Orbea Oiz 2020 - XC of TR?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
samdem
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 08:58

halo , ik sta namelijk op het punt om een oiz h20 aan te schaffen. aangezien ze nog nergens te bespeuren zijn.al iemand ervaring of er eentje in de hand gehouden?enig idee van gewicht tov een m10?
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

samdem schreef: ma 5 augustus 2019, 09:07 halo , ik sta namelijk op het punt om een oiz h20 aan te schaffen. aangezien ze nog nergens te bespeuren zijn.al iemand ervaring of er eentje in de hand gehouden?enig idee van gewicht tov een m10?
Ik heb ergens gelezen 2,3kg voor de Alu frame en 1,7kg voor de OMR (Carbon) frame.
Dan heb je nog het extra gewicht van de verschillende onderdelen.

Heb wel al gehoord dat de Alu kaders pareltjes zijn. Bij de voorstelling hadden de local dealers niet eens door dat er een aluminium model tussen de carbon modellen stond. De afwerking moet dus echt zeer goed zijn.

Ik denk dat nu in augustus zo wat de eerste aluminium frames zullen geleverd worden. Dan zal je hier en daar wel een gewicht kunnen terugvinden van gebruikers die de fiets aan de weeghaak hangen. Orbea zelf communiceert zelden over het gewicht.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Heb bij SABMA nagevraagd of de 2019 en 2020 demper en vork werken met de squidlock 3-positions.

Dit is hun antwoord:
Ik zie dat de demper en vork beide in Push-to-Unlock staan. Dit bedoelt dat ze maar twee standen hebben (open en dicht).

Het is mogelijk om beide om te bouwen naar een 3 standen Push-To-Lock systeem maar volgens ons werk het 2 standen systeem veel beter. Daarom gaat Fox ook meer en meer naar een 2 standen Push-To-Unlock over.


Beetje vreemd dat Orbea afkomt met eigen ontwikkelde lock-out "Squidlock" met 3 posities als hun stock vork en shock dit niet eens standaard ondersteunen...
samdem
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 5 augustus 2019, 08:58

al iemand en oiz alu ter hand genomen?
Tomme
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 september 2019, 10:34

Ik heb een H20 in bestelling, jammer genoeg wel pas levering tegen eind september/begin oktober.

Het klopt wel wat ze in reviews aangeven, je ziet het verschil amper met de carbon modellen. Achteraan de chainstay zie je nog wel een restant van een lasnaad, maar over het algemeen moet je ze echt gaan zoeken op het kader.

Gewicht zit natuurlijk wat hoger dan een carbon variant, maar dat ligt niet alleen aan het kader zelf natuurlijk... Je kan niet alles hebben voor zo'n €2500.

Kijk er wel naar uit en ik zal zeker wel even wat ervaringen posten van zodra hij in huis is :-)!
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

Vandaag een Oiz H20 TR 2020 kunnen wegen. Circa 13,5 kg. De XC variant schijnt, volgens dit forum, circa 0,9 kg lichter te zijn.
Gewoon blijven trappen...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Welke maat ?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
fniels
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2007, 13:09
Mijn mountainbike: Trek 8500 2009, Orbea Oiz H20 XC 2020

rokl schreef: do 12 september 2019, 19:58Welke maat ?
Maat M.
Gewoon blijven trappen...
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Vandaag een Oiz H10 (TR) maat L kunnen testen. Gewicht hier ook circa 13,5 kg. met alles standaard qua remmen, X1900 wielen en dropper.
Heerlijke fiets en het verschil in rijeigenschappen met mijn Canyon Spectral CF was kleiner dan ik dacht. Qua gewicht zijn ze gelijk. Wielmaat verschil vond ik niet heel duidelijk voelbaar en stuurgedrag van de Orbea was prima. Je voelt dat de vering meer getuned is naar XC. Bij het dalen over hobbels etc was er wel een merkbaar verschil. Op zich logisch.

Ik heb hem op het oog om naast mijn Canyon te gebruiken voor langere afstanden en meer XC maar nu twijfel ik weer. Of ik zou nog flink meer moeten uitgeven aan betere wielen en banden en/of een carbon frame om het verschil in gewicht en acceleratie groter te maken.
Bewijst maar weer wat een fijne en all round fiets de Spectral is.

Als ik geen andere fiets had zou ik hem zeker kopen. Prachtig ding. Mooi afgewerkt.
Btw ik reed op een L met een lengte van ongeveer 1,90. Dit paste als een handschoen. Hele fijne zit. Niet extreem racy.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Heb mijn bestelling ondertussen ook ontvangen. De TR versie. In het weekend al kort toertje mee kunnen rijden. Ik heb de kader eerst met Invisiframe beschermd, maar dat is een serieus karwei (ong. 6-tal uren over 2 avonden - wel heel tevreden van dat spul is voorlopig quasi niet zichtbaar).

Tochtje dat ik gereden heb is een typisch vlakke mountainbike toer door bossen en langs akkers. Normaal echt geen fan van traktorwegen en landbouwwegen omdat je hier constant uit het zadel gewipt wordt. Met de fully is dat een heus verschil in rijkwaliteit. De TR voelt wel inderdaad iets zwaarder aan dan de XC variant (schilt hem 1 kg) en is in gewicht niet zoveel verschillend van mijn vorige Specialized Hardtail. De wielen heb ik tubeless gemaakt, dus schilt hem ook nog beetje in gewicht en rolweerstand. Op zich voelt de fiets tijdens het rijden op een vlak en snel parcours (echt typisch voor de cross-country mtbs) helemaal niet log aan. De pret zal pas echt opsteken als ik eens wat leukere toertjes kan opzoeken.

Over de 3-standen, heb het gevoel dat dit gewoon Orbea marketing strategie geweest is. Nergens is te lezen dat de Oiz 3 standen ondersteunt, enkel dat hij een 3-standen switch heeft. Denk dat dat dus ook het geval is. Je hebt 3 standen, maar tussen midden en open voel ik quasi geen verschil. Het verschil dat ik voel is waarschijnlijk in het kopje.

Al bij al zeer tevreden over de nieuwe mountainbike! Super mooi design, fiets heel comfortabel, stuurt goed in, remt ongelofelijk (te danken aan de XT remmen), 12 Speed met 34T is ideaal voor het licht heuvelige landschap dat ik veel rij, zeer starre lock-out zodat op asfalt je nog steeds goed kan doorrijden....
Tomme
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 1 september 2019, 10:34

Rasmazzer schreef: ma 16 september 2019, 09:24 ...
Welke is het geworden Ras? Een alu model? Post je nog een paar foto's?
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Tomme schreef: ma 16 september 2019, 11:17
Rasmazzer schreef: ma 16 september 2019, 09:24 ...
Welke is het geworden Ras? Een alu model? Post je nog een paar foto's?
De M10 TR 2020. Heb de standaard kleur blauw indigo - rood (mat) genomen. Heb ik in het echt gezien en vond ik zo'n mooi blauw en stak niet tussen de opties van de MyO kleuren (waarom niet, een raadsel).

Hieronder een foto!
Afbeelding
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb trouwens dit weekend de aluminium modellen gezien in de bikeshop. Prachtige kaders! Gewoon niet te onderscheiden van de Carbon kaders enkel paar lasnaden aan de chain stays en saddle stays.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Rasmazzer schreef: ma 16 september 2019, 16:34

De M10 TR 2020. Heb de standaard kleur blauw indigo - rood (mat) genomen. Heb ik in het echt gezien en vond ik zo'n mooi blauw en stak niet tussen de opties van de MyO kleuren (waarom niet, een raadsel).

Hieronder een foto!
Afbeelding
Erg fraaie fiets, en mooie kleuren combinatie :-q
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Erg mooie fiets hoor. En rijdt vast fantastisch.
Wat weegt deze versie ongeveer als ik mag vragen?
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Plaats reactie