Onderdelencheck/discussie trailbike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Honzo
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 24 juni 2018, 22:23
Mijn mountainbike: Kona Honzo ST // Proces 153 29

Ik vind het persoonlijk fijn om op m'n fietsen (ongeveer) dezelfde remmen te hebben. Dat is deels praktisch, want het is best handig om maar één soort bleedkit en remvloeistof nodig te hebben en deels prettig omdat je (ongeveer) hetzelfde remgevoel houdt tussen verschillende fietsen. Zeker als het een fiets is waar je niet heel vaak op rijdt (in uitdagend terrein) is dat best prettig.

Als je bang bent dat de remkracht van de Cura 4's te hoog is kan je natuurlijk ook ervoor kiezen om vóór een 4-pot te nemen en achter een 2-pot. En/Of je kan ervoor kiezen om wat kleinere schijven te monteren. Ik heb dat zelf gedaan bij mijn Honzo, die heeft nu 180/160 in combinatie met Shimano Zee's en dat geeft meer dan genoeg stopkracht voor de meeste gebieden waar ik rijdt met die fiets.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

+1 wat betreft alles hetzelfde merk. Heb nu Shimano, Magura en oudere Elixirs in huis en dat is echt heel irritant met drie soorten olie en verschillende bleed kits.

Je geeft aan meer hoogtemeters te willen gaan maken. Op lange en steile afdalingen zijn de eisen die je aan je remmen stelt anders dan in NL. Zeker als er ook nog water bij komt. Wat thuis een aan-/uit-knop is is na een halfuur van een natte berg af rijden een prima remmetje.

Vier zuigers achter lijkt mij ook wat overdreven. Hoeveel remkracht heb je achter nodig? Als je ze voor te krachtig vindt kun je ook nog op zoek gaan naar minder happige blokken. Met als voordeel dat die meestal langer meegaan. Ik zou wel een zo groot mogelijke schijf gebruiken, niet zozeer voor de extra remkracht maar vooral voor koeling en dus modulatie op lange afdalingen. In ieder geval voor.

Ik rij zelf met Maguras met 203 mm schijven en 4 zuigers voor en 180 mm schijven en 2 zuigers achter. Daar wordt van gezegd dat het voor veel mensen te hard remt in combinatie met de performance blokken. Voor mij werkt het in de bergen over het algemeen goed. Hoewel ik af en toe wel moet stoppen met kramp in mijn onderarmen. Geen idee of dat minder zou zijn met remmen die nog meer happen, zoals wat ik begrepen heb de Cura’s. Ik ben nu een paar dagen in midden-Frankrijk en een beetje meer directe power in de zeiknatte baggerbende hier zou soms best welkom zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Honzo schreef: wo 19 februari 2020, 00:24 Ik vind het persoonlijk fijn om op m'n fietsen (ongeveer) dezelfde remmen te hebben.
Mee eensch, de reden dat ik een setje prachtige Hope's verkocht heb. Die voelden/reageerden zo anders dan de Shimano's waar ik al eeuwen mee rijd en ik kon er niet echt aan wennen.

Vierzuiger remmen happen niet persé meer dan tweezuigers, integendeel. Ze bieden vaak meer maximale rempower, beter bestand tegen oververhitting en betere doseerbaarheid. Nadeel? Paar gram en euro's meer...

De reden dat ik achter ook een vierzuiger klauw heb is vooral de grotere reserve tegen oververhitting, als je alleen naar het benodigde remvermogen kijkt heb je aan minder inderdaad ook genoeg. En het hangt er uiteraard vanaf waar je rijdt. Ik ben eerlijk naar mezelf en dan moet ik zeggen dat er best wel technische & steile afdalingen op lage snelheden zijn waar ik de (achter)rem amper los, dan kan het spul dus echt wel serieus opwarmen :D

Afgaande op wat ik (oa tijdens laatste Alpen-mtb-vakantie) bij anderen zie ben ik daarin niet de enige, maar ook zij kwamen beneden zonder brokken. Hun 160mm schijfjes hadden echter wel een totaal andere kleur dan waarin ze ooit geleverd waren :D

Persoonlijk zie ik maar erg weinig nadelen aan een fors bemeten remset, en heel veel voordelen.
Maar het mooie is, iedereen mag zelf kiezen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Het worden hoe dan ook remmen op minerale olie.

Dat heeft Formula nu ook en dat is toch wel een stuk fijner werken dan Dot4/5
De Formula 4pistons worden zelfs door downhillers geprezen qua remkracht maar dat ga ik zeker niet doen.

De reden om voorlopig de keuze op Shimano te zetten is vanwege het gemak van afstellen, echt een crime met Formula, de minerale olie en de ruime remkracht. Het betoog van Kermit had ik min of meer in m'n hoofd om 4pistons met grotere schijven te gebruiken. Dat ze een paar tientjes duurder zijn dan 2pistons dat maakt me niet zoveel uit.

Dan worden het wel twee merken maar ja, ik weet niet eens of ik de cube met Formula's wel ga houden als deze fiets er is. Wellicht is het inzetbereik zo breed dat dit m'n enige fiets gaat worden.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Ik heb deze fiets ook, al sins 2016! Ik rijdt hem overal, maar vooral buitenland. Voor vragen kun je me altijd vragen over deze fiets.
Ik rij overigens met 150mm Bos Deville 35
En 140mm achter ( Recluse link )
Gr
Laatst gewijzigd door graduzzi op za 22 februari 2020, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Als ie klaar is, leuk om samen eens te shredden. Er rijden maar weinig Spiders rond hier.
Twee Spiders, dat moet wel leuk zijn!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

graduzzi schreef: za 22 februari 2020, 20:01 Ik heb deze fiets ook, al sins 2016! Ik rijdt hem overal, maar vooral buitenland. Voor vragen kun je me altijd vragen over deze fiets.
Ik rij overigens met 150mm Bos Deville 35
En 140mm achter ( Recluse link )
Gr
Dat is goed te horen.
Mocht ik ergens over twijfelen of ik kom er niet uit dan weet ik je te vinden :-q
Ik blijf de fiets met 115/130 achter rijden dan is voor mijn beoogde gebruik ruim voldoende.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

graduzzi schreef: za 22 februari 2020, 20:14 Als ie klaar is, leuk om samen eens te shredden. Er rijden maar weinig Spiders rond hier.
Twee Spiders, dat moet wel leuk zijn!
Prima, dat is een tof aanbod!
Kan nog wel even duren hoor.
Ik houd dit topic, met wat tussenpozen, actueel dus dan lees je het wel als de fiets bijna klaar is.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Er is een keuze gemaakt voor de vork:

Een DVO Sapphire 34 D1 27.5 Boost is het geworden.
De vork is van 130mm tot 150mm travell aan te passen. De inbouwlengte is daarmee min of meer gelijk aan een Fox130 of Fox140.
De offset van 42mm is exact wat Intense zelf mee leverde. Ik heb een hoop gelezen en geleerd over de off-set, trail en head angles. Aangezien deze fiets niet erg long en slack is, leek me een kortere off-set dan de standaard 42mm me niet noodzakelijk of interessant.
Afbeelding
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Mooie vork
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Die vorkkeuze zou ook de mijne zijn. Ik heb er inmiddels 3 in gebruik en vind ze veel fijner dan een Pike. Veel instelmogelijkheden maar dat is wel laagdrempelig, Je kunt, na registratie, ook instellingen van vergelijkbare rijders met dezelfde vork bekijken op hun site.

Veel plezier ermee!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Jan the Man schreef: di 3 maart 2020, 22:45 Die vorkkeuze zou ook de mijne zijn. Ik heb er inmiddels 3 in gebruik en vind ze veel fijner dan een Pike. Veel instelmogelijkheden maar dat is wel laagdrempelig, Je kunt, na registratie, ook instellingen van vergelijkbare rijders met dezelfde vork bekijken op hun site.
Ik heb erg getwijfeld want eerder schreef ik ook dat ik alle instellingen op een vork niet makkelijk te begrijpen vind.
Het topic van Kermit over z'n zoektocht naar de juiste instellingen van z'n fox bevestigde dat beeld. Vandaar dat ik een voorkeur had voor een Pike: 1x instellen en daarna een breed inzetbare vork.

De documentatie van DVO en de filmpjes zijn echter zo duidelijk dat ik er mee uit de voeten kan.
Daarbij koop ik voorlopig maar 1x zo'n soort vork en dan wil ik toch wel graag iets waar ik voor lange tijd blij van wordt. Het gaat ook allemaal wat meer leven. Ik had nooit nagedacht over off-set en alles wat ermee te maken heeft.
Na achtergrondartikelen gelezen te hebben, begrijp ik er nu meer van. Dat zal met de vork ook allemaal wel goed komen.

Verder ben ik er achter gekomen dat de post onvoorzien er niet voor niks is ;)
Ik heb bij Blackspire in Canada een stel pedalen en een chainguide besteld maar totaal niet nagedacht over de invoerkosten en/of btw. Die gaan er vast bijkomen waarbij de clearance korting een heel stuk minder zal zijn :-{
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Elvander schreef: wo 4 maart 2020, 09:39 De documentatie van DVO en de filmpjes zijn echter zo duidelijk dat ik er mee uit de voeten kan.
Klopt, en je voelt ook duidelijk verschillen. Iets wat ik met Fox en RS minder had. Met name de OTT functie vind ik briljant.
Elvander schreef: wo 4 maart 2020, 09:39 Ik heb bij Blackspire in Canada een stel pedalen en een chainguide besteld maar totaal niet nagedacht over de invoerkosten en/of btw. Die gaan er vast bijkomen waarbij de clearance korting een heel stuk minder zal zijn :-{
Daar moet je een beetje geluk mee hebben. Kleine pakketjes komen er redelijk vaak doorheen zonder extra kosten. Met is vooral gefocust op pakketten uit het Verre Oosten (Alibaba spullen e.d.). Daar ben je vrijwel altijd de sigaar.

Veel plezier met de bike, en ben benieuwd hoe jij de vork gaat ervaren.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Nou, ik zie net in de postnl app dat ik 32 euro mag gaan betalen bij het ophaalpunt.
Ach ja, het is nu van een scherpe prijs een heel aardige prijs geworden.
66 euro voor de pedalen en ook 66 euro voor de chainguide.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

De vork is mooi snel geleverd vanuit Duitsland.
Er moeten nog wat essentiele spullen komen en dan kan ik beginnen met opbouwen.
De keuze voor een juiste stem ben ik qua lengte nog niet uit.

Afbeelding

Ik zal van de andere spullen ook eens wat plaatjes posten om het geheel wat levendiger te maken.
Plaats reactie