht is voor allen gelijk, ik kom alleen meer boven mijn trapas te zitten. Wat kan ik uit bovenstaande getallen concluderen qua houding etc?
Sensa 625+110 = 735mm
Radon 616+60 = 676mm
Dat is toch niet even veel ;-)
Het stuur zal op de Radon dus wat (best veel, 6cm) minder ver van je af staan. Als je zit...
Want de reach is langer, dus als je staat is het stuur juist wat verder weg. Wat een voordeel is op steile afdalingen, geeft minder snel het over-het-stuur gevoel.

Het is voor een ander (zoals wij) natuurlijk onmogelijk te zeggen welke fiets voor jou de beste keus zal zijn, meer dan wat info aanreiken kunnen we niet.

Vwb het merk Decathlon/Rockrider: natuurlijk hebben die een "onderkant van de markt" imago, daar zijn veel van hun fietsen ook op gericht. Maar als je sec naar de specificaties kijkt is dit echt geen verkeerde fiets. Persoonlijk zou ik die niet alleen maar op imago meteen afserveren.
En Canyon zal niet de enige zijn die 2019 modellen gaat afprijzen zodra de 2020 fietsen eraan komen, ik heb weleens duidelijk meer dan 20% korting op een overjarige fiets gehad... (40% om precies te zijn, van 2.500 voor 1.500 gulden). Gewoon bij de buitensportzaak om de hoek, die stopte toen met de verkoop van Marin mountainbikes :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rinke schreef: ma 24 juni 2019, 22:36 Maar, de lengte ansich is voor allen gelijk, ik kom alleen meer boven mijn trapas te zitten. Wat kan ik uit bovenstaande getallen concluderen qua houding etc?
Daar heb je dus een punt. Boven de trapas zitten. Dat komt voor uit het verhaal van Kermit over die 'fantasie' zithoeken. Fabrikanten gaan momenteel steeds steiler in zitbuishoek en je komt inderdaad meer boven de trapas te zitten. Onderzoek uit het wielrennen lijkt te duiden op een minder gunstig effect voor het kracht leveren. En je moet inderdaad je spieren zeker even laten wennen. Voor mountainbikes is het argument dat je verder naar voren zit bij het klimmen, dat je dan dus wel de gunstige positie behoudt en dan ook een betere drukverdeling hebt tussen voor- en achterwiel. En inderdaad ben je met mountainbikes in de regel veel meer en veel steiler aan het klimmen dan op een racefiets. Alleen gaat dat in NL niet helemaal op... .

Dan ga je dus proberen je zadel zo ver mogelijk naar achteren te schuiven. En verleng je dus je bovenbuis.

Daarom is reach een betere methode om te vergelijken, er van uit gaande dat je je zadel op de zelfde positie ten opzichte van je trapas (kunt!!) houden.


Dan nog een punt ter aanvulling op de stuurbreedte: als je stuur breder is, kantel je verder naar voren en zit je dus ook een soort van langer. Helemaal hard is het niet te maken, maar pakweg 2-3 cm extra breedte staat voor pakweg 1 cm extra (virtuele) lengte.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar in dit hele verhaal is 1 belangrijk punt: de fietsen zijn behoorlijk veranderd sinds je Sensa. Je kunt die fiets eigenlijk in geen een opzicht meer vergelijken met de nieuwe generatie. Niet wat rijeigenschappen betreft, maar ook niet wat zithouding betreft. Je ziet nu al hoeveel variabelen er zijn. En je moet toch ook aan je nieuwe fiets gaan wennen, zelfs als je 100% hetzelfde zit als op je huidige fiets.


Het gaat er eigenlijk dus om dat je de juiste maat koopt. Daarna kun je sowieso nog wat spelen met de zithouding. En het kan best zijn dat je voor de rijeigenschappen een heel andere zithouding wilt hebben dan je nu voor ogen staat.


En de zithouding (gewichtsverdeling!) heeft ook nog eens invloeden op het rijgedrag. Dat is al helemaal niet meer te voorspellen... . Dus op papier gaan we nooit tot een definitief antwoord komen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwe schoenen zitten ook anders dan je oude, ookal is het de zelfde maat :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Verdorie heb ik net een heel epistel getypt en wil ik hem posten ben ik 'm plots alles kwijt :( :( update van mijn Canyon bezoek volgt...
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ach .... zo kan het ook :wink:

