XC MTB voor <€750

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Lars TB schreef: wo 3 juli 2019, 13:42 Val toch ook even binnen bij een dealer in de buurt. Merida, Cube of minder bekende merken zijn nu al aan het uitverkopen richting de dealers. Ook fietsen die zij niet hebben staan kunnen ze nu goedkoop krijgen en wie weet zelf ook nog wat korting op geven. Dan wijk je wat prijs waarschijnlijk niet af van wat hier langs komt, als ze mee willen werken. Gewoon proberen!
Ik had gisteren al even gekeken naar de fietsenwinkels in de regio, geen daarvan hebben mountainbikes in het assortiment die voldoen aan mijn eisen; meestal alleen de goedkope <€500. Dus qua fysieke winkels is het allemaal heel beperkt. Als er toch een winkel is met één van de eerder genoemde fietsen, dan is het natuurlijk het proberen waard :D
scottpaul
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 267
Lid geworden op: do 14 november 2013, 12:08
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Pro

Bij de plaatselijke FM binnenstappen en vertellen wanneer je daar een mooie bike net boven budget gezien hebt, zeggen dat je budget net niet toereikend is voor die fiets.
Tevens tussen neus en lippen melden dat de 2020 modellen eraan zitten te komen en of dat 2019 model met korting de zaak mag verlaten. 8)
De meeste FM's zijn daar wel ontvankelijk voor, en zo dus toeslaan.
Zorg wel dat je goed geïnformeerd die winkel instapt, aan de hand van bv de opties die aurelius je gegeven hebt en concentreer je op die fietsen.
Succes.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ook handig om te weten dat de bikes waar een LBS wat lastiger vanaf raakt, vaak een grote maat (21" of >) heeft.
Heb het wel meegemaakt dat ze iemand een veel te groot dranghek aansmeerden.
Zo zijn ze natuurlijk niet allemaal maar je zou er een voordeeltje uit kunnen slepen bij het onderhandelen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Mark2201 schreef: wo 3 juli 2019, 15:08
Lars TB schreef: wo 3 juli 2019, 13:42 Val toch ook even binnen bij een dealer in de buurt. Merida, Cube of minder bekende merken zijn nu al aan het uitverkopen richting de dealers. Ook fietsen die zij niet hebben staan kunnen ze nu goedkoop krijgen en wie weet zelf ook nog wat korting op geven. Dan wijk je wat prijs waarschijnlijk niet af van wat hier langs komt, als ze mee willen werken. Gewoon proberen!
Ik had gisteren al even gekeken naar de fietsenwinkels in de regio, geen daarvan hebben mountainbikes in het assortiment die voldoen aan mijn eisen; meestal alleen de goedkope <€500. Dus qua fysieke winkels is het allemaal heel beperkt. Als er toch een winkel is met één van de eerder genoemde fietsen, dan is het natuurlijk het proberen waard :D
Toch wel even benieuwd in welke buurt je aan het zoeken bent, of waar je woont. (als ik zo vrij mag zijn)

De meeste regio's hebben toch wel meerdere fietsenzaken die ook racefietsen / mountainbikes voeren in allerlei prijsklasses.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
kiwihoofd
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 11 augustus 2011, 10:51
Mijn mountainbike: Anthem

Is een Talon 29er 0 in XL misschien nog een optie voor je? als je toch het budget een klein beetje aan het oprekken bent?
Bij een aantal zaken voor €869,- te koop. Dan krijg je niet de goedkope xt achterderraileur die op de Merida en Trek zitten maar een nieuwere, betere voorvork en redelijke banden.
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29er-0
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De vork is het juist ‘net niet’.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Mtb1988 schreef: wo 3 juli 2019, 19:20
Mark2201 schreef: wo 3 juli 2019, 15:08
Ik had gisteren al even gekeken naar de fietsenwinkels in de regio, geen daarvan hebben mountainbikes in het assortiment die voldoen aan mijn eisen; meestal alleen de goedkope <€500. Dus qua fysieke winkels is het allemaal heel beperkt. Als er toch een winkel is met één van de eerder genoemde fietsen, dan is het natuurlijk het proberen waard :D
Toch wel even benieuwd in welke buurt je aan het zoeken bent, of waar je woont. (als ik zo vrij mag zijn)

De meeste regio's hebben toch wel meerdere fietsenzaken die ook racefietsen / mountainbikes voeren in allerlei prijsklasses.
Ik zoek op Google maps naar "fietsenwinkel" in Friesland (behalve het verre noorden), Noordoost polder en Noord-Overijssel. Daar zijn inderdaad wel veel fietsenwinkels te vinden, maar als je in het assortiment kijkt is het vaak alleen maar normale fietsen en e-bikes. En de winkels die wél MTB's aanbieden van €700-1000, zijn vaakTrek X-calibers en Merida Big Nine's die een stuk duurder zijn dan in andere winkels in Nederland (vaak €100-150 duurder).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: wo 3 juli 2019, 22:01 Ik zoek op Google maps naar "fietsenwinkel" in Friesland (behalve het verre noorden), Noordoost polder en Noord-Overijssel. Daar zijn inderdaad wel veel fietsenwinkels te vinden, maar als je in het assortiment kijkt is het vaak alleen maar normale fietsen en e-bikes. En de winkels die wél MTB's aanbieden van €700-1000, zijn vaakTrek X-calibers en Merida Big Nine's die een stuk duurder zijn dan in andere winkels in Nederland (vaak €100-150 duurder).
Maar dat zij ik nou juist. Die dealers hebben momenteel lijstjes liggen van wat er bij de importeurs opgeruimd wordt. Ze hebben die fietsen niet staan omdat de winkel verder nog vol staat. Maar kunnen ze wel bestellen. Vaak een stuk scherper dan waar ze nu mee adverteren.

Ze willen best meewerken, maar je moet er dan wel even langs voor een stukje vertrouwen. Over de telefoon of via de mail ga je geen echt scherpe prijs krijgen, op die manier prijzen doorgeven hebben ze al een poos geleden afgeleerd. Kies in dat opzicht een zaak in de buurt, dan kan die ook nog het idee krijgen dat je verder ook klant wordt. En het scheelt weer transportkosten (als jij voor een aanbieding naar Maastricht rijdt, dan ben je ook €40,- brandstof kwijt, weg voordeel.).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Dat is dan een aardig breed zoek gebied...

Terwijl er toch echt wel genoeg keuze is in deze regio:
Egberts Tweewielers te Drachten
Kramer te Appelscha
Belga Fietsen in Groningen
Reinders Wielersport in Ruinerwold

Nouja, kan er nog meer op de lijst zetten. Maar bovenstaande zijn winkels met een breed assortiment met MTBs.

Vergeet niet dat een dealer ook geld wil verdienen en de prijs bij de dealer zou niet moeten afwijken van de prijs in de website van het betreffende merk (zoals Trek / Merida etc)

Iets verder rijden kan de moeite waard zijn om je budget goed te spenderen. Online betekend al gauw 30-50 euro verzendkosten, en dat zou in mijn ogen zonde van je budget zijn. (Bijvoorbeeld naar een Belga / Kramer of wat dan ook)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Volgens mij heeft Arnts Bikeshop in Ruinen een paar leuke Orbea's in de opruiming.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Mtb1988 schreef: wo 3 juli 2019, 22:09 Dat is dan een aardig breed zoek gebied...

Terwijl er toch echt wel genoeg keuze is in deze regio:
Egberts Tweewielers te Drachten
Kramer te Appelscha
Belga Fietsen in Groningen
Reinders Wielersport in Ruinerwold

Nouja, kan er nog meer op de lijst zetten. Maar bovenstaande zijn winkels met een breed assortiment met MTBs.

Vergeet niet dat een dealer ook geld wil verdienen en de prijs bij de dealer zou niet moeten afwijken van de prijs in de website van het betreffende merk (zoals Trek / Merida etc)

Iets verder rijden kan de moeite waard zijn om je budget goed te spenderen. Online betekend al gauw 30-50 euro verzendkosten, en dat zou in mijn ogen zonde van je budget zijn. (Bijvoorbeeld naar een Belga / Kramer of wat dan ook)
Het klopt inderdaad wat je zegt. Het verbaast mij wel dat ik via Google maps op de telefoon hele andere fietsenwinkels krijg dan wanneer ik het op de PC opzoek.
Wat dan wel weer een dingetje is, is dat lang niet elke winkel een geschikte MTB heeft (voor mij). En doordat ook lang niet alle winkels het hele assortiment op hun site heeft staan, kan ik het alleen weten door naar alle winkels te rijden. Als ik (bijvoorbeeld) naar Groningen moet rijden voor een winkel waarvan ik niet weet of ze een goede MTB hebben, dan loop ik het risico dat ik alsnog hetzelfde bedrag kwijt ben aan brandstof. Laat staan de tijd die het kost om overal langs te gaan.

Door dus even opnieuw te zoeken heb ik een winkel in de buurt gevonden die een Merida Big Nine 500 2018 voor €899 en een Big Nine 600 voor €999. Daarnaast een Trek Superfly 5 voor €975. Zijn dit goede deals of zou daar eigenlijk nog wat van af moeten? Ik zou er dit weekend naar toe kunnen gaan, maar als ik van te voren al weet dat er beter te krijgen is, dan kan ik die tijd weer besparen om te zoeken naar een andere winkel :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Plus: 'weten wat je wil', goed beslagen ten ijs komen. Het moet om een goede basisfiets gaan waar je even mee vooruitkunt, met net wel die goede voorvork bv voor de prijs. Pas op met enthousiaste verkopers die van de voorraad afwillen en die 'die vork' prima voor jou vinden. Als de kleurtjes dan ook nog mooi zijn en 'ter afleiding 'zit er een XT-achterderrie op, dan val je misschien zomaar voor de net niet goede fiets, ook zonde van je geld.
Je kunt dus zeker eens langsgaan, maar neem dan je eisen-lijstje mee. Minimaal 'dit en dit en dit'. En daaraan vasthouden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: do 4 juli 2019, 08:18 Door dus even opnieuw te zoeken heb ik een winkel in de buurt gevonden die een Merida Big Nine 500 2018 voor €899 en een Big Nine 600 voor €999. Daarnaast een Trek Superfly 5 voor €975. Zijn dit goede deals of zou daar eigenlijk nog wat van af moeten? Ik zou er dit weekend naar toe kunnen gaan, maar als ik van te voren al weet dat er beter te krijgen is, dan kan ik die tijd weer besparen om te zoeken naar een andere winkel :winkie:
Misschien als je langs gaat is er nog een betere deal te krijgen. De tactieken zijn hier al besproken, dus je kunt het gewoon proberen.


En dit zijn waarschijnlijk fietsen die al in de winkel staan, daar heeft de dealer waarschijnlijk gewoon de volle mep voor betaald. Stel dat jouw maat er niet staat en hij die moet bestellen, dan kan het dus zo zijn dat hij die voor de aanbiedingsprijs vanuit de importeur kan krijgen en hij jou dus een nog scherpere prijs kan geven.


Maar als het een dealer om de hoek is, dan is het misschien de moeite waard om bijvoorbeeld €30,- meer te betalen dan de aanbieding via internet. Dat bedrag ben je voor verzenden ook al kwijt. En je trekt de dealer niet het vel over de oren. Mocht er wat service nodig zijn aan de fiets, wat bijstellen of instellen, dan is de dealer waarschijnlijk meer genegen jou gratis en/of snel te helpen dan als je de absolute bodemprijs onderhandeld hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Superfly 5, is die uit 2017/18, met Recon? Da's wel een mooie voor die prijs. Juiste maat op voorraad?

En: Canyon is vandaag begonnen met de Breakaway Sale, die kun je de komende tijd (T de France periode) ook in de gaten houden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Lars TB schreef: do 4 juli 2019, 10:22
Mark2201 schreef: do 4 juli 2019, 08:18 Door dus even opnieuw te zoeken heb ik een winkel in de buurt gevonden die een Merida Big Nine 500 2018 voor €899 en een Big Nine 600 voor €999. Daarnaast een Trek Superfly 5 voor €975. Zijn dit goede deals of zou daar eigenlijk nog wat van af moeten? Ik zou er dit weekend naar toe kunnen gaan, maar als ik van te voren al weet dat er beter te krijgen is, dan kan ik die tijd weer besparen om te zoeken naar een andere winkel :winkie:
Misschien als je langs gaat is er nog een betere deal te krijgen. De tactieken zijn hier al besproken, dus je kunt het gewoon proberen.


En dit zijn waarschijnlijk fietsen die al in de winkel staan, daar heeft de dealer waarschijnlijk gewoon de volle mep voor betaald. Stel dat jouw maat er niet staat en hij die moet bestellen, dan kan het dus zo zijn dat hij die voor de aanbiedingsprijs vanuit de importeur kan krijgen en hij jou dus een nog scherpere prijs kan geven.


Maar als het een dealer om de hoek is, dan is het misschien de moeite waard om bijvoorbeeld €30,- meer te betalen dan de aanbieding via internet. Dat bedrag ben je voor verzenden ook al kwijt. En je trekt de dealer niet het vel over de oren. Mocht er wat service nodig zijn aan de fiets, wat bijstellen of instellen, dan is de dealer waarschijnlijk meer genegen jou gratis en/of snel te helpen dan als je de absolute bodemprijs onderhandeld hebt.
Die winkel is 23km van m'n huis vandaan, dus ik zou er zelfs mee naar huis kunnen fietsen.
Wat ik dan niet helemaal snap; je zegt dat ik 'm misschien goedkoper kan krijgen als de dealer 'm moet bestellen, maar zou het juist niet duurder zijn als ie 1 specifieke fiets moet laten leveren? Het lijkt mij logischer dat de winkelfietsen goedkoper zijn, aangezien de dealer die misschien in grote hoeveelheid heeft ingekocht = korting? Maar ik ben geen expert in marketing dus waarschijnlijk zit het anders :tong
aurelius schreef: do 4 juli 2019, 11:18 Die Superfly 5, is die uit 2017/18, met Recon? Da's wel een mooie voor die prijs. Juiste maat op voorraad?

En: Canyon is vandaag begonnen met de Breakaway Sale, die kun je de komende tijd (T de France periode) ook in de gaten houden.
Er staat geen specifiek jaar bij, maar hij is wel 19,5", te klein dus :cry:
De Canyon sale zal ik zeker in de gaten houden!
Plaats reactie