Cannondale scalpel 4 vs Specialized epic comp carbon vs Orbea oiz m10 19

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik zit er over na te denken om mijn Rotwild fully te verkopen en dan een xc fully aan te schaffen. Niet dat de Rotwild niet meer voldoet (super speelse fiets die ook best snel op de xc rondes is) maar ik wil graag een iets lichter en dan carbon fiets.

Nu zit ik te denken aan 1 van de bovenstaande fietsen, graag wat ervarings review omtrent het gedrag van deze fietsen, kunnen ze ook wel uit te voeten in iets ruigere gebieden, wie levert de beste garantie voorwaarden. Wat zou jullie keuze zijn.

Ben +/- 74kg en 1.78 lang. Mijn gewicht moet nog iets lager ben ik mee bezig alleen duurt iets langer 😁

https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 077-154345

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -29-m10-19

https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... =undefined
Laatst gewijzigd door Fries74 op za 29 juni 2019, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Zijn allemaal top, zou zelf geen brain vering willen dus valt voor mij de epic af. Koop de mooiste of eentje waar je een goede deal van vind, of degene waarvan de fijne dealer om de hoek zit.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

En mag ik vragen waarom geen brain? Die dealer is lekker dichtbij de scalpel zit dichtbij mijn vaste route 45km rijden en de orbea is nog iets verder weg
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Fries74 schreef: do 27 juni 2019, 15:11 En mag ik vragen waarom geen brain? Die dealer is lekker dichtbij de scalpel zit dichtbij mijn vaste route 45km rijden en de orbea is nog iets verder weg
omdat zoals ik er tegen kijk Brain een gecompliceerde oplossing is voor een probleem wat niet bestaat, en je te veel hoort over mensend die door verschillende brain dempers heen gaan. Het enige voordeel is dat sommige mensen houden van het "stijvere gevoel", verder geen aantoonbare prestatiewinst.
Verder zelf geen ervaring mee, maar die wil ik dus ook niet :bier: . RIjden er genoeg happy rond op een epic.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fries74 schreef: do 27 juni 2019, 15:11 En mag ik vragen waarom geen brain? Die dealer is lekker dichtbij de scalpel zit dichtbij mijn vaste route 45km rijden en de orbea is nog iets verder weg
De brain gaat kapot en kapot en kapot en kapot en kapot. Net zolang tot jij er genoeg van hebt en de fiets verkoopt, dan zit iemand anders ermee.
Verder is de Speci een beetje laag bij de grond, waardoor je continue met je pedalen aan de grond zit. Daar kan ik zelf heel zenuwachtig van worden, maar dat is persoonlijk. De brain is een universeel probleem.
Tenzij je de achtervering zo stug zet dat je de kapotte brain niet voelt (en de achtervering ook niet) maar dan kan je beter een HT kopen.
Ook al woont de Speci dealer bij jou in huis, de brain gaat kapot. (en kapot enz...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, ruiger buitenland. Daar zijn ze niet voor gemaakt.


Afstelling van de vering is alsof je met een 2.6 band op een hardtail rijdt, net genoeg om de scherpe randjes er af te halen, niet echt dat je controle krijgt. Maar ja, met 100 mm aan de voorkant...

Moet ik wel zeggen dat de Lefty vergeleken met andere vorken in die klasse echt wel controle levert. Als een Pike met 100 mm zeg maar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 27 juni 2019, 18:32 Tja, ruiger buitenland. Daar zijn ze niet voor gemaakt.
...
In het grote kapotte brain topic gaat het volgens mij alleen maar om NL.
Speci heeft gewoon geluk dat de meeste brain rijders het niet voelen, of de demper domweg zo hard oppompen dat het toch nauwelijks nog veert (toertocht vee).
Zouden ze daadwerkelijk alle kapotte brains telkens moeten servicen/vervangen, dan waren ze allang failliet (of waren de Specis nog duurder).
Wel jammer eigenlijk, want dat zou een goede prikkel zijn om dat ding eindelijk in de vuilnisbak vd ontwerper te gooien, of eindelijk een echte oplossing te bedenken.
Nu is het enige dat inert is aan de brain de stand vd techniek...

Eens wat betreft de Lefty. Door de rollagers is het een heel soepele vork, die door het (nagenoeg) ontbreken van wrijving ook heel goed af te stellen is. Maar het merk met de grote C durft ook wel een paar centen te vragen voor dat moois. (maar dan werkt het tenminste, in tegenstelling tot...)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zie dat de Orbea duurder is dan de Scalpel. (bedankt voor de linkjes :bier: )
Als ik dit budget had voor een XC FS, dan zou de Scalpel een serieuze kans maken.
Orbea heeft dan weer een slimme mix van Sram en Shimano.
Beide wielsets kunnen mij niet charmeren.

De Scalpel met XT remmen en andere wielen ?
(Specialized valt voor mij af, mocht dat nog niet duidelijk zijn)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 18:46 Eens wat betreft de Lefty. Door de rollagers is het een heel soepele vork, die door het (nagenoeg) ontbreken van wrijving ook heel goed af te stellen is. Maar het merk met de grote C durft ook wel een paar centen te vragen voor dat moois. (maar dan werkt het tenminste, in tegenstelling tot...)
Volgens mij hebben 88 rollagers nog altijd meer weerstand dan een oliefilm... . Maar goed, in de praktijk is het een zeer soepele vork inderdaad.

Het is meer dat de compressie demping heel anders afgesteld staat en daardoor klappen ook echt verwerkt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 27 juni 2019, 18:52 Zie dat de Orbea duurder is dan de Scalpel. (bedankt voor de linkjes :bier: )
Als ik dit budget had voor een XC FS, dan zou de Scalpel een serieuze kans maken.
Orbea heeft dan weer een slimme mix van Sram en Shimano.
Beide wielsets kunnen mij niet charmeren.

De Scalpel met XT remmen en andere wielen ?
(Specialized valt voor mij af, mocht dat nog niet duidelijk zijn)

Dan zou ik dus beter de scalpel 3 kunnen nemen maar dan met xt remmen. Die heeft ook een 10/50 cassette ipv 11/50

Alleen niet veel lichter dan de scalpel 4 en wel weer zwaarder dan de scalpel 2 (snap niet goed wat de 2 zoveel lichter maakt dan de 3)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wij van WC-eend... Ik rijd zelf een Canyon Lux. Als je bij het door jou vastgestelde budget kijkt naar een Lux, weet ik zeker dat je uitkomt bij een beter/lichter afgemonteerd exemplaar dan een vergelijkbaar geprijsde Cannondale of Specialized. Nadeel: wachttijd? De OIZ is ook prachtig en relatief competitief geprijsd, ook vaak met een schuin oog naar gekeken.
Heb zelf de Lux met 110mm 34 Fox vork, 1x12 XTR groep, dropper, carbon DT 1250 wielset, zit rond de 10,7kg (maatje S, jij hebt denk ik M nodig). Zeer potent, en snel op en af. MvdP fiets ook op een Lux, maar dan op het 100mm model, met het nog wat lichtere carbon frame, als je nog lichter zoekt, tegen een (relatief) betaalbare prijs.
En als je een Cannondale of Specialized overweegt, en je het 'dus' niet erg vindt evt wat meer te betalen, of een wat mindere afmontage voor de prijs voor lief neemt, dan hoort zeker ook een Spark RC thuis in het rijtje gegadigden. Ook zeer goede rij-eigenschappen, zelfde wat duurdere prijsklasse als de Scalpel en Epic.

Maar het zijn allemaal mooie bikes, de Scalpel, Epic, OIZ, Spark RC en Lux...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

@ aurelux: jij werkt bij Canyon, dat kan bijna niet anders. :tong :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aurelius, is de Lux 2019 nog leverbaar?
(en wanneer)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

theemutz schreef: vr 28 juni 2019, 19:29aurelux
I see what you did there :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

theemutz schreef: vr 28 juni 2019, 19:29 @ aurelux: jij werkt bij Canyon, dat kan bijna niet anders. :tong :-q
Ik zeg toch, ‘Wij van WC-eend’. Werk er niet, ben wel een zeer tevreden klant.

Zeer veel 2019 is uitverkocht, maar zodra 2020 arriveert: gewoon meteen bestellen.
En... als je dagelijks de site checkt kan een model zomaar weer even te koop komen. Meteen toeslaan. Zo kwam ik ook aan mijn eigenlijk uitverkochte modelletje. Ik wachtte toen al veel te lang op een bestelde Spark Pro RC, dus het moet geen Canyon zijn, hoor. En nog een 26” Epic gehad, ook lekker, brain beviel ook goed. Tomac Carbide gereden... ook lekker... maar mijn huidige Lux is toch het lekkerst, tsja.
Maar ik denk dat veel LBS-modellen ook al niet meer verkrijgbaar zijn in alle maten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie