XC MTB voor <€750

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark2201 schreef: ma 8 juli 2019, 13:50 Ik ben gisteren met de MTB even het bos ingegaan. Veel hobbels en kleine heuveltjes, maar verder geen extreme dingen. Het ging allemaal goed, de fiets kon het ook allemaal aan en ik ben niet gevallen o.i.d., maar toen ik een uurtje thuis was kreeg ik ineens hoofdpijn die tot laat in de avond bleef. Kan dit door de vele hobbels komen en dat ik het gewoon niet gewend ben? Of is het gewoon toeval? In slaap vallen ging niet zo goed en vanochtend had ik er nog steeds last van.
Ik weet niet hoe ver je gefietst hebt en hoe intensief, maar heb je voldoende gedronken/gegeten?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Klitse schreef: ma 8 juli 2019, 13:59
Mark2201 schreef: ma 8 juli 2019, 13:50 Ik ben gisteren met de MTB even het bos ingegaan. Veel hobbels en kleine heuveltjes, maar verder geen extreme dingen. Het ging allemaal goed, de fiets kon het ook allemaal aan en ik ben niet gevallen o.i.d., maar toen ik een uurtje thuis was kreeg ik ineens hoofdpijn die tot laat in de avond bleef. Kan dit door de vele hobbels komen en dat ik het gewoon niet gewend ben? Of is het gewoon toeval? In slaap vallen ging niet zo goed en vanochtend had ik er nog steeds last van.
Ik weet niet hoe ver je gefietst hebt en hoe intensief, maar heb je voldoende gedronken/gegeten?
in totaal ongeveer 50km gefietst die middag (waarvan 2/3 over asfalt). Anderhalve fles van 500ml leeggedronken en voor vertrek wat meer gegeten dan normaal, ook had ik meteen wat gegeten toen ik thuis was, maar echt honger of dorst had ik niet. Heel intensief was het ook niet, ik kon qua energie nog wel even door. In totaal ben ik zo'n 3 uur weg geweest.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Mark2201 schreef: ma 8 juli 2019, 14:37
Klitse schreef: ma 8 juli 2019, 13:59

Ik weet niet hoe ver je gefietst hebt en hoe intensief, maar heb je voldoende gedronken/gegeten?
in totaal ongeveer 50km gefietst die middag (waarvan 2/3 over asfalt). Anderhalve fles van 500ml leeggedronken en voor vertrek wat meer gegeten dan normaal, ook had ik meteen wat gegeten toen ik thuis was, maar echt honger of dorst had ik niet. Heel intensief was het ook niet, ik kon qua energie nog wel even door. In totaal ben ik zo'n 3 uur weg geweest.
Opzich moet het daarmee wel lukken inderdaad, als je toen je thuis kwam ook wat hebt gedronken. 750ml op 50km inspanning is niet vreselijk veel. Maar als je de rest van de dag wel voldoende vocht binnen hebt gekregen mag het daar niet echt aan liggen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: ma 8 juli 2019, 13:50 ... kreeg ik ineens hoofdpijn die tot laat in de avond bleef. Kan dit door de vele hobbels komen en dat ik het gewoon niet gewend ben? Of is het gewoon toeval? In slaap vallen ging niet zo goed en vanochtend had ik er nog steeds last van.
Keuzestress.

Ik loop met permanente koppijn omdat ik altijd een nieuwe fiets wil. Alleen de eerste halve dag van een nieuwe fiets hebben is het weg... .



Maar zonder dollen, ik zou het ook niet weten. Denk wat je zelf al zegt: eerder toeval. Tenzij je nooit een inspanning levert heb je niet heel gek gedaan en verder gewoon gegeten en gedronken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Heb je toevallig ook spierpijn in je nek? Hoofdpijn kun je ook krijgen door een houding die je lichaam niet gewend is waardoor je spieren ook anders belast worden. Dit kan doorschieten en hoofdpijn veroorzaken.

Of ben je misschien een brildrager en heb je, uit praktische overwegingen wellicht, zonder bril gefietst? Continu focussen en knijpen met je ogen om alles zo scherp mogelijk te willen zien kan ook knallende koppijn opleveren.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Lars TB schreef: ma 8 juli 2019, 19:56
Mark2201 schreef: ma 8 juli 2019, 13:50 ... kreeg ik ineens hoofdpijn die tot laat in de avond bleef. Kan dit door de vele hobbels komen en dat ik het gewoon niet gewend ben? Of is het gewoon toeval? In slaap vallen ging niet zo goed en vanochtend had ik er nog steeds last van.
Keuzestress.

Ik loop met permanente koppijn omdat ik altijd een nieuwe fiets wil. Alleen de eerste halve dag van een nieuwe fiets hebben is het weg... .



Maar zonder dollen, ik zou het ook niet weten. Denk wat je zelf al zegt: eerder toeval. Tenzij je nooit een inspanning levert heb je niet heel gek gedaan en verder gewoon gegeten en gedronken.
Ik fiets elke dag naar werk en weer terug (35km totaal per werkdag), dus het kan niet komen doordat ik het langdurig fietsen niet gewend ben. Ik ga er nu maar vanuit dat het toeval is, maar als het na de volgende rit weer gebeurd moet er een andere reden achter zitten :-?
slapbandje schreef: ma 8 juli 2019, 20:16 Heb je toevallig ook spierpijn in je nek? Hoofdpijn kun je ook krijgen door een houding die je lichaam niet gewend is waardoor je spieren ook anders belast worden. Dit kan doorschieten en hoofdpijn veroorzaken.

Of ben je misschien een brildrager en heb je, uit praktische overwegingen wellicht, zonder bril gefietst? Continu focussen en knijpen met je ogen om alles zo scherp mogelijk te willen zien kan ook knallende koppijn opleveren.
Ik draag altijd lenzen en heb daar nooit last van, dus dat kan het ook niet zijn. Ook had ik geen nekpijn, het zat alleen aan de achterkant (bovenkant) van m'n hoofd.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lars TB schreef: ma 8 juli 2019, 19:56
Keuzestress.

Ik loop met permanente koppijn omdat ik altijd een nieuwe fiets wil. Alleen de eerste halve dag van een nieuwe fiets hebben is het weg... .
:lol: :lol: :lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Lars TB schreef: ma 8 juli 2019, 19:56 Keuzestress.

Ik loop met permanente koppijn omdat ik altijd een nieuwe fiets wil. Alleen de eerste halve dag van een nieuwe fiets hebben is het weg... .
In de Canyon Breakaway sale is de AL 5.0 voor €749 ipv €799 en de AL 6.0 voor €799 ipv €899. Daar komen nog zo'n €45 aan verzending bij, misschien kunnen jullie de koppijn voor de volgende keer voorkomen door mij te vertellen welke de betere keuze is :winkie: .
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

De AL 6.0 natuurlijk. :-q
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Een strip paracetamol is veel voordeliger dan zo'n fietsje. :bier:
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: di 9 juli 2019, 16:24 In de Canyon Breakaway sale is de AL 5.0 voor €749 ipv €799 en de AL 6.0 voor €799 ipv €899. Daar komen nog zo'n €45 aan verzending bij, misschien kunnen jullie de koppijn voor de volgende keer voorkomen door mij te vertellen welke de betere keuze is :winkie: .
Ik zou ook de 6.0 zeggen, maar het zijn nu geen spectaculaire kortingen... .

Maar een miskoop is het nooit, je krijgt heel veel fiets voor dat geld.


Alleen denk ik dat ook een Merida of Cube dealer een vergelijkbaar aanbod kan doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Ik denk zelf ook dat het de €50 extra waard is t.o.v. de 5.0, dus tot zover ga ik voor de 6.0. Met verzending en de bikeguard kost het €850.
Nu fiets ik met m'n huidige MTB nog met de brede banden over asfalt, maar het zou fijn zijn om voor de langere afstanden wat smallere banden te hebben. Wat zijn dingen waar ik op moet letten? Kunnen dezelfde binnenbanden gebruikt worden? Of zouden beide sets misschien wel tubeless kunnen?
En ten slotte: Zijn er nog dingen die gedaan moeten worden nadat de fiets er is? Ze zeggen dat ie rijklaar geleverd wordt, maar is dat dan ook echt klaar voor de bossen?
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Voor zover ik weet worden nieuwe mountainbikes altijd bosklaar afgeleverd, dus ook die Canyon.
Je moet wel zelf wat dingen goed zetten, vastzetten en afstellen.

Als ik jou was, zou ik eerst eens een bike aanschaffen, daarmee gaan fietsen :-q en vervolgens eens rustig gaan kijken wat je zou willen aanpassen of aanvullen.
Die banden op de AL6.0 zijn om te beginnen prima voor én onverhard én asfalt gebruik.
Als de praktijk straks uitwijst dat je overwegend op asfalt fietst, kun je nadenken over bijvoorbeeld andere banden op je huidige wielset maar je zou ook een extra wielset kunnen aanschaffen met banden voor je asfaltritten.
Tubeless is leuk maar ook iets voor 'later', als je toe bent aan een verandering.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of wil hij wegbanden op zn oude mtb?
Ik begrijp niet helemaal waar de knip ligt tussen oud en nieuw in zijn vraag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Jan Willem schreef: wo 10 juli 2019, 14:01 Voor zover ik weet worden nieuwe mountainbikes altijd bosklaar afgeleverd, dus ook die Canyon.
Je moet wel zelf wat dingen goed zetten, vastzetten en afstellen.

Als ik jou was, zou ik eerst eens een bike aanschaffen, daarmee gaan fietsen :-q en vervolgens eens rustig gaan kijken wat je zou willen aanpassen of aanvullen.
Die banden op de AL6.0 zijn om te beginnen prima voor én onverhard én asfalt gebruik.
Als de praktijk straks uitwijst dat je overwegend op asfalt fietst, kun je nadenken over bijvoorbeeld andere banden op je huidige wielset maar je zou ook een extra wielset kunnen aanschaffen met banden voor je asfaltritten.
Tubeless is leuk maar ook iets voor 'later', als je toe bent aan een verandering.
Met goed zetten, vastzetten en afstellen bedoel je zeker het zadel, de luchtvering (waar een speciale pomp voor nodig is?) etc.

Ik fiets momenteel op 2.20 banden, helemaal vol zijn ze goed te doen voor 30-35km, maar voor langere afstanden worden deze bredere 2.25 waarschijnlijk wel een beetje zwaar. Daarnaast heb ik m'n achterband al eens lek gereden door een piepklein metalen stukje, dat precies door het smalle deel van het rubber en vervolgens door de binnenband ging; ik zat na 2 minuten met een compleet lege achterband :-?. Dit was waarschijnlijk niet gebeurd met tubeless banden.

Ik zou namelijk graag m'n grenzen willen opzoeken qua afstanden die ik in 1x kan afleggen, vooral om te trainen voor de fietselfstedentocht. Door een tweede set banden te hebben kan ik met 1 fiets makkelijk het bos in én lange afstanden over het asfalt maken :tong . Een aparte fiets aanschaffen voor deze grote afstanden gaat teveel kosten.
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 juli 2019, 14:04 Of wil hij wegbanden op zn oude mtb?
Ik begrijp niet helemaal waar de knip ligt tussen oud en nieuw in zijn vraag.
Nieuwe fiets (waarschijnlijk de Canyon 6.0) met een tweede set banden voor als ik alleen over het asfalt ga. Mijn huidige MTB is te klein en ook wil ik geen 3*9 versnellingen meer, het duurt te lang om van een hoge naar een lage versnelling te gaan (al helemaal omdat het niet de beste afmontering is).
Plaats reactie