MTB advies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Erikfiets schreef: zo 7 juli 2019, 22:05 Sorry dat ik wat later reageer was even wat druk.

Lang 1,80. Omdat ik nog niet zo snel fiets, zullen het eerst wat vlakkere en rustigere parcoursen zijn. je moet ergens beginnen denk ik dan.

Ik heb gereden op een fully, die zakt gelijk erg in. Logisch met mij gewicht. Daardoor weinig ruimte voor mijn benen. Je kan dan zadel hoger stellen maar komt mijn houding op de fiets niets te goede.
Dan is denk ik een hardrail een betere keuze.

Budget dacht ik aan max 1500-2000 euro. omdat ik zeker ook wat extra moet investeren in stevigheid van de fiets.
In fietsenzaak kwamen ze met een Cube reaction Race en/of een scott scale 950

Bedankt iig, ga reacties en linkjes even bekijken.

Tot slot, wat is een TS?
Je kunt gerust wat ruigere parcoursen opzoeken hoor, is alleen wat zwaarder. Maar ook wel meer fun ☺️
Laat je niet weerhouden door je onervarenheid. In NL is ‘bijna’ alles te rijden door beginners.

Een fully is niet standaard ingesteld op jouw gewicht. Logisch dat ie inzakt. Je ‘eigen’ oplossing is niet zo’n beste want dan rijd je eigenlijk met de vering ingeveerd en sloop je de demper. Er zijn wel dempers te vinden die jouw gewicht aankunnen maar dan wordt de prijs en soort fiets ook wel wat anders.

Advies door fietsenzaak zijn echt standaard XC hardtails. Advies is waarschijnlijk alleen gebaseerd op je budget 😳😏
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Erikfiets
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 6 juli 2019, 19:04

[/quote]

Advies door fietsenzaak zijn echt standaard XC hardtails. Advies is waarschijnlijk alleen gebaseerd op je budget 😳😏
[/quote]
Is budget dan te laag of te hoog. In winkel overigens geen budget genoemd, wilde zeg maar "blanco"voorlichting.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou ja, een LTHT (of een ruigere FS) vindt je toch niet zo snel bij de fietsenmaker om de hoek.
Het merendeel vd MTB's zal daar inderdaad bestaan uit XC fietsen, dus die kant gaat het advies al snel uit.
Budget maakt wat dat betreft weinig uit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

135kg, 1,80m, budget 1500,- tot 2000,-: hardtail, en dan geen ‘snelle slappe lichte’ Cube Reaction of Scott Scale XC fiets, maar inderdaad een stevige 27,5” LTHT :-q . Sterk frame, stevige vork, stevige wielset met volumineuze banden, degelijke remmen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

Voor mijn lering en jullie vermaak, wat betekend LTHT nu eigenlijk. Kom het overal tegen incl een heel topic maar kom niet verder dan L... T... Hard Tail... :cry:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Long Travel Hardtail. Hardtails gebouwd om ingezet te kunnen worden op stevigere trails. Sterkere/stevigere afmontages, dikkere vork met meer veerweg, dito wielsets. Geometrie meer gericht op steiler bergaf rijden. Kun je ook de bergen mee in/af op zwaardere trails aldaar, of bikeparks mee bezoeken, afhankelijk van hoe 'dik' je 'm afmonteerd. Ook binnen de LTHT's zijn er verschillen, net zoals die er zijn binnen de XC-hardtails.

In tegenstelling dus tot XC-race/marathon hardtails, vaak lichter afgemonteerd, geometrie meer gericht op snelheid, en/of op touren op makkelijkere parcoursen. Kun je ook light trails mee rijden. Ook gericht op snelheid bergop.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Erikfiets schreef: ma 8 juli 2019, 22:52
Advies door fietsenzaak zijn echt standaard XC hardtails. Advies is waarschijnlijk alleen gebaseerd op je budget 😳😏
[/quote]
Is budget dan te laag of te hoog. In winkel overigens geen budget genoemd, wilde zeg maar "blanco"voorlichting.
[/quote]

Sorry dacht dat je budget wat je hier genoemd had ook daar gezegd had. Toch echt wel vreemd dat ze jou een echte XC bike adviseren die vooral gaat voor het snelle werk.

Bike die hier op forum staat is echt wel een mooie bak. Heb zelf de trek Stache plusbike met zowel 29+ als 27.5+ wielen (3.0 banden) en dan kan je echt wel wat trails aan hoor. Ik heb dacht ik nog 110 travel maar de nieuwe Stache heeft zelfs 130
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
rinke
All rounder
All rounder
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 25 juni 2012, 15:33

bedankt voor de uitleg :)
Plaats reactie