Advies fiets voor beginner voor Alpen Cross.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Herbert82 schreef: za 10 augustus 2019, 10:50 Bedankt voor jullie adviezen. Ik had nog niet eerder gehoord van een long travel hardtail. Wel van een hardtail natuurlijk, maar niet van een long travel. Wat zijn daat specifiek de voordelen van?
Het voordeel is iets meer vering (en daarmee controle en comfort) aan de voorkant. Maar vooral de zithouding is niet extreem sportief. En het stuurgedrag is gericht op extra controle. Een heel toegankelijke fiets dus, die juist op snelheid (berg af!) goed tot zijn recht komt en beperkingen van de rijder enigszins weet op te vangen. Vaak zijn ze ook wat steviger gebouwd, waardoor zwaardere rijders dus minder problemen kunnen verwachten.


Bij dubbelgeveerde fietsen heb je ook zulke categorieën (een LTHT kun je vergelijken met een trailbike met pakweg 130-140 vering), maar het nadeel van een beetje redelijke dubbelgeveerde fiets is inderdaad dat de prijs hoger is. De Canyon die Aurelius noemt zit op het randje van alle onderdelen van goede kwaliteit en op het randje van jouw budget.
Het voordeel van de achtervering is nog meer comfort en controle.
Ja, er zitten meer bewegende onderdelen aan een dubbelgeveerde mountainbike. Die hebben meer onderhoud nodig en daardoor zijn de jaarlijkse kosten iets hoger. Maar ik zou de bergen niet meer in willen zonder achtervering. Nodig is het niet. De funfactor is echter nog stukken hoger. Maar wil je het niet uitgeven, dan is in zo een geval een LTHT dus de goede uitkomst.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat Lars zegt. Niks aan toe te voegen op één uitzondering na:
Conditie opbouwen. Op een fiets is bergop werken en bergaf uitrusten. Op onverhard terrein is bergop werken en bergaf ook.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Herbert82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 10 augustus 2019, 08:18

Dank voor alle info.

Ik ben er inmiddels dus achter het 'long travel' verhaal, betrekking heeft op de veerweg van de voorvork, en niet op de lengte van het frame zoals ik eerst dag.

In dit topic wordt de Kona Honzo aangeraden. Moet ik dan specifiek de big honzo hebben omdat deze een langere veerweg heeft?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Vooropgesteld ik heb geen enkele ervaring met een Alpencross, wel met:
a) naar het werk fietsen,
b) 1200 hoogtemeters oid op een dag doen met 0-klimtalent en 0.1T,
c) in de Alpen fietsen van kurkdroog, via mistig en stromende regen tot in de sneeuw.

In de eerste plaats kan er in ieder geval niet gezegd worden dat het je plan aan amibitie ontbreekt. Ik beschouw het niet als onmogelijk maar ben wel van mening dat om het ook een succes te maken er echt een degelijk plan nodig is met (professionele) ondersteuning omdat je zowel qua conditie als MTB skills aangeeft op het moment eigenlijk op 0 te staan, geen aanleg hebt en in een jaar flink progressie moet maken en eigenlijk niet de tijd hebt:
a) om te experimenteren wat voor jou "werkt" qua trainen, hoe je voldoende progressie maakt c.q. dat je niet overtraint,
b) te weinig progessie maakt of geblesseerd raakt omdat je zelf het wiel moet uitvinden.


Wat los commentaar:
1) Naar het werk fietsen is gezond, help voor de basisconditie en extra calorieën te verbranden, is qua tijdsbesteding heel efficient, maar als echte trainingsmethode niet altijd bijzonder effectief. Zelfde geldt voor op zondag "gewoon" een route te gaan doen. Wat wel de beste manier is? (ben ik niet de aangewezen persoon voor)

2) Je gaat langdurig moeten klimmen en 500 hoogtemeters (of zelfs meer) aan een stuk is toch echt heel anders dan 2x die 20km NL route met 250 rijden. Veel relatief korte klimmen kun je in NL nog wel op kracht omhoog rijden terwijl je bij echt lange over moet op souplesse. Dat wil je niet daar ter plaatse gaan uitvinden, want dan heb je je onderweg waarschijnlijk al een paar keer opgeblazen.

3) In de Alpen rijden kan vanuit verschillende manieren intimideren zijn, zelfs als je van wandelpaden bezaait met wortels en stenen wegblijft ne je tot brede, begaanbare paden beperkt:
a) je zit in de bergen dus geregeld heb je geen uitloopzone naast het pad omdat dat ofwel een bergwand is ofwel steil naar beneden duikt,
b) je met gemak veel hogere snelheden haalt dan in Nederland en niet ongebruikelijk op paden met veel losse steentjes of stenen,
c) je toch zaken als erosiegeulen of afwateringsgeulen tegenkomt waar je met 15~20km/h geen grote problemen hebt maar je met 50km/h niet op je zadel wilt blijven zitten en het beste ervan hopen.
En dan zijn echte bospaden vaak nog een hele andere dimensie. Je wilt gewoon met vertrouwen op je fiets zitten en niet gigantisch verkrapt dat soort dingen rijden (enerzijds kost dat ladingen energie en anderzijds is dat de conditie waarin het meeste mis gaat) en daarvoor moet je basis dingen als remmen en lichaamspositie om over obstakels te rijden (al zijn het maar erosiegeulen) goed voor elkaar hebben, waarvoor de gerichte training bijv. in de vorm van een clinic zoals Lars al suggereerde zich echt aanbeveelt.
Je dat soort dingen in NL eigen maken in de praktijk is lastig omdat je in NL gewoon kunt remmen op een manier dat je in een afdaling in de Alpen door je remmen bent alvorens je beneden bent, het inschatten van de hoeveelheid grip die je hebt en daarmee je rempunt bij 50km/h op een helling waar je eigenlijk blijft versnellingen veel kritischer is dan bij 25km/h, etc...
En bij veel obstakels lukken ook wanneer het niet perfect is omdat je met 25km/h gewoon meer tijd hebt om te corrigeren dan met 50km/h.

4) Onderschat kinderen niet, vooral niet als ze in dat soort omgevingen opgroeien...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Herbert82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 10 augustus 2019, 08:18

Cheeta, dank voor je waardevolle inzichten. :-q


Zou een Trek Roscoe trouwens ook een geschikte fiets zijn voor mijn doeleindes, of is deze te 'licht'?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ligt er aan, de oudere Roscoes waren te licht, zeker voor jou. Die scheurden uiteindelijk allemaal.

Dus:
-Degelijke fiets
-Trainen (trainen trainen trainen)
-ClinicS (je zult in 1 jaar van niveau beginner naar niveau gevorderd moeten opklimmen, dat past niet in 1 clinic, en tijd om het zelf uit te vinden heb je niet)
-Ervaring opdoen in de Ardennen. Meer dan eens.
Klimmen >200hm aan een stuk. Afdalen, snelheid, remmen, sturen.

-Voor de begeleiding van je training zou ik een Polar hartslagmeter adviseren, Polar heeft een website met goede trainingssoftware. Adviezen, programmas enz.
-GPS. Als je toch voor Polar gaat kan je met een V650 twee vliegen in één klap slaan.
Geen idee hoe je straks ze Alpen over gaat, maar of je het nu alleen, in een groepje of met een organisatie doet, een gps geeft veel extra info en zekerheid.

Je plan is niet onmogelijk, maar wel heel ambitieus, en daar hoort 200% inzet bij, op alle vlakken.

Woonwerkverkeer doe je het liefst niet op je mtb. Een oude racefiets op MP is een betere optie. Die vriend van jou kan je helpen bij de aanschaf.
Of een degelijke hollandse stadsfiets, aangepast met een echt zadel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pffft... .

Ik zat vorige week langs een route van een Trans Alp, waar stomtoevallig een vriend aan mee deed. Dus even 10 km verderop gefietst naar zijn hotel om even gedag te zeggen. Gelijk met ons arriveerde een groep mannen die ook die Trans Alp mee deden. Daar zat 1 fiets bij die minder dan 5 jaar oud was: een nieuwe Stumpjumper ST 2019. De rest waren 26" hardtails en xc-fullies. En 1 29er van bijna 10 jaar oud. De heren die af stapten waren van voorbij middelbare leeftijd. Van de 8 waren er 2 van het niveau dat ik er zelfs slank uit zag. Oké, ook een paar graatmagere. Ze gingen direct aan het bier. En hadden de grootste verhalen en de grootste lol. Die dag hadden ze - zoals de hele week - de korte afstand gedaan, 55 km ipv 75 km voor de lange. Ze waren even na 9 uur vertrokken en kwamen 18 uur aan.

Vriend had dus al 5 dagen gereden, lange afstand en kwam meestal na 5-6 uur binnen op de lange afstand. Weinig technische rijder, ze hadden die week slechts 1 afdaling waarbij hij moest lopen. Omdat het goot van de regen en de stenen en wortels glad waren. Filmpje van die trail even opgezocht: de UHR is moeilijker, maar dan zonder de stenen en wortels... .

Ik ken ook mensen die 6 uur hebben gedaan over de strandrace bij Scheveningen. 40 km of zo. Is dat een prestatie?


Wat ik maar wil zeggen: het is gewoon een stukkie fietsen.



Dus Herbert: koop lekker een fiets, fout kan het niet gaan, maar je kunt wel goede keuzes maken. Pik een cursus op om de fiets even goed onder controle te krijgen. En ga lekker fietsen. Maak wel veel kilometers, dat maakt het je in de bergen een stuk makkelijker. En probeer voor de Trans Alp in ieder geval een rit in het buitenland te doen, om toch een idee te krijgen wat je te wachten staat. Maar maak je niet teveel zorgen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ofwel: kies voor een transalp die geschikt is voor beginners, voor minder ervarenen, minder getrainden.

Let daarbij niet zoveel op de km’s, maar op de hm’s, hoogtemeters, die je per etappe/dag gemiddeld moet klimmen. Je getraindheid bepaalt vooral ook je klimsnelheid, die bepalen samen hoeveel hm’s (en km’s) je op een dag kunt afleggen. Vooral de steile hm’s bepalen hoe zwaar een etappe is, conditioneel gezien.

En kies een technisch eenvoudigere transalp.
Hoe steiler de klimmen, hoe zwaarder de ondergrond van de trails, hoe meer energie het kost. En je moet een dag of 5-7 aan de bak... rustig starten, zodat je voor de 2e helft ook nog wat over hebt.

Ga de 1e x georganiseerd, bv met Vasa Sport of een soortgelijke aanbieder.
Je kiest eerst een transalp die qua zwaarte bij je past.
En tijdens die transalp fiets je weer binnen je eigen niveaugroep/kleur.
Er zijn gidsen, er is hulp bij pech onderweg, er is reservemateriaal, evt een reservefiets, er is bagagetransport. In geval van nood of er doorheen zitten kun je desnoods een dag met het transportbusje mee. Of je kiest een transalp waarbij er 2 etappes vanuit 1 plaats worden gereden, zodat je desnoods 1 rustdag kunt inlassen.

En natuurlijk een fatsoenlijke fiets aanschaffen, flink trainen, en alvast wat kilo’s kwijtraken. Daar zit de grootste winst als je lang bergop moet fietsen. Niet in een kg meer of minder aan fietsgewicht. Jouw fiets moet vooral solide, degelijk, zijn.

Bij een LTHT wel een beetje op de geometrie letten!! Een LTHT kan ook zeer bergaf georienteerd zijn qua geometrie, terwijl er minstens zoveel geklommen moet worden!! Met een 120-130-140mm fully-trailbike zit je qua bergop/af-geo en degelijkheid bijna altijd wel goed.
120mm veerweg volstaat echt al wel voor een beginnende transalprijder, geometrie moet vooral ook geschikt zijn voor 500+ hm klimmen, ‘af gaat immers vanzelf’ (mits parcours niet te zwaar, mits wat oefening/clinics volgen evt) als je een technisch niet al te zware transalp kiest...

Wat je leven tijdens je transalp erg prettig maakt:
Een dropperpost (makkelijker/safer/leuker bergaf en door de (schotter)bocht...).
Wat stevigere volumineuzere banden met goede grip, lekbestendigheid en nette rolweerstand (bv stevige Nobby Nick achtigen, rond 2,35” breed), op wat lagere druk te rijden (ideaal: tubeless).
Zwaardere remmen die goed doseren: makkelijk te creeren door evt voor een grotere remschijf te gaan rijden van 200mm, en de 180mm voorschijf evt te verplaatsen naar achteren, als daar 160mm fabrieksaf zou zitten.
Licht bergverzetje!! Stel, je krijgt een 1x12 afmontage: dan maximaal een 30T(andblad) voor, of zelfs een 28T, zeker als je aan de zwaardere kant bent.

Qua fietsen en afmontage kun je altijd hier even om advies vragen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Herbert82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: za 10 augustus 2019, 08:18

Ik wil jullie nog een keer allemaal van harte danken voor de adviezen, en uitgebreide tijd die jullie voor nemen. @Aurelius, een fiets met dropper post gaat het zeker worden.

Veel adviezen waren om ook eens hoogtemeters te gaan maken.
Ik had donderdag en vrijdag daarom vrij genomen, heb een goedkope MTB gekocht, om eens te gaan proberen. En ben naar Luxemburg gereden om daar te gaan mountainbiken.

En, wat viel dat tegen zeg. :lol: Na een paar minuten stijgen was ik al helemaal kapot. Ik heb hele stukken moeten lopen om de stukken te stijl waren. En bergafwaarts vond ik af en toe nog best spannend, in de zin van dat ik behoorlijk veel remde om niet te hard te gaan. Maar boven alles vond ik het vooral heel leuk. Ik ga hier zeker mee door, maar ik denk dat ik Alpen Cross nog een jaartje langer uit moet stellen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed bezig. En de Alpen lopen niet weg, die zijn er over een jaar ook nog wel :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Herbert82 schreef: za 17 augustus 2019, 12:17 Veel adviezen waren om ook eens hoogtemeters te gaan maken.
Ik had donderdag en vrijdag daarom vrij genomen, heb een goedkope MTB gekocht, om eens te gaan proberen. En ben naar Luxemburg gereden om daar te gaan mountainbiken.

En, wat viel dat tegen zeg. :lol: Na een paar minuten stijgen was ik al helemaal kapot. Ik heb hele stukken moeten lopen om de stukken te stijl waren. En bergafwaarts vond ik af en toe nog best spannend, in de zin van dat ik behoorlijk veel remde om niet te hard te gaan. Maar boven alles vond ik het vooral heel leuk. Ik ga hier zeker mee door, maar ik denk dat ik Alpen Cross nog een jaartje langer uit moet stellen.
Oké, meteen goed bezig :-q

Doseren is het toverwoord. Als je maar rustig genoeg omhoog peddelt, dan word je nauwelijks moe. Daarom heeft een mountainbike zoveel versnellingen. Dus als je een helling ziet: terug schakelen! Beter te langzaam dan te snel. En als het nu inderdaad te steil is om nog te fietsen (voor jou), dan inderdaad gewoon even stoppen of een stuk lopen. Over een jaar lach je er om: we zijn er allemaal geweest :wink:

(En nu is Luxemburg ook meteen wat extremer voor eerste ritten: begin toch echt met kilometers maken op het vlakke: eerst een uurtje en langzaam opbouwen. Met mountainbiken moet je ook niet naar de kilometers kijken, maar wel naar hoe lang je bezig bent. 20 kilometer kan heel inspannend zijn en op sommige rondjes in Nederland doe je daar al soms anderhalf uur over!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ha, ha! Nou, je hebt al een fiets en je hebt je eerste bergervaring er al op zitten, moet je maar denken, je ligt dus ruim voor op schema :winkie: ...
Luxemburg is geen kattenpis! De Alpen komen wel, en dichterbij is er voldoende leuks!
Nu dus gewoon lekker bezig blijven in Nl, da's veel relaxter. Ken je https://www.mtbroutes.nl al? Inspiratie voor leuke routes genoeg. De km's en hm's staan er ook bij aangegeven. Doe eerst even rustig aan wat betreft hm's en technische parcoursen. Dat komt allemaal vanzelf wel zodra je wat conditie hebt opgebouwd en zodra je wat gewend bent aan je fiets.
Welke fiets is het eigenlijk geworden? Woon je in de buurt van leuke vaste routes?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Conditie opbouwen. Op een fiets is bergop werken en bergaf uitrusten. Op onverhard terrein is bergop werken en bergaf ook.
Nou, meestal ben ik beneden net zo kapot als dat ik boven op de berg aankom. Boven met zere bovenbenen, beneden met dikke kuiten. Ik zie geen verschil, uitrusten is er in de afdaling zéker niet bij!

@TS, naar mijn idee begin je te fanatiek. Alle adviezen gingen over een uurtje door de polder, da’s wat anders dan meteen naar een middelgebergte gaan. Mgoed, jouw schema.

Komende winter zijn er in jouw regio (max 1 uur rijden) behoorlijk veel MTB toertochten. Hier in het forum is er een speciaal hoekje voor. Die tochten zijn een leuke training om de winter door te komen en om wat aan je conditie te werken. Technisch meestal niet zo heel best, maar wel leuk om met z’n allen dezelfde kant op te rijden.

Succes en probeer eerst een heleboel kilo’s door de plee te spoelen! (Van veel bewegen verbrand je veel vet en dat moet er ergens uit :) )

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hotdog schreef: zo 18 augustus 2019, 15:07 Nou, meestal ben ik beneden net zo kapot als dat ik boven op de berg aankom. Boven met zere bovenbenen, beneden met dikke kuiten. Ik zie geen verschil, uitrusten is er in de afdaling zéker niet bij!
Ga echt staan op je pedalen, net als van der Poel:

Afbeelding

Benen niet echt op slot, maar wel zo staan zoals je normaal in rust op de grond staat. Dan staat er stukken minder spanning op je benen, belast je ze op die manier niet.

Probeer dan net een fractie langzamer te dalen dan je werkelijk kunt. Tikje eerder remmen voor een bocht, iets rustiger er in en goed voor je uit kijken om obstakels al ruim van te voren te kunnen vermijden. Laat de vering van je fiets vooral het werk doen, maar bij grotere obstakels of kuilen, beweeg dan soepel mee.

Op die manier kun je goed bijkomen op afdalingen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Bedankt voor de goedbedoelde tip, maar het afdalen is 1 van de dingen die ik tot een kunst verheven heb. :wink:

Ik denk dat we het over verschillende afdalingen hebben: de 1 geleidelijk en gelijkmatig (dan klopt jouw tip prima), de ander die ik bedoelde over wortel- en steensecties met drop downs en af en toe een jump. Die zijn echt wel inspannend..

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Plaats reactie