Advies gevraagd: door naar fully of een betere HT?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Met een nukeproof scout of een commencal meta HT am kun je eigenlijk ook wel overal mee uit de voeten. Die kun je voor 1500 nieuw kopen, alleen niet zo makkelijk testen. Bij nextbikeparts.nl kun je nukeproofs testen.

Ik heb sinds kort een fully, een cube, met idd hele mooie afmontage. Is gewoon een hele goede fiets, niets mis mee. Hij is twee keer 150 mm en heb 27,5+ er onder liggen. Over het algemeen gezien overal wel overkill en heb ook lang moeten wennen er aan maar nu gaat het wel prima. Ik heb lang naar hardtails gekeken omdat ik niet kon wennen aan de fully. Ik heb een hoop energie gestoken in het progressiever maken van dempers en het afveren hier van en uiteindelijk zou ik zelf niet meer terug willen naar een hardtail. Een fully vraagt wel meer onderhoud en kraakt wat meer in de linkage maar dat is goed op te lossen door hem schoon en netjes te houden. Kost dus wel wat meer tijd.


Ik persoonlijk kijk niet naar XC fully's. Ik wil toch wel minimaal 130/140 mm veerweg achter hebben en +10mm voor. Omdat ik lees dat je wat meer wilt springen en drops wilt pakken en ook steeds meer enthousiasme krijgt daar voor is een trail geometrie wat passender. De Nukeproof en Meta HT am die ik zojuist genoemd heb zijn long travel hardtails en tot veel meer in staat dan die lichte XC fietsen.


Ik ben ook van mening dat je voor 1500 een goede 2e hands fully moet kunnen vinden. Je zal goed moeten zoeken en geld in je zak moeten hebben zodat je meteen kan toeslaan.


Succes :-q
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

JMA1992 schreef: zo 25 augustus 2019, 20:16 Ik heb sinds kort een fully, een cube, met idd hele mooie afmontage. Is gewoon een hele goede fiets, niets mis mee. Hij is twee keer 150 mm en heb 27,5+ er onder liggen. Over het algemeen gezien overal wel overkill en heb ook lang moeten wennen er aan maar nu gaat het wel prima. Ik heb lang naar hardtails gekeken omdat ik niet kon wennen aan de fully. Ik heb een hoop energie gestoken in het progressiever maken van dempers en het afveren hier van en uiteindelijk zou ik zelf niet meer terug willen naar een hardtail. Een fully vraagt wel meer onderhoud en kraakt wat meer in de linkage maar dat is goed op te lossen door hem schoon en netjes te houden. Kost dus wel wat meer tijd.
Dat overkill komt misschien eerder door de 27+ banden dan door de 150 mm veerweg? Ik rij nu een jaar met 150 mm v+a en doe er alles mee (ok, de eerste paar maanden stond hij nog op 135/140 met andere vork en demper). Van XC rondjes in NL tot superzware afdalingen in de bergen. Eigenlijk is 'ie overal thuis. Alleen voor de MTB-routes in NL zouden er iets meer XC gerichte banden op mogen. Veel veerweg zal iets minder rendabel zijn misschien maar er zijn ook situaties waarin je juist in het zadel kan blijven zitten waar dat met een XC fully niet zou kunnen. En met een hardtail zeker niet. Met twee wielsets (tweede komt volgende maand) heb je op die manier echt een 1 bike quiver. Ik zou niet minder veerweg willen en ook zeker niet terug naar hardtail.

Pas op met testrijden en fietsen vergelijken die heel verschillende banden hebben. De banden bepalen voor een heel groot deel hoe een fiets aanvoelt. Voor het goede zou je twee verschillende fietsen met de zelfde banden moeten testen, dan weet je pas waar het verschil echt zit. Anders ben je vooral een bandentest aan het doen terwijl je denkt dat je een fiets test.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik denk dat je een goed punt hebt over de banden. Ik ben daar ook al langere tijd mee bezig. As we speak zijn er 2,6 banden onderweg als test op mijn i40mm velgen.

Banden zijn zeker van een grote invloed. Maar de wielmaat ook. Daarom is het inderdaad best lastig om soms fietsen 1 op 1 te vergelijken.
Omdraaien kan altijd nog!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

JMA1992 schreef: ma 26 augustus 2019, 07:54 Banden zijn zeker van een grote invloed. Maar de wielmaat ook. Daarom is het inderdaad best lastig om soms fietsen 1 op 1 te vergelijken.
Wielmaat maakt nauwelijks voelbaar verschil. Echter genoeg 26" banden te krijgen die stukken lichter rollen dan veel 29" banden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En als we dezelde band vergelijken in 26“ en 29" ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 26 augustus 2019, 20:12 En als we dezelfde band vergelijken in 26“ en 29" ?
Lars TB schreef: ma 26 augustus 2019, 16:50 Wielmaat maakt nauwelijks voelbaar verschil.
Knappe jongen als hij dat gaat voelen bij een testrit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

kermit schreef: do 22 augustus 2019, 08:18 Eigenlijk is de geometrie van een fiets veel bepalender voor het rijgevoel dan alleen maar de wielmaat. Jammer genoeg wordt dat vaak over het hoofd gezien en worden alle eigenschappen van een bepaalde fiets aan dat grotere of juist kleinere wiel gekoppeld.
Je mag jouw oude groene 26" Chameleon gerust eens komen vergelijken met de 29" variant die ik er nu naast heb staan. Ben benieuwd of je er dan nog steeds zo over denkt! :D
Het is hier geen ponykamp!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik neem aan dat de geo ook wel iets veranderd is in de loop der jaren? ;-)
Bouw je (min of meer) exact dezelfde fiets met 26 of met 29 wielen zal de 26er natuurlijk wat flitsender, en de 29er wat stabieler aanvoelen.

Maar zo is de praktijk niet, er zijn meer verschillen dan de wielmaat. Er wordt zo vaak geroepen dat iemand "geen 29er!" wil, omdat dat per definitie een lompe tank zou zijn. Ik weet inmiddels wel beter, het is prima mogelijk om een 29er met een lichtvoetig karakter te bouwen. Zelfs in een kleine framemaat.
Als een fiets (29er of niet) als een lompe tank (oké, positief verwoord: superstabiel ;-)) aanvoelt zit daar meer achter dan alleen de wielmaat.

Die Chameleon is bij mij destijds opgevolgd door een Ragley Blue Pig, ook een 26er. Die fiets had meerdere goede eigenschappen, maar speels en lichtvoetig hoorde daar niet bij. Ondanks de kleine wielen.
Dat frame werd onherstelbaar beschadigd bij een aanrijding toen hij op de fietsendrager stond en de opvolger was mijn eerste 29er, een Cotic Solaris. Die rolde lichter, stuurde lichtvoetiger en was comfortabeler dan de Ragley (die op zijn beurt weer comfortabeler was dan de Chameleon: staal en veel langere achtervorken).

Laat ik het zo zeggen, als iemand tussen die twee bikes zou moeten kiezen en hij zoekt een tank die met vertrouwen overal overheen moet kunnen denderen zou ik hem de 26er Blue Pig aanraden.
Zou hij daarentegen een lichtvoetiger karakter willen: zonder enige twijfel de 29er Cotic.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

kermit schreef: wo 28 augustus 2019, 21:56 Bouw je (min of meer) exact dezelfde fiets met 26 of met 29 wielen zal de 26er natuurlijk wat flitsender, en de 29er wat stabieler aanvoelen.
Da's een understatement. Verder past 'ie ook niet met de wielen er in in m'n auto, waar dat met z'n kleine broertje wel net lukt. En komt het achterwiel bij dirtjumps nog eerder tegen m'n kont. Het rijdt geweldig, maar er zijn genoeg momenten dat ik het een lompe tank noem :D

Een groter wiel brengt bepaalde eigenschappen met zich mee, die je met geometrie niet weg kunt toveren, en die door sommige als nadelig worden ervaren. Die eigenschappen zijn nu net zo aanwezig als in 2005 toen ik mijn eerste 29er kocht.

Kun je prima als filter gebruiken bij het uitzoeken van een nieuwe fiets. Maar als je dat doet op basis van vooroordelen, dan loop je misschien wel je beste fiets ooit mis. De voordelen merk je ook heel erg goed namelijk :D
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: do 29 augustus 2019, 18:55 Een groter wiel brengt bepaalde eigenschappen met zich mee, die je met geometrie niet weg kunt toveren, en die door sommige als nadelig worden ervaren. Die eigenschappen zijn nu net zo aanwezig als in 2005 toen ik mijn eerste 29er kocht.
Het is eerder andersom, dat het grotere wiel geometrie-eigenschappen met zich mee brengt die je niet kunt weg toveren... . Dat is de allergrootste invloed van de grotere wielen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Hmmm, zo kun je het ook bekijken.

Toch denk ik dat het achterwiel mijn kont vaker raakt omdat het fysiek groter is, en niet omdat de chainstays van de 29er 4mm korter zijn en het bb iets lager zit.
En omdat ik niet goed ben in dirtjumps natuurlijk :lol:
Het is hier geen ponykamp!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Qprs schreef: vr 30 augustus 2019, 16:27 Hmmm, zo kun je het ook bekijken.

Toch denk ik dat het achterwiel mijn kont vaker raakt omdat het fysiek groter is, en niet omdat de chainstays van de 29er 4mm korter zijn en het bb iets lager zit.
En omdat ik niet goed ben in dirtjumps natuurlijk :lol:
Je kont is fysiek groter? :bier:


De BB zit niet lager, de achteras zit hoger! :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: wo 28 augustus 2019, 21:56
Laat ik het zo zeggen, als iemand tussen die twee bikes zou moeten kiezen en hij zoekt een tank die met vertrouwen overal overheen moet kunnen denderen zou ik hem de 26er Blue Pig aanraden.
Zou hij daarentegen een lichtvoetiger karakter willen: zonder enige twijfel de 29er Cotic.
Bestond er nog maar een wielmaat die ongeveer tussen 26 en 29 inch inzit en een aantal van de voordelen van allebei heeft.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

:lol: :bier: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

:lol: :lol:
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie