Specs:
Frame: Alu Lite AMF 6061 RFR-Geometry
Voorvork: Suntour XCM Lockout 100mm
Balhoofdset: FSA No.10 semi-integrated
Stuurpen: Easton EA30 Oversized
Stuur: Easton EA30 Lowriser Oversized
Grips: CUBE Performance Grip
Derailleur achter: Shimano Alivio RD-M410 Top Normal 8-speed
Derailleur voor: Shimano FD-M310, Top Swing 34,9mm, 8-speed
Shifters: Shimano SL- M310 Shifter Acera Rapidfire-Plus, 8-speed
Remmen: Shimano BR-M422 V-Brake
Crankset: Shimano Acera FC-M361 42x32x22T, Shimano BB-UN26
Cassette: Shimano CS-HG31 11-32T, 8-speed
Velgen: RFR ZX24
Naaf voor: Shimano HB-RM40
Naaf achter: Shimano FH-RM30
Spaken: DT Swiss Industry 2.0
Buitenband voor: Schwalbe Smart Sam 2.25
Buitenband achter: Schwalbe Smart Sam 2.25
Binnenbanden: Impac AV14
Velglint: 20-559
Zadel: Scape Active 8
Zadelpen: Easton EA30 31,6mm
Zadelpenklem: Scape Varioclose 34.9mm
Die heeft het voor mij prima gedaan. Ik heb er voornamelijk mee op het parcours in Vlaardingen gereden. En af en toe een dagje naar de Utrechtse Heuvelrug.
De afgelopen maanden ben ik wat fanatieker gaan biken. Nog steeds in Vlaardingen (Broekpolder). Maar nu 2-4 keer in de week. Op zich is het wel een prima fiets. Maar ik vind dat ik nu wel een upgrade "verdien"
Ik merk nl dat het schakelen niet altijd even lekker gaat. Nou kan ik natuurlijk van allerlei dingen gaan vervangen op deze. Maar ik vraag me af of dat het waard is.
Voor een nieuwe MTB heb ik een budget van +/- 1000 Euro. Eventueel, als het echt een grote upgrade tov 1000 Euro is, kan het nog opgerekt worden naar 1200 Euro.
Ik heb al gezien en gelezen op het forum dat dat nog steeds een "beginners-fiets-budget" is. Daarom vraag ik me af of ik er echt goed op vooruit ga tov m'n huidige fiets.
Ik ga hem dus alleen in Nederland op het parcours gebruiken. Voornamelijk in Vlaardingen. Maar ook regelmatig in het weekend naar een ander parcours in Nederland.
Ik heb me een beetje ingelezen. En volgens mij moet hij hier aan voldoen.
SLX afmontage of beter. Eventueel SRAM NX of beter.
1x11 of 1x12. Omdat je dan geen voor derailleur hebt. En dus minder onderdelen die kapot kunnen gaan?
29" wielen. Dat is blijkbaar de nieuwe standaard (bron: 12gobiking.nl).
Voorvork met luchtvering
Lockout bedienbaar via het stuur.
Hydraulische schijfremmen
Als ik die specificaties invoer bij 12gobiking.nl dan komt er eigenlijk maar 3 fietsen uit
Merida Big Nine Limited 2019
Merida Big Nine Limited 2020
Scott Scale 980 2019
Als je voor 2x11 / 2x12 gaat komen er een stuk meer. Is 1x zoveel beter?
Bijvoorbeeld:
Trek X-Caliber 9 2019
Wat denken jullie. Ga ik er aanzienlijk op vooruit door een fiets uit deze prijsklasse aan te schaffen?