XC MTB voor <€750

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

slapbandje schreef: di 2 juli 2019, 21:03 Als ik je nou 1 hele goede tip mag geven; spendeer de komende zomer een maand aan vakantiewerk.
Dan verdubbeld je je budget ruimschoots en dan kun je echt meteen een goede fiets kopen.

Met alle respect naar die fietsen van € 800/1000,- maar wanneer jij deze sport echt leuk gaat vinden lopen je ook met die fietsen binnen no time tegen de beperkingen aan (met name de vork en de relatief zware wielset).
Na enige tijd investeren in een andere vork en wielen kan natuurlijk maar dat kost je ook een flinke duit en, eerlijk gezegd, hoef je bij verkoop van de standaard geleverde vork en wielen geen hoofdprijs te verwachten want die raak je heeeeel moeilijk kwijt.

Zing het nog eventjes uit op je huidige fiets en zoek er aan het einde van de zomer eentje uit waarbij je meteen in een hogere categorie zit. Afmontage is dan stukken beter, ook qua wielen en vork.
Bijkomend voordeel is dat tegen die tijd echt de 2019 modellen zowat overal in de uitverkoop gaan dus zou het zomaar kunnen dat je een fiets van € 2000/2200 meekrijgt voor € 1500/1600.
Ik heb net 20 weken stage (met vergoeding) erop zitten en sta de komende weken genoeg ingepland bij de supermarkt, dan verdien je inderdaad goed, maar ik kan niet zomaar even €1500 uitgeven aan een hobby. Ik heb een vakantie zelf betaald en ook gaat het collegegeld volgend jaar weer omhoog (tot boven de €2100). Daarom moet ik wel opletten dat ik genoeg overhoud voor de belangrijke dingen. Als ik spaar totdat ik een fiets van €2000 kan betalen, dan zijn we al ver in 2020/2021.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: di 2 juli 2019, 21:41Als ik spaar totdat ik een fiets van €2000 kan betalen, dan zijn we al ver in 2020/2021.
Nee, dat is geen goed idee... .


Ik zou doorsparen tot 2025 en dan voor een echt perfecte bike van €8.000,- gaan! :bier:


Mark2201 schreef: di 2 juli 2019, 21:41 Daarom moet ik wel opletten dat ik genoeg overhoud voor de belangrijke dingen.
Belangrijke dingen? Mis ik iets?


Er bestaat nog zo iets als 'noodzakelijke dingen'. Zoals eten. En eventueel een opleiding, maar dat is al 'highly overrated'.


Belangrijke dingen zijn: mountainbikes, mountainbike-onderdelen, mountainbike-vakanties. Eventueel een auto om je fiets te kunnen vervoeren. Een schuur waarin je kunt knutselen aan je mountainbike. Al het andere: bijzaken!


:kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar het is goed dat je inderdaad een grens hebt getrokken voor jezelf! Je kunt inderdaad door blijven gaan met optrekken van die grens, maar zelfs bij die prijs zal er heus nog wel wat bij komen na de aanschaf.

Je weet nu de beperkingen van wat je koopt, maar het is niet zo dat je er geen lol mee kunt hebben. Hooguit moet je hier en daar een tikje voorzichtiger doen.

Aurelius heeft inderdaad een paar mooie voorzetten gegeven, de goedkoopste opties zijn bereikbaar.


Zaken als iets lichtere banden kun je bijvoorbeeld op het forum scoren. Licht gebruikt, maar slechts een paar tientjes. Bijvoorbeeld. En er zijn ook vast wel forumleden die zelfs daadwerkelijk kunnen en willen helpen met wat afstellen of monteren van onderdelen als je daar niet uit komt en als je niet naar een fietsenmaker wilt gaan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Mijn absolute max ligt toch wel bij de €1000, voor mijn gebruik (voornamelijk flowrides / single tracks) lijkt mij dat genoeg om een degelijke fiets te krijgen. Maar hoe zit het met de 2020 fietsen? Komen die toevallig deze zomer al waardoor de 2018/2019 versies binnenkort worden afgeprijsd? Of zal ik dan moeten wachten tot het najaar?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Meeste nieuwe bikes komen na de grote beurs in Friedrichshafen, ongeveer vanaf (sept-) okt., naar de dealers. Maar veel fabrikanten laten dit los en houden hun eigen presentaties, of introduceren nieuwe bikes het hele jaar door.
Je kunt wachten, maar ik zou gewoon toeslaan op het moment dat zich een mooie kans voordoet, ze zullen niet overal maatjes XL hebben staan van een gedroomd model voor jouw budget dat in de aanbieding komt.

Nog wel een tip: tijdens de Tour de France zie je soms acties. Die begint komend weekend.
Bv bij Canyon, internetter. Die is nieuw altijd al relatief goedkoop/zeer goed afgemonteerd voor de prijs, en soms wordt er dan extra korting gegeven. Check hun website maar eens. Ze hebben ook een Factory Outlet waarin soms juist de allerkleinste en allergrootste maten verschijnen met wat korting, die Outlet is er het hele jaar door, https://www.canyon.com/nl-nl/outlet-bikes/.
En op de website van 12GObiking en Fietsenwinkel.nl is altijd wel wat te vinden met korting. Daar keek ik ook voor dat rijtje Cubes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

aurelius schreef: wo 3 juli 2019, 07:43 Meeste nieuwe bikes komen na de grote beurs in Friedrichshafen, ongeveer vanaf (sept-) okt., naar de dealers. Maar veel fabrikanten laten dit los en houden hun eigen presentaties, of introduceren nieuwe bikes het hele jaar door.
Je kunt wachten, maar ik zou gewoon toeslaan op het moment dat zich een mooie kans voordoet, ze zullen niet overal maatjes XL hebben staan van een gedroomd model voor jouw budget dat in de aanbieding komt.

Nog wel een tip: tijdens de Tour de France zie je soms acties. Die begint komend weekend.
Bv bij Canyon, internetter. Die is nieuw altijd al relatief goedkoop/zeer goed afgemonteerd voor de prijs, en soms wordt er dan extra korting gegeven. Check hun website maar eens. Ze hebben ook een Factory Outlet waarin soms juist de allerkleinste en allergrootste maten verschijnen met wat korting, die Outlet is er het hele jaar door, https://www.canyon.com/nl-nl/outlet-bikes/.
En op de website van 12GObiking en Fietsenwinkel.nl is altijd wel wat te vinden met korting. Daar keek ik ook voor dat rijtje Cubes.
Dan zal ik de sites zeker in de gaten houden, bedankt voor de tip :-q

Daarnaast zal ik sowieso nog kijken naar de fietsen die inmiddels zijn voorgesteld en welke voor mij dan het beste is. De Cubes van Aurelius zien er goed uit, al is de Reaction Race 2018 nog wel te duur.
Af en toe zal ik ook het asfalt pakken, om de omgeving een beetje te verkennen of om bij het bos te komen. Dan is het fijn om redelijk zware versnellingen te hebben, zodat ik bij wind mee lekker door kan trappen. Is een 1 * x versnelling dan genoeg? Of is het voorblad (gemiddeld) kleiner dan het grootste voorblad van een 2 / 3 * x versnelling? Ik merk met mijn huidige Giant dat een 3 * x versnelling niet praktisch is bij hellingen of andere omstandigheden waar je snel moet schakelen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Alleen die voorvork... als nou het model daarboven van 1099,- met Judy (Grand Canyon Al 7,0, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M) in de Outlet zou komen daarentegen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Bike Discount heeft ook vaak aardige acties;
Bijvoorbeeld deze Radon ZR Team 8.0 voor € 865,- met 2x11 SLX schakelgroep, RS Judy.
Komt nog wel € 30,- verzendkosten bij.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Giant-E schreef: wo 3 juli 2019, 08:40 Dit is wel een buitenkansje hoor:

https://www.canyon.com/nl-nl/outlet/mou ... 09433.html
Ziet er inderdaad goed uit, eentje om in de gaten te houden.
aurelius schreef: wo 3 juli 2019, 08:52 Alleen die voorvork... als nou het model daarboven van 1099,- met Judy (Grand Canyon Al 7,0, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M) in de Outlet zou komen daarentegen...
Nu inderdaad net iets te duur, maar als die met korting onder de €1000 komt is het zeker een hele goede optie. Op de foto's zie ik in het frame een gat zitten (boven "Canyon"), dit is voor een eventuele voorderailleur neem ik aan?
Ik vraag me dan wel af hoe deze fiets voor €1099 op papier beter lijkt te zijn dan andere fietsen met ongeveer dezelfde prijs. 120mm luchtvork ipv 100mm, 12,7kg ipv de gebruikelijke 13.5-14kg terwijl ie bredere banden heeft, degelijke banden naar mijn idee, goede derailleurs...

Het zou ook fijn zijn als de banden tubeless ready zijn. Dit is natuurlijk een beetje duurder, maar heeft verder alleen maar voordelen heb ik begrepen.
Laatst gewijzigd door Mark2201 op wo 3 juli 2019, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Radon is ook mooi! Maat groot genoeg?

Outlet Canyon: Canyon is internetmerk, geen dealernetwork, daarom zo goedkoop. De goede afmontages icm lichte frames zorgen voor rel. licht gewicht.
Je kunt binnen een maand een fiets retourneren zonder opgaaf reden. Die lichtgebruikte fietsen, max 1 maand oud, komen in de outlet.

Radon is ook internetmerk, wat kleiner, gelieerd aan een Dts webshop, zie het linkje. Ook goed!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Jan Willem schreef: wo 3 juli 2019, 09:25 Bike Discount heeft ook vaak aardige acties;
Bijvoorbeeld deze Radon ZR Team 8.0 voor € 865,- met 2x11 SLX schakelgroep, RS Judy.
Komt nog wel € 30,- verzendkosten bij.
Ziet is ook goed uit, alleen is de reach met 440mm niet zo groot bij het grootste formaat (22"). De Canyon 6.0 & 7.0 hebben 475mm.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Die radon 22" is volgens de site van BD in stock.
De reach 440mm komt daarmee vrijwel overeen met die van het Merida frame in je startpost.
Maar er is meer dan alleen reach en hoe belangrijk die reach voor jou is, kan ik moeilijk inschatten, ik loop achter want mijn kennis en ervaring rond geometrie stopt ergens in 2015.
Daar ga ik dan ook maar niks over zeggen.
Maar zie ik het goed dat je inmiddels kijkt naar bikes van ± € 1100,- ?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Jan Willem schreef: wo 3 juli 2019, 10:40 Die radon 22" is volgens de site van BD in stock.
De reach 440mm komt daarmee vrijwel overeen met die van het Merida frame in je startpost.
Maar er is meer dan alleen reach en hoe belangrijk die reach voor jou is, kan ik moeilijk inschatten, ik loop achter want mijn kennis en ervaring rond geometrie stopt ergens in 2015.
Daar ga ik dan ook maar niks over zeggen.
Maar zie ik het goed dat je inmiddels kijkt naar bikes van ± € 1100,- ?
Zolang de Canyon 7.0 €1099 is koop ik 'm niet, dat is gewoon teveel. Met een beetje doorsparen en verkopen van oud spul kan ik de €1000 nog wel halen, maar alleen als het kwalitatief er echt op vooruit gaat t.o.v. de <€750-800 bikes. Ook kunnen bikes van €1000-1100 nog in de korting komen door nieuwere modellen / evenementen etc., waardoor ie alsnog betaalbaar wordt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Val toch ook even binnen bij een dealer in de buurt. Merida, Cube of minder bekende merken zijn nu al aan het uitverkopen richting de dealers. Ook fietsen die zij niet hebben staan kunnen ze nu goedkoop krijgen en wie weet zelf ook nog wat korting op geven. Dan wijk je wat prijs waarschijnlijk niet af van wat hier langs komt, als ze mee willen werken. Gewoon proberen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie