Advies gevraagd: door naar fully of een betere HT?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Oli4k schreef: za 31 augustus 2019, 12:44
kermit schreef: wo 28 augustus 2019, 21:56
Laat ik het zo zeggen, als iemand tussen die twee bikes zou moeten kiezen en hij zoekt een tank die met vertrouwen overal overheen moet kunnen denderen zou ik hem de 26er Blue Pig aanraden.
Zou hij daarentegen een lichtvoetiger karakter willen: zonder enige twijfel de 29er Cotic.
Bestond er nog maar een wielmaat die ongeveer tussen 26 en 29 inch inzit en een aantal van de voordelen van allebei heeft.
:lol: :lol: :lol:


De reacties tot zover zijn super-behulpzaam, thanks allemaal! Heel interessant (en vermakelijk) om alle ervaringen en visies te lezen.

Het is in ieder geval wel duidelijk dat er niet één harde logische redenatie is die je in staat stelt 1 duidelijke keus te maken. Het hangt van een behoorlijk aantal.zaken af, en niet in de laatste plaats van persoonlijke voorkeur.

Een fully lijkt me inmiddels voor 95% de beste keus voor mijn manier van rijden. Ik ga ook zeker weten bewust kijken jaar een fiets met trail-gemometrie. Dat het een 2ehands gaat worden is ook vrijwel zeker.

Of het er eentje met 27,5 of 29 wordt, dáár ben ik nog niet uit. Kennelijk kan het allebei goed of slecht bevallen. Aangezien ik voor een 2ehands ga kijken zal de keus ook voor een belangrijk deel afhangen van waar ik tegenaan loop, en hoe de fiets tijdens een testrit voelt. Ik zal dit forum in de gaten houden voor meer tips en natuurlijk een eventuele goeie 2ehands!

Trouwens: iemand ervaring met https://www.tweedehandsfietsen.nl/?
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ben terug gegaan van 27,5 x 2,8 naar 27,5 x 2,6. Wereld van verschil! Veel grip en stukken wendbaarder. Ben nu ook wel benieuwd naar 2,4/2,5 maar dat past niet met mijn velg. Met 2,6 heb je ongeveer net zoveel grip als met een 29 x 2,3. Je hebt met een 2,6 dus dezelfde grip, alleen wel kleinere wielen en dus iets wendbaarder. Ik denk dan ook dat voor mij verwaarloosbaar is om de overstap naar 29er te maken. Het gewicht van de banden is overigens ongeveer hetzelfde als je 27,5 x 2,6 vergelijkt met 29 x 2,3. En uiteraard dezelfde band vergelijken.

Ik denk als ik kijk naar 27,5 x 2,4 dat het dan kwa grip en rollen wel aantrekkelijker is om bijvoorbeeld 29 x2.3 te gaan rijden. Maar dat is iets voor op de lange baan.

Een fully is overigens uitstekend met klimmen als je de demper goed af stelt.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ga ook zeker weten bewust kijken jaar een fiets met trail-gemometrie. Dat het een 2ehands gaat worden is ook vrijwel zeker.
2e hands is niet nieuw, dus ook de (trail)geo is waarschijnlijk geschoeid op de oude leest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

ThaSingleTrackMastah schreef: do 5 september 2019, 15:33
Ik ga ook zeker weten bewust kijken jaar een fiets met trail-gemometrie. Dat het een 2ehands gaat worden is ook vrijwel zeker.
2e hands is niet nieuw, dus ook de (trail)geo is waarschijnlijk geschoeid op de oude leest.
Das te kort door de bocht, maar koop idd geen 8 jaar oude fiets.

Giant anthem sx maat L 2017 trail full suspension
http://link.marktplaats.nl/m1444906036? ... nt=app_ios

Dit is best een leuke als het je maat is....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mag wel wat korter door de bocht hoor. Koop geen fiets van 3 jaar of ouder als het je om de moderne trail geo te doen is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

MTinusB schreef: za 24 augustus 2019, 21:23
Wel wat jammer dat je de Canyon niet even op een track kunt testrijden, had ik graag gedaan. Maar wie weet zijn er testdagen waarop dat wel kan.
Mocht je toch een nieuwe Canyon Neuron overwegen. Je kan deze binnen 30 dagen weer retour sturen als het niet bevalt.
Je weet dan in ieder geval hoe hij rijdt.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Nieuw kan ook hoor met jou budget, geen ellende van een ander. Geen onderhoud wat je moet gaan uitvoeren aan vork, demper, lagers etc

En een best moderne geometrie klik
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

of kijk bij house of mtb naar een Marin. Super dikke bike en als je weer wat geld hebt kun je nog wat upgraden ook. Op het te koop hoekje hier komen vaak hele mooie spullen voorbij
Omdraaien kan altijd nog!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

de hollander schreef: di 10 september 2019, 17:40 Nieuw kan ook hoor met jou budget, geen ellende van een ander. Geen onderhoud wat je moet gaan uitvoeren aan vork, demper, lagers etc

En een best moderne geometrie klik
Hey altijd leuk om weer tegen een voor mij nieuw merk aan te lopen, thanks man. Mooie fietsjes ook. Maar ik had er nog nooit van gehoord, dat Sonder. Hoe staat dit merk in verhouding tot bv Canyon? Wie heeft er ervaringen met dit merk?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb een Sonder. Een gravelracer weliswaar (Camino), maar die bood dezelfde "bang for buck". Hun fietsen lijken gewoon geod doordacht, heowel ik bij de Cortex graag had gezien dat ze nog een tikkie vooruitstrevender met hun geometrie waren geweest. Dus een voor mij iets langere reach, en een iets steilere zitbuishoek. Ik ben dat nu gewend bij mijn Pace en dat bevalt me prima.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie