`keuze xc fully bh,scott spark,olympia,orbea???

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

na een aantal hardtails als racebak te hebben gehad en ook een aantal fullys wil ik nu definitief over naar een fully met 100 of 120mm veerweg
ik kan een scott sparkrc pro aanschaffen , maar wil eigenlijk rond de 4000 besteden..
evt bh bikes , superior , olympia, orbea
wie heeft er een goed advies en tips en bijbehorend een leverancier die redelijk snel kan uitleveren..
hoor het graag , ook ervaringen van anderen welkom..
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-rc-900-pro-2018

Deze staat er al een tijdje. Er is vast nog wat onderhandel ruimte.

Mijn ervaring met deze fiets: supersnel, goede daler en klimmer maar heeft wel een wat lage Bottom bracket, daar moet je aan wennen. Het is qua Geo ook allemaal redelijk extreem voor een xc fiets. De twinlock heeft echt een toegevoegde waarde!
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

ivocare schreef: wo 10 juli 2019, 07:13 https://www.12gobiking.nl/scott-spark-rc-900-pro-2018

Deze staat er al een tijdje. Er is vast nog wat onderhandel ruimte.

Mijn ervaring met deze fiets: supersnel, goede daler en klimmer maar heeft wel een wat lage Bottom bracket, daar moet je aan wennen. Het is qua Geo ook allemaal redelijk extreem voor een xc fiets. De twinlock heeft echt een toegevoegde waarde!
hee
goeie tip , ik had toevallig al geinformeerd bij 12go naar deze, maar blijkt dat ze deze helemaal niet kunnen leveren in Large..
zie dat het nu nog steeds niet is aangepast op de site, zoiets zou ideaal zijn idd...
thnx voor de verdere info :-q
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

:-q
Misschien even wachten op de Canyon Lux updates in augustus, september. Dan zijn ze weer leverbaar en heb je altijd een goede deal voor 4k
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

ivocare schreef: wo 10 juli 2019, 08:29 :-q
Misschien even wachten op de Canyon Lux updates in augustus, september. Dan zijn ze weer leverbaar en heb je altijd een goede deal voor 4k
ook nog een goede optie idd..
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Stouwdam in Assen had afgelopen week een Oiz in 'L' op voorraad, weet niet of ie er nu nog is.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

Brambo67 schreef: wo 10 juli 2019, 08:53 Stouwdam in Assen had afgelopen week een Oiz in 'L' op voorraad, weet niet of ie er nu nog is.
zal eens informeren .. specialized store? is het die..
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Sinds kort trotse eigenaar van een Oiz. Bevalt erg goed. Heb ook het gevoel dat die sneller is dan mijn hardtail (Canyon Grand Canyon CF).

Heb getwijfeld tussen de Scott, Olympia en de Orbea Oiz. Uiteindelijk voor de Oiz gekozen omdat deze licht, snel en goed afgemonteerd is en ik hem de mooiste vind.

Ik heb ook een proefrit gemaakt op een Olympia. Dat reed ook erg fijn, maar vond de prijs/kwaliteit een beetje uit verhouding. Daarnaast wilde ik 2 bidonhouders kunnen plaatsen.

Wat is redelijk snel leveren? Stouwdam Wezep had/heeft ook een L op voorraad.

Ik heb gekozen voor eigen kleurstelling en hij was er met ca. 2 maanden. Als je er op wacht duurt het altijd te lang, maar uiteindelijk viel het mee.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

Ja die oiz spreekt mij ook heel.erg aan.
Ik ga eens googlen..thnx
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Oh jah, en deze kan ook interessant zijn:
https://www.mantel.com/giant-anthem-adv ... N0YXJ0Ng==
Ik snap ook niet waarom deze nooit genoemd wordt terwijl dit volgens mij hele goede fully's zijn.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

ivocare schreef: wo 10 juli 2019, 10:13 Oh jah, en deze kan ook interessant zijn:
https://www.mantel.com/giant-anthem-adv ... N0YXJ0Ng==
Ik snap ook niet waarom deze nooit genoemd wordt terwijl dit volgens mij hele goede fully's zijn.
ook voorbijgekomen , alleen de 1x11 groep vind ik dan weer jammer..
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Tja, slijtage onderdelen. Wel carbon velgen... :bier:
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

ivocare schreef: wo 10 juli 2019, 10:46 Tja, slijtage onderdelen. Wel carbon velgen... :bier:
O ja idd . En de prijs is ook wel gunstig dan...
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

mike180 schreef: wo 10 juli 2019, 09:06
zal eens informeren .. specialized store? is het die..
Yep, dat is 'm
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik heb zelf de Spark RC Pro van 2018. Bevalt supergoed. Ruim 4k km's weggetrapt en 0 problemen. De Oiz was er toen nog niet, althans de nieuwe, net als de Epic en de Lux. Bij mij ging de keuze tussen een Spark RC, Giant Anthem Advanced Pro en een Cannondale Scalpel. De Spark RC en de Anthem hebben vrijwel dezelfde geometrie en afmetingen. Volgens Giant 'hoor' ik een 'L' te rijden en volgens Scott een 'XL'. De Scalpel is in 'L' iets korter en steiler. Uiteindelijk voor de Scott gekozen vanwege de geweldige inruildeal op m'n 2013 Giant Anthem Advanced (ook een 'L') Geen spijt van gehad al denk ik ook veel plezier te hebben gehad op een nieuwe Giant of Cannondale. De 'oude' Anthem is me trouwens ook super bevallen en dat was ook een 'L'. Daar paste ik echt perfect op.

De Orbea Oiz is ook prachtig maar zou in L voor mij te klein zijn. De nieuwe Lux in L is helemaal mijn maat en misschien wel de opvolger. Wat ik ook probeer te zeggen is dat je misschien goed moet kijken naar wat je wilt en welke maat je neemt omdat dit per merk echt kan verschillen (i.t.t. Spark RC vs. Anthem) Met 1,87m val ik bijna alttijd tussen L en XL en dan moet je een principekeuze maken; lang en snel of kort(er) en wendbaar(der) Ik heb de Spark RC in L gekozen, tegen het advies in van Scott en geen spijt. Ik heb lange benen en een relatief korte romp. Dat laatste maakt best veel verschil als je ziet hoe lang de nieuwste generatie XC/Marathonfietsen is. Vergelijk de reach maar eens van een nieuwe Trek Top Fuel met de vorige of met een Oiz.

MIsschien ook leuk voor op jouw lijst:
- Trek Top Fuel 2020 (mooie middenweg qua veerweg) (5 maten i.p.v. 4)
- BMC fourstroke
- Santacruz Blur
- Rocky Mountain Element (5 maten i.p.v. 4)
- KTM Scarp
- De 2020 Bulls Wild Edge (komt nog)
- Focus 01E (slechts 3 maten)
- Felt Edict (superstijf frame)
- Niner RKT RDO (beetje 'oude' en steile geo)
- Simplon Cirex
- American Eagle Flow (of nog beter z'n Chinese/Taiwanese broertje en zusje voor minder geld)
- Norco Revolver

Allemaal best modern en ook wat exclusiever, als je dat leuk vindt tenminste, en met name bij de Top Fuel helemaal kakelvers.

De geruchten zijn overigens dat in het XCC circuit mannen als Schürter overgaan naar vorken met 110/120 mm veerweg. De Oiz is er zelfs al in 120mm voor én achter gespot (en dit terwijl Anne Terpstra alle fullies versloeg met haar Ghost hardtail...) Kortom keuze zat en zeker niet beperkt tot Scott, Olympia en Orbea.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie