Onderdelencheck/discussie trailbike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hier op het forum heb ik een prachtig frame aangeschaft: een Intense Spider 27.5"
De bedoeling is deze het aankomende jaar op te bouwen. Ik heb geen haast en over alle onderdelen denk ik goed na voor ik ze aanschaf. Daar is wel wat hulp bij te gebruiken vandaar dit topic.

De fiets is bedoeld om in Duitsland, België, overig Europa te gebruiken op langere tochten met ruiger terrein en meer hoogtemeters dan we in Nederland kennen.

Zo iets moet het gaan worden, maar dan zonder de rode wielen en crankset:
Afbeelding

Ik heb twee voorlopige setups gemaakt, op basis van een Sram GX groupset en een Formula Cura remset en een op basis van een volledige Shimano XT groupset. Onderstaande plaatjes geven het volledige overzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Graag ontvang ik advies over deze voorlopige setups.
Sla ik ergens de plank mis, zijn er verbeteringen mogelijk?

Het frame is geschikt voor vorken van 130mm tot 150mm veerweg.
Hoewel Intense de fietsen zelf afmonteerde met alleen 130mm als ik het goed heb gevonden.
Ik ben bezig met de beslissing van de vork en heb nu een Pike Ultimate 130 of 140mm in gedachten. Alternatief zou een Fox 34 130 of 140mm kunnen zijn. Die is 100 euro duurder en lijkt vooral meer instellingsmogelijkheden te hebben (waar ik vermoedelijk van in de war zou raken). De Pike wordt als iets stijver aangemerkt.

Bedankt voor de input!
Laatst gewijzigd door Elvander op di 18 februari 2020, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Error 403, geen toestemming om te bekijken. Nu wel dus.

Pike is 35mm tov de Fox 34(mm).

Cura 2 of 4? ik rij er nu met Cura 2 maar ga weer terug naar 4pots Shimano`s. Cura heeft wel power maar je moet véél harder knijpen om dat eruit te krijgen. Da`s natuurlijk persoonlijk maar op m`n andere fiets zit voor een M8020 en die remt een stuk fijner (en harder, remweg is beduidend korter).
Over de Cura 4 kan ik nix zeggen, ik heb overwogen de voorkant te upgraden naar een 4 maar uiteindelijk vanaf gezien. De Cura`s met de Monolithic schijven lopen nogal snel aan, volgens de reviews erg aan/uit en al m`n andere fietsen zijn ook shimano.

De XT remmen, 8100 of 8150? En waarom die maar 180/180?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik ben gewend aan Formula's.
Het nu Cura 2 op m'n XC fiets zitten en had hiervoor R1's.
Het directe gevoel vind ik wel prettig, het heel precieze afstellen van de calipers tov de schijf is inderdaad echt een nadeel.

In die XT priokit zitten zowel voor als achter de 8120 calipers dus met 4 zuigers.
In die kit zitten 2 180mm schijven, er zou inderdaad nog een 203mm schijf bij moeten in die setup.

8150 kan ik niet vinden, typfoutje?
Laatst gewijzigd door Elvander op di 27 augustus 2019, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Wat de vork betreft zou ik voor de FOX 140 gaan. A-C van de Fox is volgens mij bijna gelijk aan de 130mm Pike. Bovendien dacht ik dat de FOX iets minder weegt. 150mm zou ik alleen doen als je de achterkant ook een upgrade geeft, oftewel er een Recluse van maakt. Check ook even de offset van de vork die je koopt, origineel is dat 42mm bij de Spider.

Verder super lekker fietsje trouwens, ga je een hoop lol van hebben, zowel omhoog als omlaag. Denk nog even aan interne kabel isolatie, anders heb je straks oordopjes nodig tijdens de afdalingen :wink:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Elvander schreef: di 27 augustus 2019, 11:15 8150 kan ik niet vinden, typfoutje?
Tiepvautjuh idd :oops:

Als je er aan gewend ben en dus ook alle spullen ervoor hebt, dan is het geen issue. Verdere speclist zit er goed uit, al heb ik geen ervaring met de nieuwe XTgroep. Ik rij nu zelf met GX, werkt prima maar ga nog wel de shifter vervangen door een XT M-8100 (wederom persoonlijke voorkeur). Pike of F34 is qua werking volgens mij om het even en de rest van de lijst ziet er prima uit. Maar net wat Daan zegt, kijk wel naar de A2C afstand.

Ter info: m`n andere fiets is voorzien van M8020/M785 en 180 schijven, dat remt harder en (vind ik) is beter te doseren dan de Cura 2 met 203/180 monoliths.


Ben beniewd naar het eindresultaat! :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

DaanCramer schreef: di 27 augustus 2019, 11:39 Wat de vork betreft zou ik voor de FOX 140 gaan. A-C van de Fox is volgens mij bijna gelijk aan de 130mm Pike. Bovendien dacht ik dat de FOX iets minder weegt. 150mm zou ik alleen doen als je de achterkant ook een upgrade geeft, oftewel er een Recluse van maakt. Check ook even de offset van de vork die je koopt, origineel is dat 42mm bij de Spider.

Verder super lekker fietsje trouwens, ga je een hoop lol van hebben, zowel omhoog als omlaag. Denk nog even aan interne kabel isolatie, anders heb je straks oordopjes nodig tijdens de afdalingen :wink:
Wat bedoel je met A-C?
De Fox 140 weegt inderdaad ongeveer 100 gram minder dan een Pike 140 maar kost dus ook 100 euro meer.
150mm ga ik niet doen.

De offset van de Pike is in 37 en 46 te koop de Fox is 44mm.
Maakt dat allemaal nog wat uit tov de 42 die Intense zelf gebruikt?

Die interne kabelisolatie is een goeie zeg, vandaar de post onvoorzien ;)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

A2C= axle to crown.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Top dat die onderdelenlijstsheet toch nog nuttig van pas komt 👍
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Elvander schreef: di 27 augustus 2019, 11:54 De offset van de Pike is in 37 en 46 te koop de Fox is 44mm.
Maakt dat allemaal nog wat uit tov de 42 die Intense zelf gebruikt?
Het is voelbaar, maar je gaat er niet veel van merken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Lars TB schreef: di 27 augustus 2019, 16:44
Elvander schreef: di 27 augustus 2019, 11:54 De offset van de Pike is in 37 en 46 te koop de Fox is 44mm.
Maakt dat allemaal nog wat uit tov de 42 die Intense zelf gebruikt?
Het is voelbaar, maar je gaat er niet veel van merken!
Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Ofwel alle drie de opties kunnen?
Fox zit met 44mm dichtste bij.
Indien Pike dan de 46mm kiezen want dichtste bij de 42mm, is dat een correcte aanname?
Die hele offset had ik niet over nagedacht want ik ken het hele idee achter die offset eigenlijk niet.
Wat doet een kortere offset tov een langere? Dus in dit geval 37mm tov 46mm.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Lars TB schreef: di 27 augustus 2019, 16:44
Elvander schreef: di 27 augustus 2019, 11:54 De offset van de Pike is in 37 en 46 te koop de Fox is 44mm.
Maakt dat allemaal nog wat uit tov de 42 die Intense zelf gebruikt?
Het is voelbaar, maar je gaat er niet veel van merken!
Deels met je eens Lars, maar als je een langere vork met minder offset dan standaard monteert (bijvoorbeeld een 140mm pike met 37mm) beinvloed je toch echt het stuurgedrag. Of de TS dat ook voelt, kan ik niet beoordelen, maar ook niet uitsluiten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanCramer schreef: di 27 augustus 2019, 18:34
Lars TB schreef: di 27 augustus 2019, 16:44

Het is voelbaar, maar je gaat er niet veel van merken!
Deels met je eens Lars, maar als je een langere vork met minder offset dan standaard monteert (bijvoorbeeld een 140mm pike met 37mm) beinvloed je toch echt het stuurgedrag. Of de TS dat ook voelt, kan ik niet beoordelen, maar ook niet uitsluiten.
Het beïnvloed het stuurgedrag zeker (een beetje). Maar je moet het al naast elkaar kunnen testen om te constateren. En je went er sowieso aan. Want de vraag is ook: wat is juist?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Elvander schreef: di 27 augustus 2019, 17:30
Lars TB schreef: di 27 augustus 2019, 16:44

Het is voelbaar, maar je gaat er niet veel van merken!
Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Ofwel alle drie de opties kunnen?
Fox zit met 44mm dichtste bij.
Indien Pike dan de 46mm kiezen want dichtste bij de 42mm, is dat een correcte aanname?
Die hele offset had ik niet over nagedacht want ik ken het hele idee achter die offset eigenlijk niet.
Wat doet een kortere offset tov een langere? Dus in dit geval 37mm tov 46mm.
Vork offset heeft invloed op je trail. Meer trail is stabieler, minder is zenuwachtiger.
Het is zeer goed voelbaar en je merkt het continu. Zie het plaatje hieronder.

Overigens zou ik niet alleen naar Fox en Rockshox kijken voor die voorvork. De Manitou Mattoc Pro is minstens net zo goed, maar een stukje goedkoper. Verhogen/verlagen van de vork kan in stapjes van 10mm, zonder extra kosten. Je hebt alle instelmogelijkheden die je nodig hebt. Als je van instellingen in de war raakt moet je niet kijken naar vorken die meer kosten dan een complete beginnersfiets ;)

Je wielen zijn vrij prijzig, en volgens mij geef je ook veel uit aan je schakelspul en remmerij. Mocht je het willen kun je daar gerust geld besparen zonder dat je er iets van merkt.

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor €655,- heb je ook een DVO Diamond, om de keuze nog maar even moeilijker te maken ;-)
https://winstanleysbikes.co.uk/dvo-diam ... -inch-fork
Ik heb er nu een paar ritten mee gemaakt en ik ben er zeer tevreden mee. Zo tevreden dat ik die DVO zou verkiezen boven een Pike of Fox... maar dat zijn uiteraard ook prima vorken net als de Manitou die Qprs tipt.

Vwb die offset, ik heb weleens gewisseld tussen (29er) vorken met verschillende offset en mijn ervaring komt overeen met wat Lars zegt: de eerste rit voel je iets, de tweede of derde rit al niet meer.

Remmen, schakelen, dat is 100% persoonlijke voorkeur. GX en XT zijn natuurlijk allebei prima. Hetzelfde geldt voor de afmontage, veel prima spul te koop in allerlei prijsklassen dus gewoon iets kiezen waar jij een goed gevoel bij hebt.

Op de wielen zou je imo kunnen besparen zonder op kwaliteit in te leveren. Een conventioneel setje op basis van bijvoorbeeld Hope naven kan makkelijk voor minder dan die Newmen's. Maar dat is rationeel gedacht, als jij bepaalde onderdelen erg gaaf vindt en er budget voor hebt, why not.
Ik heb bijvoorbeeld Crankbrothers wielen in mijn hardtail, voor dat geld had ik ook iets met Hope kunnen kopen. Velen vinden dat ik dat ook had moeten doen :D , maar het is mijn fiets en mijn smaak... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Zo, dit topic maar weer eens nieuw leven inblazen.

Er zijn ondertussen een aantal onderdelen aangeschaft en ik ben me gaan verdiepen in het hele off-set gebeuren.
Daar ben ik nog niet uit dus. Ik neem de DVO in ieder geval mee in het beslisproces, nooit aan gedacht maar lijkt me ook een erg geschikte vork.

Wat is er inmiddels allemaal aangeschaft:
Sram X1 carbon crank
Sram XO1 gebruikte groep komt deze week over van een mede-user van dit forum.
Syntace Vector carbon stuur
Newman 650b wielset 30mm intern met Shimano schijven en Maxxis banden, dat ga ik allemaal gewoon gebruiken en indien gewenst kan er wat anders op.

Voor de remset ben ik een beetje genezen van de Formula Cura 4-pistons die zijn vermoedelijk te krachtig.
Ik gebruik Cura 2-pistons op m'n XC fiets en die zijn al dermate krachtig dat meer instant remkracht me niet fijn lijkt.
Althans zo bekijk ik de informatie uit de reviews. Ik denk nu meer aan een Shimano XT trailset, dus wel 4-pistons maar anders doseerbaar. Wellicht is dat ook nog overdone.

M'n Vyron dropper heeft wat kuren (nieuw accupack nodig) dus mogelijk moet daar ook nog wat anders voor maar dat komt wel.
Plaats reactie