Hier ook twijfels over TR vs XC versie. Ik lees hier 1kg verschil maar waar zit dat dan? Een dropper vs carbon seatspost is max 300gr en verschil tussen 32 en 34 vork ook zou ik denken? Verder zijn beide fietsen identiek volgens de specs.Rasmazzer schreef: ↑di 8 oktober 2019, 09:30Het verschil tussen de XC en de TR is redelijk beperkt hoor. Je leest wel in de reviews (Vojomag o.a.) een wereld van verschil, maar blijft maar dezelfde frame met andere veerweg. Het is zeker nog geen Occam in mijn ogen.Plakkie schreef: ↑ma 7 oktober 2019, 21:01 Ha,
Ik blijf twijfelen tussen de orbea oiz m10 xc en de orbea oiz m10 tr. Verlies je echt veel snelheid door de langere veerweg of is dit te verwaarlozen?
Ook ben ik nog in dubio over de myo kleuren combi. De kleuren op echte foto's terug vinden blijkt een ware zoektocht.
Iemand met goede tips?
Wordt gewaardeerd!
Het grootste verschil zit hem in het gewicht (1kg meer voor de TR) en de stockbanden (Ikon vs Forkaster/Ardent), alsook een iets slacker en comfortabelere zitpositie voor de TR-versie (door de iets langere voorvork).
Of je hierdoor veel snelheid gaat verliezen, gaat echt persoonlijk zijn. Als je een uurtje gaat vlammen tijdens een XC-race, dan ga je waarschijnlijk met de XC versie wel beter af zijn. Ga je 6u op de fiets zitten tijdens een 90km+ Ardennenrit, dan ga je sowieso veel meer geniet van de TR hebben.
Ik heb met de TR-versie onlangs een 105km / 2200hm gravelbike-parcours gereden in de Eifel en dat was heel comfortabel fietsen en nooit geen gevoel gehad dat de fiets te zwaar of te log was of dat de veerweg iets te lineair was. Op asfalt lock ik ook altijd beide veringen, maar de rest van de tijd altijd in open gereden. Zelfs moeilijkere klimmetjes gaan zonder probleem. Komende van een hardtail vind ik de TR-versie alleen maar voordelen hebben. Als je dan eens tegen hoge snelheid bergaf gaat vliegen, dan merk je ook wel op dat zo'n FOX 34 een stuk stijver/stugger is dan een FOX 32. De vork weegt dan wel een stukje meer, het is wel een stuk robuuster sturen. Ik denk persoonlijk dat op een amateurniveau waarin de meeste onder ons zich bevinden, je meer hebt aan een stijvere voorvork dan aan 300gr minder gewicht meesleuren.
Maar zoals ze tegen mij ook gezegd hebben toen ik nog in dat Xc vs Tr dilemma zat: "Er is geen slechte keuze".
Ivm de MyO kleuren kan ik je alleen maar aanraden een kleurenwaaier vast te krijgen. Ik heb de kleuren gezien op zo'n kleurenwaaier en dat is een gigantisch verschil met de kleuren op de website. Het "Bright Red" is bijvoorbeeld bijna Fluo Rood. Geel is ook heel fluo en fel, totaal niet zoals op de foto's die circuleren. Heb je al een voorkeur? Misschien kan ik je wel helpen aan voorbeeldfoto's die ik tijdens mij research ben tegengekomen.
Een dropper zou er bij mij in de XC versie sowieso ook in komen dus dan blijft de vraag: wat is het verschil in gewicht tussen beide vorken? Ik rij vooral marathons en heb voorkeur voor meer verweg maar gewicht vind ik als wedstrijdrijder toch ook een belangrijk punt. Momenteel rijd ik met een Spark RC en de 120mm Spark vind ik zelf te zwaar voor wat ik doe.