Oude mountainbike geschikt?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

als je hoofd in je nek hangt en je voor je gevoel niet goed zit, moet hij of flink afgesteld worden of is de maat inderdaad gewoon niet goed. Op deze manier denk je dat je moet 'wennen' maar ga je je waarschijnlijk alleen maar ergeren en denken dat mtb niks voor jou is omdat je op een mtb in jouw beleving niet lekker zit.
Op een fiets waarop je voor je plezier door het bos gaat fietsen moet je gewoon prettig zitten in een comfortabele houding.

Het is wa lastig om zonder foto's en specs te beoordelen of jouw fiets voor jou geschikt is of geschikt te maken is...je zou eens naar een fietsenmaker kunnen rijden die een en ander goed afstelt, misschien kan iemand van het forum die in de buurt woont je helpen? En je kan eens een 'goede' mtb huren op de heuvelrug om het verschil met een moderne mtb te ervaren.
Yvon
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 19:41

Afbeelding Even met foto dit keer..
Yvon
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 19:41

En ja idd gewoon proberen.. merk dat t vanmorgen al wel beter ging dan gisteren.. lekker dikke bandjes over onverharde wegen πŸ€—
]
Bram87 schreef: ↑do 1 augustus 2019, 11:28 als je hoofd in je nek hangt en je voor je gevoel niet goed zit, moet hij of flink afgesteld worden of is de maat inderdaad gewoon niet goed. Op deze manier denk je dat je moet 'wennen' maar ga je je waarschijnlijk alleen maar ergeren en denken dat mtb niks voor jou is omdat je op een mtb in jouw beleving niet lekker zit.
Op een fiets waarop je voor je plezier door het bos gaat fietsen moet je gewoon prettig zitten in een comfortabele houding.

Het is wa lastig om zonder foto's en specs te beoordelen of jouw fiets voor jou geschikt is of geschikt te maken is...je zou eens naar een fietsenmaker kunnen rijden die een en ander goed afstelt, misschien kan iemand van het forum die in de buurt woont je helpen? En je kan eens een 'goede' mtb huren op de heuvelrug om het verschil met een moderne mtb te ervaren.
Ja dat is idd een goeie. Heb Rein Veenendaal al als tips gekregen die ook veel mountainbikes verkoopt etc.. daar kan je ook een vignet halen voor de mountainbike routes.. dus die haal ik sowieso even op. Allicht dat ze me daar kunnen adviseren en evt de Fiets even na kunnen kijken als het de goede maat blijkt te zijn. Ik zal geen extreme mountainbiker worden denk ik hoor , maar lekker slingerpaadjes door het bos trekt me altijd al πŸ™ˆ
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 06:07 Te groot?? Ik moet de zadel erg hoog zetten waardoor ik met m’n bovenlichaam voor mm gevoel nar beneden hang.. en als ik dan voor me moet kijken lig ik met m’n achterhoofd zowat op m’n rug Haha is dat goed verwoord? πŸ™ˆ

Als ik meet welke maat ik moet hebben (79x0,68) kom ik uit op framemaat 53,7
En die ik nu heb is dat 50?

Referentie heb ik niet echt.. ik heb een normale stadsfiets (gekocht ivm zoontje die achterop moest etc)
De maatvoering die je aan houdt is voor een racefiets. Dat heeft niets met een mountainbike te maken, hooguit met een stadsfiets.

Met jouw lengte moet een mountainbike een frame van 40 tot 45 cm hebben. De bedoeling is dat een zadelpen er pakweg 20-25 cm uit steekt (minimaal!). Omdat de bovenbuis dan lekker diep zit, kun je in lastig terrein ook nog naar voren toe af stappen zonder dat je op die buis stuitert.

Je voelt nu waarschijnlijk dat je een soort van diep zit omdat je ver voorover leunt. Daaraan merk je dat de fiets veel te groot is.

Deze fiets kun je met een ander stuur of andere stuurpen wel corrigeren, maar dat is zonde van je geld!


Gewoon nog een paar ritten op maken, went sowieso wel een beetje. En spreek eens iemand aan van jou lengte en probeer zijn/haar fiets eens!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 12:37 Afbeelding Even met foto dit keer..
Kijk, gelukt met de upload dus. 8)

Netjes, zie bijna geen verschil met dat eerdere plaatje van deze soort bike. Behalve de reflectors dan. :wink:
Yvon
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 19:41

Wiel-Maat schreef: ↑do 1 augustus 2019, 13:11
Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 12:37 Afbeelding Even met foto dit keer..
Kijk, gelukt met de upload dus. 8)

Netjes, zie bijna geen verschil met dat eerdere plaatje van deze soort bike. Behalve de reflectors dan. :wink:
Jaa was goeie tip πŸ‘πŸ» πŸ˜ƒ
De reflectors kan ik evt van deze afhalen
Afbeelding
Die heb ik ook gekregen maar de versnellingsdraden en ook van de remmen zijn nogal verroest.. lijkt me niet veilig.. ook geen idee of je evt nog iets krijgt voor zo’n fiets πŸ€”
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Ik doelde eigenlijk op de reflectors op de wielen... :D

Maar die zou ik er niet op doen. Dat is echt een behoorlijke no-go, hier althans. En bovendien extra gewicht, voor de weight weenies. ;)

Die rode bike....mwah, denk niet dat je daar veel voor vangt. Wel lekker old school, die achterdemper en framevorm. :bier:
Yvon
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 19:41

Lars TB schreef: ↑do 1 augustus 2019, 13:09
De maatvoering die je aan houdt is voor een racefiets. Dat heeft niets met een mountainbike te maken, hooguit met een stadsfiets.

Met jouw lengte moet een mountainbike een frame van 40 tot 45 cm hebben. De bedoeling is dat een zadelpen er pakweg 20-25 cm uit steekt (minimaal!). Omdat de bovenbuis dan lekker diep zit, kun je in lastig terrein ook nog naar voren toe af stappen zonder dat je op die buis stuitert.

Je voelt nu waarschijnlijk dat je een soort van diep zit omdat je ver voorover leunt. Daaraan merk je dat de fiets veel te groot is.

Deze fiets kun je met een ander stuur of andere stuurpen wel corrigeren, maar dat is zonde van je geld!

Gewoon nog een paar ritten op maken, went sowieso wel een beetje. En spreek eens iemand aan van jou lengte en probeer zijn/haar fiets eens!
Dankjewel Lars! Dat klinkt allemaal wel logisch. Ik ga inderdaad nog lekker een beetje rondtoeren en houd dit even in m’n achterhoofd. Super bedankt!
Yvon
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 19:41

Wiel-Maat schreef: ↑do 1 augustus 2019, 14:14 Ik doelde eigenlijk op de reflectors op de wielen... :D

Maar die zou ik er niet op doen. Dat is echt een behoorlijke no-go, hier althans. En bovendien extra gewicht, voor de weight weenies. ;)

Die rode bike....mwah, denk niet dat je daar veel voor vangt. Wel lekker old school, die achterdemper en framevorm. :bier:
Haha kan je nagaan hoe veel verstand ik ervan heb πŸ˜‚πŸ™ˆ maar een no go reflectors op de wielen?
Ik was in Veenendaal bij vvv om vignet te vragen maar die verkochten ze niet en waren gelijk heel negatief.. mountainbikers schijnen grote ergenis te geven en ze willen zoveel mogelijk dit demotiveren.. terwijl op de heuvelrug hier overal mooie paden worden aangelegd en onderhouden.
Waren twee ietwat oudere vrouwen.. had ook geen zin om er op in te gaan.. volgens de site zou je ze daar gewoon kunnen krijgen..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 14:08 Afbeelding
De voorvork staat achterstevoren op deze fiets! :o

Remedie: de centrale bout boven op de stuurpen een paar slagen losdraaien (hoeft er niet uit!) en de vork met wiel 180 graden draaien (vanaf de fiets gezien rechtsom) terwijl je het stuur vasthoudt. Vervolgens de centrale bout weer goed vast draaien.
En wellicht de volgende keer iemand anders aan de fiets laten werken... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Yvon
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 19:41

kermit schreef: ↑do 1 augustus 2019, 14:23
Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 14:08 Afbeelding
De voorvork staat achterstevoren op deze fiets! :o

Remedie: de centrale bout boven op de stuurpen een paar slagen losdraaien (hoeft er niet uit!) en de vork met wiel 180 graden draaien (vanaf de fiets gezien rechtsom) terwijl je het stuur vasthoudt. Vervolgens de centrale bout weer goed vast draaien.
En wellicht de volgende keer iemand anders aan de fiets laten werken... :wink:
Oh ja serieus ik zie het πŸ˜‚ ik heb deze twee bikes vorige week gekregen om maar te zien wat ik ermee wou .. dus geen idee wie er zo creatief mee is geweest πŸ˜„
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wel een lekker wendbaar fietsje, met zo'n korte wielbasis :-q
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 12:42 Heb Rein Veenendaal al als tips gekregen die ook veel mountainbikes verkoopt etc.. daar kan je ook een vignet halen voor de mountainbike routes.. dus die haal ik sowieso even op. Allicht dat ze me daar kunnen adviseren en evt de Fiets even na kunnen kijken als het de goede maat blijkt te zijn.
Ik zou aan die fiets niet heel veel meer doen. Alles wat je uitgeeft is zonde. Tenzij iemand voor €20,- er een korte, hoge stuurpen op wil zetten, dan zit je in ieder geval iets beter.

Dan beter door sparen voor iets beters. Gebruikt moet je al iets voor €300-400 kunnen scoren dat stukken beter is dan dit.

Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 12:42 Ik zal geen extreme mountainbiker worden denk ik hoor , maar lekker slingerpaadjes door het bos trekt me altijd al πŸ™ˆ
De meesten hier ook niet, als je maar lol hebt. Daarvoor heb je geen mega-skills nodig of een peperdure fiets. Maar een klein beetje skills en een fiets die goed zit en vertrouwen geeft, dat scheelt wel :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Yvon schreef: ↑do 1 augustus 2019, 14:20
Wiel-Maat schreef: ↑do 1 augustus 2019, 14:14 Ik doelde eigenlijk op de reflectors op de wielen... :D

Maar die zou ik er niet op doen. Dat is echt een behoorlijke no-go, hier althans. En bovendien extra gewicht, voor de weight weenies. ;)

Die rode bike....mwah, denk niet dat je daar veel voor vangt. Wel lekker old school, die achterdemper en framevorm. :bier:
Haha kan je nagaan hoe veel verstand ik ervan heb πŸ˜‚πŸ™ˆ maar een no go reflectors op de wielen?
Ik was in Veenendaal bij vvv om vignet te vragen maar die verkochten ze niet en waren gelijk heel negatief.. mountainbikers schijnen grote ergenis te geven en ze willen zoveel mogelijk dit demotiveren.. terwijl op de heuvelrug hier overal mooie paden worden aangelegd en onderhouden.
Waren twee ietwat oudere vrouwen.. had ook geen zin om er op in te gaan.. volgens de site zou je ze daar gewoon kunnen krijgen..
Nou ja, no-Go...das mss wat zwart wit gesteld maar er zijn er hier zeer weinig tot geen die dat er op hebben schat ik zo in en tis ook iets wat al lang niet meer standaard geleverd wordt op een bike.

Wel apart dat die dames zo negatief waren... over mtb’ers bestaat bij sommigen wel n vooroordeel ja, en das toch jammer. Ik ken zelf geen personen die aan dat beeld voldoen bv.

Er zijn legio andere plekken waar je n vignet kan halen (Beaufort huis in Austerlitz weet ik iig maar dat is voor jou niet echt direct in de buurt denk ik...)
Yvon
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 19:41

Inmiddels het vignet gehaald ik mag los πŸ˜„πŸ˜Ž
Nog klein vraagje. Heb nog een mooie koga miyata Tiros te koop zien staan maat 47..
Voor175. Incl veel assesoires.. is gebruikt voor wat vakantie tochtjes.. zou dat wat zijn voor of the road mtb? Bij de fietsenwinkel werd me maat 48 geadviseerd..

Afbeelding
Plaats reactie