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ja, zag hem gister ook al. Niet geheel informatief, maar absoluut niet onjuist :-q :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Dan hierbij een iets kortere reactie dan ik in het weekend geschreven had (maar die verloren ging :( ).
Ik had redelijk uitgebreid richting Aurelius, Kermit en Lars geantwoord. Nogmaals dank voor jullie uitgebreide input.
Generiek snap ik dat je door elke cm verschil in je frame en aanverwante onderdelen als stuurpen, stuur etc je anders op je fiets komt te zitten. Enkel met een frame kom ik er niet. Echter heeft jullie reacties wel bijgedragen in het beter snappen waarom bepaalde afstanden van een fully zo zijn en wat de relatie tussen bepaalde geometrie delen is. Super! :-q
Met betrekking tot status / imago zoals bij een Rockrider, dit kan me echt niet schelen. Als het frame goed is en de onderdelen ook en je krijgt meer waar voor je geld dan bij een ander merk en ik kan er goed op zitten, waarom zou ik dan niet voor zo'n fiets gaan! Rockrider blijft dus nog steeds een zeer aantrekkelijke overweging.
Dan nu mijn bezoekje aan Canyon Koblenz. Voor iedereen die nog eens wilt langsgaan, doen!! Echt een aanrader. Er is voldoende personeel aanwezig en werd direct geholpen. Uiteindelijk heb ik de Lux maat M en L en de Neuron M en L zowel Alu als carbon geprobeerd (dit omdat de online meting bij binnenbeenlengte 90 op een M en bij 91cm op een L uitkwam)
Die Lux had ik nooit moeten proberen, wat een racemonster als je de dempers locked... Echt een fiets voor de run-bike-runs maar ik twijfel of ik hier meer lol mee ga hebben in vergelijking met de Neuron op de trails... Die was toch een heel stuk comfortabeler.... Conclusie daar was dat de M te klein was en de L goed. Dit werd veroorzaakt door het feit dat ik op de maat M op de maximale zadelhoogte zat met flatpedals en ik met SPD dus nog ~1 cm nodig had. Een breder stuur was ook wennen en een dropper was eigenlijk best geniaal omdat ik, zelf op een parkeerplaats, ervaarde dat de handelbaarheid in bochten toaal anders / beter werd doordat de zadel pen niet meer in de weg zat.
Zo testen op een parkeerplaats is dus niet 100% maar ik weet in ieder geval dat een maat L prima bij mij past voor een Canyon. Aangezien de Radon een bijna gelijke geometrie heeft weet ik dus dat deze een 20" zou moeten zijn.
Al met al ben ik dus wel weer een stuk verder in de puzzel (vooral qua maatvoering) en weet ik dus hoe ik weer verder kan kijken. Echter is er nu ook de Lux bij gekomen. Een fiets die ik ook gewoon op de weg zou kunnen gebruiken met een slick wielset en uitstekend functioneerd bij een run-bike-run of offroad triathlon waarbij er nauwelijks singletracks zijn. Echter is dan weer de vraag of ik niet veel te langzaam ben voor zo'n Lux en of ik dus deze fiets op een track wel als een fijne fiets zal ervaren (wellicht maakt het ook juist niet uit omdat ik nu toch al op een hardtail fiets?)?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je bent in ieder geval weer een stap dichterbij, in ieder geval een stuk wijzer qua maat. Maar nu nog steeds de vraag: welk type fully?

Eerder schreef je:
"... om eerst te bedenken welk type fully het beste bij me past en binnen dat segment verder te zoeken. Daar ligt nu ook mijn probleem, die ervaring heb ik helaas niet... Wel weet ik dat ik de fiets voor 95% de komende jaren bij trails binnen NL zal gebruiken en inzetten tijdens Run-Bike-Run met een fietsafstand van max 20km...".
Je fietst verder niet veel over asfalt naar een route a la de UHR toe. En je wilt 'fun'. Wat is jouw defintie van fun? Iedereen heeft fun op de fiets die hij/zij 'qua smaak' lekker vindt rijden... :wink: .
Dus... de nog steeds niet opgeloste hamvraag blijft, ook na je bezoek aan Koblenz: wat is je 'smaak'? Welke type fully past bij je? Wat heb je 'nodig'?

Tijdens een Run-Bike-Run met de focus op snelheid zou de Lux de meer voor de hand liggende zijn, of de Anthem of een Hei Hei, een 100-110-120mm race/marathonfully, evt met wat reserves (veerweg, dikkere vork, dropper). En nee, iemand is niet niet snel genoeg voor een dergelijke fiets. De duurste modellen zijn vaak echt getuned op racen, maar de goedkopere modellen zijn zeer geschikte tourders, zeker in Nl eo, ook op onze trails.
Voor 'fun', geassocieerd met pure wat pittigere trails rijden, is een 130mm Neuronachtige, of 120mm Spark (iets meer race/marathongenen, oa door de twinlock), of de Radon, of een 120mm Cube Stereo bv (ook relatief licht, goed afgemonteerd voor de prijs) weer zeer geschikt. Je kunt er ook best mee een Run Bike Run mee rijden, maar een 'echte' race/marathonfully zal daar wel wat in het voordeel zijn.

Wat ik wel weet: een Lux-achtige is potent zat voor de UHR en al wat je in Nl en net erbuiten gaat vinden. Ben zelf net op bv het nieuw geopende Bikepark Kattevennen in Genk geweest, met pumptrack, nagebouwde wereldbekerfeatures als rockgardens bergop, steile rockgardens bergaf, etc. etc. Was kicken met de Lux, potent zat. En een Spark kan dat net zo goed. Maar dat zegt slechts iets over 'de potentie' van zo'n fiets en over mijn smaak...

De hamvraag blijft: wat is jouw smaak, wat vind jij fun?
Uitproberen en zo ontdekken?
Eigenlijk zou je beide categorieën eens moeten rijden op de UHR trails. En dan meteen ook 'naast' de trails daar, op een stuk dat een run bike run goed representeert.
En wat als je de Sensa eventueel blijft gebruiken voor een Run Bike Run met eenvoudiger parcoursen, en er evt een meer trailachtige fully naast aanschaft? Is het dan niet opgelost? Of zoek je echt 'one bike for all'?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rinke schreef: ma 1 juli 2019, 13:28 Dan nu mijn bezoekje aan Canyon Koblenz. Voor iedereen die nog eens wilt langsgaan, doen!! Echt een aanrader. Er is voldoende personeel aanwezig en werd direct geholpen. Uiteindelijk heb ik de Lux maat M en L en de Neuron M en L zowel Alu als carbon geprobeerd (dit omdat de online meting bij binnenbeenlengte 90 op een M en bij 91cm op een L uitkwam)
Die Lux had ik nooit moeten proberen, wat een racemonster als je de dempers locked... Echt een fiets voor de run-bike-runs maar ik twijfel of ik hier meer lol mee ga hebben in vergelijking met de Neuron op de trails... Die was toch een heel stuk comfortabeler.... Conclusie daar was dat de M te klein was en de L goed. Dit werd veroorzaakt door het feit dat ik op de maat M op de maximale zadelhoogte zat met flatpedals en ik met SPD dus nog ~1 cm nodig had. Een breder stuur was ook wennen en een dropper was eigenlijk best geniaal omdat ik, zelf op een parkeerplaats, ervaarde dat de handelbaarheid in bochten toaal anders / beter werd doordat de zadel pen niet meer in de weg zat.
Zo testen op een parkeerplaats is dus niet 100% maar ik weet in ieder geval dat een maat L prima bij mij past voor een Canyon. Aangezien de Radon een bijna gelijke geometrie heeft weet ik dus dat deze een 20" zou moeten zijn.
Al met al ben ik dus wel weer een stuk verder in de puzzel (vooral qua maatvoering) en weet ik dus hoe ik weer verder kan kijken. Echter is er nu ook de Lux bij gekomen. Een fiets die ik ook gewoon op de weg zou kunnen gebruiken met een slick wielset en uitstekend functioneerd bij een run-bike-run of offroad triathlon waarbij er nauwelijks singletracks zijn. Echter is dan weer de vraag of ik niet veel te langzaam ben voor zo'n Lux en of ik dus deze fiets op een track wel als een fijne fiets zal ervaren (wellicht maakt het ook juist niet uit omdat ik nu toch al op een hardtail fiets?)?
Mooi dat je zelf nu wat ervaring hebt opgedaan en merkt dat er behoorlijke verschillen tussen zitten.

Bedenk wel dat een parkeerplaats absoluut de verkeerde indruk geeft. Had je daar ook nog een racefiets geprobeerd, dan zou je gedacht hebben "wat is die Lux lomp". Op een trail komt een Neuron veel meer tot leven en op sommige plekken kan het gevoel zomaar andersom zijn vergeleken met een Lux!
(Overigens werkt die lockout veel meer voor het gevoel dan voor een daadwerkelijk snelheidsverschil, dus overschat dat ook niet!)

Zoals je merkt is die Lux inderdaad perfect voor run-bike-runs. Daar is zo een fiets ook specifiek op ontwikkeld en ook als minder getrainde rijder profiteer je daar van. Op zo een moment.

Inderdaad is die Neuron stukken comfortabeler. En in de praktijk ook veel vergevingsgezinder. Het is dat je de spagaat tussen die r-b-r's en toeren wilt maken, want voor die twee inzetbereiken heb je nu de twee juiste fietsen getest.

Maar het is niet zo dat je op de Lux niet kunt toeren of dat je op de Neuron bij een r-b-r compleet geparkeerd staat. Aan de andere kant, zoals jij de r-b-r's en de offroad triathlon beschrijft, kun je daar ook een lichte, eenvoudige hardtail voor opbouwen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie