XC MTB voor <€750

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Na een aantal overwegingen heb ik besloten om toch mijn 2e hands MTB te verkopen voor een nieuwe. In eerste instantie was mijn budget €700, maar dit is nu €750. Of het veel verschil zal maken weet ik niet, maar misschien wel :-D

Ik ben 1.93m lang en daardoor is een 21" - 23" frame wel het beste naar mijn idee. Mijn huidige Giant is maat L, dit is 19" geloof ik < net wat te klein.
Nou heb ik al eerder een topic gemaakt, daaruit is duidelijk geworden dat ik opzoek moet naar een MTB met minimaal Deore derailleurs en een luchtvork. Ik ga vooral de snellere routes rijden en dus zijn 29" banden de meest logische keuze.

Uit het eerdere topic zijn al 2 fietsen naar voren gekomen:

Canyon AL 4.0
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2031.html

Merida Big Nine 300 2018
https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-300-2018

Zijn er nog betere opties door de €50 extra of zijn de bovenstaande MTB's nog steeds de beste keuze? Ik hoor graag jullie mening! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ontloopt elkaar niet veel, dus het is eerder welke jij het mooist vindt.

Met jouw lengte is ook 21" aan de kleine kant... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Gelukkig zijn ze beide in grote maten beschikbaar, dus daar zal het niet aan liggen. Wel is de Merida een kilo lichter maar iets duurder, voor de rest zie ik geen grote verschillen.
Is de Merida dan de betere keuze? Of zijn er nog kleine dingen die het verschil kunnen maken?

Ook vond ik deze nog, lijkt ook wel aan alle eisen te voldoen; wel wat zwaarder en duurder.
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2018
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: ma 1 juli 2019, 19:55 Gelukkig zijn ze beide in grote maten beschikbaar, dus daar zal het niet aan liggen. Wel is de Merida een kilo lichter maar iets duurder, voor de rest zie ik geen grote verschillen.
Is de Merida dan de betere keuze? Of zijn er nog kleine dingen die het verschil kunnen maken?

Ook vond ik deze nog, lijkt ook wel aan alle eisen te voldoen; wel wat zwaarder en duurder.
https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-8-2018
Er zit werkelijk weinig verschil tussen, niet iets dat doorslaggevend zou kunnen zijn. Het gewicht zou ik ook negeren. Geen van drieën zijn ze licht te noemen. En vervang je de banden, dan win je zo al meer dan een halve kilogram. Voor die prijsklasse moet je het er mee doen, wonderen gebeuren nog steeds nauwelijks... .

De Trek is voor die prijs nou niet noemenswaardig duurder en daarmee ook een heel mooie aanbieding. Het voordeel is dat de Rockshox voorvork beter te servicen is. De werking is niet echt beter dan de Suntour.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Is de Trek dan de extra €50 waard t.o.v. de Canyon, gezien mijn beperkte budget? Of kan ik het geld beter bewaren voor onderhoud?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Vergeet niet dat bij Canyon nog 50 euro aan kosten bij komen.

Namelijk voor verzending + bikeguard.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Mtb1988 schreef: di 2 juli 2019, 09:05 Vergeet niet dat bij Canyon nog 50 euro aan kosten bij komen.

Namelijk voor verzending + bikeguard.
Dat had ik nog niet eens gezien, die verzendkosten worden pas als allerlaatste vermeld. Bij de Trek en de Merida komen nog €30 verzending bij, dan is het verschil met de Canyon nog maar €20 en blijft het verschil met de Merida gelijk. De Trek en de Merida hebben beide een XT achter derailleur, terwijl de Canyon het met een Deore moet doen. Dan valt de Canyon dus af, aangezien het prijsverschil met de andere fietsen verwaarloosbaar is.

Uiteindelijk is de Merida dus net iets goedkoper en lichter dan de Trek, maar heeft de Merida een Suntour voorvork en de Trek een Rockshox. Ik had net nog ergens gelezen dat de Rockshox 30 niet de beste voorvork is (viewtopic.php?f=3&t=142400), dus ik neig momenteel naar de Merida Big Nine 300 2018.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Met je 1.93 zou ik gaan kijken welke van de 3 fietsen de meeste reach heeft. Die maat is belangrijker voor jou dan de frame maat op zich. Dit maakt het verschil als je gaat staan op je pedalen of je nog fatsoenlijk kunt trappen of niet.
Dat is belangrijker dan een deore of xt derrie of een RockShox of Suntour. Want als je niet comfortabel zit, heeft de rest helemaal geen zin...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Die achterderailleur zou ik niet als doorslaggevende factor willen zien, bij fietsen in deze prijsklasse is het niks meer dan een pepmiddel om het niveau van de afmontage wat meer te laten lijken.
Verder is het met de bikes uit je selectie, zoals hierboven al gezegd; qua afmontage is er geen wezenlijk verschil tussen de bikes onderling.

Maar weet je heel zeker dat je een nieuwe bike wil aanschaffen voor jouw budget?
Je bent geen echte beginner meer want je hebt het over je huidige MTB die je wilt vervangen.
In de prijsklasse van € 750,- vind je eigenlijk geen fietsen die je imho als een redelijke vervanger kan beschouwen.
Als je MP en het verkoopdeel op dit forum een beetje in de gaten houdt, komt er vanzelf een keer wat moois voorbij wat aanmerkelijk meer te bieden heeft dan de bikes die nu op je lijstje staan.
Even een snelle zoekactie op MP levert bijvoorbeeld dit op (helaas 19" frame, staat niet in de juiste maatcategorie):
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Mark2201
All rounder
All rounder
Berichten: 90
Lid geworden op: za 8 juni 2019, 11:47
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL 29 2014

Jan Willem schreef: di 2 juli 2019, 10:50 Die achterderailleur zou ik niet als doorslaggevende factor willen zien, bij fietsen in deze prijsklasse is het niks meer dan een pepmiddel om het niveau van de afmontage wat meer te laten lijken.
Verder is het met de bikes uit je selectie, zoals hierboven al gezegd; qua afmontage is er geen wezenlijk verschil tussen de bikes onderling.

Maar weet je heel zeker dat je een nieuwe bike wil aanschaffen voor jouw budget?
Je bent geen echte beginner meer want je hebt het over je huidige MTB die je wilt vervangen.
In de prijsklasse van € 750,- vind je eigenlijk geen fietsen die je imho als een redelijke vervanger kan beschouwen.
Als je MP en het verkoopdeel op dit forum een beetje in de gaten houdt, komt er vanzelf een keer wat moois voorbij wat aanmerkelijk meer te bieden heeft dan de bikes die nu op je lijstje staan.
Even een snelle zoekactie op MP levert bijvoorbeeld dit op (helaas 19" frame, staat niet in de juiste maatcategorie):
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr
Dat de XT geen bepalende factor zou zijn klopt inderdaad wel, maar aangezien de prijsverschillen vrijwel verwaarloosbaar zijn is het toch mooi meegenomen om een net iets betere derailleur te hebben.

Over nieuw of tweedehands; met een nieuwe fiets weet ik zeker dat ik meteen kan beginnen. Met een tweedehands is het altijd maar de vraag of alles wel echt in goede staat is. Zeker met tweedehands fietsen van €700+ wil ik niet meteen weer geld uitgeven om versleten onderdelen te vervangen. Ik heb inmiddels wel gemerkt dat er voor bepaalde handelingen hele specifieke gereedschappen nodig zijn; die kosten soms ook niet niks.

Daarnaast woon ik in het noorden van het land, terwijl de meeste tweedehands worden aangeboden in het zuiden. Zondag is mijn enige vrije dag en ook de enige dag dat ik kan uitslapen; dit heb ik ook zeker nodig. Ver reizen gaat dus lastig.

Tenslotte kun je mij nog wel een beginner noemen; ik heb nog niet genoeg ervaring om overal vol gas over-/ doorheen te gaan :winkie:
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ik zie dat je praat over Trek of Merida online bestellen.

Bij Canyon kun je er niet omheen.

Maar heb je geen Trek of Merida dealer dichtbij? Heb je een stukje service en misschien wel wat korting omdat de 2019 modellen eruit moeten om ruimte te maken voor 2020 modellen.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: di 2 juli 2019, 10:23 Uiteindelijk is de Merida dus net iets goedkoper en lichter dan de Trek, maar heeft de Merida een Suntour voorvork en de Trek een Rockshox. Ik had net nog ergens gelezen dat de Rockshox 30 niet de beste voorvork is (viewtopic.php?f=3&t=142400), dus ik neig momenteel naar de Merida Big Nine 300 2018.
Binnen het ROckshox programma is de 30 inderdaad niet de beste vork. Maar ook Suntour heeft de reputatie mindere vorken te leveren. Wat ik eerder al schreef, wat werking betreft ontlopen ze elkaar nauwelijks, alleen heeft Rockshox een betere service.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mark2201 schreef: di 2 juli 2019, 11:19 Tenslotte kun je mij nog wel een beginner noemen; ik heb nog niet genoeg ervaring om overal vol gas over-/ doorheen te gaan :winkie:
Dat gaat overigens op een fiets van €7.000,- veel makkelijker!! :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Zit in je budget van 750,- het bedrag wat je mogelijk terug krijgt voor je huidige fiets opgenomen of komt dat er nog bij?

Weet niet wat je nu rijdt en wat dat eventueel op kan leveren bij een verkoop maar het zou net het verschil kunnen maken tussen een nieuwe fiets die is afgemonteerd met 'het kan wel maar houdt niet over ' onderdelen of een beter afgemonteerd exemplaar.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

mud mate schreef: di 2 juli 2019, 10:41 Met je 1.93 zou ik gaan kijken welke van de 3 fietsen de meeste reach heeft. Die maat is belangrijker voor jou dan de frame maat op zich. Dit maakt het verschil als je gaat staan op je pedalen of je nog fatsoenlijk kunt trappen of niet.
Dat is belangrijker dan een deore of xt derrie of een RockShox of Suntour. Want als je niet comfortabel zit, heeft de rest helemaal geen zin...
+1.
En 'echt' goed afgemonteerde instappers waar je een beetje op kunt doorgroeien, en geschikt voor echt sportief gebruik, beginnen vanaf 1000-1100,- nieuw, het is niet anders. Goede vork, goede drivetrain, nette wielen, geen verborgen mindere onderdelen, etc.
Dus even doorsparen, of op zoek naar een goedkopere overjarige uit 2018, of 2019 die er binnenkort met 20% uitgaat omdat de 2020 modellen eraan komen, kan zeer de moeite waard zijn.

Maar de bike moet vooral ook goed passen, voldoende groot/lang genoeg zijn, met je 1,93m.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie