Advies/ twijfel

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Axel04_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 2 augustus 2019, 17:44

Hallo allemaal,

Ik ben Axel ben 16 en ben dol op mountainbiken, ik ga graag elke zondag middag een stuk fietsen. Ik heb een goeie mtb gevonden van kona, namelijk de honzo AL 2018. Voor 700 euro mag ik hem hebben maar voor mij als tiener is dat nog al een schep met geld. Ik vraag me af of het slim is om 1 keer een hele goeie mtb te halen die alles heeft wat ik wil en die ik voorlopig ook niet weg ga doen. Of een wat goedkopere (300/400 euro) mtb te halen en waarschijnlijk vrij snel zal verkopen. Wat is jullie advies?

Alvast bedankt. Gr Axel.
Laatst gewijzigd door Axel04_ op vr 2 augustus 2019, 18:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Het zal een aanslag zijn op je spaarvarken maar indien de Honzo in een goede staat is en de slijtage onderdelen hoeven voorlopig niet vervangen te worden, zeg ik doen!

Dan ben je voorlopig klaar en kun je gaan trappen. Eventueel upgraden kan altijd nog.

Ik wil niet zeggen dat je voor minder niets leuks kunt kopen maar indien je, zoals je omschrijft, een dergelijke fiets weer zult verkopen leg je er veel op toe. (Tenzij je nu een verkoper treft die geen idee heeft wat hij/zij verkoopt. Dan kun je wellicht nog winst maken wanneer je de fiets zelf weer wil gaan verkopen :lol: )
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Axel04_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 2 augustus 2019, 17:44

Dankjewel voor je advies.

De kona is niet veel gebruikt, het was een huur fiets en is goed onderhouden. Ik wil nu echt een goede trail mtb kopen omdat Ik namelijk al 2 keer een fiets gekocht met onbekende problemen die vrij laat op kwamen. Dus nu dacht ik, ik koop een goeie mtb waar ik niks aan hoef te doen.
Ik heb een vakantie baantje gedaan dus heb wel genoeg geld maar het gaat er meer om of het verstandig is om een nogal dure mtb te kopen voor iemand die graag op de zondag even een stuk wil gaan fietsen. Dat is meer mijn twijfel. In vakanties en later als ik ouder ben zal ik hem denk ik een stuk meer gaan gebruiken. Nu zit ik namelijk met erg veel school werk en een druk sport leven. Maar daar gaat het dus meer om, of het wel 700 euro waard is.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Het punt wat je ook mee moet nemen is het feit dat je wellicht nog gaat groeien. Ik weet niet of de Honzo nu nog wat aan de grote kant is of dat hij nu de juiste maat voor je heeft.
Mocht het laatste het geval zijn en je gaat nog, ik noem maar even wat, 20 centimeter groeien is de kans groot dat je dan op een te kleine fiets rijdt.
Een beetje speling heb je altijd wel met de maat van het frame maar in extremere gevallen heb je dus een groter frame nodig.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Axel04_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 2 augustus 2019, 17:44

Ik ben 1,98 en zal wss nog 2 of 3 cm gaan groeien, de meneer waar ik de fiets van wil kopen is ook ongeveer mijn lengte dus dat zit wel goed. Maar het gaat mij meer om of het 700 euro waard is om op de zondag een stukje te gaan rijden. Een beetje wat in mijn vorige bericht staat, hoe denkt u daar over?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Wanneer je een goede fiets hebt zal het gebruik, al is het dan alleen op zondag, je veel plezier geven.
Indien je een fiets hebt die dat niet doet is het plezier rapido weg en verdwijnt de fiets in de garage om stof te verzamelen.

Een goede fiets is dus een investering waard, in mijn ogen. Je krijgt er veel voor terug.
Daarbij is een Honzo een behoorlijk waardevaste fiets. De framemaat is, gezien je lengte, niet zo courant als een medium of large maar gelukkig zijn Nederlanders het langste volkje ter wereld dus eventueel verkopen zal niet echt lastig zijn.

Even een andere vraag, gezien je leeftijd en lengte. Heb je geen last van je rug? Indien je rug een zwakke plek is zal een fully (fiets met voor- en achtervering) wel eens beter kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door slapbandje op vr 2 augustus 2019, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik denk dat je inderdaad beter wat meer kan uitgeven dan minder wanneer je daadwerkelijk datgene krijgt wat jij mooi en goed vindt. De Honzo is een zeer degelijke fiets die op alle terreinen meekan. Als alles eraan nog goed is hoef je je voorlopig geen zorgen te maken. Fietsen van 300 a 400 euro zullen hoe dan ook inferieur zijn en op de langere termijn wil je wat anders wat dan duurder uitvalt.

Edit: slapbandje was me net voor
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Velen op dit forum geven een veelvoud hiervan uit aan fietsen, en in mijn geval doe ik dat ook al sinds mijn 16e. Ik denk dus dat iedereen gaat zeggen dat je dat moet doen. Het publiek hier zal de Kona inderdaad kennen als degelijke waardevaste investering, en vanuit dat oogpunt is de fiets het waard. De vraag of jij op dit moment het die 700€ waard vind kunnen wij moeilijk beantwoorden. Ik denk dat je zelf weet dat een betere fiets meer plezier gaat opleveren, alleen je kunt je geld maar een keer uitgeven. Als je nu al een paar jaar elke zondag het bos in gaat en dat blijf je doen, dan gaat die investering je heel veel plezier opleveren. Dat durf ik wel te beweren, wat je ervoor moet laten en of dat het waard is.... zelf toch even de plussen en minnen op een klein blaadje opschrijven en er een nachtje over slapen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat het jou waard is om op zondag een stukje te kunnen rijden, dat weten wij niet.
Dat weet alleen jij.

Een nette Honzo is wel 700 waard. Is geen koopje, maar als de fiets echt netjes onderhouden is, is het een nette prijs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En een Honzo is een fiets waar je alle kanten mee op kunt en daarnaast een erg stevige fiets. Dus voor dat geld ga je nauwelijks iets beters vinden!


Het enige kan zijn dat je zegt "ik ga cross country wedstrijden rijden", dan is de Honzo niet de eerste keuze. Maar achter dat soort dingen kom je echt alleen maar door het te doen, daar kun en moet je nu geen rekening mee houden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, Honzo is lekker all round.
Geen racemonster, geen DH machine, maar je kan er heel veel mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Axel04_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 2 augustus 2019, 17:44

Dankjewel allemaal, ik denk dat ik idd de investering ga doen, en hopen dat ik er geen spijt van krijg. Ik hoop dat deze fiets geen problemen heeft maar dat ga ik zondag bekijken. En uiteindelijk heb ik toch genoeg geld verdient als vakken vuller. Maar nogmaals bedankt voor het advies!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Axel04_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 2 augustus 2019, 17:44

Dankjewel allemaal, ik denk dat ik idd de investering ga doen, en hopen dat ik er geen spijt van krijg. Ik hoop dat deze fiets geen problemen heeft maar dat ga ik zondag bekijken. En uiteindelijk heb ik toch genoeg geld verdient als vakken vuller. Maar nogmaals bedankt voor het advies!
Axel04_
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 2 augustus 2019, 17:44

Ja dat is hem! Heb je goed gevonden. Wat denken jullie er van?
Plaats reactie