Orbea Oiz 2020 - XC of TR?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
jeanke6
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 14 maart 2012, 18:03
Mijn mountainbike: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Trek Madone 4.5

Rasmazzer schreef: di 8 oktober 2019, 09:30
Plakkie schreef: ma 7 oktober 2019, 21:01 Ha,

Ik blijf twijfelen tussen de orbea oiz m10 xc en de orbea oiz m10 tr. Verlies je echt veel snelheid door de langere veerweg of is dit te verwaarlozen?

Ook ben ik nog in dubio over de myo kleuren combi. De kleuren op echte foto's terug vinden blijkt een ware zoektocht.

Iemand met goede tips?

Wordt gewaardeerd! 👍
Het verschil tussen de XC en de TR is redelijk beperkt hoor. Je leest wel in de reviews (Vojomag o.a.) een wereld van verschil, maar blijft maar dezelfde frame met andere veerweg. Het is zeker nog geen Occam in mijn ogen.
Het grootste verschil zit hem in het gewicht (1kg meer voor de TR) en de stockbanden (Ikon vs Forkaster/Ardent), alsook een iets slacker en comfortabelere zitpositie voor de TR-versie (door de iets langere voorvork).
Of je hierdoor veel snelheid gaat verliezen, gaat echt persoonlijk zijn. Als je een uurtje gaat vlammen tijdens een XC-race, dan ga je waarschijnlijk met de XC versie wel beter af zijn. Ga je 6u op de fiets zitten tijdens een 90km+ Ardennenrit, dan ga je sowieso veel meer geniet van de TR hebben.

Ik heb met de TR-versie onlangs een 105km / 2200hm gravelbike-parcours gereden in de Eifel en dat was heel comfortabel fietsen en nooit geen gevoel gehad dat de fiets te zwaar of te log was of dat de veerweg iets te lineair was. Op asfalt lock ik ook altijd beide veringen, maar de rest van de tijd altijd in open gereden. Zelfs moeilijkere klimmetjes gaan zonder probleem. Komende van een hardtail vind ik de TR-versie alleen maar voordelen hebben. Als je dan eens tegen hoge snelheid bergaf gaat vliegen, dan merk je ook wel op dat zo'n FOX 34 een stuk stijver/stugger is dan een FOX 32. De vork weegt dan wel een stukje meer, het is wel een stuk robuuster sturen. Ik denk persoonlijk dat op een amateurniveau waarin de meeste onder ons zich bevinden, je meer hebt aan een stijvere voorvork dan aan 300gr minder gewicht meesleuren.

Maar zoals ze tegen mij ook gezegd hebben toen ik nog in dat Xc vs Tr dilemma zat: "Er is geen slechte keuze".


Ivm de MyO kleuren kan ik je alleen maar aanraden een kleurenwaaier vast te krijgen. Ik heb de kleuren gezien op zo'n kleurenwaaier en dat is een gigantisch verschil met de kleuren op de website. Het "Bright Red" is bijvoorbeeld bijna Fluo Rood. Geel is ook heel fluo en fel, totaal niet zoals op de foto's die circuleren. Heb je al een voorkeur? Misschien kan ik je wel helpen aan voorbeeldfoto's die ik tijdens mij research ben tegengekomen.
Hier ook twijfels over TR vs XC versie. Ik lees hier 1kg verschil maar waar zit dat dan? Een dropper vs carbon seatspost is max 300gr en verschil tussen 32 en 34 vork ook zou ik denken? Verder zijn beide fietsen identiek volgens de specs.
Een dropper zou er bij mij in de XC versie sowieso ook in komen dus dan blijft de vraag: wat is het verschil in gewicht tussen beide vorken? Ik rij vooral marathons en heb voorkeur voor meer verweg maar gewicht vind ik als wedstrijdrijder toch ook een belangrijk punt. Momenteel rijd ik met een Spark RC en de 120mm Spark vind ik zelf te zwaar voor wat ik doe.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik denk het het gevoel dat de 120 mm Spark te zwaar is voor marathon werk zit uitsluitend tussen de oren maar heeft met de realiteit niets te maken.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik denk dat inderdaad het zo’n 300gr verschil is tussen de 32 en de Fox 34.
Ondertussen hebben ze de Fox 32 wel met 50gram verzwaard dacht ik. Iets stijver gemaakt.

Zat verschil ook niet in bandenkeuze? Forekaster en Ardent Race vs Maxxis Ikons.

Ik doe er in de zomer met racing Ray/Ralph zeker 250gram af dacht ik.

Ik heb nu een nieuw set wielen en met de racing Ray/Ralph, Xt pedalen en 2 bidonhouders zit in met OIZ M10TR 2020 exact op 11kg.

De TR is nog stuk meer XC dan de Scott Spark ze. Echt geen schrik hebben dat die niet racy genoeg aanvoelt.
jeanke6
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 14 maart 2012, 18:03
Mijn mountainbike: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Trek Madone 4.5

rokl schreef: di 13 oktober 2020, 18:23 Ik denk het het gevoel dat de 120 mm Spark te zwaar is voor marathon werk zit uitsluitend tussen de oren maar heeft met de realiteit niets te maken.
Ik denk het niet en weet het zelfs zeker. Dit verschil zie je aan de hand van tijden en daaraan gekoppelde hartslagen (heb geen wattage meter) op relevante segmenten. Zo weet ik ook dat mijn fully bijna altijd sneller is dan mijn hardtail, mijn dropper qua tijd bergaf een beetje winst oplevert (en veel meer fun) en bergop nauwelijks verlies, een sneller bandenprofiel op echt MTB terrein meestal niet sneller is, ik met mijn Spark RC op veel afdalingen bijna net zo snel (en soms sneller) ben als op m'n endurofiets,...

Kortom ik twijfel tussen 100 of 120 mm en het daarbij horende gewichtsverschil, verschil in rijeigenschappen (en het daarbij eventuele effect tussen mijn oren :-))
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

jeanke6 schreef: vr 16 oktober 2020, 16:01 Kortom ik twijfel tussen 100 of 120 mm en het daarbij horende gewichtsverschil, verschil in rijeigenschappen (en het daarbij eventuele effect tussen mijn oren :-))
Als je zeker weet, ik wil de XC, want die komt het kortst tegen een Spark RC, neem dan de XC.

Als je twijfelt tussen XC of TR, neem dan de TR. Die discussie XC of TR is al van voor de nieuwe modellen 2021. Het is duidelijk dat de fabrikanten nog meer slack willen voor het XC race-modellen, kijk maar naar alle nieuwe modellen en bijvoorbeeld de Alma met 68° balhoofdhoek. De XC heeft nog 69°, de TR toch al ook 68°. De nieuwe Scalpel heeft ook al 68°, de nieuwe Epic al zelfs 67,5°, toch beiden die hard XC-modellen. Dat is dus mijn persoonlijke mening, maar vandaag zou ik altijd voor de TR gaan of wachten op het nieuw model van de OIZ (bedoel dan volledig nieuwe geometrie van de frame) en dan ligt de discussie XC / TR waarschijnlijk weer open.

Als je dan nog eens aangeeft dat je vooral een marathon fiets zoekt en quasi zeker een Dropper zal installeren, dan moet je toch zeker voor TR kiezen denk ik dan?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Gisteren mijn nieuwe Oiz TR in kosmosgroen opgehaald en een shake down gegeven op alle leuk stukkies trail van de Posbank,Granny, niner, terose, fortune cookie etc.

1e indruk: geweldige fiets. Het fietst anders dan mijn vorige bike, van de vorige generatie. Wat luiere balhoofd dus meer sturen met gewichtsverplaatsing dan met het stuur en dus hem meer in de bocht ‘zetten’.

Wat ik het mooie vind, is dat het een fiets met 2 gezichten is: als je de vork en demper open zet en lekker een trail over rijdt dan merk je dat deze fiets veel meer kan dan de NL-trails te bieden heeft. Dat is helemaal prima, het is nl dikke fun hier in NL, reed er gelijk een paar Pr mee. Zet je de boel gelockt of in de semi-lock stand heb je een strakke Xc bak die je snel omhoog jaagt, hij weegt tenslotte ook maar 12kg (incl pedalen). Die veelzijdigheid maakt dit tot een geweldige fiets. Komt bij dat ik op een maatje M rijdt dus is het ook een relatief compacte fiets. :-D :-D

Komende tijd nog wat spelen met rebound en compressie voor de optimale afstelling. Nu al zin in wat buitenlandse trips. : :winkie:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Veel plezier! Klinkt als een goede keuze :-q
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Rasmazzer schreef: di 13 oktober 2020, 22:35
Ik heb nu een nieuw set wielen en met de racing Ray/Ralph, Xt pedalen en 2 bidonhouders zit in met OIZ M10TR 2020 exact op 11kg.
Welke wielset heb jij er nu in zitten?
Zit er zelf aan te denken om mijn TR te upgraden naar een 30mm carbon setje vsn zo’n 1500gr.
Bicycle, bicycle, bicycle
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

daniel1975 schreef: zo 15 november 2020, 18:06
Rasmazzer schreef: di 13 oktober 2020, 22:35
Ik heb nu een nieuw set wielen en met de racing Ray/Ralph, Xt pedalen en 2 bidonhouders zit in met OIZ M10TR 2020 exact op 11kg.
Welke wielset heb jij er nu in zitten?
Zit er zelf aan te denken om mijn TR te upgraden naar een 30mm carbon setje vsn zo’n 1500gr.

Bij mij zijn het flatpedals, crank brothers stamp 7 en rijdt met forekaster en Rekon banden. Zal wel richting kilootje verschil gaan

Ik rijd met de Carbon wielen die orbea als upgrade aanbiedt die zijn iets van 1550 gr.
Edwinmtb
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: zo 4 januari 2015, 22:06
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Marcel964 schreef: zo 15 november 2020, 15:15 Gisteren mijn nieuwe Oiz TR in kosmosgroen opgehaald en een shake down gegeven op alle leuk stukkies trail van de Posbank,Granny, niner, terose, fortune cookie etc.
Welke heb je precies? Is de 68 gr. lui genoeg en weet jij of daar veel verschil is met de 69 gr.?
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

De m10 TR

Of je de ene graad merkt van 69 naar 68 weet ik niet precies. Er is een test die beide naast elkaar zet en waarin de conclusie is dat een TR echt een andere fiets is. Ik heb in mei getest met een ‘gewone’ M10. Dat vond ik al een geweldige fiets, maar ben toch voor de TR gegaan, omdat ik net dat beetje extra wel zie zitten voor hoe ik rijd. Het verschil kan ik niet goed duiden heb de TR nog te kort en tussen testrit en in ontvangstname zit bijna 6 maand. Ik ben nl geen hardcore racer, vind een dropper echt een must (had mijn vorige fiets ook) en las goede kritieken over de fox 34 vork. Dus was keuze snel gemaakt.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

daniel1975 schreef: zo 15 november 2020, 18:06
Rasmazzer schreef: di 13 oktober 2020, 22:35
Ik heb nu een nieuw set wielen en met de racing Ray/Ralph, Xt pedalen en 2 bidonhouders zit in met OIZ M10TR 2020 exact op 11kg.
Welke wielset heb jij er nu in zitten?
Zit er zelf aan te denken om mijn TR te upgraden naar een 30mm carbon setje vsn zo’n 1500gr.
Duke Lucky Jack 6sters met 240 naven.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Rasmazzer schreef: ma 16 september 2019, 16:34
Tomme schreef: ma 16 september 2019, 11:17

Welke is het geworden Ras? Een alu model? Post je nog een paar foto's?
De M10 TR 2020. Heb de standaard kleur blauw indigo - rood (mat) genomen. Heb ik in het echt gezien en vond ik zo'n mooi blauw en stak niet tussen de opties van de MyO kleuren (waarom niet, een raadsel).

Hieronder een foto!
Afbeelding
Van het Orbea Crash replacement programma moeten gebruik maken :roll: . Ik ben wel tevreden van de nieuwe kleur!
Afbeelding
Marcel964
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: ma 21 september 2015, 15:20

Heb die groene kleur nu bijna 1,5 jaar. Top kleur! Blijft mooi en blij dat ik die kleur destijds heb gekozen.
Lakeman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: di 13 oktober 2020, 08:58

Even een vraag hier. Ik ben mij aan het orienteren op een Oiz H20 of H30. Vinden jullie het prijsverschil van bijna 400 euro het waard om voor een H20 te gaan met dropper etc?
Plaats reactie