Advies gevraagd: door naar fully of een betere HT?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Heckler40 schreef: di 20 augustus 2019, 23:05 Ik lees dat je volgend jaar de nieuwe bike wilt aanschaffen, dus je neemt goed de tijd.
In die tijd kan dit topic makkelijk 20-30-40 pagina’s met gevarieerd advies opleveren.

Maar je kunt natuurlijk ook zelf proefritten maken. Er zijn shops, merken en tijdschriften die testdagen, opstap dagen, demo dagen, bike-festivals etc organisen. Doe mee en rijd op zoveel mogelijk verschillende bikes, met en zonder grote wielen of achtervering. Zo kun je veel nieuwe indrukken opdoen en dan met een beter gefundeerd oordeel het te koop forum en marktplaats afstruinen.

Test de juiste maat, dat ze je goed passen, en check dat vering op je gewicht is afgesteld.
En reserveer 10% van je budget voor een goede rijtechniek clinic op je nieuwe bike

Veel succes met je zoektocht,

Enjoy!!
Thanks Heckler, daar had ik niet bij stilgestaan. N00b vraagje: heb je enig idee hoe ik erachter kom wanneer dergelijke dagen worden gehouden? Is er misschien een blad of website waar zoiets is te vinden?

PS: hoe meer ik naar naar Canyon Neuron kijk en reviews lees, des te enthousiaster ik wordt. Ondanks het gebrek aan een LBS... Wie weet wordt het toch nog een nieuwe. :P
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Soms kun je zelfs een testfiets een heel weekend meekrijgen, dan kun je nog wat beter uitproberen. Of kijk eens naar de testdagen van Bikefreak magazine, daar kun je je voor inschrijven en dan meerdere bikes uitproberen op een mtb route.
Hou er ook rekening mee dat als je op een fiets rijdt die nogal wat afwijkt van wat je gewend bent dat je oordeel ook kleurt. Het komt regelmatig voor dat mensen die vergroeid zijn met hun 26er met "oldskool" geometrie na een proefrit op een moderne 29er verre van enthousiast zijn :wink:

Dat wil niet zeggen dat dat een slechtere fiets zou zijn, maar wel dat het een fiets is waar ze blijkbaar flink aan moeten wennen. En een proefritje is daar vaak niet lang genoeg voor.

Een 29er hoeft in elk geval geen logge tank te zijn, ik ben helemaal niet groot (1.70m) en heb eigenlijk nog nooit het gevoel gehad dat de grotere wielen me op wat voor manier dan ook "in de weg zaten". Integendeel, de voordelen zijn imo groter dan de nadelen.

Eigenlijk is de geometrie van een fiets veel bepalender voor het rijgevoel dan alleen maar de wielmaat. Jammer genoeg wordt dat vaak over het hoofd gezien en worden alle eigenschappen van een bepaalde fiets aan dat grotere of juist kleinere wiel gekoppeld.
Je zou eigenlijk niet moeten zeggen, ik wil wel/niet een 29er/26er/27.5er, de juiste formulering is: ik wil een fiets met eigenschappen x & y. Het is best mogelijk een speelse 29er te maken, net zoals het mogelijk is een 26er te maken die aanvoelt als een logge olietanker :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Kermit zegt.

En de testdagen is een kwestie van google gebruiken, websites van bike magazine's afspeuren, dit forum lezen etc.
En veel LBSen hebben zelf testfetsen van hun huismerken staan, dus gebruik ze, daar zijn ze voor.

Ik heb zelf ook wel een forumlid op een van mijn bikes laten proefrijden, komen ook nog leuke connecties uit :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Thanks voor de reacties tot zover. Ik ga zeker weten proefritten maken om te zien wat het beste bij me past. Heb me geabonneerd op een paar gratis mtb magazines, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Jan-Albert schreef: di 20 augustus 2019, 16:58
Giant-E schreef: di 20 augustus 2019, 16:46 Jan-Albert, dit is een buitenkansje:

viewtopic.php?t=143031
Zo inderdaad zeg, wat een mooi ding! Helaas heb ik de centjes nu nog niet bij elkaar, anders was dit super geweest. Bedankt voor het meedenken! :-q
Is niks voor jou, want 29" ;-)
Ik zou voor een goede 2de hands fully gaan, staan hier op het forum vaak genoeg mooie fietsen te koop binnen jouw budget.
Als je nu al zo enthousiast en fanatiek bent, ga je volgend jaar vast verder kijken naar meer uitdagende routes of bikeparls in bijv. Duitsland of België.
En dan is een fully wel zo fijn.
Ook op de routes die je nu rijdt is er niks mis met een fully, alleen maar meer grip en controle.
Eens met Kwermit, een fiets van 2 jaar oud is qua geo echt prima, dat hele slacke heb je helemaal niet nodig.
Dus mijn tip is, oriënteer je goed, zodat je weet wat je wilt qua veerweg en wielmaat, spaar nog door en houdt het Te koop forum goed in de gaten.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

http://www.sasuko.nl/ op deze dagen kun je Salsa, Surly en Kona fietsen proberen...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

There you go, mooie tip van Johan

Salsa Surly en Kona maken prima fietsen en hebben een breed aanbod van bikes

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef: za 24 augustus 2019, 16:07 There you go, mooie tip van Johan

Salsa Surly en Kona maken prima fietsen en hebben een breed aanbod van bikes

Enjoy!!
Ze zijn wel een beetje raar... . Maar wel lekker! :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je wilt weten of “gewoon” goed genoeg is

Moet je “raar” zeker uitproberen

:winkie:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Pas voor dezelfde keuze gestaan; na middagje Koblenz Canyon overtuigd van de Neuron :-q
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Johangr schreef: za 24 augustus 2019, 13:11 http://www.sasuko.nl/ op deze dagen kun je Salsa, Surly en Kona fietsen proberen...
Thanks Johan, handig!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

MTinusB schreef: za 24 augustus 2019, 19:46 Pas voor dezelfde keuze gestaan; na middagje Koblenz Canyon overtuigd van de Neuron :-q
Ja dat lijkt heel geschikt inderdaad. Weet alleen niet of het mogelijk is om eerst te proefrijden, heb jij dat gedaan? En 2ehands zie ik ze niet veel...

Trouwens, heb je een fotootje?
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Op alle modellen een rondje gemaakt maar was op het asfalt. Krijgt dan wel een goed idee voor de zithouding en maat etc. Was voor mij het belangrijkste. Ook proefgereden op een spark en fuel ex en top fuel, deze wel op een mtb route kunnen rijden. Had een beter gevoel bij de meer trail gerichte zithouding.

Kan een foto sturen vd doos :-? Daar zit ie nog in. Zou pas midden september komen maar was er afgelopen maandag al :-D helaas eind volgende week pas tijd om ‘m op te bouwen :((

Wel al open gehad om stiekem te kijken, hahahaha!
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

MTinusB schreef: za 24 augustus 2019, 21:23 Op alle modellen een rondje gemaakt maar was op het asfalt. Krijgt dan wel een goed idee voor de zithouding en maat etc. Was voor mij het belangrijkste. Ook proefgereden op een spark en fuel ex en top fuel, deze wel op een mtb route kunnen rijden. Had een beter gevoel bij de meer trail gerichte zithouding.

Kan een foto sturen vd doos :-? Daar zit ie nog in. Zou pas midden september komen maar was er afgelopen maandag al :-D helaas eind volgende week pas tijd om ‘m op te bouwen :((

Wel al open gehad om stiekem te kijken, hahahaha!
Wel wat jammer dat je de Canyon niet even op een track kunt testrijden, had ik graag gedaan. Maar wie weet zijn er testdagen waarop dat wel kan. Jij vond de Canyon dus duidelijk beter rijden, ook al had je de Spark, Fuel EX en Top Fuel wél op een trail kunnen testen?

En post maar even een foto als ie in elkaar zit. 😀
MTinusB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 10:34
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

“Beter rijden” kan ik natuurlijk weinig over zeggen. Was de combinatie zithouding en trail gericht wat ook zocht. Andere, behalve fuel ex, zijn echte xc fully’s.

‘T was echt een klik zeg maar die Neuron.

Hoop snel een fotoke te posten.

Succes met de keuze :-q
Plaats reactie