American Eagle Flow; of toch een Chinees frame (Trifox/Edge Design)?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Voor mijn zoon ben ik aan het kijken naar een xc-fully. Zelf heb ik een Spark RC maar meneer had wel interesse in de nieuwe Flow van American Eagle. Op hun website ziet de fiets, die nu eindelijk te koop is, er mooi uit. Ik had verwacht dan wel wat goedkoper uit te zijn dan met een Spark RC in carbon. Maar dat blijkt niet helemaal zo te zijn; € 2.995,00 voor het kale frame en € 3.195,00 inclusief DT-Swiss demper. Eigenlijk vind ik het veel te gek maar goed, aangespoord door zoonlief toch even wat tests gezocht. Vervolgens kwam ik deze tegen: https://bikerumor.com/2019/06/06/americ ... tain-bike/
Daar zijn ze best positief over de fiets. Wel doen de maten me denken aan de Spark maar er zijn ook verschillen. Wat me nu het meest opvalt is de verschillende commentaren in het artikel. Er wordt zelfs gezegd dat het om dit frame gaat: https://www.aliexpress.com/item/TRIFOX- ... 15478.html

Ik moet zeggen dat ik nog twee druppels water moet tegenkomen die meer op elkaar lijken. Ik heb eens wat verder gezocht en kwam de Apex Reliq tegen van Erik Dekker tijdens de afgelopen Cape Epic. Volgens mij zijn het nu ineens drie druppels water, overigens is de Reliq van Dekker niet te koop want niet op de website van Apex.

Hoe zit zoiets nou. Is de American Eagle echt ruim € 2.000,00 meer waard dan de Trifox? Of is de AE eigenlijk een Trifox. Normaal zou ik niet zo maar zo'n Chinees frame kopen maar als Bart B. zijn team er op rijdt dan durf ik er ook wel een op te bouwen voor mijn zoon. Voor die € 2.000,00 kom ik een heel eind. Ik lees nog wel wat opmerkingen over verschillende carbon fibers die toegepast worden maar daar zegt AE niets over op hun site. De Trifox zou van T(Toray?)700 vezels gemaakt zijn. Goed genoeg voor zoonlief volgens mij.
Laatst gewijzigd door Brambo67 op vr 5 juli 2019, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Wat ik via via heb gehoord over de ontwikkeling van de fully van AE, is dat het zo lang geduurd heeft omdat ze heel veel testmodellen hebben laten maken, aanpassingen aan de geo, nieuwe testmodellen, enzovoort. Wat voor een klein bedrijf duur en tijdrovend is.

Maar zoals gezegd, dat is via via. Die frames lijken inderdaad wel heel erg op elkaar!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4126
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Zelfs in details als de "flip-chip" bij de rocker, en de kabelinlaat op het balhoofd lijken ze indentiek. Het lijkt mij hetzelfde frame. En of AE dan een gerebadgede Trifox verkoopt of Trifox een eigen frame bakt in de mallen van AE in de avonduren lijkt mij niet heel relevant. Als je niet heel veel belang hecht aan een soepele garantieafhandeling "om-de-hoek" (ik ken de reputatie van Trifox overigens niet op dat vlak) zou ik gaan voor de Trifox.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Tja, het is wel heeeeeel erg verdacht dat ze zo precies op elkaar lijken. Zefs de boutjes van de lagers zijn exact hetzelfde.

Ik zou het wel weten als ik iets moest kopen, en dat was zeker geen AE. Ik was zeker voor de Chinees gegaan.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

In de commentaren op Bikerumor reageert ook een 'Bart Bart'; het zou toch niet.....

EDIT: zag net op VOJO dat;' American Eagle maakt gebruik van Toray en Matrix T700/800 carbon vezels.'
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Een merk als American Eagle is veel te klein om zelf een frame te ontwikkelen en de kosten van alle mallen (voor de proefmodellen) te dragen.
99% Kans dat ze gewoon gezocht hebben naar een goed "open mould" frame en die onder hun eigen naam op de markt brengen.
Er zijn heel veel kleine merken (en soms ook grotere) die op die manier werken.

https://www.bikebiz.com/when-a-fake-isn ... nock-offs/
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Pollekes schreef: ma 24 juni 2019, 12:21 Een merk als American Eagle is veel te klein om zelf een frame te ontwikkelen en de kosten van alle mallen (voor de proefmodellen) te dragen.
99% Kans dat ze gewoon gezocht hebben naar een goed "open mould" frame en die onder hun eigen naam op de markt brengen.
Er zijn heel veel kleine merken (en soms ook grotere) die op die manier werken.

https://www.bikebiz.com/when-a-fake-isn ... nock-offs/
Dat AE klein is en misschien te klein om een eigen frame te ontwikkelen snap ik. Wat ik niet snap is het enorme prijsverschil nadat zij het (zeer waarschijnlijk) ge-rebranded hebben. Een Epic S-works van Specialized kost inclusief Brain Demper € 3.899,00. Dan betaal je voor R&D en een geavanceerde demper. Bij AE betaal je € 3.199,00 voor iets wat op de open markt te kopen is voor een fractie van het geld. Het bevreemd me en voelt eigenlijk niet goed. Ik denk dat ik m'n zoon dit ook maar eens ga uitleggen. Er zijn veel mooie carbonfietsen te koop van gerenommeerde leveranciers voor minder geld. Een Spark RC Team van dit jaar kost € 3.999,00. Dan weet ik wat ik voor hem koop en daar kan ik de AE Flow nooit voor afmonteren. Lukt waarschijnlijk zelfs niet met de Trifox... Of misschien toch een Canyon Lux erbij. Hij is net zo lang als ik dus mag papa 'm vast wel eens lenen.... :bier:
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik heb deze

https://www.megamo.com/en/113/bikes-mountain.html

lijkt er veel op maar net iets anders , heb er ook over gedacht een chinees te nemen maar eens gerekend en kwam met losse parts hoger uit
het gemak van lbs ,geen gedoe met douane en een aanspreekpunt dan kies ik toch echt voor mijn lokale lbs
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Wat ik zo aan verschil kan ontdekken (Niet veel tijd genomen om te kijken)
De AE heeft een 31.6 zadelpen en de Trifox een 34.9. Lijkt me dan sterk dat het frame hetzelfde is. Al zijn de gelijkenissen groot.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Volgens mij is dat geen verschil, de een gaat over de pen en de ander over de buis.. zie ook de bikerumor site..

"By the way, do you see that two-part seatpost clamp that actually clamps the 34.9mm seattube in the lower half, and clamps directly onto the 31.6mm seatpost itself on the upper half?"

Dat os precies hetzelfde als op de ali site.. "Suitable Seatpost: 31.6mm (Clam: φ34.9mm)"
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

_Erik_ schreef: ma 24 juni 2019, 21:19 Wat ik zo aan verschil kan ontdekken (Niet veel tijd genomen om te kijken)
De AE heeft een 31.6 zadelpen en de Trifox een 34.9. Lijkt me dan sterk dat het frame hetzelfde is. Al zijn de gelijkenissen groot.
Klemmaat is 34.9.
Zadelpenmaat is 31.6
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Brambo67 schreef: ma 24 juni 2019, 13:37
Pollekes schreef: ma 24 juni 2019, 12:21 Een merk als American Eagle is veel te klein om zelf een frame te ontwikkelen en de kosten van alle mallen (voor de proefmodellen) te dragen.
99% Kans dat ze gewoon gezocht hebben naar een goed "open mould" frame en die onder hun eigen naam op de markt brengen.
Er zijn heel veel kleine merken (en soms ook grotere) die op die manier werken.

https://www.bikebiz.com/when-a-fake-isn ... nock-offs/
Dat AE klein is en misschien te klein om een eigen frame te ontwikkelen snap ik. Wat ik niet snap is het enorme prijsverschil nadat zij het (zeer waarschijnlijk) ge-rebranded hebben. Een Epic S-works van Specialized kost inclusief Brain Demper € 3.899,00. Dan betaal je voor R&D en een geavanceerde demper. Bij AE betaal je € 3.199,00 voor iets wat op de open markt te kopen is voor een fractie van het geld. Het bevreemd me en voelt eigenlijk niet goed. Ik denk dat ik m'n zoon dit ook maar eens ga uitleggen. Er zijn veel mooie carbonfietsen te koop van gerenommeerde leveranciers voor minder geld. Een Spark RC Team van dit jaar kost € 3.999,00. Dan weet ik wat ik voor hem koop en daar kan ik de AE Flow nooit voor afmonteren. Lukt waarschijnlijk zelfs niet met de Trifox... Of misschien toch een Canyon Lux erbij. Hij is net zo lang als ik dus mag papa 'm vast wel eens lenen.... :bier:
Niks mis met de fiets van MvdP. Frameset 2499,- en kant en klaar zeer goed afgemonteerd.
Rij zelf de Lux SL 8,0 Race Team... was in de running voor de Spark RC Pro... moest te lang wachten en incl. upgrades was die Spark nog niet steeds niet zo mooi en licht afgemonteerd en ‘goedkoop’ als de Lux. Hij gaat als de bliksem, op en af.
Ik zou zelf voor een Spark RC of Lux gaan, en de AE, mmmhhh... relatief zeer prijzig, ook niet het lichtste frame, juist voor zo’n prijs, las ik laatst in een test.
En een Chinees frame, ook een gokje? Is het een bekend merk met goede garantieafhandeling? Ik ken het niet, maar dat zegt nada, verdiep me niet zo in die Chinezen, wat huiverig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

aurelius schreef: ma 24 juni 2019, 21:36 Niks mis met de fiets van MvdP. Frameset 2499,- en kant en klaar zeer goed afgemonteerd.
Rij zelf de Lux SL 8,0 Race Team... was in de running voor de Spark RC Pro... moest te lang wachten en incl. upgrades was die Spark nog niet steeds niet zo mooi en licht afgemonteerd en ‘goedkoop’ als de Lux. Hij gaat als de bliksem, op en af.
Ik zou zelf voor een Spark RC of Lux gaan, en de AE, mmmhhh... relatief zeer prijzig, ook niet het lichtste frame, juist voor zo’n prijs, las ik laatst in een test.
En een Chinees frame, ook een gokje? Is het een bekend merk met goede garantieafhandeling? Ik ken het niet, maar dat zegt nada, verdiep me niet zo in die Chinezen, wat huiverig.
Enige met de Canyon is de levertijd maar eerlijk gezegd kun je er bijna niet onderuit. Zelfs met het Trifox frame ben ik zoveel meer geld kwijt dan met een vergelijkbare Canyon. Heb het gisteren even bij hem in de week gelegd. American Eagle is sowieso van de baan. Zoonlief vindt het zelf ook niet te verteren om zoveel geld voor een frame te betalen waarbij je niet de backup en know-how hebt van de grote merken. Daarbij hebben we allebei toch het idee dat dit echt dezelfde frames zijn en dan is de keuze wel gemaakt.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Al eens gedacht aan de Orbea Oiz als alternatief?

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -29-m10-19

Een snelle en zeer lichte XC fully en prijs/kwaliteit een erg goede optie. Zeker als je bij een locale dealer nog een mooi prijs kan bedingen. Het leuke is dan ook nog dat je zelf de kleuren kan samenstellen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt het even in de week gelegd?
Wie betaalt bepaalt!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie