Zelfbouw hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Ha,

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik wil graag een hardtail opbouwen voor gebruik naast mijn trailbike (Propain Hugene). Het idee is om een speelse fiets te bouwen met niet al te dure onderdelen (lees: niet erg als je wat kapot maakt), geschikt voor mijn lengte (1.97m) en geschikt voor tripjes naar het buitenland. Deze fiets zal ook gebruikt worden wanneer ik samen met mijn broer of neef ga fietsen (zelfde lengte als ik).

Qua eisen is het belangrijkste dat het frame los te koop is, want ik wil 'm zelf bouwen. Daarnaast moderne geometrie met voldoende reach (>500mm), boost-spacing en het liefst ook niet al te laag (stack > 630mm). De lengte van de zitbuis heb ik het liefst niet korter dan 500mm, dat is kort genoeg voor een 200mm dropper. Ow, en het budget is: goedkoper is beter, zelfbouw stalen frames van >1000 euro vallen af.

Logische kandidaat is de Kona Honzo ST. Ruim, speels en hopelijk frame-only te krijgen*. Hebben jullie nog andere suggesties?

* Ik ga binnenkort contact opnemen met wat Kona dealers in de regio, weten jullie misschien een dealer die Honzo frames los verkoopt?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Bird Zero29
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geen idee wat je regio is, maar LT-Sports in Nijmegen heeft een losse Honzo hangen...


Verder:
http://bansheebikes.com/paradox/

https://www.bansheebikes.net/ (€849,-, niet de goedkoopste, wel iets speciaals!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Als het om goedkoop gaat: Dartmoor. Deze zomer voor een vriend een 29er Primal opgebouwd. Het frame was minder dan €300. :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het kan nog veel goedkoper; lees dit maar even door: viewtopic.php?t=141915
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ad58 schreef: za 31 augustus 2019, 18:32Het kan nog veel goedkoper; lees dit maar even door: viewtopic.php?t=141915
spiked schreef: za 31 augustus 2019, 14:16moderne geometrie met voldoende reach (>500mm)
On One is 480...

Ik heb bij ~dezelfde lengte een fiets met 480, 495 en met 515. Dat verschil merk je echt wel (in het voordeel van de 515).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Merijn. schreef: za 31 augustus 2019, 18:12 Als het om goedkoop gaat: Dartmoor. Deze zomer voor een vriend een 29er Primal opgebouwd. Het frame was minder dan €300. :-q
Als het om lang gaat, is Mondraker wellicht ook een optie?
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

cheeta schreef: za 31 augustus 2019, 14:29Bird Zero29
Thanks, ziet er leuk uit! Alleen die BB drop (80mm), pfoew, flink laag.
Lars TB schreef: za 31 augustus 2019, 15:20 Geen idee wat je regio is, maar LT-Sports in Nijmegen heeft een losse Honzo hangen...

Verder:
http://bansheebikes.com/paradox/

https://www.bansheebikes.net/ (€849,-, niet de goedkoopste, wel iets speciaals!)
Thanks Lars, die Banshee ziet er erg leuk uit ook. Niet goedkoop, maar voldoet wel aan de eisen en is ook weer niet heel veel duurder dan een Honzo. Die echt goedkope frames zijn er helaas vaak niet met >500mm reach dus dit is wel een kandidaat. En ik zal even navragen bij LT-Sports, Nijmegen is in de buurt.
TenZNL schreef: za 31 augustus 2019, 19:28
Als het om lang gaat, is Mondraker wellicht ook een optie?
Heeft Mondraker een trail hardtail? Ik keek net even op de website maar zag vooral ebikes in de trail categorie.

Wat ik net al zei, helaas vallen de goedkopere frames vaak af doordat ik met mijn lengte net buiten de standaard 'XL' maat zit. Pole maakt ook mooie fietsen die mij echt geschikt lijken voor mijn lengte, maar de Taival is denk ik wat te log voor Nederland helaas (wel een heel mooi frame...).
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

spiked schreef: za 31 augustus 2019, 21:29 Heeft Mondraker een trail hardtail? Ik keek net even op de website maar zag vooral ebikes in de trail categorie.
Idd, ik zie het. Ze hadden vroeger de Vantage maar die zie ik idd niet meer op de site.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

Deze dus 513 reach en ruim onder budget :bier:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik kaap even dit draadje want mijn vraag is nagenoeg identiek.

Ik meet 195 cm en weeg 96 kg (moet omlaag naar 93)

Ik wil mijn budget wat lager houden. Bij voorkeur niet meer dan 500 euro voor het frame. Mag ook gebruikt zijn.

Opties zijn:
Dartmoor Primal (probleem: xl frames overal uitverkocht)

Nukeproof Scout 290 (ja, alle draadjes gelezen maar 2020 versie is nu wel leverbaar)

One One Scandal is ook een optie.

Zijn we nog alternatieven, of heeft iemand nog wat staan wat weg mag?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Update

Al deze frames hebben een HTA van 65°.
Uit de reviews lees ik ook dat deze niet echt uitnodigen om hard over XC trails te rijden, maar veel meer bedoeld zijn voor het trail/all mountain gebeuren.

Voor mij staat XC voorop en daar moet de fiets vooral op geënt zijn. Mijn huidige Cannondale trail 1 heeft een HTA van 71° en dat is het andere uiterste.
De Kona Honzo heeft een HTA van 68° en lijkt daarmee een mooie, maar wat duurdere optie.

Kan iemand me vertellen waar je Stalen/Aluminium Kona frames kunt kopen en wat die ongeveer zouden moeten kosten want ik zie op het internet hele hoge prijzen van 1500+ voor Carbon frames.

Wat zou nog meer een optie zijn voor een vergelijkbaar frame?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Mad Wally schreef: zo 15 december 2019, 21:50 Ik kaap even dit draadje want mijn vraag is nagenoeg identiek.

Ik meet 195 cm en weeg 96 kg (moet omlaag naar 93)

Ik wil mijn budget wat lager houden. Bij voorkeur niet meer dan 500 euro voor het frame. Mag ook gebruikt zijn.

Opties zijn:
Dartmoor Primal (probleem: xl frames overal uitverkocht)

Nukeproof Scout 290 (ja, alle draadjes gelezen maar 2020 versie is nu wel leverbaar)

One One Scandal is ook een optie.

Zijn we nog alternatieven, of heeft iemand nog wat staan wat weg mag?
Ik heb nog een Cotic Soul hangen. Laatste nieuwe model, 1.5 jaar oud, in de kleur oranje en de grootste maat. Ben zelf 1.90 lang, dus dat moet goed komen. Laat maar weten, mocht je interesse hebben.
Laatst gewijzigd door supermoos2907 op ma 16 december 2019, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Mad Wally schreef: ma 16 december 2019, 13:37
Kan iemand me vertellen waar je Stalen/Aluminium Kona frames kunt kopen en wat die ongeveer zouden moeten kosten want ik zie op het internet hele hoge prijzen van 1500+ voor Carbon frames.

Wat zou nog meer een optie zijn voor een vergelijkbaar frame?
Ik zie op www.bikemarkt.de regelmatig advertenties voorbij komen van chained bikes met Kona frames voor interessante prijzen. Verkoper zit in Nederland geeft de info aan dus die zou je eens kunnen contacteren.

Daarnaast is een prijs van +1500 voor een carbon frame tegenwoordig geen unicum. Wil je minder uitgeven kom je al snel in de categorie Chinese merken.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Ha,

Uiteindelijk heb ik toch voor de Scandal gekozen aangezien ik dat frame nog heel goedkoop kon krijgen (100 pond korting door pre-order). Voordeel is dat ik niet zo bang was iets aan het frame te slopen. De onderdelen die erop staan zijn wel degelijk en kunnen tzt zo over op een ander frame.

De Scandal rijdt best lekker eigenlijk, en voelt niet te krap aan (met 70mm stem). De fiets rijdt en stuurt hetzelfde als mijn Propain Hugene met 67.5 HTA, dit komt ook omdat op een hardtail de vork altijd sagged en dit de effectieve HTA steiler maakt. Voor de rondjes op de UHR en Ede enz. rijd het prima. Het is wel wat anders sturen dan met een HTA van 70 graden (meer met je lichaam), maar voor mij voelt het op de Scandal natuurlijk, stabieler en leuker aan.

Mocht je in midden-Nederland wonen dan ben je welkom om een keer een rondje te doen om te testen.

Foto van toen ie bijna af was:
Afbeelding
Plaats reactie