Opzoek naar de juiste fully (max 2300€)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: zo 23 juni 2019, 00:02 Yep... heerlijk, zo’n lockout! Verhard, maar ookbop langere klimmen, bij staand klimmen op de pedalen, met een sprintje...
Ik heb het zelf nergens over snelheid of over verlies gehad... wel over dat het zo heerlijk rijdt :winkie: . Da's een smaakkwestie.
Maar 'feitelijk' is het soms ook sneller, waarbij het inderdaad de vraag is of dat voor gewone stervelingen wel zo relevant is. Voor wedstrijdrijders wel, daar telt elke seconde. Voor recreatieve rijders, ach. Maar... als je houdt van hardtailfeeling, als je houdt van 'een efficiënt gevoel', dan is een lockout gewoon lekker. En als je er niet van houdt, dan is het niet lekker, en gebruik je de lock gewoon lekker niet. Want op elke fatsoenlijke betere XC vork zal er sowieso een zitten, al dan niet met remote. Prima toch, dat je lekker zelf mag kiezen of je 'm wel of niet gebruikt?

Zo vond ik ook de twinlock van Scott best lekker. Inderdaad behoorlijk wat spaghetti aan je stuur, maar je kunt wel het rij-gevoel naar smaak aanpassen. Als je dat nou lekker vindt... Het is wel een hoop geschakel... Als je ook nog met een dropper in de weer moet wordt het best veel... Maar het werkt wel prima.
Scott is inderdaad ook een duur merk. Voor de prijs relatief eenvoudigere (en zwaardere) afmontages. Maar wel een erg goede fiets, goede geometrie en goed veerconcept, prima rij-eigenschappen, zowel de 100mm Spark RC als de gewone 120mm Spark. Allebei ook relatief erg trailwaardig.

Enfin.
Bij Canyon binnenvallen is ook een goed plan. En als je op de Neuron gaat zitten ga dan evt ook op de Lux zitten. Iets duurder dan de Neuron die je in gedachte had, maar een hele fijne fiets al la de Giant Anthem, de Lux heeft 110mm voor 100mm achter. Die heb ik zelf, rijdt ook heerlijk op de UHR (ik gebruik 'm in Zuid L en net over de grens, en ik rijd XC in de bergen). Je kunt bij Canyon niet heel uitgebreid testrijden maar je kunt wel een rondje doen op hun terrein zelf op verschillende fietsen. Je kunt dan even proeven hoe het voelt, de zit op een race/marathonfully en de zit op een trailfully.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Had je al naar het merk KTM gekeken? Bijvoorbeeld de Scarp 293 12. Hele strakke afmontage. Hele mooie bike ook. Vaak heeft ktm nog wel wat overjarige modellen. Dan heb je helemaal een mooie bike voor een superscherpe prijs.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

rinke schreef: zo 23 juni 2019, 20:57
De Marin heb ik via PB al een aantal vragen gesteld. Verkooppunt zit op mijn woon-werk route dus zou een prima optie zijn om me daar meer in te verdiepen.
Je bedoelt de Marin Rift Zone ? Die was me ook al eens opgevallen, zien er goed uit, jammer dat er tussen de 2 en 3 geen tussenmodel is qua prijs. Het merk zelf zegt me weinig.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

slapbandje schreef: zo 23 juni 2019, 21:02 Je zou ook een binnen kunnen lopen bij Sector2bikes in Elst (Utrecht).
Elke fiets die daar binnen staat is beschikbaar voor een echte proefrit. Daar hoort volgens hen dus ook zeker een rondje op de lokale UHR routes bij.
Bedankt voor de tip maar die verkopen enkel Santos volgens mij? Zijn in mijn ogen fietsen buiten budget...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rinke schreef: zo 23 juni 2019, 20:57 Aerelius heef een mooie opsomming gemaakt met de conclusie om eerst te bedenken welk type fully het beste bij me past en binnen dat segment verder te zoeken. Daar ligt nu ook mijn probleem, die ervaring heb ik helaas niet... Wel weet ik dat ik de fiets voor 95% de komende jaren bij trails binnen NL zal gebruiken en inzetten tijdens Run-Bike-Run met een fietsafstand van max 20km. Als ik het goed lees betekend dat een kortere veerweg zoals op de Anthem / Rockrider dan prima geschikt kan zijn.
Samengevat zijn er nu 2 afgevallen en iig 1 bijgekomen:
- Giant Anthem 29er 2
- Rockrider XC900S
- Radon Skeen Trail
Inderdaad zijn de fietsen met minder veerweg bedoeld voor het presteren, de zogenaamde wedstrijdfietsen. Dus inderdaad de beste keuze voor een run-bike-run als je daar een beetje prestatie neer wilt zetten.
Voor jouw overige beschreven gebruik hebben fabrikanten dan weer de trailbikes bedacht, met meer veerweg, een andere afstelling van de vering en meer controle. Inderdaad is de Canyon Neuron er zo eentje. Voor de echte wedstrijdrijder bieden die fietsen niet het juiste gevoel en is ook het gewicht nog een issue, maar voor vrijwel iedere andere mountainbiker zijn die fietsen nauwelijks langzamer dan de xc-bikes.

Misschien inderdaad proberen wat meer ervaring met diverse fietsen op te doen.


Sector2 heeft sowieso wel kijk op goede fietsen, je kunt er altijd even binnen vallen en ook kijken of je iets kunt testen. Maar dubbel geveerde hebben ze waarschijnlijk niet heel veel staan (ze hebben iets meer dan alleen Santos). Gewoon om te ervaren!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

rinke schreef: zo 23 juni 2019, 21:47
slapbandje schreef: zo 23 juni 2019, 21:02 Je zou ook een binnen kunnen lopen bij Sector2bikes in Elst (Utrecht).
Elke fiets die daar binnen staat is beschikbaar voor een echte proefrit. Daar hoort volgens hen dus ook zeker een rondje op de lokale UHR routes bij.
Bedankt voor de tip maar die verkopen enkel Santos volgens mij? Zijn in mijn ogen fietsen buiten budget...
Voor zover ik weet hebben zij Niner en Drössiger in hun assortiment. Mocht dat ondertussen veranderd zijn hebben ze misschien nog niet verkochte bikes staan. Een belletje er aan wagen kan altijd :-q
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hanjovdberg schreef: zo 23 juni 2019, 20:42 Pfff best hoor. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat een discussie voeren met jou best lastig is.
Nee toch? :winkie:

Ik ga liever voor feiten.
hanjovdberg schreef: zo 23 juni 2019, 20:42 Ik geef in mijn reactie aan dat het misschien best wel fijn is. Ik zeg nergens dat het tijdswinst of minder energieverlies oplevert. Jij redeneert behoorlijk vanuit Enduro fietsen. Ik ben meer een marathon/XC fietser. Ik houd ervan dat ik een stijve fiets onder mijn kont voel. Dus als ik alles kan locken voelt dat gewoon prettiger.
"Fijn" discussieert zo lastig. Ik redeneer niet vanuit enduro, maar vanuit 27 jaar rijden op FS. Zo ongeveer ieder type. Niet exclusief, want ookvoldoende hardtails gereden. Maar toer tegenwoordig vooral rond op 140 mm en ik kan niet zeggen dat die fiets deint. 'Fijn' genoeg, maar dat is mijn beleving.
En ik zeg ook nergens dat je het niet fijn mag vinden :wink:
hanjovdberg schreef: zo 23 juni 2019, 20:42 Daar zal vast nog geen wetenschappelijk bewijs voor zijn. Maar waarom zijn lockouts ooit bedacht? Waarom verkoopt elk merk fiets tegenwoordig een voorvork en demper met lockout? Het zal iyo overrated zijn, maar een heel groot deel maakt er toch gebruik van. En het psychologische en mentale deel bij fietsen mag niet onderschat worden. Imho het meest onderschatte deel van het fietsen. Ook van alle extra’s en dure opties op je fiets. Als je je er niet lekker bij voelt kun je nog de duurste fiets onder je kont hebben maar als het koppie het niet op een rijtje heeft .. dus geen wetenschappelijk bewijs maar feiten .. die zijn ook door jou niet op tafel gelegd.
Waarom? Omdat veersystemen en dempers ooit niet zo efficiënt waren. En gevoelsmatig inderdaad snelheidsverlies geven. Vanwege dat laatste aspect vinden velen het 'fijn' om de fiets te locken, zodat ze denken efficiënter onderweg te zijn.
Eind jaren negentig, begin 2000 is daar heel veel over geschreven. En getest. Is niet heel veel van terug te vinden, maar komt er op neer dat de verliezen minimaal tot nihil waren.
En zelf ook wel het 1 en ander gemeten met hartslagmeters, vermogensmeters, de hele reutemeteut. Zelfs als je de vering geforceerd liet deinen op asfalt was het verschil minimaal tot onmeetbaar. En ja, op het moment dat je die lockout inschakelt lijk je sneller te gaan. Snelheidsmeter in combinatie met vermogensmeter zegt echter van niet.
Dan kun je jezelf dus gaan voorhouden dat het slechts een gevoel is en je hebt nergens meer last van (zoals ik :winkie: ). Maar ik begrijp het stukje psychologie van de wedstrijdrijder ook wel.

Wat ieder merk dus verkoopt zijn wedstrijdgerichte fietsen met lockouts. Maar daarmee lijkt het dus alsof het is om energieverlies te voorkomen en dat is nog steeds het grootste argument van een lockout. Trailbikes kennen hooguit een iets minder soepele stand. Waarbij je in de meeste testen leest dat ze die knop eigenlijk helemaal niet gebruiken. Omdat het inderdaad niet nodig is. En als je een moderne wedstrijdfully pakt, dan veren die dingen zo stug, dat je echt niet van deinen kunt spreken in mijn ogen. Ook weer vanwege de afstelling die wedstrijdrijders lekker vinden. Let op: lekker. Niet efficiënter. Maar ja, inderdaad worden wedstrijden eerder gewonnen op 'lekker' dan op 'efficiënter'.


Maar ik wil voor de gemiddelde mountainbiker al die vage verhalen er een beetje uit halen. Het gaat er in eerste instantie om wat werkt, wat daadwerkelijk werkt. En een lockout valt daar dus niet onder.
En als die biker dan op een gegeven moment zo iets heeft dat een lockout best wel lekker aanvoelt, dan ga ik hem niet tegenhouden. Hooguit nog een keer melden dat het tussen zijn oren zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat ik in mijn reactie ook al aangaf .. dus in die zin zijn we het met elkaar eens.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Ik zie nu overigens dat de Randon Skeen Trail 9.0 voor 2100€ te koop is bij Bike-discount.de
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... 9.0-799313

Dat betekend dat deze fiets toch zeker binnen budget valt plots.... Ik moet zeggen dat de fiets wel top afgemonteerd is met alles GX (cassette, shifter, ketting, deri, crankstel..). Hoe zit het bij deze fiets qua demper en vork? (en ik hoef echt niet de top van de top want dat haal ik er toch niet uit). Zelfde vraag qua remmen, zijn het een beetje redelijke kwaliteit Magura's?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Met de demping is mijns inziens helemaal niets mis. Ik rij zelf ook alleen maar met Fox op al mijn fietsen dus ben wellicht bevooroordeeld maar heb daar alleen maar goede ervaringen mee.

Magura remmen hadden de reputatie nogal snel lucht aan te zuigen en/of te lekken maar of dat nog steeds zo is durf ik niet te zeggen.

Wat je ook kunt doen is de remmen vervangen door een setje jong gebruikte Hope remmen. Met het geld wat je bespaart op je oorspronkelijke budget en met de verkoop van die Magura's zou je zelfs kunnen zoeken voor een setje tech 3 E4 remmen. Dan ben je meteen klaar vwb de remmen en heb je echt topspul.

Hou wel rekening met wat extra kosten voor pedalen. Die worden niet bij de fiets geleverd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Bedankt voor de tips qua remmen. pedalen gaan van mijn huidige fiets over verwacht ik..

Via 99spokes.com heb ik de geometrieen van de Radon, Canyon, Giant en mijn huidige Sensa over elkaar heen gelegd in vergelijkbare maatvoering (maat gebaseerd op lengte + binnenbeenlengte die de drie merken mij adviseren) en mijn huidge 21" Sensa. Dit geeft het volgende plaatje en cijfers:
Afbeelding

Kanttekening bij mijn Sensa is dat ik vind dat ik een vrij ver naar voren moet leunen...
Nu vallen me een aantal zaken op...
- De reach van alle 3 de fullies is groter dan de Sensa, leun ik dan nog meer naar voren?
- De 3 fullies hebben een redelijk overeenkomend frame zo op het eerste gezicht. De Sensa totaal anders, wat kan ik verwachten qua rij eigenschappen?
- door een kortere achterbrug van de fullies tov Sensa in combinatie met een stijlere balhoofdhoek lijkt de Sensa als het ware naar achteren te staan qua wielbasis tov de fullies. Hoe moet ik dit interpreteren en wat verandert dit qua eigenschappen.

Zijn er nog meer opvallende zaken aan dit plaatje waaruit ik belangrijke dingen kan concluderen?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vergissing die vaak gemaakt wordt: de reach is NIET de afstand van je zadel tot je stuur. Die afstand wordt vooral bepaald door de combinatie bovenbuislengte + stuurpenlengte.
De reach is de horizontaal gemeten afstand van hart bottombracket tot hart bovenkant balhoofdbuis.
(Dat die verwarring ontstaat vind ik niet gek overigens, reach kan ook vertaald worden als reikwijdte).

Maar simpel gezegd is de bovenbuislengte een indicatie voor hoe lang een fiets aanvoelt als je zit, en de reach is een indicatie voor hoe lang de fiets voelt als je staat.

Je kunt een vrij lange bovenbuis hebben, met een relatief korte reach. Zie op volgend plaatje wat er zou gebeuren als je de zitbuis verder achterover zet. De bovenbuislengte (1) veranderd dan, die wordt langer want je zadel wordt immers verder naar achteren gezet. Maar aan de reach verandert helemaal niets!
Dus andersom werkt uiteraard ook, een steile zitbuishoek combineert een (relatief) korte bovenbuis met een lange reach.

Heb je toevallig geen gegevens over de bovenbuislengte van je Sensa? Anders zelf even meten: meetlint horizontaal houden (!) vanaf midden bovenzijde balhoofdbuis tot midden zadelpen.
Waarschijnlijk is de bovenbuis van de Sensa relatief lang, waardoor je gestrekt zit. Maar de zitbuishoek is juist flauwer dan van de andere bikes in je schemaatje, waardoor de reachwaarde korter uitvalt.

Maar pas op, er zijn meerdere maten die invloed hebben. Bedenk bijvoorbeeld wat er gebeurd als de balhoofdbuis hoger uitkomt: dan wordt de reachwaarde korter...

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Bedankt voor de info.. Wat reach is wist ik al maar de relatie die je nu uitlegt tussen reach en hoek van je zitbuis had ik nog nooit over nagedacht.. Ik zal de bovenbuis eens meten en deze lengte naast die van de Radon en Canyon houden (616 en 623 mm).
Beide hebben een steilere zitbuishoek (75° resp 74.5°) tov de Sensa (73.5°) dus dat zou betekenen dat je reach langer kan zijn maar je top tube lengte relatief korter en dus een gelijke of korter zit (als ik je verhaal goed begrepen heb).
Het is dus niet enkel Stack en Reach bekijken maar ook nog vele andere elementen.. leerzaam... thanks!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, het is altijd een samengaan van verschillende factoren wat uiteindelijk bepaalt hoe je op de fiets zit en hoe hij voelt qua stuurkarakter. Daarom is het ook zo moeilijk -zo niet onmogelijk- om van papier te zeggen hoe een fiets zal zitten en rijden.
Helemaal omdat je zelf ook nog invloed op dat rijkarakter uitoefent, door je houding en rijstijl...

Tenzij je echt een totaal verkeerde maat hebt zul je aan zo'n beetje elke fiets wennen, en je kunt natuurlijk ook nog wat finetunen. Maar of het uiteindelijk een "best fijne" fiets is of dat je echt het wow-gevoel erbij krijgt is in mijn ervaring eigenlijk niet met zekerheid te voorspellen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik mis toch een beetje de bovenbuislengte/top tube length, stuurpenlengte en eventueel nog stuurinfo (flatbar danwel riserbar, stuurbreedte) om een nog betere indruk te kunnen krijgen van de 'grootte' van de fiets, over hoe 'lang en diep' de zit is op de fiets. De fiets moet inderdaad 'lang genoeg' zijn, qua 'lengte' passen. De zit fijntunen kun je doen door evt een stuurpen hoger/lager te zetten door spacers eronderuit te halen danwel eronder te zetten, stuurpen (indien geen 0 graden pen) om te draaien, stuurpen 1-2 cm langer korter te kiezen, stuur paar cm smaller (zagen), breder (nieuwe) te kiezen, flatbar wisselen voor riserbar of omgekeerd. Dat zijn de puntjes op de i... Maar de 'lengte' moet goed zijn. Reach is dus zeer belangrijk, maar bovenbuislengte, stuurpenlengte en stuurbreedte heb je ook nog nodig, ontbreekt in je tabel.

Qua reach zijn de 3 nieuwe allen nagenoeg even lang in ieder geval, qua chainstaylengte achtervork ook. Je Sensa is wat geometrie echt wel ouderwets te noemen. Maar daar hadden meer 29"-ers uit die tijd last van.
Elke nieuwe fiets, ongeacht de precieze cijfers, zal tegenwoordig langer (qua reach) zijn, een kortere chainstay hebben, en een flauwere stuurhoek, meestal ook een scherpere zithoek.
Dit maakt een moderne fiets tot een staand betere klimmer, staand betere stabielere afdaler, wendbaarder door de kortere chainstay, en gemoedelijker bergaf door de flauwere stuurhoek. 'Trailwaardiger', kortom. Alle categorieën bikes maken deze ontwikkeling door, zelfs de meest racy hardtails. Qua stuurhoek moet het ook weer niet te flauw worden, dan schiet het door en wordt het wel zeer steil-bergaf georienteerd, erg enduro/downhill achtig, dat gaat je tegenwerken op de korte-snelle-bochtjes parcoursen die nu steeds meer verschijnen in Nl.

Ben benieuwd naar de nog ontbrekende info.

Je zult er altijd op vooruit gaan, de vraag blijft een beetje, van welk type fiets ben je het meest gecharmeerd. Hoe snel XC, hoe trailwaardig, hoe 'potent' moet het worden? Welk karakter spreekt je het meest aan...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie