Advies gevraagd: door naar fully of een betere HT?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Hoi allemaal,

Aangezien dit mijn eerste topic is, even voorstellen: ik ben Jan-Albert, 38 jaar en ik woon in (het helaas vrij vlakke) Friesland.

Een paar jaar geleden kocht ik voor €150 mijn eerste 2e hands mtb-je, een Ghost, model weet ik niet meer. Echt fietsen was er nog niet bij maar het trok me wel. Twee jaar geleden deed ik de Ghost weg en kocht ik voor €350 een 2e hands Cube Acid (26" wielen) van een liefhebber en ging ik meer fietsen. Deze fiets heb ik nog. Inmiddels ben ik een stuk fanatieker en ga ik regelmatig te biken. Dit doe ik tot nu toe veelal in het Lauwersmeergebied, de routes rondom Borger (Giet-Gasselte, Grolloo, Exloo, Sleen) en Appelscha. Drachten/Beetsterzwaag ga ik van de week toevallig voor het eerst bekijken.

Ik bike dus nog niet zo lang en vergeleken met het gros op dit forum ben ik ongetwijfeld een beginner. Ik ben echter behoorlijk fanatiek met het in de praktijk brengen/trainen van technieken die ik lees en/of van Youtube haal. Ik vind het geweldig om zo hard en soepel mogelijk door singeltracks heen te jagen en afdalingen te doen. Klimmen vind ik minder maar goed als je naar beneden wil zul je toch eerst naar boven moeten haha. :winkie: Ik merk dat hoe meer mijn zelfvertrouwen en techniek zich ontwikkelt, des te meer ik me aangetrokken voel tot snelle technische afdalingen incl. kleine jumps en drops. Hoe langer ik fiets, des te groter mijn enthousiasme. Ik ga dus de komende jaren denk ik alleen maar meer fietsen.

Ik heb inmiddels het idee dat ik toe ben aan een iets betere fiets, waar ik volgend jaar naar wil kijken. Hierbij heb ik advies nodig. Ik heb dit forum al doorgespit, maar ondanks dat er vele topics aan zijn gewijd heb ik nog niet het advies kunnen vinden wat mij echt verder helpt. Zoals zovelen kom ik er niet uit of ik beter een betere HT kan nemen, of toch voor een fully moet gaan en welke merken binnen mijn budget dan voor mijn doel het meest geschikt zijn. Mijn dilemma even in beeld:

Pro's voor de HT:
- Zo'n beetje elke fiets zal een verbetering zijn tov de Acid die ik nu heb, dus het zal altijd beter voelen.
- Iets lichter, dus behendiger. Alhoewel ik daar met op mijn niveau wellicht weinig van zal merken, toch?
- Goedkoper, dus meer waar voor m'n geld of geld over voor acc.

Pro's voor de fully:
- Meer contact met de grond door de achtervering dus meer controle.
- Geschikter voor hoe mijn voorkeur (snelle afdaling, jumps, drops) zich ontwikkelt.

Welke optie, HT of fully, sluit volgens jullie beter aan op mijn wensen en doelen? En welke merken/modellen zou ik dan binnen mijn budget het beste naar kunnen kijken?

Nog wat info waar jullie misschien wat aan hebben:
- Ik heb zelf het idee dat ik in de hoek van de trail bikes moet kijken, maar als jullie dat anders zien hoor ik het graag.
- Ik hoef geen nieuwe, een goede 2e hands is voor mij voorlopig voldoende. Bovendien haal ik hiermee een fiets van een hogere klasse in huis die, afkomstig van een liefhebber, niet slechter hoeft te zijn.
- Budget zal waarschijnlijk tussen de €1000 en €1500 liggen.
- Een 29" trekt me totaal niet. Ik ga voor een 27,5".
- Ik rijd met clips en wil dat voorlopig blijven doen.
- De fiets moet tegen een stootje kunnen. Ik heb er een hekel aan als iets niet lekker werkt (bijvoorbeeld schakelen) op het moment dat ik het nodig heb. Bij voorkeur minimaal XT dus (heeft de Acid trouwens ook al).
- Merken die mij gevoelsmatig (en na best wel wat research en gelees) trekken, zijn Trek, Scott, Specialized en Canyon. Waarbij Canyon eigenlijk direct alweer afvalt omdat ze niet worden verkocht bij een winkel. Ik hou van een aanspreekpunt. Cube heb ik niet specifiek iets mee omdat het me iets te commercieel overkomt maar dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit. Ik sluit niks uit en wil gewoon een goede fiets die goed aansluit bij mijn wensen en niveau.


Alle hulp is welkom! Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Voordeel van een hardtail is dat je minder onderhoud en slijtende delen hebt. Binnen het budget dat je hebt is er niet heel veel keuze qua goede fully’s. Het zullen instapmodellen zijn waar je op den duur behoorlijk wat aan wil upgraden. Een overjarig model zou ik afraden. Je zit dan waarschijnlijk toch snel met een geometrie die achterhaald is en je progressie zal tegenhouden.

Het “een fully heb je in Nederland niet nodig” argument ga ik totaal niet in mee. Je kunt er heel veel lol mee hebben, en je kunt er mee naar het buitenland voor nog meer lol.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hoe lang ben je en wat weeg je?
Wil je iets nieuws kopen, dan voor dat budget sowieso een hardtail, omdat dat budget nou eenmaal ontoereikend is voor een echt fatsoenlijke fully, als je iets gaat kopen bij een LBS als vast aanspreekpunt.

En waarom 'perse' niet 29"? Stel, je bent erg lang, dan zal 29"sowieso meer in verhouding zijn dan 27,5"?
Nou ja, eerst het antwoord op de vragen maar even afwachten. (Lengte, gewicht?).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oli4k schreef: di 20 augustus 2019, 15:12Een overjarig model zou ik afraden. Je zit dan waarschijnlijk toch snel met een geometrie die achterhaald is en je progressie zal tegenhouden.
Tenzij je het over een fiets van meerdere jaren oud hebt denk ik dat dat geen steekhoudend argument is.
Voorbeeldje: de Banshee Phantom die ik in 2017 kocht is qua geometrie nog steeds absoluut up tot date.
Als er al ontwikkelingen zijn gaan die in de richting van nog langer en slacker, persoonlijk heb ik daar grote vraagtekens bij. Ultralange en slacke fietsen zijn leuk om op topsnelheden downhills te doen, om (ook) een beetje speels onderweg te zijn ben je imo beter af met een minder extreme geo.

Enne, Cube iets te commercieel?
De USA merken zijn minstens zo commercieel. Voor een prijs waar Cube tenminste nog onderdelen uit de betere groepen (>SLX) monteert krijg je bij Specialized, Trek, Cannondale Formula naafjes en Deore remmen...
Let wel, dat zijn (doorgaans) uitstekende fietsen, maar op het vlak van de prijs-kwaliteitverhouding leggen ze het zwaar af tegen zowat elk Duits merk (Cube, Canyon, Ghost etc.) en de grote verre-oosten jongens als Giant en Merida.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

aurelius schreef: di 20 augustus 2019, 15:37 Hoe lang ben je en wat weeg je?
Wil je iets nieuws kopen, dan voor dat budget sowieso een hardtail, omdat dat budget nou eenmaal ontoereikend is voor een echt fatsoenlijke fully, als je iets gaat kopen bij een LBS als vast aanspreekpunt.

En waarom 'perse' niet 29"? Stel, je bent erg lang, dan zal 29"sowieso meer in verhouding zijn dan 27,5"?
Nou ja, eerst het antwoord op de vragen maar even afwachten. (Lengte, gewicht?).
Ik wil sowieso kijken voor een goede 2e hands, niet voor een nieuwe.

Ik ben 1.83 mtr en rond de 75kg. Het snelle, behendige werk trekt me het meest. M'n huidige Acid is een 26" en ik vind die behendigheid heerlijk. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik me lekker voel op een 29-er met z'n grote wielen en het brede stuur. Het is een ongefundeerd vooroordeel, dat weet ik, maar toch.
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

kermit schreef: di 20 augustus 2019, 15:51Enne, Cube iets te commercieel?
De USA merken zijn minstens zo commercieel. Voor een prijs waar Cube tenminste nog onderdelen uit de betere groepen (>SLX) monteert krijg je bij Specialized, Trek, Cannondale Formula naafjes en Deore remmen...
Let wel, dat zijn (doorgaans) uitstekende fietsen, maar op het vlak van de prijs-kwaliteitverhouding leggen ze het zwaar af tegen zowat elk Duits merk (Cube, Canyon, Ghost etc.) en de grote verre-oosten jongens als Giant en Merida.
Daar heb je een punt. Zo komt het merk een beetje op mij over maar eerlijk is eerlijk: dat is nergens op gebaseerd en dus puur een vooroordeel. Komt denk ik omdat Cube heel erg met de afmontage te koop loopt en dat dus automatisch zou moeten betekenen dat ze op andere gebieden wel achter moeten blijven. Maar je zal ze wel niet voor niks zoveel zien.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Jan-Albert, dit is een buitenkansje:

viewtopic.php?t=143031
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Giant-E schreef: di 20 augustus 2019, 16:46 Jan-Albert, dit is een buitenkansje:

viewtopic.php?t=143031
Zo inderdaad zeg, wat een mooi ding! Helaas heb ik de centjes nu nog niet bij elkaar, anders was dit super geweest. Bedankt voor het meedenken! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jan-Albert schreef: di 20 augustus 2019, 15:59 Ik ben 1.83 mtr en rond de 75kg. Het snelle, behendige werk trekt me het meest. M'n huidige Acid is een 26" en ik vind die behendigheid heerlijk. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik me lekker voel op een 29-er met z'n grote wielen en het brede stuur. Het is een ongefundeerd vooroordeel, dat weet ik, maar toch.
Inderdaad :winkie:

Bij een hardtail wordt het sowieso lastig nog een 27,5" te vinden. Maar de huidige generatie 29ers stuurt meer dan goed genoeg. En met jouw lengte is een 29er prima in verhouding.

Een breed stuur moet je gewoon aan wennen, hoort weer bij een modernere geometrie en de passende korte stuurpen.

Ik zou niets uitsluiten!



Maar zelf geef ik ook de voorkeur aan 27,5" (met mijn 180 cm) :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben het, let op, zeeeer met Lars eens!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

aurelius schreef: di 20 augustus 2019, 20:21 Ik ben het, let op, zeeeer met Lars eens!
:o :winkie:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Nou... op het stukje van 'mijn eigen voorkeur' na, dan, vooruit...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Lars TB schreef: di 20 augustus 2019, 19:29
Jan-Albert schreef: di 20 augustus 2019, 15:59 Ik ben 1.83 mtr en rond de 75kg. Het snelle, behendige werk trekt me het meest. M'n huidige Acid is een 26" en ik vind die behendigheid heerlijk. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ik me lekker voel op een 29-er met z'n grote wielen en het brede stuur. Het is een ongefundeerd vooroordeel, dat weet ik, maar toch.
Inderdaad :winkie:

Bij een hardtail wordt het sowieso lastig nog een 27,5" te vinden. Maar de huidige generatie 29ers stuurt meer dan goed genoeg. En met jouw lengte is een 29er prima in verhouding.

Een breed stuur moet je gewoon aan wennen, hoort weer bij een modernere geometrie en de passende korte stuurpen.

Ik zou niets uitsluiten!



Maar zelf geef ik ook de voorkeur aan 27,5" (met mijn 180 cm) :bier:
Thanks, mocht ik toch tegen een 29-er aanlopen dan zal ik in ieder geval een proefrit maken, da's ook wel zo eerlijk.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jan-Albert schreef: di 20 augustus 2019, 21:00
Lars TB schreef: di 20 augustus 2019, 19:29

Inderdaad :winkie:

Bij een hardtail wordt het sowieso lastig nog een 27,5" te vinden. Maar de huidige generatie 29ers stuurt meer dan goed genoeg. En met jouw lengte is een 29er prima in verhouding.

Een breed stuur moet je gewoon aan wennen, hoort weer bij een modernere geometrie en de passende korte stuurpen.

Ik zou niets uitsluiten!



Maar zelf geef ik ook de voorkeur aan 27,5" (met mijn 180 cm) :bier:
Thanks, mocht ik toch tegen een 29-er aanlopen dan zal ik in ieder geval een proefrit maken, da's ook wel zo eerlijk.
Ja dat heb ik ook gedaan. Waarna ik uiteindelijk toch voor n 27,5” koos, maar dat terzijde. Ik ben dan ook ‘slechts’ 1.78 m. :winkie:

Maar moet gezegd: toen die 27,5” bike n tijdje bij de dealer stond voor n garantie kwestie en ik daarvoor in de plaats een 29” carbon te leen kreeg, reed dat specifieke model ook wel erg lekker. Hangt dus ook echt wel van geo en aanverwante zaken af hoe n 29 aanvoelt. Zeker ook ff 29” proberen dus, daar sluit ik me geheel bij aan. :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik lees dat je volgend jaar de nieuwe bike wilt aanschaffen, dus je neemt goed de tijd.
In die tijd kan dit topic makkelijk 20-30-40 pagina’s met gevarieerd advies opleveren.

Maar je kunt natuurlijk ook zelf proefritten maken. Er zijn shops, merken en tijdschriften die testdagen, opstap dagen, demo dagen, bike-festivals etc organisen. Doe mee en rijd op zoveel mogelijk verschillende bikes, met en zonder grote wielen of achtervering. Zo kun je veel nieuwe indrukken opdoen en dan met een beter gefundeerd oordeel het te koop forum en marktplaats afstruinen.

Test de juiste maat, dat ze je goed passen, en check dat vering op je gewicht is afgesteld.
En reserveer 10% van je budget voor een goede rijtechniek clinic op je nieuwe bike

Veel succes met je zoektocht,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie